Sääasema + webbikamera

Aloittaja PasiSalminen, torstai, 28.06.2012, 16:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

LainaaKun yhteys katkeaa eikä palaudu itsestään niin eihän siinä mikään etäkäyttöohjelma taida mahtaa mitään.
angle osui kyllä ytimeen tuossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun ei edes sisäverkossa ole päässyt siihen kiinni. Koita siinä sitten etänä bootata.

LainaaMites olis sms ohjattu pistorasia. Kylmäbootti vaan laitteille. Sillä varmaan jumituksista selviää!
Toi vois olla kova sana! :)

angle

Lainaus käyttäjältä: PasiSalminen - perjantai, 29.06.2012, 00:10
Lainaus käyttäjältä: angle - torstai, 28.06.2012, 23:51
Nyt kun meillä on jo olemassa mokkulareitittimiä ja sms ohjattattuja purkkeja niin miksei markkinoilla ole näiden yhdistelmää. Kun yhteys katkeaa eikä palaudu itsestään niin eihän siinä mikään etäkäyttöohjelma taida mahtaa mitään. Tässä tilanteessa olisi kätevää jos voisi tekstarilla tehdä IVO resetin vaikka kaikille laitteille.

Mites olis sms ohjattu pistorasia. Kylmäbootti vaan laitteille. Sillä varmaan jumituksista selviää!

Niin tätähän minä juuri tarkoitin. Eli sms ohjaus samalla laitteella kuin datayhteys. Ettei tarvita kahta eri purkkia ja kahta eri liittymää.

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

PasiSalminen

Niin just. Mut jos purkki on jumissa niin ei auta smssät. Sms purkki ja siihen prepaid liittymä niin ei tuu kallis virtakytkin

finilves

Minä olen buutannut 1.5 vuoden aikana 50 kertaa mokkulan etänä, siitä ei kulje silloin läpi säätiedot ei kuvat, mutta etänä
pääsee läpi. Liikenne on tosi hidasta buuttiin menee puoli tuntia. Reititin on ollut yhden kerran jumissa ja silloin joutunut käyttämään
sähköjä pois.

khyron

Tai sitten kone tarkkailee yhteyden kuntoa ja verkkokatkossa katkaisee sähköt modeemilta. Relekortti on jo, pitäs vaan laittaa se syöttämään modeemia ja tehdä sopiva scripti yhteyden tarkkailuun. Tietty jos yhteys pätkii säännöllisesti kannattanee laittaa resetti menemään kans säännöllisesti, ennaltaehkäisevästi.

angle

Ai niin palataanpa alkuperäisiin kysymyksiin.
Lainaus käyttäjältä: PasiSalminen - torstai, 28.06.2012, 16:52
Olen tässä metsästämässä sääasemaa jonka voisin asentaa mökille. Minulla on muissa hommissa dataloggereita joiden tiedot saa upotettua kuvaan. Onkohan jossain sääasemassa tälläistä ominaisuutta? Olisi kiva saada yhteen kuvaan niin kuva kun säätiedotkin. Toki web-pohjainen tarkempien tietojen näyttäminen olisi erittäin kiva juttu.

Täältä foorumilta löytyy weatherc:n ohje kuinka säätiedot voidaan liittää kuvaan kotisivun katsomisen yhteydessä. Kameraksi suosittelen jotain IP-kameraa, jolloin kuvaustoiminta voidaan tehdä PC:stä riippumattomaksi muutamallakin eri tavalla.

Lainaus käyttäjältä: PasiSalminen - torstai, 28.06.2012, 16:52
Jos tuo webkamera+säädata yhdistelmä on hankala toteuttaa niin löytyykö sääasemaa josta saa tiedot palvelimelle ilman tietokonetta? Ajatuksena olisi jos saisin systeemin toimimaan ilman konetta. Välillä on pidempiäkin välejä jolloin en itse pääse mökille enkä oikeen enkä oikeen luota wintoosa koneiden toimintaan. Webbikameroitahan on mitkä saa wlanin kautta heittämään kuvan ftpeellä palvelimelle. Toki voisihan sinne laittaa webbikameran kuvaamaan konsolia, mutta aika alkeelliselta se kuullostaisi.

Windows:n rinnalle nostaisin vaihtoehdoksi näitä pieniä linux purkkeja, esim reitittimiä, joissa voi pyörittää tiettyjä sääasema ohjelmia. Itsellä on kokemusta PyWWS ohjelmasta, joka on ollut erittäin vakaa. Viime talvi kokonaan meni ilman muita kuin itse aiheuttamiani ongelmia. Muitakin on esim. wfrog ja Meteohub nyt ekana tuli mieleen.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: PasiSalminen - perjantai, 29.06.2012, 00:10
Lainaus käyttäjältä: angle - torstai, 28.06.2012, 23:51
Tässä tilanteessa olisi kätevää jos voisi tekstarilla tehdä IVO resetin vaikka kaikille laitteille.

Mites olis sms ohjattu pistorasia. Kylmäbootti vaan laitteille. Sillä varmaan jumituksista selviää!

Olen Pasin kanssa samalla linjalla tuossa: SMS-ohjattu pistorasia olisi kyllä tuossa täysin lyömätön.
Kolikon toisella puolella tosin tuppaisi tulemaan noita liittymiä otettua enemmänkin, kun mokkulalla tai 3G-reitittimellä on oma SIM-korttinsa ja sitten on tämä pistorasia... Tosin eipä nuo kuukausimaksuiltaan mitään älyttömiä ole, mutta pelkälle etäohjatulle pistorasialle tuollaisen liittymän hommaaminen vaikuttaisi äkkisältään vähän kapea-alaiselta, kun tekstiviestillä saisi ohjattua mökissä paljon muutakin.

Siinä tosin mentäisiin jo lievästi taloautomaation puolelle, mutta jos on intoa niin mökistä saa varsin pätevän kohteen tällaiselle hienoudelle. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

jamo

Meikän "SMS ohjattu" resettinappula on bilteman digitaalinen viikkokellokytkin. 12h välein räppäsee tp-linkistä ja tätä myötä mokkulasta virrat pois.  ;D
Toiminut kuin se kuuluisa junan vessa.

jamo

PasiSalminen


weatherc

Juu, ei voi muuta sanoa :)
Tuossahan on vielä se hyvä että se tekee sen tasaisen väliajoin ilman ylläpitäjän toimia eikä se aika jota bootti vie loppujen lopuksi paljoa sivun toimitaa haittaa jos ollenkaan noin reaaliaika-data-mielessä.
SMS-boottihan vaatii että ylläpitäjä huomaa koko jutun ensin jollei tee sitä "joka aamu aamukaffella"-tyyliin.