Sääaseman osto

Aloittaja wangel436, torstai, 29.12.2011, 09:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skyliner68

heips itse tässä myös kahden vaiheilla.eli ilmeisesti en osta halpamerkkiä.nyt on tähtäimessä parista paikasta suomenmaalta Vantage vue 369€ sisALV tai (Davis classic malli käytetty"tuuli.sade.vesi.ilmanpaine"antureilla ja dataloggerilla 300€ mutta tuon loggerin toiminta windows 7 32bit:ssä epäilyttää)onko mahdollista saada toimimaan?.onko muita Vuen omistajia täällä foorumilla kertokee kokemuksia.Vue:hen voi ilmeisesti itse rakentaa suhteellisen helposti dataloggerin itsekin kun eihän siinä varmaan muuta kulje kuin RxTx ja virta.

Vastauksista kiitos ja kumarrus  ;D

Mika

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Skyliner68 - maanantai, 09.01.2012, 20:05
mutta tuon loggerin toiminta windows 7 32bit:ssä epäilyttää)onko mahdollista saada toimimaan?

Tarkoitat ilmeisesti Classis version eli VP1:n loggeria? Siitä en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, mutta saattaa se hyvinkin toimia, tai sitten ei.

Lainaa.onko muita Vuen omistajia täällä foorumilla kertokee kokemuksia.

Nyt en muista onko foorumilla Vue:n käyttäjiä, sillä monet ovat epäröineet sen hankkimista siitä syystä, että kaikki anturit sijaitsevat samassa paketissa. Mutta kyseessä on varmasti laadukas asema, mutta asennuksessa joutuu väkisin tekemään kompromissin.

Lainaa
Vue:hen voi ilmeisesti itse rakentaa suhteellisen helposti dataloggerin itsekin kun eihän siinä varmaan muuta kulje kuin RxTx ja virta.

Tähänkään en osaa sanoa juuta tai jaata, mutta vähän kyllä epäilen oman loggerin toimivuutta. Se joka on tutustunut Davisin loggereiden sielunelämään tarkemmin osannee ehkä vastata, mutta itse epäilen tuota toimivuutta.

Leka

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - maanantai, 09.01.2012, 19:09

Tervetuloa mukaan foorumille, Leka!
Erittäin hyvän ja monipuolisen merkin olet ainakin tässä vaiheessa hankkinut ja koska täällä on useampi Davis-sääaseman omistaja käyttäjänä, uskon vakaasti, että täältä saat hyvin vastauksia kysymyksiisi sääasemaasi koskien, jos jokin mieltä askarruttaa.

Se on totta, että jos on mahdollisuus satsata hieman yli 300€, saa sellaisen sääaseman itselleen, että sen tarjoama tarkkuus pyyhkii halvemmilla sääasemilla pöytää ja laitteen elinkaari on jotain aivan toista maata.
Tuosta koukkuun jäännistä on varmasti kaikella kokemusta. Itselläni se lopulta manifestoi itsensä sääaiheisen sivuston ja foorumin perustamiselle ja loppu onkin historiaa. ;D

Olen myös huomannut, että siinä, missä harrastukseen voi jäädä koukkuun, voi käydä myös niin, että astetta suurempi elämänvaiheen siirtymä voi aiheuttaa sen, että harrastus joutuu tappelemaan ajasta ja huomiosta. Omakohtainen kokemus tästä on itselläni siinä, että kun olin saanut sääaseman tilaan, jossa se toimi itsenäisesti, siihen ei tarvinnut yhtä paljon kiinnittää huomiota, mutta sitten tulikin elämän tilaisuus hankkia liki valmiiksi remontoitu oma koti ja lähtö vanhasta paikasta tuli ajankohtaiseksi. Sääasema ja salamatutka purettiin ja pakattiin laatikkoon sellaisella vannotuksella, että se sieltä laatikosta puretaan ensimmäisten joukossa ja asennetaan uuteen osoitteeseen mittaamaan uuden paikan sääsuureita.

Uusi paikka aiheuttikin rakenteellisia muutoksia ja koko sääaseman rakennusprojekti joutui suunnittelupöydälle. Kun se oli valmista, oltiin jo ukkoskauden päätteessä, mutta samalla talon yläkerran remontti ja työt puskivat päälle. Samalla tuli tilattua Saksasta saakka teleskooppimastoa sun muuta sääasemaa varten. Kun remontti oli ohi, talon muut ominaisuudet vaativat huomiota ja sääaseman rakennusprojektin aloitusta piti siirtää lisää. Lopulta kelit vetivät itsensä kylmäksi ja sateiseksi ja lopulta maakin jäätyi. Tässä vaiheessa oli selvää, että hommiin päästäisiin vasta sitten, kun lehdet ovat taas puissa. Samalla huomio siirtyi sääasemakaluston pitopaikkaan. Yksi huone talon kellarissa sopi loistavasti tähän tarkoitukseen, koska kaapelit voitiin vetää hienosti ilmastointiaukosta sisään, mutta tila vaatii vielä mm. sähköremonttia ja vanhojen romujen tyhjentämistä, reikien poraamista väliseinään tietoliikennekaapeleita varten, sekä tilan valmistamista talon tietoliikennejakamoksi. Remontti talossa yleisesti söi ison kakun olemassa olevista rahavarannoista ja ajasta ja sen vuoksi asioiden eteenpäin vienti on hidastunut sen vuoksi todella paljon. Se, jos jokin, ottaa kupoliin melkoisen armeliaasti. Rakkaus tähän harrastukseen ei kuitenkaan ole heikentynyt. Pitää vain olla kärsivällinen - sääasema saadaan kuitenkin ylös jossain vaiheessa. Aikaa on.
Kiitokset.

