Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Google Plus

Aloittaja angle, tiistai, 20.09.2011, 21:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Kyllä se siltä ainakin todella usein vaikuttaa. Ei siis periaatteessa suoraan omien ajatusten perusteella vaan sen, millaista "palautetta" yleensä siitä seuraa, jollei käytä moisia medioita. Ja toisaalta... Joku on keksinyt noiden olevan nimenomaan sosiaalisia medioita. Vastakohtana on suoraan epäsosiaalinen.

Itse en ole kohdannut vielä tässä vaiheessa tilannetta, jossa ympäröiviltä tahoilta olisi tullut negatiivista kommenttia sosiaaliseen mediaan liittymättömyydestä, eikä minua ole kutsuttu epäsosiaaliseksi - ainakaan päin naamaa. Tiedä sitten miten kauniisti minusta puhutaan sosiaalisessa mediassa näiden tahojen toimesta sitten.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Ja mitä tuohon omaan filtteriin tulee, niin monellako se toimii? Uskallan epäillä toimivuutta aika suuren osan kohdalla. Omalta kohdaltani toimii yhtenä syynä olla liittymättä moisiin. Suurin osa asioista ei kuulu yhtään kenellekkään ulkopuoliselle ja olemalla ulkopuolella säästyy vielä niiltäkin "mikset mistään mitään kerro"

Oma filtteri toimii varmasti, mutta jos on joutunut osalliseksi "kollektiivista informaationjakokiimaa", jollaiseksi minä tuollaista filtteröimätöntä ja irrelevanttia statuspäivittelyä olen kutsunut, niin se voi kytkeytyä irti helpostikin ja syy on yksinkertainen: Otetaan vaikka tällainen argumentti: "Kaverini on todella avoin kertoessaan kaiken, mitä on puuhastelemassa. Tiedän ainakin mitä on tekeillä". 

Filtteri päällä toiminta on todennäköisesti tällainen: "Siinähän on avoin. Ei ole mitään syytä kirjoittaa mitään sellaista, jota en normaalielämässänikään julkistaisi"
Filtteri irti mennäänkin sitten vähän ihmisen vaiston tai kilpailuvietin varaan: "Jos kerran hän uskaltaa kirjoittaa tapahtumistaan noin avoimesti, niin kyllähän minäkin tuohon pystyn".

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Tottakai se riippuu itsestä, mutten osaa valitettavasti pitää irrelevanttina. Mitä suurempia tietomääriä on jonkun tahon hallussa, sitä helpompi sitä on käyttää omiin tarkoituksiinsa. Kohdennettu mainonta on helppo esimerkki, joskaan ei vielä niin paha. Paikkatieto on yksi, jota ei tosin ole pakko käyttää, mutta kuitenkin. Ja moni muu.
Eikös siellä naamakirjan ehdoissakin suoraan sanota kaiken datan olevan heidän omaisuuttaan?

Totta kai, sehän on selvää, että jos dataa on saatavilla keskitetysti, niistä saa nyhdettyä tietoja vaikka kuinka paljon ja vaikka mistä, jos vain taidot riittävät. Paikkatieto on onneksi vielä optio, eikä se esimerkiksi GPS:ttömissä laitteissa ole edes tarkka vaan saattaa paiskata Helsingissä olevan henkilön Tampereelle.

Naamakirjan ehdoista en osaa sanoa, kun en sen puolen ehtoihin ole tutustunut, mutten olisi tippaakaan yllättynyt, jos sieltä tuollainen pykälä löytyisi.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
En ole koskaan pitänyt niitä mitenkään tarpeellisena. En varsinkaan jokaisen uutisen yhteydessä "5 kuoli tulipalossa" ja alla "tykkään tästä uutisesta". Älytöntä. Ja suurempi syy on noiden hidastava vaikutus. En tiedä nykyistä tilannetta, mutta ainakin aikanaan muutama sivu latasi hyvin alkuvaiheessa noita nappeja ja jotain importattua "viimeiset kommentit"-ikkunaa. En koe tarpeelliseksi odotella tuollaisten kanssa. Enkä myöskään koe tarpeelliseksi antaa mitään ylimääräistä mahdollisuutta seurata niiden kautta yhtään mitään.
Yksi noissa nappuloissa ärsyttävä asia on niiden tunkeminen jokaiseen mahdolliseen paikkaan.

