Olen pitänyt Ylen tv-ykköstä jonkinlaisena parempien ohjelmien tuottajana, mutta se alkuun paljon mainostamani säästä kertova ohjelmasarja ei ole saanut lämpenemään. Eilenkin tulleessa osassa oltiin koko ajan jossain muualla kuin ytimessä. Tuntuu siltä, että ohjelmassa käsiteltiiin enemmän naispuolisen papin sielunelämää kuin säätä. Ohjelman tekijä (tekijät) ei ole oivaltanut mitä katsojat haluavat säästä tietää.
Totta ihmeessä on talvella lunta ja pakkasta. Kesällä voi olla ukkosta ja sadetta. Kolmen jäljellä olevan ohjelmaosan soisi tuovan tietoa sään ennustuksiin ja tutkimuksiin liittyvistä laitteista, tavoista ja yleensäkin asiaan liittyvästä. Perhe- ja avioliitto-ohjelmat pyörikööt omana sarjanaan. Tällä kertaa tuntuu siltä, että Juha Föhr ei ole oikein päässyt elementtiinsä nuoren takkutukkajuontajajolpin yrittäessä sokeltaa asian vierestä.
Ohjelman idea (jos sitä löytyy) olisi sinällään hyvä. Lähtisin itse käsittelemään asiaa jostain historian hämärästä, sen aikaisista tavoista sekä laittaisin juontajaksi naispuolisen meteorologin. Silmä lepäisi eikä asiavirheetkään häiritsisi yhtä paljon kuin nyt.
Luulen vankasti alan harrastajien ja niiksi aikovien pettyneen, mikäli ovat alkaneet katsoa ohjelmaa oppia ja vinkkejä saadakseen. YLE on tässä suhteessa arvioinut katsojansa aivan väärin. Ohjelma voi olla ajankulua jollekin, mutta sen nimen voisi muuttaa. Sään kanssa sillä on tekemistä, väärältä kantilta tehtynä. Toivottavasti huono tuuleni häippäisee jonnekin viimeistään meteorologi Nikkasen kertoessa aurinkoisella tyylillään huomenna satavan!