Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Salama tuhosi sääaseman

Aloittaja J.Jäntti, maanantai, 25.07.2011, 01:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Näinhän siinä sitten pääsi käymään loppujen lopuksi: Viimeisin Lohjaa ja Karjalohjaa moukaroinut ukkosmyräkkä teki lopun FinWX Karjalohja-12:n sääasemalaitteistosta ja mittauksista siellä hetkeksi aikaa. :-\

Arviolta noin 300m päähän sääasemasta metsään iskenyt negatiivinen maasalama pisti päreiksi sääaseman lämpötila/kosteusanturin. Syy rikkoontumiseen oli salamasta anturikaapeleihin indusoitunut jännitepiikki. Konsolin ja ulkoantureiden välinen ylijännitesuoja on ehjä, joten induktiopiikki todennäköisimmin muodostui johonkin ulkoanturin kaapeliin ja oli riittävä rikkomaan anturikeskittimen, muttei tullut ylijännitesuojaan saakka. ADSL-modeemia suojannut yllijännitesuoja oli myöskin ehjä.

Sääasema on nyt offline, kunnes uusi kalusto saadan hankittua. Laskenta uuden Peet Bros-sääaseman tai 1-wire -verkon säämittauspaketin hankinnalle on jo aloitettu. Tälle sääasemalle ei ole enää muu suunta, kuin SER-laatikko ja Sortti-asema.

Ilmoitamme sääaseman hankintatoimien etenemisestä tällä palstalla.
Pahoittelemme tapahtunutta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Karjalohjan sääaseman uudelleenrakennus sai uutta potkua, kun FinWX Lohja-70A:n operaattori luopui sääaseman asennustoimista naapuruston todennäköisen vastustuksen vuoksi.
Laite, josta luovuttiin on Peet Bros Ultimeter 2100 Pro kaikkine lisätarvikkeineen (Ulkoilman lämpötila- ja kosteusanturi, Single Cable Kit ja Pro-sademittari.

Tilaamme siihen vielä Saksasta maston lisäosan, johon tuulimittari voidaan kiinnittää. Vanha sääasemakalusto puretaan pois ennen uuden asentamista ja lämpötila-anturin asennuspaikka valitaan uusiksi, jotta lämpötilapiikkejä ei vastaisuudessa syntyisi kesäaikana. Ilmoitamme muutoksista lisää täällä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

yka

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - torstai, 04.08.2011, 00:26
Karjalohjan sääaseman uudelleenrakennus sai uutta potkua, kun FinWX Lohja-70A:n operaattori luopui sääaseman asennustoimista naapuruston todennäköisen vastustuksen vuoksi.

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että minkälaiseen paikkaan tuo Lohja-70A olisi tehty, jos naapurit siitä niin pillastuivat. Vai oliko kyseessä taas jokin salakuunteluepäily...
yka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 04.08.2011, 12:00
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että minkälaiseen paikkaan tuo Lohja-70A olisi tehty, jos naapurit siitä niin pillastuivat. Vai oliko kyseessä taas jokin salakuunteluepäily...

Todella hyvä kysymys ja tuon esitin hänelle itsekin.
Lohja-70A:n (tai jos asema sinne olisi noussut, Lohja-35:n) operaattorin mukaan naapurusto tuntuu olevan pullollaan aika kireäpipoisen tuntuista porukkaa - ainakin hänen mielestään, joten hän päätti olla asentamatta sääasemaa sinne ja luovutti mieluummin minulle sen, kuin että lähtisi tieten tahtoen kokeilemaan, missä kulkevat lähinaapureiden herkkyysrajat.

Tuo sinun ehdottamasi salakuunteluepäily ei yllättäisi ollenkaan, jos se olisi se syy. Asiaan täysin vihkiytymättömälle yksi suunta-antenni, kasa harmaita laatikoita, yksi pohjoiseen suuntaan käännetty pätkä viemäriputkea ja nippu kaapeleita talon seinästä sisään saattaa aiheuttaa hermostuneisuutta. Harkitsen kyltin asettamista sääaseman mastoon, jossa lukee helkkarin isoilla kirjaimilla "Sää- ja salamatutka-asema FinWX Lohja-15". Saattaa hälventää pelkoja hieman. ;D

Perisuomalainen "mitähän nuokin minusta ajattelevat"-mentaliteetti kieltämättä itsessänikin vähän koputtelee. Viereisimmät naapurini ovat molemmat oikein mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, joten en ihan suoraan usko, että he pahalla katsoisivat tuota laitteiston määrää. Totuus on kuitenkin se, että minulla on oma tontti, oma talo ja siten oma lupa. Asian puolesta puhuu myös yleishyödyllinen käyttötarkoitus, joka palvelee julkisesti (FinWX). Laitteistot eivät häiritse häiritse ketään, ellei asiasta hermostunut siitä itse siitä häiritsevää tee. Toivoa tietty sopii, että naapurusto ymmärtää laitteiden hyväntahtoisuuden tai eivät kiinnitä siihen huomiota lainkaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

yka

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - torstai, 04.08.2011, 23:11
Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 04.08.2011, 12:00
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että minkälaiseen paikkaan tuo Lohja-70A olisi tehty, jos naapurit siitä niin pillastuivat. Vai oliko kyseessä taas jokin salakuunteluepäily...

Todella hyvä kysymys ja tuon esitin hänelle itsekin.
Lohja-70A:n (tai jos asema sinne olisi noussut, Lohja-35:n) operaattorin mukaan naapurusto tuntuu olevan pullollaan aika kireäpipoisen tuntuista porukkaa - ainakin hänen mielestään, joten hän päätti olla asentamatta sääasemaa sinne ja luovutti mieluummin minulle sen, kuin että lähtisi tieten tahtoen kokeilemaan, missä kulkevat lähinaapureiden herkkyysrajat.