Eikös tuo ole puolestaan henkilökohtainen preferenssi?
Itse en koe noita häiritsevinä, koska en vain kiinnitä niihin huomiota. Tuo sinun näkemäsi "5 kuoli - Tykkää tästä artikkelista"-asia on vähän sellainen, ettei sille sanamuodolle voi oiken yhtään mitään ja varmasti tuntuu hölmöltä tai jopa loukkaavaltakin. Viimeisimmät kommentit-ikkuna ei välttämättä ole aina sosiaalisesta mediasta peräisin, mutta esim. "He suosittelevat tätä"-tyyppinen ikkuna, jossa näkyy etunimet ja profiilikuvat, puolestaan hyvin varmasti on.

En itse ole kokenut, että sivun latausajat olisivat noista napeista koskaan kärsineet. Keltaisen lehdistön sivustoilla tahtoo olla muutenkin mainosta ja muuta ylimääräistä töhkää ja krumeluuria, jotka latausajoissaan pöllyttävät varmasti jokaisen naamakirjan Tykkään tästä-napin latausajoissaan.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Onhan näitä kaikkia muitakin. Vaikkapa Finavia "Lentoasema-ryhmässä Facebookissa varmistat ajankohtaisen tiedon saamisen ja jakamisen!" Jos olen menossa jonnekkin tai tulossa jostain, niin oletan kyllä saavani tarpeellisen tiedon ihan jostain muualta, kuin tuollaisesta paikasta. Sitä en sano, etteikö osa tuotakin kautta, mutta monestakin syystä näkisin itse parempana vaihtoehtoja hakea virallinen informaatio virallisia reittejä pitkin, eikä jonkin ulkopuolisen tahon kautta.

Onhan noita automaatteja, jotka päivittävät Facebookiin tietoja ja Finavialla saattaa olla tällainen systeemi käytössään. Itse kylläkin hakisin noita tietoja ensisijaisesti muualta, kuin sosiaalisesta mediasta. Onhan esimerkiksi weatherc:llä käytössään Twitter-tili, johon säämittaukset tweettaantuvat automaattisesti, joten mikäpä estäisi vastaavanlaista tietoa automaattijulkistamasta sosiaalisessa mediassa.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Niitä kuviakin on aivan liian helppo sinne laittaa. Harkinnan käyttö jää huomattavasti helpommin taka-alalle, kun puhelimella saa tyyliin parilla napinpainalluksella kuvat eteenpäin kaikkien nähtäville. Ja kun sama mahdollisuus on monella käytössä, on hyvin helposti sellaisistakin tilanteista kuvia, joista niitä ei haluaisi olevan.

Ainakin mitä luin niin Google+ -palvelussa nuo kuvat menevät omaan kansioonsa, jonne ei ole pääsyä kenelläkään muulla kuin sinulla ja vasta kun julkaiset ne, ne näkyvät. Facebookista en osaa sanoa, miten siellä tuollainen toiminto on järjestetty, mutta tuossa penätään palvelun käyttäjän vastuuta asian suhteen. En jaksa millään ilveellä uskoa siihen, että kuvien vastaanotto toimisi niin, että ensin sen näkevät kaikki ja sitten rajataan näkijäkuntaa.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Ei sellaista päivää ole, etteikö näissä ns luotettavammissakin medioissa uutisoitaisi "facebook sitä ja tätä". Ja seuraava uutinen onkin luultavasti taas "älä tee tätä facebookissa"

Ei varmastikaan, mutta on ymmärrettävä, että halusi tai ei, sosiaalinen media on trendi-ilmiö ja aina yhtä mediaseksikäs kokonaisuus, joka repii huonona uutispäivänä varmasti otsikoita asiassa jos toisessa, välittämättä siitä, kuinka tyhjänpäiväisiä ne ovat. Niiden näkemiselle ei voi muuta, kuin painaa "Edellinen" nappia ja siirtyä listalla seuraavaan otsikkoon.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Eri asia onkin toisaalta se, onko oikeasti miten paljon asiaa monellekaan sellaiselle, jonka kanssa ei ole ollut vuosikausiin missään tekemisissä.