Talon remottiprojektit on ainakin oman kokemuksen mukaan tyyliin "ei koskaan valmis":D 4 vuotta ollaan nyt asuttu tätä taloa ja tuohon aikaan mahtuu jos jonkinlaista remonttia mm. tämän vanhan lämpimän varaston muutos tietokonehuone/toimistoksi jossa hyrrää mm.kotiverkon "palvelinkone". Mahdolliset lisäkaapeloinnit ulkoa ja teknisestä tilasta kotiautomaatiota varten on jo remontin aikana otettu huomioon, joten se ei tuota enää ongelmia.

Davisin kanssa puuhasteluun on täältä tullut paljon hyviä vinkkejä ja modaukset alkavat sitten kunhan ilmat lämpenevät keväämmäällä, esim. ISS on asennettu tyyliin "tolppaan kiinni ja aurinkokenno osapuilleen etelään" tuulimittari sentään osoittaa pohjoiseen...

Ehctshopissa toiminta on loistavaa. Tilaus lauantaina, samoin lasku tuli mailiin heti. Maksu saman tien ja rahat siirtyivät maanantaina ja tänään keskiviikkona mailiin tuli ilmoitus toimitetusta tavarasta ja DHL:n seurantakoodi. Saas nyt nähdä tuoko paketin karvainen äijä vai tuommoinen tytsy  ;D

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Leka - keskiviikko, 11.01.2012, 20:53
Ehctshopissa toiminta on loistavaa. Tilaus lauantaina, samoin lasku tuli mailiin heti. Maksu saman tien ja rahat siirtyivät maanantaina ja tänään keskiviikkona mailiin tuli ilmoitus toimitetusta tavarasta ja DHL:n seurantakoodi. Saas nyt nähdä tuoko paketin karvainen äijä vai tuommoinen tytsy  ;D

Hieno kuulla, sillä voisi itsekin vaihtaa tavarantoimittajaa :). Itse olen vain luotettavuuden kanssa erittäin tarkka ja silloin saatan maksaa lisähintaa siitä, että olen 100% varma, että kaikki toimii niin kuin pitääkin. Mutta jos usealla on jo hyviä kokemuksia kyseisestä paikasta, niin voisi silloin itsekin kokeilla. Tosin toivottavasti osaavat englantia, sillä isompia eriin kysyn aina tarjoukset erikseen ja harvoin ostan suoraan listahinnoilla  ;)

Rikuli84

#24
Itse kanssa tilasin tuolta Ehctshopista tavaraa 09.01 oli rahat siirtynyt ja 12.01 on paketti lähtenyt tulemaan saa nähdä kuinka homma pelaa. Alkuun oli vaikeuksia ja kierimuuri saksalaisten kanssa mutta kyllä ne tuntuivat sielä englantia osaavan.. Jännä sinänsä että kirjoitin englanniksi niin vastasivat saksaksi mutta oli ymmärretty mitä olin kirjoittanut :D

Lisäys: Niihän se paketti tuli tänään 19.01. Aika kauan meni loppujen lopuksi tuo toimitus mutta pääasia että tuli samassa kuussa perille.

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 09.01.2012, 22:02
Lainaus käyttäjältä: Skyliner68 - maanantai, 09.01.2012, 20:05
Vue:hen voi ilmeisesti itse rakentaa suhteellisen helposti dataloggerin itsekin kun eihän siinä varmaan muuta kulje kuin RxTx ja virta.

Tähänkään en osaa sanoa juuta tai jaata, mutta vähän kyllä epäilen oman loggerin toimivuutta. Se joka on tutustunut Davisin loggereiden sielunelämään tarkemmin osannee ehkä vastata, mutta itse epäilen tuota toimivuutta.

