Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Cumulus ja La Crosse-sääasemat

Aloittaja J.Jäntti, keskiviikko, 26.10.2011, 13:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Viimeisin päivitys: 26.10.2011

Tässä on La Crosse-sääaseman omistajille huomioitavia asioita Cumuluksen käyttöönotossa.
Tiedot ovat otettu Cumuluksen lataussivulta löytyvästä Readme-tiedostosta ja suomennettu.





LA CROSSE-SÄÄASEMAT JA CUMULUS
Jos sääasemasi on La Crosse-merkkinen ja on kytketty PC:n USB-porttiin Serial-USB -muuntimella, voi Cumuluksen käyttö olla silloin ongelmallista. Tämä näkyy ajoittaisena virheellisenä datan muodostumisena. Näillä sääasemilla on tunnetusti ollut ongelmia joidenkin Serial-USB -muuntimien kanssa, eikä asialle voi mitään. Tämän vuoksi La Crosse-sääasemat muuntimen kautta kautta eivät ole tuettuja. Tuki on rajallista myös niille La Crosse-säääasemille, jotka käyttävät suoraa yhteyttä koneen COM-porttiin. Valitettavasti myös näissäkin on virheellisen datan mahdollisuus olemassa, sillä La Crosse-sääasemat ovat äärimmäisen herkkiä RFI-häiriöille (Radio Frequency Interference).
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Tomas

Tervehdys,

hankin WS2350 sääaseman muutama päivää sitten ja olen testannut sitä kahdella eri koneella, molemmat XP. Toisessa oli USB/RS232 kovertteri ja toisessa käytän suoraan RS porttia. Mitään kommunikointiongelmia en ole vaan huomannut.


   :)
Tomas

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Tomas - sunnuntai, 19.08.2012, 17:22
hankin WS2350 sääaseman muutama päivää sitten ja olen testannut sitä kahdella eri koneella, molemmat XP. Toisessa oli USB/RS232 kovertteri ja toisessa käytän suoraan RS porttia. Mitään kommunikointiongelmia en ole vaan huomannut.

Yleensä nuo virheet eivät heti näykään, vaan ovat piileviä ja vasta ajan kanssa saattaa käydä niin, että esim. mittausten ääriarvoissa (ennätyksissä) esiintyy kummallisuuksia, kuten kovaa pakkasta keskellä kesää.

Kannattaa huomioida, että yllä oleva huomautus on vain huomautus. La Crosse:n sääasemat toimivat Cumuluksen kanssa tavanomaiseen tapaan, mutta häiriöt voivat olla väistämättömiä - varsinkin, jos asennus on toteutettu alueella, jossa on radiotaajuushäiriöitä. Tämä ei välttämättä koske sinun asennustasi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Tomas



Minulla on nyt ollut tämä WS2350 asema toiminnassa runsas kuukauden päivät. Ollakseni rehellinen tämä asema näyttää kylläkin hiukan amatöörimaiselta ja jos se toimi yli 12kk niin olen tyytyväinen. Sen elektroniikka, erityisesti liittimet, ja tietotekniikka eivät ole kovinkaan hääppöisiä.
Parisen myrskyä on mennyt täältä yli siinä aikana joten mekaniikka on kylläkin ollut koetuksella. Tuulianturin masto on lasikuituinen ja tuulianturi on noin 3m katon yläpuolella jonka räystäkorkeus on 64 metriä merenpinnasta. Talo on Saaristomeren rannalla ja mitään suojaa tuulelta ei ole joten mekaaniset rasitukset laitteistolle ovat aika kovia, varsinkin talvella. Näen tuulianturin yläparvekkeeltani ja joskus turbulenssi huojuttaa mastoa aika reippaasti. Tosin tuon maston kiinnitys pellitettyyn savupiippuun on tehty pannoilla jotka myöskin "antavat hiukan periksi" pellityksen takia. Tosin tuo huojuntaa ei vaikuta mittaustulokseen. Halusin lasikuitumaston salamariskin takia. Tämä päätös kypsyi kun salama iski taloon kattoon elokuun alussa. Seison juuri yläprvekkeen ovessa kun salama iski ja silloin päätin olla provosoimatta luonnonvoimia. Katolla olevat linkkiasemat saivat vissin hiukan siipeensä siitä salamasta.

