Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Google Plus

Aloittaja angle, tiistai, 20.09.2011, 21:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

angle

Niin tuo Google Plus lienee googlen vastine Facebookille. Facebook profiilia ei minulla ole.

Itse en mitään kutsua ole saanut vaan tuolla em. sivulla kun kävin niin jostain syystä onnistuin parilla klikkausella tuohon liittymään. No en tiedä mitä tuolla tekisin, mutta 150 kutsua näyttää tarjoavan jaettavaksi. Eli jos kiinnostaa niin voin YV:llä voin linkin lähettää. Siis kutsuja jaossa foorumin jäsenille. ;D


djmake

Lainaus käyttäjältä: angle - tiistai, 20.09.2011, 21:05
Niin tuo Google Plus lienee googlen vastine Facebookille. Facebook profiilia ei minulla ole.

Itse en mitään kutsua ole saanut vaan tuolla em. sivulla kun kävin niin jostain syystä onnistuin parilla klikkausella tuohon liittymään. No en tiedä mitä tuolla tekisin, mutta 150 kutsua näyttää tarjoavan jaettavaksi. Eli jos kiinnostaa niin voin YV:llä voin linkin lähettää. Siis kutsuja jaossa foorumin jäsenille. ;D

Tuolta kohta 100
http://googleblog.blogspot.com/2011/09/google-92-93-94-95-96-97-98-99-100.html

100. Anyone can sign up for Google+—no invitation required.
For the past 12 weeks we've been in field trial, and during that time we've listened and learned a great deal. We're nowhere near done, but with the improvements we've made so far we're ready to move from field trial to beta, and introduce our 100th feature: open signups. This way anyone can visit google.com/+, join the project and connect with the people they care about.

Ja heti perään ihmettely, mihin ihmeeseen näitä sosiaalisia medioita oikein tarvitaan? Kaikkea ei mielestäni tarvitse kaikille kertoa ja kun uutisointia seuraa, niin joka päivälle on joku uutinen "älä tee tätä naamakirjassa" ja joka viikolle joku pyyntö "sejase tahtoo sut kaveriksi siinäjasiinä mediassa". Vuorokaudessa ei ole tunteja riittävän paljon moiseen ja kun muutenkin saa kiinni melkoisen monella tavalla, niin...

miihkali


Kyllä sosiaalista mediaa tarvitaan, sillä sen kautta kerätään tietoa ihmisestä. Googlen veto on vain yksi pikkuhaaroista, johon eksynyt eksyy lopullisesti ja luovuttaa pikkuhiljaa yksityisyytensä bittiavaruuteen. Luulenpa, että sen yksityisyyden takaisin saaminen onkin sitten hankalampaa. Tässä räplätessäni linuxia, huomasin eräänä päivänä suosikkiselaimeni (Google-Chrome) asentaneen ikioman "päivityslinkin", jonka kautta varmasti menee tieto selaimen käytöstä. Luulin linuxin sentään jotenkuten pysyvän irti noista vintoosaan kuuluvista ohjelmien yhteydenotoista jonnekin. Niinpä ratkaisin asian viskaamalla pois googlen selaimen.  Nyt sitten on vain tutkittava tämä FireFox, joka sekin on muuttunut mielestäni vain hitaammaksi.

Toisaalta linuxia on helpompi pitää valvottuna kuin vintoosaa. Tämä siis minun mielipiteeni, johon joku voi olla eri mieltä.

Tsemppiä vain kaikille sosiaalisten medioitten parissa. Onhan tämäkin sivusto sellainen.

angle

LainaaTuolta kohta 100
http://googleblog.blogspot.com/2011/09/google-92-93-94-95-96-97-98-99-100.html

100. Anyone can sign up for Google+—no invitation required.
For the past 12 weeks we've been in field trial, and during that time we've listened and learned a great deal. We're nowhere near done, but with the improvements we've made so far we're ready to move from field trial to beta, and introduce our 100th feature: open signups. This way anyone can visit google.com/+, join the project and connect with the people they care about.

No katoppas vaan ;D. Eilen kun tuota kirjoittelin niin silloin tuli tuolla liittymissivulla jotain tekstiä, että on beta vaiheessa ja niin edespäin. Olin kyllä kuullut että kutsuja ei enää tarvittaisi.

