Mistä sääasema, jossa useampi ulkoanturi?

Aloittaja Jartza, torstai, 13.10.2011, 16:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jartza

Moi kaikille
Uutena käyttäjänä mulla on vähän sama ongelma että mikä saäasema + lisäongelma  ;D
Olen etsinyt sääasemaa jossa olisi mahdollista mitata kahta ulkolämpötilaa tai tarkemmin sanottuna ulkolämpötilaa ja hallin lämpötilaa.
En ole löytänyt mallia jossa olisi kaksi anturia joiden lämpötila-alue olisi jotain -30 - +30 välillä tai jotain sinne päin.
Ehdotuksia?
Vai olisiko jotain muita keinoja toteuttaa kahta  ulkolämpötila mittausta (Yritän välttää kahta laitetta).
Tietysti asemassa täytyy olla tietokoneliitäntä kun tiedot pitäs saada kotisvuille.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Jartza - torstai, 13.10.2011, 16:20
Moi kaikille

Tervetuloa!  :)

Lainaa
Tietysti asemassa täytyy olla tietokoneliitäntä kun tiedot pitäs saada kotisvuille.

Mulla oli yksi lämpömittari mielessä, jolla pystyy mittaamaan kahta pistettä ja lukemat näkyvät samassa konsolissa, mutta sitä ei saa kyllä kiinni tietokoneeseen ollenkaan. Se tosin ei ole mikään sääasema vaan pelkästään lämpömittari.

Davisin asemiin saa noita lisäantureita vaikka kuinka, mutta kalliiksi se tulee kyllä menemään. Lisäantureiden ja loggerin kanssa puhutaan halvimmillaan varmaankin noin 800-900 eurosta. LC:n asemiin en tiedä saako niihin lisäantureita ollenkaan, myöskään Peet Brosista ei ole itsellä tietoa.

Yksi vaihtoehto on 1-wire, mutta itsellä ei ole siitä mitään kokemusta, mutta vaatii ilmeisesti vähän enemmän askartelua kuitenkin  :)

angle

Ihan vaan yhtenä ajatuksena semmoinen ajatus että kun nuo konsolit yleensä sisältää myös ns. sisälämpötilan mittauksen niin konsoli sinne halliin ja anturit ulos. ???

weatherc

Oregonin WMR-sarjalaisiin saa extra lämpötila-antureita vaihtelva määrä (3 ja 10 välillä riippuen mallista) eivätkä ole edes kalliit, muistaakseni jotain 30 euron hujakoilla kipale.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jartza - torstai, 13.10.2011, 16:20
Olen etsinyt sääasemaa jossa olisi mahdollista mitata kahta ulkolämpötilaa tai tarkemmin sanottuna ulkolämpötilaa ja hallin lämpötilaa.
En ole löytänyt mallia jossa olisi kaksi anturia joiden lämpötila-alue olisi jotain -30 - +30 välillä tai jotain sinne päin.
Ehdotuksia?
Vai olisiko jotain muita keinoja toteuttaa kahta  ulkolämpötila mittausta (Yritän välttää kahta laitetta).
Tietysti asemassa täytyy olla tietokoneliitäntä kun tiedot pitäs saada kotisvuille.

Tervetuloa foorumille, Jartza! :)
Voitko tarkentaa vielä sen verran, että millä tavalla olet harkitsemassa sääasemasi asentamista?
Onko aikomuksenasi

1) pitää sääasema sisällä, esim. toimistossa tai vastaavassa ja mitata ulkoilman ja hallin lämpötiloja kahdella eri anturilla vai
2) pitää sääasemakonsoli hallissa ja ulkolämpötila-anturi ulkona?

Vaihtoehto 1:ssä on silloin syytä hankkia sääasema, jossa on mahdollisuus useampaan anturiin. Sääasemavalmistajista Oregon Scientific ja La Crosse ovat tehneet sääasemia, joihin on mahdollisuus kytkeä useampia antureita. Oregonin WMR-sarjan sääasemiin taitavat olla niistä yleisimpiä La Crosseen verrattuna.

Jos konsoli on tarkoitus sijoittaa toimistoon, ainoaksi asennustavaksi tullee silloin langaton asennus, jolloin etäisyydellä on merkitystä. Paristovalinnaksi kannattaa ottaa litiumparistot, jolloin sen pakkaskestävyys (ja siinä samalla langattoman yhteyden päällä pysyminen anturilta konsolille) on huomattavasti parempi alkaliparistoihin verrattuna.

Vaihtoehto 2 tarkoittaa käytännössä sitä, että hommaat sääaseman ja asennat sen tavanomaisesti. Konsoli mittaa hallin lämpötilaa ja ulkoanturi ulkolämpötilaa.

Jos aikomuksenasi on kytkeä PC sääasemakonsoliin, niin silloin on varmaankin kannattavampaa investoida Oregon Scientific:n laitteistoon, koska ne ovat ohjelmallisesti laajemmin tuettuja esim. La Crossen vastaaviin verrattuna.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

finilves

Olisi vähän vastaava tarve, mutta pitäisi pystyä -60 asteeseen näyttämään.
1-wire taitaa olla ainut vaihtoehto, mitä siihen tarvitsee hankkia ja mistä niitä saa.
Kylmä talvi Naruskalle tulossa, aamulla kävi pakkanen 8 asteessa.

khyron

Lainaus käyttäjältä: finilves - perjantai, 14.10.2011, 09:40
Olisi vähän vastaava tarve, mutta pitäisi pystyä -60 asteeseen näyttämään.
1-wire taitaa olla ainut vaihtoehto, mitä siihen tarvitsee hankkia ja mistä niitä saa.
Kylmä talvi Naruskalle tulossa, aamulla kävi pakkanen 8 asteessa.

Mää olen ostanu 1-wire pulikoita http://www.hobby-boards.com/catalog/main_page.php ja http://www.fuchs-shop.com/de/shop.

Tarvitaan adapteri, sen voi periaatteessa kyllä kolvata itsekkin mutta melkein suosisin valmista usb-adapteria. Sitten minimissään verkkokaapeleita ja antureita. Osa antureista tarvitsee ulkoista virtaa, siihen melkeen suosittelisin heti hobby-boardsin hubia, samalla saa verkon topologian järkevämmäksi.

Softana mulla on OWFS http://www.owfs.org (joka ei jostain syystä löydy juuri nyt) mikä on mun mielestä toiminu hyvin. "Ongelmana" tuossa on se et owfs antaa ainoastaan apin 1-wire lukuun, eli tarvitsee jotain lisää siihen että saa datat kantaan, mää tein itte python scriptit lukemiseen ja veppiä varten. Voin kyllä laittaa noi scriptit ja kannan luontilauseet jakoon jos joku kaipaa.

Jartza

Aikomuksena laittaa laite toimiston puolelle. Hallissa tulee lämpötila laskemaan miinuksen puolelle varmasti mutta ei niin paljon kuin ulkona. Toisaalta keväällä tuntuu että hallissa on selvästi kylmempää kuin ulkona kevät auringossa  :D.
Noi oregonin mallit tuntuu näin äkkiä katsottuna kiinostavilta. Etenkin tuo wmr200 malli. Sen mukana näyttävästi tulee joku sääohjelmisto. Onko kokemuksia laitteesta ja softasta?

RHead

Itellä käytössä TFA Nexus jossa 5 langatonta anturia käytössä. Tyytyväinen olen ollut laitteen toimintaan.