Ja jos ei halua käydä tinailemaan niin tämmönen vaihtoehtoa olen itse hiukan miettinyt:
http://www.ebay.co.uk/itm/IEC-MALE-C14-PLUG-SCHUKO-EURO-SOCKET-IEC60320-C14-/130415009603?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item1e5d571f43
En kyllä laittaisi tuollaista. Tuosta kun vielä jatkaa normaalilla johdolla, niin tulee pituutta aika paljon ja se lisää upsin liittimeen kohdistuvaa vääntöä. Ei hyvä, voipi seurata korjaushommia.
Ja mitä tinaamiseen tulee, niin EI tinata mitään näissä jutuissa. Holkkeja on ihan suotavaa käyttää, jos sellainen mahdollisuus on. Muuten pelkkä paljas johdonpää sinne ruuvin alle.
Tää karkaa nyt pahasti aiheesta, mut mut jämäkän olonen upsi
oletkos koskaan testannut et paljon tuo upsi haukkaa virtaa? Mä ite erehdyin ostamaa jonkun hiton kiinatuotanto upsin ja noh sillon kun kone on käynnissä näyttäis se upsi
ite haukkaavan semmoset 30w ja kun koneen sammuttaa perästä pois niin sit se vie 40w. Ei vaikuta ihan terveeltä 
Olis taas pitäny kait uskoa ja ostaa kerralla semmonen pien apc:n upsi ja siihen sit olis modannu vähän isomman akun kiinni ;P
Jos pienempään aikoo isomman akun laittaa, niin kannattaa ottaa laadukas laite. Halvin mahdollinen saattaa kyykähtää saman tien, kun pitäisi katkon jälkeen alkaa isompaa akkua latailemaan. Mutta mahdollistahan tuo toki on. Huolellisuutta syytä kuitenkin olla matkassa ja käyttää oikeasti riittävän paksuja johtoja.
Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin vaikuttaa ihan terveeltä. Mitä ilmeisemmin on-line-laite kyseessä. Sellainen vie tyhjäkäynnillä jonkin verran ja kuorman myötä hieman paranee. Tai siis kaikki vievät, mutta vähän yleistäen off-line vähiten, line-interactive seuraava ja on-line tosiaan eniten.
1400 wattinen Powerwaren laite vei tuollaisen 60-70 wattia tyhjäkäynnillä, tosin kohtuullisen kulutuksen olisi voinut päätellä jo laitteen lämpenemisestä. Ja juuri tuosta syystä kannoin pari moista varastoon. Ei mitään järkeä, jos pelkkä upsi aiheuttaa liki satasen sähkölaskua vuodessa.
Itse akuston puolesta nuo 9-tonnissarjalaiset olivat ihan järkeviä. Menee neljä 7,2Ah akkua ja tarpeen vaatiessa lisäakusto. Ovat kuitenkin melkoisesti halvempi verrattuna esimerkiksi APC:n vastaavan kokoisessa laitteessa olevaan. Eli kannattaa tosiaan sitä upsia ostaessa kiinnittää huomiota myös akkuihin. On vähän eri asia, ostaako parin-kolmen vuoden välein 50 euron akut vai tuleeko summaan nolla perään. Samasta syystä kovin rajun ylimitoittamisenkin tarve kannattaa harkita.
Mitä tuohon kulutukseen vielä tulee, niin sitä mitatessa kannattaa huomioida, että on todella kaukana resistiivisestä kuormasta. Tehokerroin voi olla lähes mitä tahansa ja jollei mittari osaa sitä mitenkään ottaa huomioon, on mittaustulos kaikkea muuta, kuin todellinen.
Mitenhä nuo upsit reagoi jos hommais semmosen huoltovapaan, vaikkapa 20-30ah akun ja liittäis sen tonne nykyisten akkujen kaveriksi..
Jos suoraan rinnan kytkee ilman sen suurempaa miettimistä, on kahden samanlaisen akun käyttäminen aika varma valinta. Jokatapauksessa on ihan ongelmitta toiminut vuosia tuollainen ratkaisu Powerwaren laitteen kanssa. Ja varsinkin isommissahan on suoraan tuo lisäakustomahdollisuus.
En mitään teutarin voimalaa aatellut mutta sais se nyt edes vajaan tunnin pysyä pystyssä ilman Fortumin virtaa. Näin lupailee ainakin nuo APC:n "jatkjohto-mötiskät" reilulle 50w käytölle (joka pitää aika hyvin paikkansa ilman näyttöä).
Meinaan jollei reilussa puolessa tunnissa tule takasin niin aika todennäköistä että menee pidempäänkin se katko...
Tunti on vielä jotenkin realistinen, mutta vaatii tosiaan kulutuksen pitämisen pienenä. Tuolla mainitsemallasi siihen pääsee kuitenkin siedettävän hintaisella ja kokoisella laitteella. Toisaalta kun itse mietin viimeisen vuoden katkoksia, niin niitä on ollut todella vähän ja minuutin ajallakin selviäisi todella pitkälle. Pidemmälle ei järkevästi mitenkään, reilu 5 tuntia oli toinen ja toinen muistaakseni 3+ tuntia.