Se olikin lähinnä yksi niistä funktioista, joka ei välttämättä tarkoita juuri kirjaimellisesti tuota.
Ei välttämättä olekaan asiaa, mutta sosiaalinen media on tarjonnut tämän vaihtoehtona.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Hieman eri mieltä on kuitenkin oltava. Pidän kuulumisien kertomista puhelimessa ja/tai kasvotusten hieman erilaisena asiana. Kaikkien kanssa ei toki kovin ihmeellisiä asioita puhu, mutta pääsääntöisesti jäävät varmuudella kahdenvälisiksi. Eli ei tarvitse miettiä läheskään niin paljon, mitä voi ja uskaltaa puhua. Tosin tottakai toinen osapuoli voi puhua asioita eteenpäin, mutta mahdollisuus isolle ryhmälle leviämiseen on paljon pienempi. Eli jos jotain tuttuja naamakirjan kautta etsisi, niin kyllä se jäisi itsellä siihen etsimiseen ja loppu hoituisi muita välineitä käyttäen.

Tarkoitin tuolla kirjoittamallani lähinnä sosiaalisen median toimintamalleja ja omaa suodatuskykyä siihen, mitä suustaan päästää ja soveltaa sitä sosiaalisen median kirjoituksissaan. Se on verrattavissa keskusteluun toisen kanssa. Itse pidän tietojen vuotamista kahdenkeskisestä keskustelusta täysin yksilöllisenä; Jos tieto vuotaa henkilön toimesta isommalle ryhmälle suullisesti, käy se ihan samalla tavalla ja yhtä helposti myös sosiaalisen median kautta.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Käytännössä voisi sanoa kaiken olevan "yhteistä" ja siihen en ainakaan itse ole valmis. Itselleni jo sijainti on yleensä senverran intiimi asia, etten koe mitenkään tarpeelliseksi jakaa sitä, saati sen syvällisempiä asioita.

Oma näkemykseni on se, että sosiaalisen median yhteisyyden rajat kulkevat henkilössä itsessään. Jos ei pysty miettimään tekemisiään, eikä ymmärrä osata rajoittaa henkilöitä, kenelle asioita kertoo, kantaa hän silloin itse tekonsa seuraukset. Jokainen näkee sosiaalisen median käytön omalla tavallaan ja onneksi voi halutessaan jättäytyä sen ulkopuolelle.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 11:57
Kaiken muun lisäksi tuossa koko asiassa on ajankäytöllinen näkökohta. Kyseessä on media, jota moni ainakin periaatteessa seuraa lähes koko ajan. Kun aikaa käytetään vapaa-aikana tuohon, vähentä se helposti niiden oikeiden sosiaalisten tilanteiden määrää. Eli tavallaan aiheuttaa epäsosiaalisuutta.
Toinen suora seuraus tuosta ajankäytöstä on rahallinen. Kustannukset menetettynä työaikana ovat tähtitieteelliset, jos tai oikeammin kun myös työaikana pitää seurata jotakin sosiaalista mediaa. Ja kohta osalla on Facebookin rinnalla Google+ ja ehkä pari muutakin.

Tuossakin asiassa nousee jälleen kerran yksilö. Henkilö, joka ei osaa käyttää aikaansa oikein, jää totaalisen jumiin sosiaaliseen mediaan ja yhteydenpito hoituu tällöin vain sitä kautta. Voidaan periaatteessa puhua addiktiostakin.

Työhön tuon käytön ymmärrän vain siinä tilanteessa, että sosiaalista mediaa käytetään todellakin työntekoon. En vain parhaalla tahdollakaan tahdo löytää muuta vastaavaa hommaa, jossa tuo olisi käytössä, kuin media-ala ja erinäisten yritysten tiedottaja(tiimi)t. Muilla aloilla ja osastoissa/yksiköissä tarvitaan pelisääntöjä sosiaalisen median käyttöön.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
Sanoisin että koko FB ja Twitter-buumi on, aivan, buumi joka tulee kuolemaan yhtä nopeasti kun tulikin, kunhan riittävästi kyseenalaista infoa tulee esille siitä miten FB käyttää (väärin) tietoja.

