Ilmanpaineen merkitys sään muutoksiin eri vuodenaikoina

Aloittaja miihkali, tiistai, 15.11.2011, 11:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali


Näin syksyisin ja alkutalvesta ilmanpaineen vaihtelut eivät saamieni oppien mukaan ole olleetkaan niin suuntaa antavia kuin olen odottanut. 1030 hehtopascalia  on ollut lasissa ja ulkona yksinkertaisesti on satanut. Samoin kyseisestä lukemasta on tultu parinakin päivänä alas 13-15 hPa:ta ja molemmat laitteet ovat antaneet sitkeästi myrskyvaroitusta, tuloksena pientä tuulenvirettä.

Mennyt kesä jäi täällä päin ilman kunnon ukkosia, joten siihen aikaan ei rajuja pudotuksia ollut. Odottelen innolla varsinaista talvea, koska tämä säätieteily omalta kohdaltani laitteiden varassa on melko alkutekijöissään. Kesäaikaan kuiteskin oli ilmanpaineella suurempi merkitys tulevaan säähän. Olen siis hiukan, enkä vähän, ymmällä.


Snowi

Itsekin olen ihmetellyt sitä, että vaikka ilmanpaine on ollut 1030-1035hPa, niin siitä huolimatta on saattanut olla lähes täysin pilvistä. Ei ilmanpaine kaikkea kerro, mutta yleensä talvella tuollainen lukema tarkoittaa hyvin usein hienoa aurinkoista päivää.

Kesällä puolestaan en itse kauheesti ilmanpainetta seuraile, sillä kesällä ilmanpaine on hyvin tasainen verrattuna muihin vuodenaikoihin. Isoja korkea- ja matalapaineita ei kesällä yleensä nähdä. Tämän takia ilmanpaineella ei tunnu olevan kesällä niin paljon merkitystä kuin muina vuodenaikoina, paitsi sitten tietenkin mahdollisten rintamaukkosten aikaan.

weatherc

LainaaItsekin olen ihmetellyt sitä, että vaikka ilmanpaine on ollut 1030-1035hPa, niin siitä huolimatta on saattanut olla lähes täysin pilvistä.

FMI tais kertoilla että tämä pilvinen ja sumpurainen keli on just sitä korkeapainetta näin myöhäissyksyllä kun meri on vielä lämmin ja tuottaa kosteutta lämpötilaeron takia.