Jouduin tekemään kompromissin sadeanturin ja keskusyksikön suhteen, eli laittamaan ne paikkaan mihin on helpohko pääsy. Kun tuo lämpötilaanturi on keskusyksikössä ja seinä mihin se on kiinnitetty on länsi-luoteeseen niin aurinko joskus vaikuttaa lämpötilaan siten että iltapäivä auringossa lämpötilamittaus EI edustaa ilman lämpötilaa. Mutta sen kanssa on vaan elettävä.

Minulla on käytössä tuo Cumulus ohjelma joka kerää tiedot digivirtuaaliseen ympäristöön. Se on toiminnut moitteettomasti vanhassa XP koneessa. Olen kirjoittamassa uudet softat koska haluaisin tilastolliset analyysit ja mahdolisuus kytkeä muita antureita samaan pakettiin sekä parempi grafiikka. Tämä projekti etenee kuitenkin vaikkakin ne leipätyöt hiukan redusoivat vapaa aikaa :D

Se mikä eniten häiritsee, ainakin tuulimittausta, on signaalikaapelin värähtely. Jos kaapeli värähtelee niin silloin myöskin tuulianturi signaali vääristyy. Joten ensimmäisen viikon aikana jouduin laittamaan tuulianturin signaalkaapelin kunnolla kiinni mastoon sekä kattoon ja ottamaan kaikki "slakki" pois!  Sen jälkeen tuulimittarin signaali on ollut virheetön. Joten olkaapa tarkkana WS23XX tuulianturin kaapelin kyynnityksen suhteen!

Tiistaina 18.9.2012, kello hiukan yli 21 olin olohuoneessa. Kuulin miten ikkuna tärisi kunnolla tuulenpuuskasta ja menin tarkistamaan tuulimittaria joka näytti puuskan nopeudeksi 31.8 m/s. Tämä mittaustulos EI ollut haamu koska havainnot tukevat sitä vahvasti. Tätä edellinen päivä (17.9) oli myrskyinen ja suurimmat puuskat olivat 20 - 24 m/s luokka. Airistolla, noin 12 km päässä meistä, oleva FMI:n asema näytti samoja puuskalukemia.

SääSami

Nuo GSM-tukiasemat ovat kyllä omiaan aiheuttamaan värähtelyjä ym häiriöitä. Ihme että yleensä pelaa tuollaisessa ympäristössä. Jonkinlaisia ferriittikuristimia noihin johtoihin kannattaa harkita jos tulevaisuudessa ongelmia ilmenee. Mutta hyvä niin jos ei isompia ongelmia ole  :)

Tomas

#5
Lainaus käyttäjältä: SääSami - perjantai, 28.09.2012, 11:35
Nuo GSM-tukiasemat ovat kyllä omiaan aiheuttamaan värähtelyjä ym häiriöitä. Ihme että yleensä pelaa tuollaisessa ympäristössä. Jonkinlaisia ferriittikuristimia noihin johtoihin kannattaa harkita jos tulevaisuudessa ongelmia ilmenee. Mutta hyvä niin jos ei isompia ongelmia ole  :)

Kyllä, niin voisin kuvitella ja varsinkin kun nuo anturilta tulevat signaalit näyttävät olevan analoogisia. Kuitenkin näistä Linkkiasemista EI ole ollut häiriöitä, uskoakseni siitä syystä että niitten teho on vähäinen kapeakeilaisten suunta antennien johdosta. Minulla on käsimittari millä olen < 10 m/s tarkistannut kuppianemometrin lukemia ja ne näyttivät samoja lukemia. Vaikkakin on näitten Oktoberfestareitten lahjoittamaa elonpainoa niin en siltikään oikein uskalla mennä katolle yli 10m/s tuulilla  ;D