Kun sitten tämän jälkeen soitin asiakaspalveluun ja kyselin tuosta viestintäviraston määrittämästä 20€/alkava viikko, ei asiakaspalvelu halunnut keskustella asiasta vaan siirsi puhelun laajakaistaosastolle, jonka virkailija vastasi 20 minuutin jonotuksen jälkeen ja oli hyvin haluton mihinkään korvauksiin ja perusteli että ei korvata silloin kun ukkonen katkaisee linjan. Ei tosin halunnut keskustella siitäkään miksi kesti 10 päivää korjata ja miksi jotain tapahtui vasta sen jälkeen kun aamulla keskustelin ilmeisesti "oikean" henkilön kanssa. Nyt minun pitäisi taas itse [sic] selvittää heiltä tekniseltä puolelta miksi korjaus kesti noin kauan ja sen jälkeen palata asiaan hyvityksestä...
Yhteys oli siis nyt poikki heinäkuun alun jälkeen 5. kerran ukkosen vuoksi. Muistaakseni myös kesäkuussa oli yksi, jota en tänne kirjannut. Asentaja on siis käynyt paikalla tänä kesänä jo 5 kertaa, eli 100€/käynti = 500€ Elisalta ostopalveluina kuluja kesältä - tämä on yli 12 kk liittymän maksut, eli tappiota tekevät. Lieneekö tässä yksi syy tuolle nihkeydelle tämän 20€/viikko korvauksen suhteen?
Nyt kuulostaa vähän siltä, että viestintämarkkinalaki ei näytä heidän mielestään koskevan heitä.
Minulla tilanne meni siihen, että kun olin alkamassa esittää Elisan asiakaspalveluun vaatimuksia, että 12 päivää kestäneen katkoksen jälkeen voivat kompensaationa olla lähettämättä yhtään laskua enää koko loppuvuonna, ilmoitti asiakaspalvelija suhteellisen kuivasti, että he seuraavat kyseisiä lakipykäliä ja että "viestintämarkkinalain pykälät x ja y sanovat, että kompensaatio on 20€/alkava viikko, jonka he siirtävät seuraavaan tulevaan laskuun. Minun tapauksessani se(n piti) tarkoittaa, että seuraava lasku on nolla euroa. Hyväksyin sen, vaikkakin vähän pitkin hampain. Ilmeisestikin minunkin kohdallani kyse oli siitä, että keskustelin ns. "oikean" henkilön kanssa, joka ko. lain vaikutti tuntevan aika hyvin ja sain kompensaation, joka oli tuo 40€ seuraavassa laskussa.
Se, että operaattori joutuu ostopalveluna suorittamaan linjakorjauksia ei pitäisi vaikuttaa tuon pyhän vähäistäkään vertaa heidän korvausvelvollisuudelleen, sillä vika ei ollut sinun aiheuttama ja he olivat hampaattomia siellä asian edessä, jonka seurauksena linjasi olivat totaalisen poikki. Sitä paitsi sinun linjavikasi, vaikka 500€ onkin maksanut korjata yhteensä, on loppujen lopuksi pisara meressä, eikä vaikuta heidän laajakaistayksikön tulokseen pätkääkään, koska korjauksetkin - jopa ostopalveluna - ovat takuulla jollain tapaa budjetoitu heilläkin.
Minun mielestäni on aika outoa, jos lakia, joka on kaikille operaattoreille sala, ei noudateta. Ei se 20€ välttämättä lämmitä pitkään mieltä, mutta heidän se sinulle kuuluu ehdottomasti maksaa.
Voisit varmaan harkita kuluttaja-asiamiehelle rimpauttamista. Jos asiakkaan mielipide ja tietous asiasta ei riitä, niin otetaan sellainen instanssi mukaan, joka voi seuraavaksi langetella vähän kovempia rapsuja.