Tuo sinun ehdottamasi salakuunteluepäily ei yllättäisi ollenkaan, jos se olisi se syy. Asiaan täysin vihkiytymättömälle yksi suunta-antenni, kasa harmaita laatikoita, yksi pohjoiseen suuntaan käännetty pätkä viemäriputkea ja nippu kaapeleita talon seinästä sisään saattaa aiheuttaa hermostuneisuutta. Harkitsen kyltin asettamista sääaseman mastoon, jossa lukee helkkarin isoilla kirjaimilla "Sää- ja salamatutka-asema FinWX Lohja-15". Saattaa hälventää pelkoja hieman. ;D

Perisuomalainen "mitähän nuokin minusta ajattelevat"-mentaliteetti kieltämättä itsessänikin vähän koputtelee. Viereisimmät naapurini ovat molemmat oikein mukavia ja ystävällisiä ihmisiä, joten en ihan suoraan usko, että he pahalla katsoisivat tuota laitteiston määrää. Totuus on kuitenkin se, että minulla on oma tontti, oma talo ja siten oma lupa. Asian puolesta puhuu myös yleishyödyllinen käyttötarkoitus, joka palvelee julkisesti (FinWX). Laitteistot eivät häiritse häiritse ketään, ellei asiasta hermostunut siitä itse siitä häiritsevää tee. Toivoa tietty sopii, että naapurusto ymmärtää laitteiden hyväntahtoisuuden tai eivät kiinnitä siihen huomiota lainkaan.

Minulla se masto, jossa on Davisin Vantage Vue, on noin 2 metrin päässä naapurin rajasta ja haruslankojen alapää noin 10 cm päässä rajasta. Naapuritalon omistava nuorehko nainen on sitä katsellut toisinaan melko epäilevästi. Ei ole kyllä puhunut mitään, mutta vaimo tuossa sanoi, että jos olisit kysynyt lupaa asentaa maston siihen, et sitä varmasti olisi saanut. Onhan tuo jonkinmoinen murikka maston päässä, kun siihen on vielä lisätty tuuletin, jotta aurinko ei niin lämmitä värkkiä, niin että saattaa tuo olla vähän epäilyttävän näköinen. Tilannetta ehkä helpottaa se, että mainittu nainen ei asu talossa vaan siellä on vuokralaisia. Naapurin rakennus on noin 15 metrin päässä mastosta.
Olen aina sanonut, että ensin tehdään lupaa kysymättä ja sitten selitetään, jos tilanne niin vaatii. Niin olen tehnyt muutamien rakennushankkeittenkin kohdalla. Vielä ei suurempaa meteliä ole syntynyt. (Juristina en suosittele toisia noudattamaan näitä periaatteita).
yka

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 04.08.2011, 23:47
Minulla se masto, jossa on Davisin Vantage Vue, on noin 2 metrin päässä naapurin rajasta ja haruslankojen alapää noin 10 cm päässä rajasta. Naapuritalon omistava nuorehko nainen on sitä katsellut toisinaan melko epäilevästi. Ei ole kyllä puhunut mitään, mutta vaimo tuossa sanoi, että jos olisit kysynyt lupaa asentaa maston siihen, et sitä varmasti olisi saanut. Onhan tuo jonkinmoinen murikka maston päässä, kun siihen on vielä lisätty tuuletin, jotta aurinko ei niin lämmitä värkkiä, niin että saattaa tuo olla vähän epäilyttävän näköinen. Tilannetta ehkä helpottaa se, että mainittu nainen ei asu talossa vaan siellä on vuokralaisia. Naapurin rakennus on noin 15 metrin päässä mastosta.

Itse pyrin naapurisovun säilyttämään pistämällä 95% laitteista ylös teleskooppimastoon. Kun kaikki on parvekkeella, se ei haitanne ketään. Se saattaa kuitenkin kummeksuttaa katsojaa, kun siitä vielä erkanee kaksi lisäputkea, joista toiseen tulee 3G-suunta-antenni ja maston päästä tai vierestä (ei ole vielä päätetty) nousee vielä lasikuitumastoa metrin, puolentoista verran katon korkeimman kohdan yläpuolelle, kun tuulimittari menee maston päähän ja salamatutka sen alapuolelle. Haruslankaa pitäisi olla riittävästi ja se vedetään niin parvekkeen kaiteeseen, kuin parvekkeen lattiaan kiinni.

Tietysti lämpötila/kosteus- sekä sademittarit tulee sijoittaa maan lähelle. Sitä varten saakin olla hampaat irvessä vetämässä pidempää kaapelia alas ensin mahdollisimman piilossa ja siitä mahdollisesti vielä maan alta mittauspaikalle 1,5 ja 2 metrin korkeuksille. Sellaiselle pitkälle kaapelille tuleekin mittaa kymmeniä metrejä ja mahdollisesti hintaakin, mutta tuokin saattaa vielä asennusvaiheessa muuttua.

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 04.08.2011, 23:47
Olen aina sanonut, että ensin tehdään lupaa kysymättä ja sitten selitetään, jos tilanne niin vaatii. Niin olen tehnyt muutamien rakennushankkeittenkin kohdalla. Vielä ei suurempaa meteliä ole syntynyt. (Juristina en suosittele toisia noudattamaan näitä periaatteita).

Oma käytäntö on juurikin tuo, mutta niin pitkään, kun lupa-asioita ei ole lain mukaan pakko kysyä, minä rakennan. :)
Naapurit saattavat hetken kummastella, mutta koska laite on muutoin varsin hyväntahtoisen näköinen (ei mitään dramaattisia punaisia vilkkuvaloja tai muuta scifi-roinaa), en usko, että siitä mitään valitusta poikii.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------