Minulla se masto, jossa on Davisin Vantage Vue, on noin 2 metrin päässä naapurin rajasta ja haruslankojen alapää noin 10 cm päässä rajasta. Naapuritalon omistava nuorehko nainen on sitä katsellut toisinaan melko epäilevästi. Ei ole kyllä puhunut mitään, mutta vaimo tuossa sanoi, että jos olisit kysynyt lupaa asentaa maston siihen, et sitä varmasti olisi saanut. Onhan tuo jonkinmoinen murikka maston päässä, kun siihen on vielä lisätty tuuletin, jotta aurinko ei niin lämmitä värkkiä, niin että saattaa tuo olla vähän epäilyttävän näköinen. Tilannetta ehkä helpottaa se, että mainittu nainen ei asu talossa vaan siellä on vuokralaisia. Naapurin rakennus on noin 15 metrin päässä mastosta.
Itse pyrin naapurisovun säilyttämään pistämällä 95% laitteista ylös teleskooppimastoon. Kun kaikki on parvekkeella, se ei haitanne ketään. Se saattaa kuitenkin kummeksuttaa katsojaa, kun siitä vielä erkanee kaksi lisäputkea, joista toiseen tulee 3G-suunta-antenni ja maston päästä tai vierestä (ei ole vielä päätetty) nousee vielä lasikuitumastoa metrin, puolentoista verran katon korkeimman kohdan yläpuolelle, kun tuulimittari menee maston päähän ja salamatutka sen alapuolelle. Haruslankaa pitäisi olla riittävästi ja se vedetään niin parvekkeen kaiteeseen, kuin parvekkeen lattiaan kiinni.
Tietysti lämpötila/kosteus- sekä sademittarit tulee sijoittaa maan lähelle. Sitä varten saakin olla hampaat irvessä vetämässä pidempää kaapelia alas ensin mahdollisimman piilossa ja siitä mahdollisesti vielä maan alta mittauspaikalle 1,5 ja 2 metrin korkeuksille. Sellaiselle pitkälle kaapelille tuleekin mittaa kymmeniä metrejä ja mahdollisesti hintaakin, mutta tuokin saattaa vielä asennusvaiheessa muuttua.
Olen aina sanonut, että ensin tehdään lupaa kysymättä ja sitten selitetään, jos tilanne niin vaatii. Niin olen tehnyt muutamien rakennushankkeittenkin kohdalla. Vielä ei suurempaa meteliä ole syntynyt. (Juristina en suosittele toisia noudattamaan näitä periaatteita).
Oma käytäntö on juurikin tuo, mutta niin pitkään, kun lupa-asioita ei ole lain mukaan pakko kysyä, minä rakennan.

Naapurit saattavat hetken kummastella, mutta koska laite on muutoin varsin hyväntahtoisen näköinen (ei mitään dramaattisia punaisia vilkkuvaloja tai muuta scifi-roinaa), en usko, että siitä mitään valitusta poikii.