Avunpyyntö purjelentoasemalle

Aloittaja cokekola, torstai, 11.08.2011, 10:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cokekola

Joudun nöyrästi pyytämään apua: Minulla on melko käyttämätömäksi jäänyt "Clasun" WH1080 -sääasema. Ajattelin, että voisin sen lahjoittaa käyttöön Nummelan lentokentälle, jotta purjelentäjät voisivat vilkaista netin kautta, kannattaako sään puolesta lähteä kentälle. Webcamicin kentältä olisi hyvä lisä ja kameroitakin löytyy kaapista vailla käyttöä.

Tarvitsisin vain todella kädestä pitäen ohjeet, että saisin systeemin pystytettyä. Voisikohan joku ystävällinen sielu auttaa?

Käytössä on siis:
- WH1080
- Webcameja
- tarvittaessa voin lahjoittaa käyttöön vanhan läppärin XP:llä (tai linuxilla), jos tarvitaan dedikoitu kone sääasemakäyttöön (lentokeskuksella on muutamia tietokoneita itselläänkin)
- lentokeskuksessa on kiinteä nettiyhteys
- nettisivutilaa löytyy, mutta oma koodaustaito = 0
- lisäkuluja ei saisi mielelään tulla, eli ilmainen ohjelmisto tarvittaisiin (Cumulusta katselin sillä silmällä, että se on ainakin selkeän näköinen.)

Onkohan liian iso projekti tumpelolle? Jos on, niin parampi sanoa se suoraan heti alkuun, en loukkaannu.

angle

Tumpelo minäkin olen ja sain silti kimmokkeen niistä sinun ekoista postauksista laittaa PyWWS asema pystyyn :).
Kaikki tarpeellinen tuntuu olevan jo kasassa.
Cumulus lienee hyvä valinta. Oletko tutustunut tähän viestiketjuun?

cokekola

Lainaus käyttäjältä: angle - torstai, 11.08.2011, 15:04
Tumpelo minäkin olen ja sain silti kimmokkeen niistä sinun ekoista postauksista laittaa PyWWS asema pystyyn :).
Kaikki tarpeellinen tuntuu olevan jo kasassa.
Cumulus lienee hyvä valinta. Oletko tutustunut tähän viestiketjuun?

Kiitos, tuollahan olikin selkeän näköiset askel askeleelat etenevät ohjeet. Kokeilen ensin niillä ja jos ei onnistu, niin kyselen lisää.

Saitko PyWWS:n helpostikin pystyyn? Mille alustalle? Laitoitko sen johonkin reitittimeen tms. pikkulinuxiin, kuten itse suunnittelin? Itselläni loppui into jossain vaiheessa, lähinnä niiden pikkurasioiden linuxien kanssa ei oikein lopulta ymmärrys riittänyt. Olisi pitänyt opiskella liikaa uutta.

angle

QNAP 209 verkkovalevyyn se tuli punnerrettua. Itse PyWWS meni ohjeensa mukaan melko helposti. Eniten vaivaa tuli tuon pikku linux:n opettelun kanssa ja kotisivujen kanssa myös on joutunut painimaan, vakkei ne siltä näytäkkään. Kuten sanottua, tumpelo mikä tumpelo ;D

cokekola

#4
Pari jatkokysymystä, kun ruokahalu alkaa kasvaa jo ennen kuin on päästy edes alkuun

- Mikä olisi hyvä webcam-päivitysohjelma, Cumulushan ei itse webcamin kuvaa päivitä nettiin?
- Kuinka vaikeaa/helppoa on muokata Cumuluksen tekemän nettisivun ulkoasua, muuttaa esim. mittareiden järjestystä tai upottaa webcamin kuva Cumuluksen luomalle nettisivulle jne?
- Onko Cumulusta suomennettu?

angle

LainaaMikä olisi hyvä webcam-päivitysohjelma

Hyvästä en tiedä, kokemusta on vain ilmaisesta Yawcam ohjelmasta XP miniläppärissä. On toiminut moitteetta, ehkä vähän resurssi syöppö. Tosin olen käyttänyt vain streemaus toimintoa.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: cokekola - torstai, 11.08.2011, 18:11
- Mikä olisi hyvä webcam-päivitysohjelma, Cumulushan ei itse webcamin kuvaa päivitä nettiin?

Kuten angle jo ehti mainitakin, Yawcam on yksi vaihtoehto.
Resurssisyöpöksi sen tekee se, että se tukeutuu kokonaan Javaan ja DirectX 9:ään toimiakseen, mutta on ehkäpä muutoin yksi älykkäimmistä webcam-ohjelmista.
Tällä hetkellä Yawcam:n versio on 0.3.6.

Toinen ohjelma, jota yleisesti käytetään on WheresJames Webcam Publisher, josta tarjolla on versiot 1.15 ja jo iäisyyden Betana pyörinyt 2.0.0015.
1.15:ssa on vähemmän erilaisia webcamin kuvaan vaikuttavia säätöjä, kuten tekstikentän lisäyksiä ja sen sellaisia. En pysty sanomaan kumpi on parempi versio, sillä sen voi vain testaamalla päätellä itse.

Kumpainenkin osaa ottaa webcamista kuvan ja lähettää sen palveluntarjoajan kotisivutilaan. Cumulus osaa myös lähettää kuvan kotisivutilaan, muttei itse osaa webcam:sta kuvaa ottaa.

