Sääasema + webbikamera

Aloittaja PasiSalminen, torstai, 28.06.2012, 16:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PasiSalminen

Moikka kaikille,

Olen tässä metsästämässä sääasemaa jonka voisin asentaa mökille. Minulla on muissa hommissa dataloggereita joiden tiedot saa upotettua kuvaan. Onkohan jossain sääasemassa tälläistä ominaisuutta? Olisi kiva saada yhteen kuvaan niin kuva kun säätiedotkin. Toki web-pohjainen tarkempien tietojen näyttäminen olisi erittäin kiva juttu.

Jos tuo webkamera+säädata yhdistelmä on hankala toteuttaa niin löytyykö sääasemaa josta saa tiedot palvelimelle ilman tietokonetta? Ajatuksena olisi jos saisin systeemin toimimaan ilman konetta. Välillä on pidempiäkin välejä jolloin en itse pääse mökille enkä oikeen enkä oikeen luota wintoosa koneiden toimintaan. Webbikameroitahan on mitkä saa wlanin kautta heittämään kuvan ftpeellä palvelimelle. Toki voisihan sinne laittaa webbikameran kuvaamaan konsolia, mutta aika alkeelliselta se kuullostaisi.

Budjettia en ole miettinyt, mutta 200-600e vois olla semmonen järkisumma. Plus joku mokkula ja siihen datayhteys ton päälle.
Haluisin mitata lämpöä, tuulta ja sadetta. Bonuksena olisi, jos lämpötila antureita saisi useampia liitettyä tulevaisuuden varalle (mökkiin sisälle, meren rannalle ja mökin pihaan tuulelta suojaan tms.)

Palvelintilaa itseltä löytyy jonne ftpeellä pääsee sisään ja http:llä ulos, joten sitä ei tarvita.

Kiva kiitti moi
-Pasi

Snowi

Kyllä nykywintoosat toimii hyvinkin luotettavasti. Itsellä on kaikilla sääasemilla Win7 käytössä, eikä ole käyttöjärjestelmästä johtuvia kaatumisia ollut. Välillä on saattanut jokin sääohjelma tai muu ohjelma jäädä jumiin ja on siten pitänyt käynnistää kone uusiksi, mutta sekin on aika harvinaista. Tärkeetä on hankkia luotettava PC.

Kappas näitähän puskee nyt "jokaisessa" threadissa, tarkoitan siis tuota, että sääasema lähettäisi datansa serverille ilman PC:ta :). Tosiaan tuollaisia sääasemia ei juurikaan ole markkinoilla, paitsi sitten Davisin WeatherlinkIP, mutta se taitaa lähettää datansa vain Davisin serverille.

finilves

Minulla on sääasema vastaavassa ympäristössä. Tietokoneen se kaipaa ja siitä on myös hyötyä, minulla hyytyy yhteys ajoittain ja
sen saa kuntoon buuttaamalla mokkulan etäkäyttö ohjelmalla tietokoneen välityksellä. Tietokone ei ole hyytynyt kertaakaan 1,5 vuoden aikan
kaikki katkot johtuneet mokkulasta.

PasiSalminen

Lueskelinkin tuota mainitsemaasi threadia. Ajatuksena oli vaan rakentaa simppeli systeemi, mutta...

Jos unohdetaan noi mun fantsut ideat ja päädytään perusratkaisuun budjetilla 200-600e niin mikä olis fiksuin. Tosiaan toi useampi anturi olis aika kiva bonus, mutta muilla ei oo niin väliä. Lähempänä tuota alarajaa on tietenkin kivempi kun nyt pitää joku konekkin sinne roudata :)

Pitää jatkaa vielä tän forumin threadin lukemista. Kiitos jo etukäteen jeesistä.

ps. Asustelen Klaukkalassa ja klaukkala-saa.fi on kovassa käytössä. Meiltä asemalle ei taida olla kun parisen kilometriä, jos edes sitä. Kiitos sivustosta!

PasiSalminen

Lainaus käyttäjältä: finilves - torstai, 28.06.2012, 22:19
Minulla on sääasema vastaavassa ympäristössä. Tietokoneen se kaipaa ja siitä on myös hyötyä, minulla hyytyy yhteys ajoittain ja
sen saa kuntoon buuttaamalla mokkulan etäkäyttö ohjelmalla tietokoneen välityksellä. Tietokone ei ole hyytynyt kertaakaan 1,5 vuoden aikan
kaikki katkot johtuneet mokkulasta.

Ehkä mulla on vaan niin pahat ennakkoluulot windows koneisiin. Oon ollut mäkin käyttäjä niin monta vuotta ja tässä vois sanoa, että aika ei ole kullannut windows muistoja.

finilves

Tuolla alarajalla saisit kaikki tarpeellisen.
sääasema WH3080 vähän yli 100€ tilaamalla
1-wire vehkeet lämmönmittaukseen 50€ (UBS pulikka noin 30 ja anturit 2 ekua kappale)
vaatii vähän surffausta netissä.
Ohjelmistot ilmaisia Cumulus ja LogTemp

weatherc

Tuossa wintoosassa täytyy kompata Snowia kyllä. W7 on ollut todella vakaa sääkoneena. Boottien syynä on aina tähän asti joku muu syy kun käyttis jollei sitten W7:n päivityksiä lasketa. Jopa linukka-kokeilut kotokoneella olleet valovuosia epävakaamaat mitä W7 ja XP:tähän sai olla reboottailemassa alvariinsa W7:aan nähden.
Suositteleen pikku Atomi-pohjaista purkkia sinne kaveriksi raksuttelemaan joka ei paljoa sähköä syö.
Suurempi ongelma saattaa olla mokkulayhteyksien pätkiminen eikä ainakaan mukanatulevat softat osaa autoyhdistää uudestaan ja toisaalta taas ainakin oma 3G-reititin osaa myös myös mennä juntturaan aina silloin kun ei sais vaatien rebootin tai töpseli-seinästä operaation

finilves

Minulla yhden kerran 3G reititin jumissa, mokkulassa täyttyy varmaan jokin bufferi, hidastuu oikein hitaaksi, mutta siitä pääsee etäkäytöllä
läpi sitten resetoi mokkula. Tuolla on jotain tekemistä ftp istuntojen määrään, kun tulee lumisädetta ja kamerat lähettää kuvia jatkuvasti aika lyhenee milloin hidastuu.

angle

Nyt kun meillä on jo olemassa mokkulareitittimiä ja sms ohjattattuja purkkeja niin miksei markkinoilla ole näiden yhdistelmää. Kun yhteys katkeaa eikä palaudu itsestään niin eihän siinä mikään etäkäyttöohjelma taida mahtaa mitään. Tässä tilanteessa olisi kätevää jos voisi tekstarilla tehdä IVO resetin vaikka kaikille laitteille.

PasiSalminen

Lainaus käyttäjältä: angle - torstai, 28.06.2012, 23:51
Nyt kun meillä on jo olemassa mokkulareitittimiä ja sms ohjattattuja purkkeja niin miksei markkinoilla ole näiden yhdistelmää. Kun yhteys katkeaa eikä palaudu itsestään niin eihän siinä mikään etäkäyttöohjelma taida mahtaa mitään. Tässä tilanteessa olisi kätevää jos voisi tekstarilla tehdä IVO resetin vaikka kaikille laitteille.

Mites olis sms ohjattu pistorasia. Kylmäbootti vaan laitteille. Sillä varmaan jumituksista selviää!