Twitter näyttää mielestäni olevan lähestymässä elinkaarensa laskevaa päätä, sillä mielestäni lyhyiden tietojen lähettäminen ei juurikaan edistä kommunikaatiota ja toimii lähinnä "kiva tietää"-osastona, jossa on julkaisija ja seuraajia - siinä kaikki. Voisin uskaltaa väittää, että Twitter on kuollut ja kuopattu viimeistään 2014.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
djmake on siinä ihanoikeassa että kaikki FB:iin pusketut infot ovat "heidän omaisuuttaan", siinä jo ensimmäinen kyseenalainen jutska, puhumattakaan kaikesta muusta kuten ettet ihan noin vaan sieltä poistukkaan, deletoi namiska kun ei niitä tietojasi deletoi.

Google+ toimii jossain määrin samalla tavalla. Tein pienen kenttätestin ja liityin sinne takaisin ja kuinka ollakaan, kaikki aiemmin testinä julkaisemani kuvat palautuivat sieltä takaisin ja profiilini oli säilynyt hengissä, mutta testikirjoitukseni eivät selvinneet. Ainoa looginen selitys tähän on se, että kuvat taitavat tulla Google+:aan Picasan kautta ja profiili puolestaan Google Profiles-palvelun kautta. Plus on itsessään vissiin vain näiden kaikkien yhteennivottu CMS (Content Management System)-palvelu.

Eli jos haluat kadota Google+-palvelun näkökentästä niin hyvin kuin mahdollista, tulee tällöin sinun olla selvillä siitä, minne kaikkialle muualle Google+:aan liittyessäsi liityit tietämättäsi. Avain tähän kaikkeen taitaa olla GMail-tunnus.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
FB ja Google tottakai kehittelee uusia tiedonkeruu-jippoja niin kauan kunnes ihmiset alkaa sanomaan stoppi tai aletaan kieltämään asioita maa/EU-tasolla lakien avulla, rajojahan ne kolkuttelee jatkuvasti tyyliin "niin kauan kun se ei ole erikseen kiellettyä niin se on sallittua" ja viittamaalla että "olet hyväksynyt sen ehdoissa".

Kun tuon on jo nähnyt sivustaseuraajana Facebookissa, herää kysymys, kuinka pitkään Google+-palvelu pysyy tuon Beta-tason kaltaisena, suhteellisen neutraalina kokonaisuutena.
Varmaa on se, että koska kyseessä on Beta, se tulee vielä muuttumaan. Miten asiat muuttuvat siinä vaiheessa, kun se lakkaa olemasta Beta, jää nähtäväksi ja minä tulen sitä seuraamaan suurella mielenkiinnolla.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 12:22
Työpaikoilla näkisin että ennemmin tai myöhemmin se tullaan kieltämään koska kuten djmakekin sanoi, sen kustannukset ovat työanatajille tähtitieteelliset ja tuotot enemmän kun kyseenalaiset. Samalla voi kyllä mennä se pienikin mahdollisuus "omaan surffailuun" työaikana, joten siinä puurraan kyllä omaan kinttuun että soi. Ja kun kielto on voimassa naristaan että työantaja on tyranni...Kai kohta nähdään lakkoja jossa aihe on "työnantaja kielsi Naamakirjan", silloin ollaan kyllä menty totaalisesti jalat edellä puuhun.

Tuo toimintamalli on täysin kiinni tietohallinnon johdosta ja sen yläpuolella olevasta johdosta.
Täyskielto on mahdollinen ja on luultavasti jopa käytössäkin joissakin firmoissa, mutta tuohon lakkomahdollisuuteen en jaksa mitenkään uskoa, sillä mikään AY-liike Suomessa ei varmasti uskottavuuttaan asettaisi vaaraan laittamalla työtaistelua pystyyn yhden netissä pyörivän palvelun kiellon vuoksi. Pistelakon mahdollisuus on tietenkin asia erikseen, mutta siinä vaiheessa työnantaja voi kävelyttää nämä naamakirjailijan kassan kautta kotiin. Jos sosiaalista mediaa käyttää, sen käyttö työaikana tulee olla rajoitettua, muttei täysin kiellettyä. Vapaa-aika on asia erikseen.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaEli jos haluat kadota Google+-palvelun näkökentästä niin hyvin kuin mahdollista, tulee tällöin sinun olla selvillä siitä, minne kaikkialle muualle Google+:aan liittyessäsi liityit tietämättäsi. Avain tähän kaikkeen taitaa olla GMail-tunnus.