Lainaus käyttäjältä: cokekola - torstai, 11.08.2011, 18:11
- Kuinka vaikeaa/helppoa on muokata Cumuluksen tekemän nettisivun ulkoasua, muuttaa esim. mittareiden järjestystä tai upottaa webcamin kuva Cumuluksen luomalle nettisivulle jne?

Ulkoasun muuttaminen ei sinällään ole kovin hankalaa, mutta pohjatietämystä HTML-kielestä tulee olla, jotta pystyy päättelemään, mikä kohta koodissa ohjaa mitäkin kohtaa sivulla. Cumuluksessa on mittava määrä ns. Web-tageja, joiden avulla ohjelma täyttää kyseisen tagin kohdan, kyseisen tagin tiedolla. Tämä on erittäin hyödyllinen siinä tilanteessa, jos oman sivun koodaaminen onnistuu, eikä halua käyttää Cumuluksen omaa sivustotarjontaa.

Mittarisivustoa ei taida pystyä muuttamaan lainkaan tai siitä osia irrottamaan (en ainakaan ole sellaisesta ollut tietoinen), sillä kyseinen sivu koostuu nipusta erilaisia elementtejä, jotka ovat sidottu kyseiseen sivuun.

Lainaus käyttäjältä: cokekola - torstai, 11.08.2011, 18:11
- Onko Cumulusta suomennettu?

Ymmärtääkseni ei ole.
Kaikki Cumuluksen sivustot, jossa olet törmännyt suomenkieliseen tekstiin esimerkiksi päivämäärien osalta, tulevat Cumulusta pyörittävän koneen maa-asetuksista.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

cokekola

#7
Kiitos mainiosta vastauksista.

Noita "mittarien" järjestystä haluaisin muuttaa sen vuoksi, että kiinnostavimmat peruspurjelentäjän kannalta ovat tuulen suunta ja voimakkuus, pilvisyys, sekä ennenkaikkea se, sataako vai ei. Nämä jälkimmäiset selviäsivät parhaiten webcam-kuvasta kentältä. Olisi siis hyvä, jos sääsivulle saisi heti alkuun ylimmäksi nämä kolme asiaa: tuulen suunnan ja voiman sekä webcamin, ettei tarvitsisi scrollailla tai varsinkaan klikkailla hiirellä mitään linkkejä.

Olisikohan jokin muu ohjelmisto kuin Cumulus parempi siinä suhteessa, että tälläinen tumpelo saisi tuollaisen sivun aikaiseksi? Tämä nyt on tietysti vähän turhaa hienostelua tässä vaiheessa, pääsia toki on, että saisi jonkin sivun kentän sääolosuhteista aikaiseksi, vaikka tiedot olisivatkin väärässä järjestyksessä ja webacamiin pääsisi vain linkkiä klikkaamalla.

(P.S. Tietysti pilvien korkeuskin on purjelentäjää kiinnostava, eli lämpötila ja kastepiste, mutta yllämainitut ovat ensisijaisia lentotoiminan perusedellytysten kannalta. Sitten, jos perusedellytykset ovat kunnossa, niin termiikkiennuste alkaisi olla arvossaan ;))

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: cokekola - sunnuntai, 14.08.2011, 23:03
Noita "mittarien" järjestystä haluaisin muuttaa sen vuoksi, että kiinnostavimmat peruspurjelentäjän kannalta ovat tuulen suunta ja voimakkuus, pilvisyys, sekä ennenkaikkea se, sataako vai ei. Nämä jälkimmäiset selviäsivät parhaiten webcam-kuvasta kentältä. Olisi siis hyvä, jos sääsivulle saisi heti alkuun ylimmäksi nämä kolme asiaa: tuulen suunnan ja voiman sekä webcamin, ettei tarvitsisi scrollailla tai varsinkaan klikkailla hiirellä mitään linkkejä.

Niin hyvä, kuin tuo yksittäinen sivu on, se on valitettavasti Flash-pohjainen sivu.
On ehkä mahdollista muokata tapaa, jolla se sivua näyttää, mutta silloin mennään jo Javascript-tiedostojen syviin vesiin eikä minulla ainakaan "uimataito" riittänyt tekemään kyseiselle sivulle muutoksia.

Jos sivun tekee itse niin, että siinä ei ole muita, kuin nuo kaikki mainitsemasi tiedot, on sellainen sivu aika varmasti helppokin rakentaa, mutta sisältö ei välttämättä palvele mitään muuta.
Lämpötilan, kastepisteen ja pilvien korkeuden tietojen lisääminen sivuille onnistuu myös.

Lainaus käyttäjältä: cokekola - sunnuntai, 14.08.2011, 23:03
Olisikohan jokin muu ohjelmisto kuin Cumulus parempi siinä suhteessa, että tälläinen tumpelo saisi tuollaisen sivun aikaiseksi? Tämä nyt on tietysti vähän turhaa hienostelua tässä vaiheessa, pääsia toki on, että saisi jonkin sivun kentän sääolosuhteista aikaiseksi, vaikka tiedot olisivatkin väärässä järjestyksessä ja webacamiin pääsisi vain linkkiä klikkaamalla.

Ikävä sanoa, mutta ei, ei ainakaan ilman rahallista satsausta.
Niin pitkälle, kuin itse muistan, taitaa Cumulus olla ainoa ilmainen ohjelmapaketti, joka tarjoaa jonkinlaisen kotisivun vakiona.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------