Joskus aikaisemmin muistelen kaivanneeni parempaa dataa noista loggereista, mutta ilmeisesti kukaan ei ole sen paremmin malttanut omaa kappalettaan paloitella. Voisi kyllä olettaa maailmala niin tehdyn, joten linkkiä tänne jonnekkin, kun vastaan tulee.
Ja itse taas en lähtisi epäilemään tuota itsetekemistä. Jollei konsolin ja loggerin välistä dataa ole jotenkin salattu, niin protokolla on kyllä selvitettävissä jonkinlaisella vaivannäöllä ja mahdollisesti hyvinkin pienellä suoraan koneelle saatavilla. Osa ratkaisuista voi hyvinkin olla vanhempien laitteiden aikaista koodia/suunnittelua/ratkaisuja. Onko silloin edes ollut mitään tarvetta tedä mitään erikoisia ratkaisuja suojauksien vuoksi? Eli saattaa hyvinkin olla tuota mainittua sarjadataa tai joku muu yleisesti käytössäoleva väylä.
Enemmän teettää toki töitä, jos haluaa muistinkin siihen omaan rakennelmaan, mutta mikäli AVR tai kumppanit pysyvät hanskassa ja muistinkäsittely on tuttua, niin ei mikään ihmeellinen projekti. Toisaalta olemassaolevat ohjelmat toki käsittelevät loggeria tietyllä tavalla ja sekin pitää koodata, ellei sitten hae dataa jollakin omalla tavallaan.
Ja asian tiimoilta joskus vastaantulleena ainakin tuollainen: http://madscientistlabs.blogspot.com/2011/01/davis-weatherlink-software-not-required.html
Pikaisella googletuksella tuo linkki löytyi tuolta: http://www.wxforum.net/index.php?topic=10721.0 En jaksanut kahlata läpi, mutta joku innokas voisi sen tehdä :) Sieltä luulisi löytyvän jotain dataa Vuen osalta.
Samalla otti tuollainenkin silmään: http://www.wxforum.net/index.php?topic=10315.0
Jossain on pari linkkiä saman asian tiimoilta, kun joskus vähän piti aiheeseen tutustua. Pitäisi katsoa, jos ne vielä jostain löytää. On meinaten ihan vakiotilanne "en ehdi nyt lukea, laitan linkin talteen" ja koskaan enää löydä joko linkkiä tai muista ko sivulle palata.

En tiedä, millaisia patentteja tms tuon loggerin taustalla (toisaalta niistä kukaan kiinnostunut ole kopiota tehdessään) on, mutta epäilen pienet markkinat suurimmaksi syyksi sille, ettei jokin Kiinalainen tms firma tee halpaversiota. Toisaalta markkinat kasvavat koko ajan, joten en ihmettelisi, vaikka tekisivätkin. Niin erikoiseksi en todellakaan tuota usko, etteikö sopivilla välineillä ja ko aseman+loggerin kanssa saisi näppärästi tarvittavaa tietoa oman tuotannon aloittamiseksi.

djmake

Lainaus käyttäjältä: djmake - torstai, 12.01.2012, 21:29
Pikaisella googletuksella tuo linkki löytyi tuolta: http://www.wxforum.net/index.php?topic=10721.0 En jaksanut kahlata läpi, mutta joku innokas voisi sen tehdä :) Sieltä luulisi löytyvän jotain dataa Vuen osalta.

Katselin nopsaan itse tuota. Ja kyllähän siellä on langatontakin systeemiä rakennettu koneen ja Vuen välille. Eli selkeästi onnistuu ihan kivuttomasti. Ja jos kerran siinä, niin miksei isonveljenkin osalta onnistuisi. Pitäisi varmaan vähän taas etsiskellä, jollei joku sitä jo tehnytkin.

weatherc

Jos en ihan väärin muista Daviksen dataan liittyvää infoa löytyy Daviksen sivuilta.
Jep, löytyi: http://www.davisnet.com/support/weather/downloads/software_dllsdk.asp

Snowi

#28
Jälkiasennetussa ja valmiissa 24h-tuulettimissa on pienet erot, mutta tarkempia eroja en osaa sanoa. Kuvissa vain aurinkokenno näyttää erilaiselta, mutta toiminnaltaan ovat varmaankin samanlaiset.

Täälläkin foorumilla on ahkerasti tehty omia tuuletinsysteemejä ja niistä voit lukea lisää vaikka tästä http://www.finwx.net/forum/index.php/topic,804.0.html

Ero tuuletetun ja ei-tuuletetun aseman välillä on varmasti selvä silloin kun aurinko pääsee paistamaan suoraan asemaan, mutta ei eroa kuitenkaan välttämättä useita asteita ole ja saattaa näkyä vain selvänä lämpöpiikkinä sääaseman lämpötilan mittauksessa. Mutta kyllä tuuletettu versio on poikaa kuumilla kesäkeleillä  :)

weatherc

Täällä on itserakennettu tuuletin perus-daviksessa :)
Travikkeet jota piti etsiä (joko romulaatikosta tai kaupasta) oli
- valkoinen kukkalautanen
- tietokonetuuletin
- kierretankoa niihin kolmeen pitkään pulttiin
Hinta alle 10€.
12V sähköt oli jo valmiina ISS:in luona sadeämpärin lämmitystä varten

Sen jälkeen testaillut erilaisilla ratkaiuilla laittaa putki pystyyn sinne sisälle niin että se imee suoraan ylöspäin anturin "läpi".

;D