Googlehan on siitä vekkuli (tai pirun ovela ihan miten vaan) että kaikki pyörii tuon GMail-tunnuksen ympärillä. Esim Analytics:iin pääsi simppelisti "Ota käyttöön"-namiskalla kun, kuten meikäläinen, on melkein aina sisäänkirjaantuneena GMailiin.

Googlesta kun ei mitenkään pääse eroon vaikkei olisi mitenkään siihen liittynytkään kun suurin osa websivuista käyttää tuota Analytics-laskuria joten Google tietää joka taupauksessa mitä ja missä IP-numerosi hääräilee.

Lainaa
En itse ole kokenut, että sivun latausajat olisivat noista napeista koskaan kärsineet. Keltaisen lehdistön sivustoilla tahtoo olla muutenkin mainosta ja muuta ylimääräistä töhkää ja krumeluuria, jotka latausajoissaan pöllyttävät varmasti jokaisen naamakirjan Tykkään tästä-napin latausajoissaan.

Ovat muuten aivan järkyttävän surkeasti toteutetut nuo Tykkää-namiskat. En olisi ikimaailmassa uksonut että niinkin suuret firmat kun Google ja FB tuollaista sontaa puskisi ulos, Google varsinkin joka nimenomaan painottaa websivujen nopeutta, johon mm. HTTP-requestien vähentäminen kuuluu.
Tässä pientä kenttätutkimusta:
- Google+-namiska lataa 52 KB ja 15 HTTP-requestiä
- FB-namiska lataa 114 KB ja 7 HTTP-requestiä
Siis aivan järkyttävät määrät parin pienen namiskan takia kun vertaa että nordicweatherin runko on noin 30 requestiä ja 200 KB.
Se ettet ole huomannut että hidastaisi sivujen latautumista johtunee että js-häkkyrät ladataan asyncinä eli eivät häiritse muun sivun generointia. Nordicweatheriin löysin lisäksi jQuery-palikan jonka avulla niitä ei edes ladata ennenkun sivua on scrollattu määrättyyn pisteeseen (tässä kohtaa sidebarin androidlaatikon yläreuna selaimen yläreunaan) joten niitä ei ladata varsinaisen sivun mukana.

khyron

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 15:31

Googlesta kun ei mitenkään pääse eroon vaikkei olisi mitenkään siihen liittynytkään kun suurin osa websivuista käyttää tuota Analytics-laskuria joten Google tietää joka taupauksessa mitä ja missä IP-numerosi hääräilee.


Mulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: khyron - tiistai, 25.10.2011, 17:57
Mulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Tälläisistä blokkauksista en kyllä itse näin websivun ylläpitäjänä kauheasti pidä. Se on nimittäin erittäin tärkeätä saada tietää tarkka kävijästatistiikka ja jos siellä on paljon tälläisiä, jotka käyttävät vastaavanlaista blokkaustapaa, niin sehän vääristää oikeana pitämiäsi tuloksia. Varsinkin yritysten, kuten meidän perheyrityksen, osalta on äärimmäisen tärkeä saada tietää kävijäliikenne ja vähän tarkempia tietoja kävijästä. Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat nämä blokata, mutta yrityksille se saattaa tehdä hallaa.

Tuo on kuitenkin varmasti äärimmäisen minimaalista, jotka tuollaisia blokkauksia käyttävät, joten käytännön vaikutusta sillä en usko olevan. Itse käytän sääsivullani kolmea eri kävijästatistiikkaa tallentavaa ohjelmaa/sivustoa, joten yhden blokkaaminen ei vielä asiaa auta. Pääasiassa käytänkin histatsia, mutta GA on yleensä se virallinen lähde, joita käytetään jos esim. mainostajat haluavat tietää kävijämääräsi.

weatherc

#15
LainaaMulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Nuo pystyy (muistaakseni) myös websivun pitäjänä kiertää ettei ga.js lataudu sivun mukana laisinkaan, joten ei se ad-block(kaan) mikään 100% varmistus "Google-vapaudelle" ole ;)

EDITTIÄ: Juu, G Analyysin voi myös toteuttaa php:llä ja silloinhan kävijä ei mitään sille voi tahikka näe sitä sourcekoodissa  :P

khyron

Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 25.10.2011, 18:11
Lainaus käyttäjältä: khyron - tiistai, 25.10.2011, 17:57
Mulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Tälläisistä blokkauksista en kyllä itse näin websivun ylläpitäjänä kauheasti pidä. Se on nimittäin erittäin tärkeätä saada tietää tarkka kävijästatistiikka ja jos siellä on paljon tälläisiä, jotka käyttävät vastaavanlaista blokkaustapaa, niin sehän vääristää oikeana pitämiäsi tuloksia. Varsinkin yritysten, kuten meidän perheyrityksen, osalta on äärimmäisen tärkeä saada tietää kävijäliikenne ja vähän tarkempia tietoja kävijästä. Ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat nämä blokata, mutta yrityksille se saattaa tehdä hallaa.

