Weems & Plath Electronic Barometer

Aloittaja miihkali, sunnuntai, 14.08.2011, 10:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

 :D

Kaikki hyvin. Laite ollut käytössä muutaman päivän, ja olen otettu. Tarkkaa laitetta etsin ja sellaisen löysin, kaikin puolin. USA:sta puntari tuli nopeasti ja jäi tietenkin tulliin, josta ystävällisesti informoitiin minua valtion kroonisesta rahanpuutteesta. Olin varautunut arvonlisäveroon ja maksoin sen mukisematta, joten kokonaishintaa kuljetuksineen päivineen tuli aika tarkalleen 203 €. Joku voisi pitää sitä kovana hintana, mutta barometrien hinnoissa (varsinkin hyvien analogisten) se on mielestäni suhteellisen edullinen.

Laitteessa on pikku muutoksia ohjekirjaan verraten, muun muuassa millibaarit ovat hoopeeaata ja alkuasetukset olivat eurooppalaiset. Jotain regatta-timeria en tarvitse, kuun vaihe sentään tuntuu pelaavan juuri niin kuin pitääkin. Mukaan on ympätty sisäkosteusmittari, joka mahtavasti seurailee kalibroitua analogista mittaria vain 1 % heitolla. Kerrankin tarkka. Piirturia ei myöskään voi haukkua, vekkuli lisä.

Meillä sääprofessorin alkutaivalta käpöttävillä on varmaan kaikilla erilaiset kriteerit laitteita koskien. Itse asetan juuri tarkkuuden etusijalle, jos sellainen on mahdollista. Koko hommasta putoaa muuten mielenkiinto, varsinkin tehtäessä lukemavertailuja vaikkapa FMI:n asemiin. Edullisissa laitteissa ei näet kovinkaan monessa ole mahdollisuutta rukata näytön arvoja erikseen, eikä vanha pääni jaksa aina muistaa  sen ja sen vimpaimen antamia lukemaheittoja, jotka taas aiheuttavat laskutoimituksia.

Luulen nyt pärjääväni hyvin hankinnoillani, ainakin jonkun aikaa. Maanantaipäivän clasu-asema kismittää vieläkin hiukan enkä näin ollen sano kiinalaisille enää "päivää", enkä tee enää riisiruokia.

http://www.weems-plath.com/products/electronic-barometer/

Liike josta ostin, on Sandie's Galley & More Michiganissa USA:ssa.
 


Snowi

Itse olen myöskin oppinut suosimaan mielummin laatua kuin sitä, että ostaa halvan laitteen, joka hajoaa tai pitää muuten vaan uusia hyvin nopeasti sen epäluotettavuuden takia. Sen takia suosittelen myös muita panostamaan aina laatuun, vaikka se hinta saattaa alkuun vähän kirpaistakin, mutta onpa ainakin yleensä hyvin huoletonta käyttöä siitä eteenpäin.

J.Jäntti

Tyypillisesti halvemmat sääasemat ovat hankintana varsin päteviä, kun harrastusta aloitetaan ja halutaan katsoa, mihin halpa sääasema riittää.
Kaikista eniten tuossa painavat ne, mitä vaatimuksia sääasemalle asettaa ja minkälaiseen ympäristöön sääasema asennetaan. Nuo kaksi kohtaa yhdessä määrittävät lopulta sen, kuinka pitkään halvemmalla sääasemalla pärjää; Joillakin se voi riittää vuosia, joillekin joko tarpeet tai asennuspaikan tuomat haasteet tai jopa suoranaiset ongelmat voivat liipaista hankkimaan kalliimman sääaseman.

Aivan halvimpaan sääasemaan ei kannata lähteä investoimaan rahojaan, jos aikomuksena on jossain aikavälissä esim. säätietojen julkaisu Internetiin päin. Tällöin voi käydä niinkin huonosti, että sääasemasta ei saa mittauksia ulos lainkaan tai sen kanssa joutuu kikkailemaan, ennen kuin tiedot saadaan nettiin, sillä sääaseman valmistaja ei välttämättä katso suopeasti muita mittausohjelmia, kuin omaansa.

Clasun sääasema kuuluu Fine Offset Electronics-merkkisten sääasemien piiriin, joten kaikki alkuperäisen sääaseman lainalaisuudet ja mahdolliset ongelmat ovat myös Clasun asemassa läsnä. Hyvä piirre on se, että identtisen, joskin muun merkkisen sääaseman laitteet toimivat normaalisti myös Clasun sääasemassa, kannattaa vain tarkistaa, että mallinumerot täsmäävät molemmissa laitteissa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------