Aakyhoo

Pitää se tännekkin avata viestitili, kerta on tullut nyt rekisteröidyttäkin.

Itse olen käyttänyt Facebookkia jo yli 2 vuotta ja nyt kun Google+ tuli kehiin siirryin sinne. Aluksihan se oli hieman opeteltavissa, mutta kyllä siihen sitten tottui. Nyt kun vielä on alkanut kavereitakin tulemaan sinne niin G+ alkaa näyttämään paljon paremmalta kuin Facebook.

Tämähän on oma mielipiteeni, mutta pitää muistaa että G+ on vasta beta vaiheessa ja sen tekijät ovat facebookin nähneenä saaneet sitten heti alkuun jo miltei saman tasoisen sivuston. Molemmat sivustot ovat hyvin saman tyyppisiä ja molemmat myös tarvitsee niitä käyttäjiä. Tässä asiassa on ehkä etu Facebookilla, kun se on kerinnyt kerätä käyttäjäkuntaa rutkaasti. Google+ pitäisi jollakin konstilla saada siirtymään ihmisiä omaan palveluun. Ehkä Googlen yksi oljenkorsi on se, että se voi yhdistää tähän palveluun useampia omia hyödylliseksi palveluitaan esim. GoogleMaps, Picasa, Gmail jne.

Jos jossakin päivityksessään Facebook ei onnistu niin uskon, että porukkaa siirtyy jonkin verran Google+ puolelle ja minusta tuntuu siltä, että G+ saattaa tulla hetkessä suosittu.

Itse käytän ainakin toistaiseksi kumpaakin palvelua ja mikä aika on ennen kulunnut Facebookkiin niin menee siitä osa nyt Googlen pariin. ;)

J.Jäntti

Itse rekisteröidyin Google+:n käyttäjäksi tuossa alkuviikosta - ja liittymisesta parin päivän jälkeen paiskasin koko profiilin roskiin.

Minulla on nippu porukkaa GMailin kontaktilistalla, mutta kun heitä yritin lisäillä "ympyröihin", niin osa heistä ilmaantuivat "ympyrään" kahdesti ja osaa ei löytynyt muka listalta lainkaan ja järjestelmä ehdotti, että ne lisätään sinne käsin.

Kun sitten yritin houkutella porukkaa liittymään mukaan, niin sain vastaukseksi sen suuntaisia, että "tule sinä puolestasi tänne Facebookiin kun kaikki on jo täällä" tai että "minä olen jo Facebookissa. Miksi pitäisi vielä yhteen sosiaalisen median systeemiin siirtyä kun tämäkin vie jo aikaa". Kun kerran asenne oli noin hyvä, totesin, että antaapa olla sitten ja dumppasin profiilin kylmästi roskiin.

On siinä hyvätkin puolensa ja ehkäpä sitten, kun tuo lakkaa olemasta beta, niin harkitsen liittymistä uudelleen.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

djmake

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - torstai, 20.10.2011, 08:45
Itse rekisteröidyin Google+:n käyttäjäksi tuossa alkuviikosta - ja liittymisesta parin päivän jälkeen paiskasin koko profiilin roskiin.

En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla. Jaksa todellakaan tilittää joka ainoaa asiaa ties missä. Sitäpaitsi kiinni saa kahville tulemalla, etanapostilla, maililla, soittamalla ainakin parista eri numerosta, viestillä, usein skypelläkin, samaten irkistä saattaa löytyä ja msn on sekin melkeen aina päällä. Ja sitten tietysti yv:llä niiltä foorumeilta, missä satun olemaan jne. Tajua, miksi ihmeessä tarvitsisi yhtään riesaa lisää. Saati googlelta. Keräävät muutenkin liikaa dataa  >:(

Jostain kummallisesta syystä muuten kaikki naamakirjasta tulevat kuvat filtteröidään itellä pois. Paljon mukavampi surffata, kunnei joka ainoassa paikassa ole jotain "tykkää"-nappia. Toisaalta yhtä vähän tykkään niistä firmoista, jotka ovat omaksuneet mallin "osallistu kisaan facebookissa", "seuraa tarjouksiamme facebookissa" ja plaaplaaplaa...

