Davisin langattoman aseman kanssa kannattaa aina varmistaa signaalin voimakkuus. Itse olen näin aina tehnyt sääasemia asennellessa, jotta ei tulisi katkoksia johtuen signaalin heikkoudesta. Daviksen konsolista pääsee kätevästi katsomaan signaalin voimakkuuden sääaseman pääyksikköön. Eli ensin painat konsolista TEMP+HUM nappeja, sitten 2nd+WIND nappeja. Nyt ruudun oikealla yläkulmassa on numero 15-60 väliltä ja juuri tuo kertoo signaalin voimakkuuden. Lukema olisi hyvä olla vähintään 25, jotta katkoilta vältyttäisiin.
Klaukkalan asemalla ongelmana oli monet eteen tulevat seinät ja sen takia signaali oli 15-22 vaikka etäisyyttä ei ollut kuin 80 metriä. Tämä teki sen, että signaali saattoi katketa sateiden aikana tai välillä ilman mitään kummempaa syytä. Kun hankin lisälähettimen tähän väliin, niin lukema pomppasi sinne 45 tuntumaan, joka on jo niin tukeva lukema, että tuota ei ole pystynyt hetkauttamaan vielä mikään.
Helsingin aseman kohdalla oli tilanne se, että itse konsoli ja sääaseman PC piti saada lämmitettyyn tilaan noin 200 metrin päähän sääaseman pääyksiköstä. Vähän jännitti kuinka hyvä kuuluvuus on, mutta kun esteitä ei juuri ollut, pois lukien muutamia puita, niin lukema oli yllättävän hyvä, noin 30. Tuo riittää oikein hyvin siihen, että kuuluvuuden pitäisi säilyä kaikenlaisissa tilanteissa. Iso plussa menee Davisin langattomien asemien toimivuuteen. Todella hyvä kuuluvuus jopa 200 metrin matkalla on erinomainen tulos. Todennäköisesti signaali riittää tuon mainitun 300 metrin matkalle(ilman esteitä), mutta signaalin voimakkuus saattaa olla vähän siinä rajoilla.
Itsellä oli alkuun muistaakseni LC:n WS2850 mallinen asema ja se toimi oikeen hyvin reilun vuoden ajan, mutta sen jälkeen langattoman ulkoyksikön paristokoteloon muodostui sen verran paha hapettuma, että kuuluvuus konsoliin menetettiin täysin. Tämä voi olla yksittäistapaus, mutta näin ei kuitenkaan saisi käydä. Toistaiseksi saama ei ole käynyt Davisin asemien osalta, mutta onhan se varmasti mahdollista. Nyt koputetaan puuta, kop kop.
Itse yleensä aloitan harrastukset vähän normaalia laadukkaimmilla laitteilla, mutta harvoin ostan suoraan huippulaitetta kuten tämän sääharrastuksenkaan osalta. Jos ei ole aivan varma jatkaako harrastusta, niin silloin vähän halvemmat asemat ovat oikein näppäriä, mutta pitää varautua siihen, että ne eivät välttämättä kestä paria vuotta pidempään. Toisaalta jos ostaa esim. Davisin laitteen heti alkuun, niin onhan siitä iloa pitkäksi ajaksi, vaikka muuten itse sääharrastus vähän lopahtaisi. Aina voi kaikenlaista sattua, mutta kuten tässäkin viestiketjussa on mainittu, niin hyvin kestäviä laitteita Davisit ovat toistaiseksi olleet.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos siis haluat vastata, että missä päin asustelet? Ajattelin vain sitä, että jos paikkakunta on vähän tunnetumpi ja asukasluvultaan isompi, niin silloin voisin myös harkita Davisin VP2 Plus aseman pystyttämistä maillesi. Tosin tämä tosiaan melkein vaatii sen, että paikkakunta on vähän tunnetumpi, koska tunnetummat paikkakunnat keräävät luonnollisesti enemmän kävijöitä