Tuo on kuitenkin varmasti äärimmäisen minimaalista, jotka tuollaisia blokkauksia käyttävät, joten käytännön vaikutusta sillä en usko olevan. Itse käytän sääsivullani kolmea eri kävijästatistiikkaa tallentavaa ohjelmaa/sivustoa, joten yhden blokkaaminen ei vielä asiaa auta. Pääasiassa käytänkin histatsia, mutta GA on yleensä se virallinen lähde, joita käytetään jos esim. mainostajat haluavat tietää kävijämääräsi.

No mun mielestä ongelma ei ole sinänsä statistiikat, vaan se et ne kerätään kaikki yhteen klimppiin.

khyron

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 18:58
LainaaMulla on adblock plussassa blokattuna http://www.google-analytics.com/urchin.js ja http://www.google-analytics.com/ga.js.

Nuo pystyy (muistaakseni) myös websivun pitäjänä kiertää ettei ga.js lataudu sivun mukana laisinkaan, joten ei se ad-block(kaan) mikään 100% varmistus "Google-vapaudelle" ole ;)

EDITTIÄ: Juu, G Analyysin voi myös toteuttaa php:llä ja silloinhan kävijä ei mitään sille voi tahikka näe sitä sourcekoodissa  :P

Jaa, pitäsköhän itekkin tarkistaa toi. Php:llä ei kuitenkaan saa niin paljon tietoa mitä javascriptillä, itseasiassa vain sen minkä saa myös access logista.

weatherc

LainaaJaa, pitäsköhän itekkin tarkistaa toi. Php:llä ei kuitenkaan saa niin paljon tietoa mitä javascriptillä, itseasiassa vain sen minkä saa myös access logista.
Itse asiassa ei taida jäädä pois kun jotkut ei niin tähtitärkeät kuten ruudun koko ja sen sellaiset jotka ei saa ulos suoraan php:llä, lokaatiot ja selaimen tiedot ja sen sellaisethan saa helpostikkin. Esim suosittu Awstats:han toimii ilman javascriptiä ja kyllä se(kin) aika paljon tietoja listaa.

GA:ta voi muuten käyttää esim jQuery-plugarillakin (ja varmaan muillakin vastaavilla systeemeillä on omat plugarit) tai paikallisesti serveriltä uudelleen-nimedyllä ga.js:llä (täysin luvallista) joten sen varmaan estämiseen tarvitaan että js estetään kokonaan.

khyron

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 25.10.2011, 20:05
LainaaJaa, pitäsköhän itekkin tarkistaa toi. Php:llä ei kuitenkaan saa niin paljon tietoa mitä javascriptillä, itseasiassa vain sen minkä saa myös access logista.
Itse asiassa ei taida jäädä pois kun jotkut ei niin tähtitärkeät kuten ruudun koko ja sen sellaiset jotka ei saa ulos suoraan php:llä, lokaatiot ja selaimen tiedot ja sen sellaisethan saa helpostikkin. Esim suosittu Awstats:han toimii ilman javascriptiä ja kyllä se(kin) aika paljon tietoja listaa.

GA:ta voi muuten käyttää esim jQuery-plugarillakin (ja varmaan muillakin vastaavilla systeemeillä on omat plugarit) tai paikallisesti serveriltä uudelleen-nimedyllä ga.js:llä (täysin luvallista) joten sen varmaan estämiseen tarvitaan että js estetään kokonaan.

Awstats käyttää just access logia. Ja se että riittävät tilastoinnit saa access logista oikeastaan alleviivaa sitä ettei googlea tarvita keskittämään tietoa, paitsi tietenkin ga on helppo ja se piirtää nättejä graafeja.