[sosiaalisuus]
Ajattelin muuten katsoa yhden ohjelmanpätkän boksilta, käydä istumassa pöntöllä, pestä hampaat, vilkaista vielä mailit, riisua pikkusen vaatteita ja mennä maaten. Noin niinkun siltävaralta, jos moinen oikeasti voi olla kiinnostavaa.
[/sosiaalisuus]

Oikeasti... Noista kaikista on toivottoman paljon harmia. Jollei vielä, niin jossakinkohtaa porukka alkaa tajuamaan, miten paljon siellä on sellaistakin tietoa, mitä ei todellakaan haluaisi missään olevan. Ja silloin on jo myöhäistä. Ja lisäksi joka ainoalle päivälle tuntuu riittävän joku uutinen "älä tee sitä tai tätä naamakirjassa", "uudet ominaisuudet käyttöön, näin _saatat_ säilyttää edelleen edes vähän yksityisyyttäsi" jne. >:(

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla. Jaksa todellakaan tilittää joka ainoaa asiaa ties missä. Sitäpaitsi kiinni saa kahville tulemalla, etanapostilla, maililla, soittamalla ainakin parista eri numerosta, viestillä, usein skypelläkin, samaten irkistä saattaa löytyä ja msn on sekin melkeen aina päällä. Ja sitten tietysti yv:llä niiltä foorumeilta, missä satun olemaan jne. Tajua, miksi ihmeessä tarvitsisi yhtään riesaa lisää. Saati googlelta. Keräävät muutenkin liikaa dataa  >:(

Jos sosiaalisen median käytöstä pois jättäytyminen on epäsosiaalisuutta, niin jokin on jossain kohtaa mennyt todella pahasti pieleen. Oma, käytännön sanelema näkemykseni on se, että vaikka sosiaalista mediaa käyttäisikin, todella kovaa harkintakykyä ja henkilökohtaista, pään sisäistä filtteriä tulisi käyttää aika häikäilemättä - silläkin uhalla, että ei jäisi mitään kirjoitettavaa.

Olan yli sosiaalisen median käyttöä seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että se data, mitä Google kerää, on irrelevanttia. Kyse on täysin siitä, mitä itse itsestäsi sinne kirjoitat ja kuinka paljon tietoja annat itsestäsi sinne jo lähtökohtaisesti. Sama asia koskee Facebookia.

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Jostain kummallisesta syystä muuten kaikki naamakirjasta tulevat kuvat filtteröidään itellä pois. Paljon mukavampi surffata, kunnei joka ainoassa paikassa ole jotain "tykkää"-nappia. Toisaalta yhtä vähän tykkään niistä firmoista, jotka ovat omaksuneet mallin "osallistu kisaan facebookissa", "seuraa tarjouksiamme facebookissa" ja plaaplaaplaa...

Itseäni nuo napit eivät ole häirinneet koskaan, mutta samaa mieltä olen kanssasi tuosta firma-asiasta.
Minuakin hieman jurppii nuo "seuraa tarjouksiamme/osallistu kilpailuun Facebookissa"-jutut, vaikkeivät minua siinä suhteessa kosketakaan, mutta ehkäpä kaikista pistävin ja ehkäpä räikeimpään markkinointitapaan törmäsin jonkin aikaa sitten, kun yhden firman sivulla luki ihan kirkkain silmin "Tykkää meistä Facebookissa ja saat 5% alennuksen tilauksiisi". Siis mitä? Eikös tuo ole jo vähän syrjintää niitä asiakkaita kohtaan, jotka eivät välitä tuon hölkäsen pöläystä sosiaalisesta mediasta?

Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Oikeasti... Noista kaikista on toivottoman paljon harmia. Jollei vielä, niin jossakinkohtaa porukka alkaa tajuamaan, miten paljon siellä on sellaistakin tietoa, mitä ei todellakaan haluaisi missään olevan. Ja silloin on jo myöhäistä. Ja lisäksi joka ainoalle päivälle tuntuu riittävän joku uutinen "älä tee sitä tai tätä naamakirjassa", "uudet ominaisuudet käyttöön, näin _saatat_ säilyttää edelleen edes vähän yksityisyyttäsi" jne. >:(

Tuota juuri tarkoitan tuolla omalla filtteröinnillä. Jos sinne kirjoittaa jokaisesta vessakäynnistään, mitä pönttöön päätyi ja kauanko kesti, möläyttelee mielipiteitään ilman mitään ajatuksia seurauksista tai kertoo omasta elämästään yksityiskohtia, joita ei vanhemmilleen kertoisi (kuvien kera), niin ei tarvitse kovin paljoa aivokapasiteettia käyttää ymmärtääkseen, että jossain vaiheessa, vaikka mainitsemiesi "uusien ominaisuuksien" implementoinnin jälkeen, tällaiset asiat voivat vuotaakin julkisuuteen ja sitten onkin selittelemistä.

Pidin aikoinaan sosiaalista mediaa lähinnä verkottumista avustavana paikkana, paikkana löytää vanhoja, kauan kadoksissa olleita tuttuja (vaikka koulu/armeijakavereita), jotka vielä kasvoista muistaa ja kohtauspaikkana, jossa voi mukana oleville tutuille kertoa kuulumisiaan - aivan kuten kertoisi puhelimessa tai kasvotusten, paljastamatta sellaisia asioita heille, jotka eivät heitä koske tai heille kuulu.

Jotenkin sosiaalinen media on kaikkien näiden vuosien aikana vääristynyt tuosta alkuperäisestä kokonaisuudestaan kaikenlaisten syvimpien ja intiimimpien tapahtumien jakopisteeksi, pohjattomaksi kaivoksi, josta firmat juovat korppikotkien lailla, keksien lähes mitä tahansa omaa etuaan pönkittääkseen.

Jos sosiaalisen median käyttäjäksi vielä ryhdyn, mietin jokaisen siirtoni ja kirjoitukseni hyvin tarkasti.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

djmake

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
En rekisteröitynyt, enkä rekisteröidy. Epäsosiaalisena on hyvä olla. Jaksa todellakaan tilittää joka ainoaa asiaa ties missä. Sitäpaitsi kiinni saa kahville tulemalla, etanapostilla, maililla, soittamalla ainakin parista eri numerosta, viestillä, usein skypelläkin, samaten irkistä saattaa löytyä ja msn on sekin melkeen aina päällä. Ja sitten tietysti yv:llä niiltä foorumeilta, missä satun olemaan jne. Tajua, miksi ihmeessä tarvitsisi yhtään riesaa lisää. Saati googlelta. Keräävät muutenkin liikaa dataa  >:(

Jos sosiaalisen median käytöstä pois jättäytyminen on epäsosiaalisuutta, niin jokin on jossain kohtaa mennyt todella pahasti pieleen. Oma, käytännön sanelema näkemykseni on se, että vaikka sosiaalista mediaa käyttäisikin, todella kovaa harkintakykyä ja henkilökohtaista, pään sisäistä filtteriä tulisi käyttää aika häikäilemättä - silläkin uhalla, että ei jäisi mitään kirjoitettavaa.

Kyllä se siltä ainakin todella usein vaikuttaa. Ei siis periaatteessa suoraan omien ajatusten perusteella vaan sen, millaista "palautetta" yleensä siitä seuraa, jollei käytä moisia medioita. Ja toisaalta... Joku on keksinyt noiden olevan nimenomaan sosiaalisia medioita. Vastakohtana on suoraan epäsosiaalinen.
Ja mitä tuohon omaan filtteriin tulee, niin monellako se toimii? Uskallan epäillä toimivuutta aika suuren osan kohdalla. Omalta kohdaltani toimii yhtenä syynä olla liittymättä moisiin. Suurin osa asioista ei kuulu yhtään kenellekkään ulkopuoliselle ja olemalla ulkopuolella säästyy vielä niiltäkin "mikset mistään mitään kerro"

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Olan yli sosiaalisen median käyttöä seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että se data, mitä Google kerää, on irrelevanttia. Kyse on täysin siitä, mitä itse itsestäsi sinne kirjoitat ja kuinka paljon tietoja annat itsestäsi sinne jo lähtökohtaisesti. Sama asia koskee Facebookia.


