Säävuorokausi

Aloittaja angle, sunnuntai, 15.07.2012, 22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

angle

Lyhyesti, mikä on/olisi virallinen/oikea säävuorokauden vaihtumisaika?

Tähän asti olen käyttänyt aikana klo 21 joka on kesäajan voimassa olellessa 22. Minusta tämä on kiva siinä mielessä että tulee koko yö samaan vuorokauteen. Ajatuksia?

weatherc

Sääsoftat käyttää 00-24 vuorokautena. Ausseissa se taitaa olla 09-09 tai jotain.
Toisaalta jossain tapauksissa olen nähnyt myös 06-06 ja selityksenä se että ennen automagiikkaa tehtiin aamun ensimmäinen luenta juuri 0600. Esmex WXSIMin päivä/yö-ennusteet ovat 06-18 ja 18-06-jaksoille.

J.Jäntti

Minun hallinnassa oleva(t) sääasema(t) on(/ovat) määritetty niin, että meteorologinen vuorokausi on 00:00-00:00.
UTC-ajassa tämä on kesällä 21:00 ja talvella 22:00.

Pidän ainakin itse tuota meteorologista vuorokautta lähinnä makuasiana. Oma syy tähän 00-00 ajankohtaan on lähinnä vain se, että vuorokausi vaihtuu paikallisesti tuohon aikaan, ei muuta. Se ei ole tehnyt statistiikoista sen erikoisempia, koska en tee juurikaan vertailuja ulkomaisten sääasemien kanssa, jolloin UTC:llä olisi vaikutusta. Tarpeen tullen voi tietty verrata UTC-ajan puitteissa oman sääaseman tietoja, kunhan muistaa onko kyseessä paikallinen kesä- vai normaaliaika.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

veko

Cumuluksessa saa säävuorokauden vaihtumaan joko klo 9.00 tai keskiyöllä. Mulla vaihtuu keskiyöllä. Yön alimman näen joka tapauksessa joko käyristä tai jos tarvii kymmenesosien tarkkuutta, niin viimeistään sitten lokista.

  Ilmatieteen laitos käyttää minimi- ja maksimilämpötiloissa vuorokauden vaihtumisena 18UTC (20.00 talvella ja 21.00 kesällä).

Ilmeisesti muut ennätykset Ilmatieteen laitoksella noudattavat kuitenkin normaalia vuorokauden vaihtumista..?

weatherc

LainaaIlmatieteen laitos käyttää minimi- ja maksimilämpötiloissa vuorokauden vaihtumisena 18UTC (20.00 talvella ja 21.00 kesällä).
Tuossa lienee syy se että noin saadaan koko yön alin lämpötila siihen. Periaatteessa ei paljoa eroa 06 UTC:n kanssa.

Leka

Lainaus käyttäjältä: veko - maanantai, 16.07.2012, 20:30
Cumuluksessa saa säävuorokauden vaihtumaan joko klo 9.00 tai keskiyöllä. Mulla vaihtuu keskiyöllä. Yön alimman näen joka tapauksessa joko käyristä tai jos tarvii kymmenesosien tarkkuutta, niin viimeistään sitten lokista.
Samoin myös täällä vaihtuu säävuorokausi keskiyöllä.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless