Taas jokunen sana lentovahingoista

Aloittaja yka, perjantai, 09.09.2011, 16:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Sitten ei muuta kuin venäjää opettelemaan  ;D. Mielenkiinnosta jos saa kysyä, että osaatko teutari ihan oikeasti tuota venäjänkieltä? Sen verran näppärästi näyttää kääntyvän tiedot suomenkielelle  ;D. Näyttää vaan niin kovin vaikealta tuo kieli, mutta hauskahan sitäkin olisi osata.

tito

Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 13.09.2011, 22:53
Aika hurjalta kuulostaa jos seisontajarru olisi unohtunut ottaa pois päältä, mutta en yhtään ihmettelisi jos se paljastuisi lopulliseksi syyksi. Kyllähän välillä autossakin saattaa unohtua käsijarru päälle, mutta kyllä sen yleensä huomaa liikkeelle lähdettäessä. Monessa nykyautossa on myös pieni hälytin, joka alkaa hälyttää jos käsijarru päällä, joten luulisi vastaavanlainen systeemi olevan lentokoneissakin.

Onnettomuuden syy ei ollutkaan päälleunohtuneessa seisontajarrussa, vaan lentäjien toiminnassa. :o :o
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/jaakiekkojoukkueen+koneturman+syy+lentaja+repi+ohjaimista+ja+painoi+jaloilla+jarrua/a708518

yka

Lainaus käyttäjältä: tito - sunnuntai, 23.10.2011, 10:45
Lainaus käyttäjältä: Snowi - tiistai, 13.09.2011, 22:53
Aika hurjalta kuulostaa jos seisontajarru olisi unohtunut ottaa pois päältä, mutta en yhtään ihmettelisi jos se paljastuisi lopulliseksi syyksi. Kyllähän välillä autossakin saattaa unohtua käsijarru päälle, mutta kyllä sen yleensä huomaa liikkeelle lähdettäessä. Monessa nykyautossa on myös pieni hälytin, joka alkaa hälyttää jos käsijarru päällä, joten luulisi vastaavanlainen systeemi olevan lentokoneissakin.

Onnettomuuden syy ei ollutkaan päälleunohtuneessa seisontajarrussa, vaan lentäjien toiminnassa. :o :o
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/jaakiekkojoukkueen+koneturman+syy+lentaja+repi+ohjaimista+ja+painoi+jaloilla+jarrua/a708518

Kyllähän tietysti autossakin voi ilmetä yllättäviä ongelmia, jos painaa kaasua ja jarrua yhtaikaa. Mutta enpä uskoisi, että autonkuljettaja, jolla on ehkä ainakin muutaman vuoden ajokokemus, onnistuisi noin lahjakkaasti matkaa tekemään. Joissakin tilanteissa täytyy tietysti noitakin hallintalaitteita käyttää melko tiuhaan vaihdellen, mutta lentokoneessa tämä menee-ei mene-menee-ei mene -tyyli tuntuisi kyllä varsin kummalliselta. Enpä taida oikein jaksaa uskoa tuohon venäläisten selitykseen, vaikka onhan siellä kummallisempiakin keksitty. Ammattilentäjistä kuitenkin on kysymys.
yka

djmake

Lainaus käyttäjältä: yka - maanantai, 24.10.2011, 18:55
Kyllähän tietysti autossakin voi ilmetä yllättäviä ongelmia, jos painaa kaasua ja jarrua yhtaikaa. Mutta enpä uskoisi, että autonkuljettaja, jolla on ehkä ainakin muutaman vuoden ajokokemus, onnistuisi noin lahjakkaasti matkaa tekemään. Joissakin tilanteissa täytyy tietysti noitakin hallintalaitteita käyttää melko tiuhaan vaihdellen, mutta lentokoneessa tämä menee-ei mene-menee-ei mene -tyyli tuntuisi kyllä varsin kummalliselta. Enpä taida oikein jaksaa uskoa tuohon venäläisten selitykseen, vaikka onhan siellä kummallisempiakin keksitty. Ammattilentäjistä kuitenkin on kysymys.

Et ole ainakaan ainoa, joka ei tuota selitystä usko. Jopa venäläinen lentäjä tietää kyllä, mitä on tekemässä, eikä ihan tuollaista virhettä tee. Tai siis tuossahan olisi kahden tekemä virhe. Tuntuu kovin oudolta, jollei viereisellä penkillä istuva noteeraisi tilannetta mitenkään tai tekisi mitään sen hyväksi.

Ja mikä on se syy, joka saisi lentäjän vetämään mainitulla 60 kilon voimalla ohjaimia taakse? Homma ei edes onnistu heikommalta, ei varsinkaan pidempää aikaa. Nyt tuon selityksen mukaan näin on tehty koko lähtökiidon ajan. Eli siis TO-tehot ja heti "ratti syliin". Täysin järjetöntä jo ajatustasollakin.
Jos sensijaan tuo tilanne on tapahtunut myöhemmässä vaiheessa, on syytä esittää edelleen kysymys syistä. Mikäli nopeutta olisi ollut tarpeeksi, olisi kone noussut ilman noin rajuja toimenpiteitä. Ja jollei ollut, niin mistä syystä ei. Vai voisiko alkuperäinen epäily polttoaineen osalta olla kuitenkin aiheellinen.

Kyseisen koneen jarruvoimia en tuollaisessa jarrutustilanteessa tunne, joten en osaa sanoa, pitäisikö kiitotiestä löytyä jonkinlaisia jälkiä. Missään en kuitenkaan ole nähnyt mainintaa mahdollisista jarrutuksen jättämistä jäljistä.
Myös käytetyistä tehoista olisi mielenkiintoista nähdä jonkinlainen grafiikka. Kuormauksesta ei ole tarkkaa tietoa näkynyt, mutta mitä ilmeisemmin ei oltu lähelläkään maksimia. Samoin rataa oli käytettävissä paljon, joten voisi ajatella tuollaiseen tilanteeseen reduced thrust takeoff:n käyttöä. Tällöin tehoa olisi lisätty jossakinkohtaa, mutta missä? Ja jollei nopeus ole riittävä + lisätään tehoja, niin ainoa järkevä syy pitää tässäkinkohtaa sitä "rattia sylissä" on kiitotien mitan loppuminen. Muussa tapauksessa tuntuu kovin oudolta.

Mutta se pitää muistaa, että virallinen MAK:n raportti tulee vasta parin viikon päästä. Eli tuo tieto ei ole sikäli mitenkään virallista.

Snowi

Ilmeisesti syy oli sitten kuitenkin päälle jääneessä seisontajarrussa ja liian jyrkästä ylösvedosta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Lent%C3%A4j%C3%A4n+virhe+syyn%C3%A4+Jaroslavlin+lentoturmaan/a1305548556034

angle

Lainaus käyttäjältä: Snowi - keskiviikko, 02.11.2011, 15:24
Ilmeisesti syy oli sitten kuitenkin päälle jääneessä seisontajarrussa ja liian jyrkästä ylösvedosta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Lent%C3%A4j%C3%A4n+virhe+syyn%C3%A4+Jaroslavlin+lentoturmaan/a1305548556034

Niin tuolla jutussa siis sanotaan, että syy oli lentäjän päälle jättämästä seisontajarrusta. No minulle on joskus käynyt autolla ajaessa niin, että vaikka käsijarrun on päästänyt niin yksi pyörä on jäänyt silti jarruttamaan. :o