Tottakai se riippuu itsestä, mutten osaa valitettavasti pitää irrelevanttina. Mitä suurempia tietomääriä on jonkun tahon hallussa, sitä helpompi sitä on käyttää omiin tarkoituksiinsa. Kohdennettu mainonta on helppo esimerkki, joskaan ei vielä niin paha. Paikkatieto on yksi, jota ei tosin ole pakko käyttää, mutta kuitenkin. Ja moni muu.
Eikös siellä naamakirjan ehdoissakin suoraan sanota kaiken datan olevan heidän omaisuuttaan?

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58Jostain kummallisesta syystä muuten kaikki naamakirjasta tulevat kuvat filtteröidään itellä pois. Paljon mukavampi surffata, kunnei joka ainoassa paikassa ole jotain "tykkää"-nappia. Toisaalta yhtä vähän tykkään niistä firmoista, jotka ovat omaksuneet mallin "osallistu kisaan facebookissa", "seuraa tarjouksiamme facebookissa" ja plaaplaaplaa...

Itseäni nuo napit eivät ole häirinneet koskaan, mutta samaa mieltä olen kanssasi tuosta firma-asiasta.
Minuakin hieman jurppii nuo "seuraa tarjouksiamme/osallistu kilpailuun Facebookissa"-jutut, vaikkeivät minua siinä suhteessa kosketakaan, mutta ehkäpä kaikista pistävin ja ehkäpä räikeimpään markkinointitapaan törmäsin jonkin aikaa sitten, kun yhden firman sivulla luki ihan kirkkain silmin "Tykkää meistä Facebookissa ja saat 5% alennuksen tilauksiisi". Siis mitä? Eikös tuo ole jo vähän syrjintää niitä asiakkaita kohtaan, jotka eivät välitä tuon hölkäsen pöläystä sosiaalisesta mediasta?

En ole koskaan pitänyt niitä mitenkään tarpeellisena. En varsinkaan jokaisen uutisen yhteydessä "5 kuoli tulipalossa" ja alla "tykkään tästä uutisesta". Älytöntä. Ja suurempi syy on noiden hidastava vaikutus. En tiedä nykyistä tilannetta, mutta ainakin aikanaan muutama sivu latasi hyvin alkuvaiheessa noita nappeja ja jotain importattua "viimeiset kommentit"-ikkunaa. En koe tarpeelliseksi odotella tuollaisten kanssa. Enkä myöskään koe tarpeelliseksi antaa mitään ylimääräistä mahdollisuutta seurata niiden kautta yhtään mitään.
Yksi noissa nappuloissa ärsyttävä asia on niiden tunkeminen jokaiseen mahdolliseen paikkaan. Parhaimmillaan tai pahimmillaan puhelimessakin on oma, fyysinen pikanappi naamakirjalle. Ja onhan tuo monessa mainoksessakin oikeastaan se ykkösasia "facebook yhden napin takana" tms.

Ja noita tarjousjuttuja on kyllä nähty useampiakin. Ensimmäisellä kerralla tuli samanlainen ajatus, mitä itselläsi. Karsii melkoisesti varsinkin vanhempaa väestöä. Samalla kyllä karsii ainakin itseni kyseisen liikkeen asiakaskunnasta, ellei ole jotain todella pakottavaa syytä muunlaiseen toimintaan.

