Sääaseman osto

Aloittaja wangel436, torstai, 29.12.2011, 09:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wangel436

Moi!

Olen uusi täällä foorumilla ja näitäkin topikkeja on aika monta kun sivustoja selasin,mutta tuo sääaseman uusinta on tullut ajankohtaiseksi,kun vanhasta tuli myrskyssä tuulimittarin osia pihamaalle. Nyt vaan on valinnan vaikeus.
Tietokone liitäntä siinä sais olla,kun vanhassa asemasa sitä ei ole.
Vaihtoehtoja ei kauheasti ole,jos niitä vaan suomesta etsii ja ulkomailta tuskin sitä alan hommaamaan(kun tuo lontoo ei oikein taivu,toki tietenkin jos joku jelppaa niin mikäs siinä).

Onkos kenelläkään kokemusta tästä mallista http://www.paratronic.fi/ ja malli WS2801 sääasema vai oliskohan järkevämpi tuo malli
WS2350 / WS2355 / WS2357 
Ainakin tuossa ekassa mallissa langatonta tiedonsiirtoa jonkin verran enemmän ja ehkä myöskin harmia.... ;D

Tai sitten yksi vaihtoehto olis tuo 1080 malli mitä classolsonilta ainakin löytyis.
Vai löytyykö vielä joitain muita? hinta alle 300euroa


systeemi

Itsellä on tuosta "vanhempi" WS-3600. On sekin pelaillut. mutta kun tietää että parempaakin on niin jossain vaiheessa pitää päivittää tuohon davikseen. Kysymys kuuluu enemmän että kuinka tosissaan  meinaa harrastaa. Jos ei niin tosissaan niin minun mielestä halvin mahdollinen mitä löytyy. Ja jos pidempään meinaa harrastaa niin tuo davis maksaa n. 450€+150€ dataloggeri. Joskus aikoinaan taisi WS-3600 löytyä tarjouksessa 199,-
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

LainaaKysymys kuuluu enemmän että kuinka tosissaan  meinaa harrastaa.
Osuu mielestäni naulan kantaan.
Ja myös sitä että haluaako ostella uutta x vuoden välein vaiko satsaako pikkasen enemmän kerralla ja on toimiva laitos vuosia.
Hyviä esimerkkejä Daviksen kestävyydestä löytyy esim. Lohjan vaskin asema sekä Nauvon Arin asema jotka molemmat ovat olleet kehissä vuosia. Jollen ihan väärin muista niin taitaa vaskin asema olla jopa VP1-mallia.

Ei se Daviskaan tietenkään ole hajoamaton mutta, omalla kokemuksella voin sanoa että loppus ongelmat (ja harmaiden hiuksen kasvaminen siltä osin) kun seinään aikoinas kun vaihdoin Oregonista Davikseen.

teutari

Kolleekojen kanssa samaa mieltä että kannattaa kyllä miettiä hyvin tarkkaan mitä on hankkimassa. ;)
Se on sääntö kuin poikkeus että ensimmäinen "halpa" sääasema menee jossakin vaiheessa vaihtoon joten kannattaa satsata kunnon sääasemaan heti alkuun koska se tulee kuitenkin pitkässä juoksussa edullisemmaksi.
Valitsee minkä sääaseman sitten tahansa niin ehkä tärkein pointti valinnassa on se että sitä pystyy päivittämään joskus myöhäisemmässä vaiheessa edes joillakin uusilla antureilla ( UV, Solar jne.) vaikka niistä joutuu yleensä jälkikäteen aina maksamaan maltaita. :(

Jussa

Niin, onko 300 euroa vähän vai ei, siinäpä kysymys ;) Itse hommasin nyt syksyllä ensimmäiseksi PC-liitäntäiseksi asemakseni juurikin tuon WS 2801 aseman, ja toistaiseksi tyytyväinen olen ollut. Helppo asentaa ja langattomuutta jos arvostaa niin tuo on hyvä valinta.

weatherc

LainaaNiin, onko 300 euroa vähän vai ei, siinäpä kysymys
Se on totta. Tosin sen Daviksen(kin) saa huomattavasti huokeammalla hinnalla Euroopasta kun täältä Pohjolasta missä "Itämeri-lisää" hinnoissa.

Toinen on myös asennuspaikka, ei se Daviskaan joka paikkaan sovi.
Jo sen sadeämpärin koko estää esim. "pienet ja näkymättömät" "kerrostaloasennusket" sillä, noin esimerkkinä.
Unohtamatta sitä että sen "langattomuus" on langattoman perussetissä vain ISS -> konsoli.

Jussa

Niin, nythän oma asema temppuilee, juuri kun pääsin kehumaan ::) Mystinen yhteysongelma päällä, asema ei löydä ulkoantureita. Langattomuuden varjopuolia tämmöinen.

Snowi

Davisin langattoman aseman kanssa kannattaa aina varmistaa signaalin voimakkuus. Itse olen näin aina tehnyt sääasemia asennellessa, jotta ei tulisi katkoksia johtuen signaalin heikkoudesta. Daviksen konsolista pääsee kätevästi katsomaan signaalin voimakkuuden sääaseman pääyksikköön. Eli ensin painat konsolista TEMP+HUM nappeja, sitten 2nd+WIND nappeja. Nyt ruudun oikealla yläkulmassa on numero 15-60 väliltä ja juuri tuo kertoo signaalin voimakkuuden. Lukema olisi hyvä olla vähintään 25, jotta katkoilta vältyttäisiin.

Klaukkalan asemalla ongelmana oli monet eteen tulevat seinät ja sen takia signaali oli 15-22 vaikka etäisyyttä ei ollut kuin 80 metriä. Tämä teki sen, että signaali saattoi katketa sateiden aikana tai välillä ilman mitään kummempaa syytä. Kun hankin lisälähettimen tähän väliin, niin lukema pomppasi sinne 45 tuntumaan, joka on jo niin tukeva lukema, että tuota ei ole pystynyt hetkauttamaan vielä mikään.

Helsingin aseman kohdalla oli tilanne se, että itse konsoli ja sääaseman PC piti saada lämmitettyyn tilaan noin 200 metrin päähän sääaseman pääyksiköstä. Vähän jännitti kuinka hyvä kuuluvuus on, mutta kun esteitä ei juuri ollut, pois lukien muutamia puita, niin lukema oli yllättävän hyvä, noin 30. Tuo riittää oikein hyvin siihen, että kuuluvuuden pitäisi säilyä kaikenlaisissa tilanteissa. Iso plussa menee Davisin langattomien asemien toimivuuteen. Todella hyvä kuuluvuus jopa 200 metrin matkalla on erinomainen tulos. Todennäköisesti signaali riittää tuon mainitun 300 metrin matkalle(ilman esteitä), mutta signaalin voimakkuus saattaa olla vähän siinä rajoilla.

Itsellä oli alkuun muistaakseni LC:n WS2850 mallinen asema ja se toimi oikeen hyvin reilun vuoden ajan, mutta sen jälkeen langattoman ulkoyksikön paristokoteloon muodostui sen verran paha hapettuma, että kuuluvuus konsoliin menetettiin täysin. Tämä voi olla yksittäistapaus, mutta näin ei kuitenkaan saisi käydä. Toistaiseksi saama ei ole käynyt Davisin asemien osalta, mutta onhan se varmasti mahdollista. Nyt koputetaan puuta, kop kop.

Itse yleensä aloitan harrastukset vähän normaalia laadukkaimmilla laitteilla, mutta harvoin ostan suoraan huippulaitetta kuten tämän sääharrastuksenkaan osalta. Jos ei ole aivan varma jatkaako harrastusta, niin silloin vähän halvemmat asemat ovat oikein näppäriä, mutta pitää varautua siihen, että ne eivät välttämättä kestä paria vuotta pidempään. Toisaalta jos ostaa esim. Davisin laitteen heti alkuun, niin onhan siitä iloa pitkäksi ajaksi, vaikka muuten itse sääharrastus vähän lopahtaisi. Aina voi kaikenlaista sattua, mutta kuten tässäkin viestiketjussa on mainittu, niin hyvin kestäviä laitteita Davisit ovat toistaiseksi olleet.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos siis haluat vastata, että missä päin asustelet? Ajattelin vain sitä, että jos paikkakunta on vähän tunnetumpi ja asukasluvultaan isompi, niin silloin voisin myös harkita Davisin VP2 Plus aseman pystyttämistä maillesi. Tosin tämä tosiaan melkein vaatii sen, että paikkakunta on vähän tunnetumpi, koska tunnetummat paikkakunnat keräävät luonnollisesti enemmän kävijöitä :)

weatherc

Mainittakoon vielä Daviksesta se mitä on jo aikasimmissa ketjuissakin tullut mainittua että ei kannata pelästyä sitä että kuvissa on sadeämpäri ja lämpötila-anturi samassa nipussa, ne saa irti toisistaan, tosin vaatii pientä näpertelyä johtojen jatkamisen kanssa koska ovat autamattoman lyhyet nuo vakiot mutta täälläkin ovat kaikkien anturien johdot paitsi tuulianturin jatkettu ja hyvin toimineet.

Ja ehdoton plussa Davikselle vs esim. oregonit on sadeämpäri, vaikka iso onkin, mutta sinne mahtuu hyvin rakentamaan lämmityksen sekä eristyksenkin ;)
Varsinkin pohjoisempana suosittelisin sadeämpärin/lämpötilan erottamista toisistaan tai ainakin väliä kasvattamaan jos on lämmitys ettei pääse kerääntymään jäätä joka hajoitaa ne. Ainakin viime/toissa vuonna mulla oli aika jääkökkö siinä välissä ennenkun erotin ne toisistaan.

Skyliner68

Moi vain kaikille,Rekisteröin itseni tänään tänne foorumille ja kovasti olen selannut laitetietoja helpottamaan sääaseman ostoa.onko tuo usein mainittu Weather Shop "luotettava"kauppa ja millaisia maksutapoja kyseinen kauppa tukee.
ajattelin hommata sääaseman nykyisen meteori kuvaus systeemin rinnalle eli tietokone olisi 24/7 päällä valmiina ottamaan dataa vastaan.
mitä jos naapurilla on vastaava langaton sääasema niin häiriintyykö laitteen toiminta toisen aseman läheisyydessä.
voi tätä valinnan vaikeutta  >:(

Mika