Onhan näitä kaikkia muitakin. Vaikkapa Finavia "Lentoasema-ryhmässä Facebookissa varmistat ajankohtaisen tiedon saamisen ja jakamisen!" Jos olen menossa jonnekkin tai tulossa jostain, niin oletan kyllä saavani tarpeellisen tiedon ihan jostain muualta, kuin tuollaisesta paikasta. Sitä en sano, etteikö osa tuotakin kautta, mutta monestakin syystä näkisin itse parempana vaihtoehtoja hakea virallinen informaatio virallisia reittejä pitkin, eikä jonkin ulkopuolisen tahon kautta.
Eikä ole pitkää aikaa, kun Lahti (muistaakseni) järjesti jonkinlaisen kierrätykseen liittyvän nettikeskustelun. Osallistua ja seurata voi, kunhan on facebook-tunnukset.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Lainaus käyttäjältä: djmake - tiistai, 25.10.2011, 00:58
Oikeasti... Noista kaikista on toivottoman paljon harmia. Jollei vielä, niin jossakinkohtaa porukka alkaa tajuamaan, miten paljon siellä on sellaistakin tietoa, mitä ei todellakaan haluaisi missään olevan. Ja silloin on jo myöhäistä. Ja lisäksi joka ainoalle päivälle tuntuu riittävän joku uutinen "älä tee sitä tai tätä naamakirjassa", "uudet ominaisuudet käyttöön, näin _saatat_ säilyttää edelleen edes vähän yksityisyyttäsi" jne. >:(

Tuota juuri tarkoitan tuolla omalla filtteröinnillä. Jos sinne kirjoittaa jokaisesta vessakäynnistään, mitä pönttöön päätyi ja kauanko kesti, möläyttelee mielipiteitään ilman mitään ajatuksia seurauksista tai kertoo omasta elämästään yksityiskohtia, joita ei vanhemmilleen kertoisi (kuvien kera), niin ei tarvitse kovin paljoa aivokapasiteettia käyttää ymmärtääkseen, että jossain vaiheessa, vaikka mainitsemiesi "uusien ominaisuuksien" implementoinnin jälkeen, tällaiset asiat voivat vuotaakin julkisuuteen ja sitten onkin selittelemistä.

Niitä kuviakin on aivan liian helppo sinne laittaa. Harkinnan käyttö jää huomattavasti helpommin taka-alalle, kun puhelimella saa tyyliin parilla napinpainalluksella kuvat eteenpäin kaikkien nähtäville. Ja kun sama mahdollisuus on monella käytössä, on hyvin helposti sellaisistakin tilanteista kuvia, joista niitä ei haluaisi olevan.
Eikä siinä tarvita edes niitä uusia ominaisuuksia. Joku vuotaa kuitenkin eteenpäin asioita, joita ei tarvitsisi eteenpäin laittaa.

Osui muuten tässä välissä taas sopivasti uutinen silmään: http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/10/seinajoen_kaupungista_tykataan_facebookissa_2974259.html
Ei sellaista päivää ole, etteikö näissä ns luotettavammissakin medioissa uutisoitaisi "facebook sitä ja tätä". Ja seuraava uutinen onkin luultavasti taas "älä tee tätä facebookissa"

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Pidin aikoinaan sosiaalista mediaa lähinnä verkottumista avustavana paikkana, paikkana löytää vanhoja, kauan kadoksissa olleita tuttuja (vaikka koulu/armeijakavereita), jotka vielä kasvoista muistaa ja kohtauspaikkana, jossa voi mukana oleville tutuille kertoa kuulumisiaan - aivan kuten kertoisi puhelimessa tai kasvotusten, paljastamatta sellaisia asioita heille, jotka eivät heitä koske tai heille kuulu.

Jotain tuonkaltaista se jossakinkohtaa toki, muttei enää. Tai no, kyllä sieltä varmasti tuttuja löytäisi, ei siinä mitään. Eri asia onkin toisaalta se, onko oikeasti miten paljon asiaa monellekaan sellaiselle, jonka kanssa ei ole ollut vuosikausiin missään tekemisissä.
Hieman eri mieltä on kuitenkin oltava. Pidän kuulumisien kertomista puhelimessa ja/tai kasvotusten hieman erilaisena asiana. Kaikkien kanssa ei toki kovin ihmeellisiä asioita puhu, mutta pääsääntöisesti jäävät varmuudella kahdenvälisiksi. Eli ei tarvitse miettiä läheskään niin paljon, mitä voi ja uskaltaa puhua. Tosin tottakai toinen osapuoli voi puhua asioita eteenpäin, mutta mahdollisuus isolle ryhmälle leviämiseen on paljon pienempi. Eli jos jotain tuttuja naamakirjan kautta etsisi, niin kyllä se jäisi itsellä siihen etsimiseen ja loppu hoituisi muita välineitä käyttäen.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Jotenkin sosiaalinen media on kaikkien näiden vuosien aikana vääristynyt tuosta alkuperäisestä kokonaisuudestaan kaikenlaisten syvimpien ja intiimimpien tapahtumien jakopisteeksi, pohjattomaksi kaivoksi, josta firmat juovat korppikotkien lailla, keksien lähes mitä tahansa omaa etuaan pönkittääkseen.

Tuonsuuntaista siinä on käynyt ja pidemmälle tunnutaan olevan koko ajan menossa. Käytännössä voisi sanoa kaiken olevan "yhteistä" ja siihen en ainakaan itse ole valmis. Itselleni jo sijainti on yleensä senverran intiimi asia, etten koe mitenkään tarpeelliseksi jakaa sitä, saati sen syvällisempiä asioita.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - tiistai, 25.10.2011, 09:18
Jos sosiaalisen median käyttäjäksi vielä ryhdyn, mietin jokaisen siirtoni ja kirjoitukseni hyvin tarkasti.

Sama juttu. Toisaalta pyrin kyllä pitämään tuon miettimisen sillä tasolla, etten edes ryhdy. Helpompi ratkaisu.

Kaiken muun lisäksi tuossa koko asiassa on ajankäytöllinen näkökohta. Kyseessä on media, jota moni ainakin periaatteessa seuraa lähes koko ajan. Kun aikaa käytetään vapaa-aikana tuohon, vähentä se helposti niiden oikeiden sosiaalisten tilanteiden määrää. Eli tavallaan aiheuttaa epäsosiaalisuutta.
Toinen suora seuraus tuosta ajankäytöstä on rahallinen. Kustannukset menetettynä työaikana ovat tähtitieteelliset, jos tai oikeammin kun myös työaikana pitää seurata jotakin sosiaalista mediaa. Ja kohta osalla on Facebookin rinnalla Google+ ja ehkä pari muutakin.

weatherc

Mulla on Naamakirjatili kylläkin olemassa, mutta, kas kummaa, en ole ikinä keksinyt mitään tarkoitusta sille ;D
Kokeilin aikoinas automaattista WD-päivitystä sinne mutta eihän se ainakaan silloin toiminut, joten se siitä.
Sitä en sitten tiedä kuka sitä siellä seuraisi kun parempi ja monipuolisempi data on saatavilla suoraan omalta sivulta, molemmat kun kuitenkin netissä, eli en näe sinänsä mitä järkeä koko FB-päivityksellä olisi.

Sanoisin että koko FB ja Twitter-buumi on, aivan, buumi joka tulee kuolemaan yhtä nopeasti kun tulikin, kunhan riittävästi kyseenalaista infoa tulee esille siitä miten FB käyttää (väärin) tietoja. djmake on siinä ihanoikeassa että kaikki FB:iin pusketut infot ovat "heidän omaisuuttaan", siinä jo ensimmäinen kyseenalainen jutska, puhumattakaan kaikesta muusta kuten ettet ihan noin vaan sieltä poistukkaan, deletoi namiska kun ei niitä tietojasi deletoi.

FB ja Google tottakai kehittelee uusia tiedonkeruu-jippoja niin kauan kunnes ihmiset alkaa sanomaan stoppi tai aletaan kieltämään asioita maa/EU-tasolla lakien avulla, rajojahan ne kolkuttelee jatkuvasti tyyliin "niin kauan kun se ei ole erikseen kiellettyä niin se on sallittua" ja viittamaalla että "olet hyväksynyt sen ehdoissa".

Työpaikoilla näkisin että ennemmin tai myöhemmin se tullaan kieltämään koska kuten djmakekin sanoi, sen kustannukset ovat työanatajille tähtitieteelliset ja tuotot enemmän kun kyseenalaiset. Samalla voi kyllä mennä se pienikin mahdollisuus "omaan surffailuun" työaikana, joten siinä puurraan kyllä omaan kinttuun että soi. Ja kun kielto on voimassa naristaan että työantaja on tyranni...Kai kohta nähdään lakkoja jossa aihe on "työnantaja kielsi Naamakirjan", silloin ollaan kyllä menty totaalisesti jalat edellä puuhun.