Eli kyllähän ne sähköt tosiaan tulevat pika- tai aikajälleenkytkentänä takaisin joko heti tai noin minuutin viiveellä. Jos tästä mennään yli, niin vaatii monesti jo toimenpiteitä ja katkos venyy.
Minullakin oli yhdessä vaiheessa Mustekin PowerMUST, 500VA, käytössä Kannelmäki Weather Centerin aikoihin, mutta se sai komeat lähtöpassit sen jälkeen, kun siihen tuli joku vika, joka alkoi tuhoamaan virtalähteitä. Minulla meni yksi virtalähde ilman poksahdusta pimeäksi mutta toinen löi kipinää ja liipaisi mennessään vikavirtasuojan nollaan. Mittasin, että sen syöttöön meni 230V, mutta ulos tulikin yleismittarin mukaan 252V, eikä laitteen ulos tulevaa jännitettä pystynyt säätämään mitään kautta, koska laitteessa ei ollut DIP-kytkimiä tai muita menetelmiä.
Merkistä ja tehosta päätellen voisi olla off-line-laite. Sellaisessa ei ole mitään mahdollisuutta säätää jännitettä ollessaan kytkettynä verkkoon. Tai oikeastaan on, mutta se edellyttää siirtymistä akkukäytölle. Ja akkukäytön jännite on toinen asia, mutta harvoin noissa halvoissa siihenkään voi mitenkään puuttua. Line-interactivessa ja on-linessa säätö on yleensä mahdollinen ja silloin siihen toki on annettu jokin säätötapa.
Millaisella mittarilla muuten mittasit? Kanttia sieltä melkein ulos tulee, joten ihan milla tahansa mittarilla ei oikeaa tulosta saa.
Kyllähän nämäkin laitteet tosiaan rikki voivat mennä monellakin tapaa. Laadukkaampaan vaan luottaa jotenkin enemmän. Järkevä ulostulevan valvonta osaa napata upsin kiinni ennenkuin perässä nousee savu jostain tms.
Nykyään täällä rullaa APC:n SmartUPS
Tuollanen on ollut pitkään varmistamassa erästä automaatiojuttua. Asenna ja unohda hyvin pitkälti, eli sikäli ok laite tuntunut olevan.
Jännityksellä tässä olen jo odotellut koska ensimmäinen katkos tapahtuu, jotta näen, kuinka järjestelmä toimii kokonaisuutena.
Eikös nämä tämäntyyppiset ratkaisut testata hallitusti silloin, kun ollaan itse paikalla ja on myös mahdollisuus korjata havaitut epäkohdat ennen todellista tilannetta? Ja vielä ihan oikeasti akut tyhjäksi asti. Näkee myös sen toipumisen tilanteesta, jossa koneet oikeasti sammuvat.
Enpä tiedä. Itse ainakin pysyisin melko kaukana Mustek- ja Belkin-merkkisistä tuotteista, sillä niiden halpa hinta on yleensä sellainen, että ne pidemmällä tähtäimellä menevät ns. oppirahoiksi.
Itse suosin silmääkään räpäyttämättä Powerware- ja APC-merkkejä, koska niiden hintaan tulee paljon sellaisia toimivuuksia, jota ei tule ajatelleeksi, kuten akun lepotilat, sähköhäiriöfiltterit ja sen sellaiset.
Pisin koskaan omistamani Powerware 5115, 750VA, työskentelee parhaillaan suojaamassa FinWX Karjalohja-12:sta sähkökatkoilta ja sähköhäiriöiltä. Ainoa, mitä on joutunut tekemään, on luonnollisesti vaihtamaan akusto siihen määrävälein (yleensä kolmen vuoden välein, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun UPS ilmoittaa akkujen olevan elikaarensa päätepisteessä).
Tuollainen saman tehoinen vitossarjalainen on itselläkin edelleen käytössä yhdessä paikassa. Sisäisen akun lisäksi on ollut vielä toinenkin kiinni ilman mitään ongelmia. Asiallinen laite kyllä. Samaten vanhempiakin samaisen ja edeltävänkin merkin "leimoilla" varustettuja laitteita on muutamaa tullut käytettyä. Ei niissäkään mitään ongelmia ole ja sellaisia voi hyvinkin kerätä muutaman romulavalta talteen. Akkujen vaihdolla soivia pelejä.
Filtterit ja muut nyt periaatteessa ovat jokaisessa vähänkään asiallisemmassa laitteessa, kaikkein halvimmista en menisi itsekään takuuseen. Mustekin tekelettä en ottaisi edes ilmaiseksi käyttöön jos vaan joku muu vaihtoehto on. Belkinistä ei ole oikein mitään kokemusta, mutta saa luvan olla olemattakin. Eli samat suositukset voisi kyllä itsekin antaa, mitä tuossa mainitsit. Muitakin vaihtoehtoja tottakai on, mutta noilla kahdella ei voi kovin hukkaan mennä.
Verkkokauppa.com olisi yksi paikka, josta kannattaa tarkistella, minkälaisia tavaroita siellä on myynnissä, mutta ostamista sieltä harkitsisin pariin kertaan, sillä ilmeisesti huolto ei kuulemma oikein siellä toimi.
Jimm's PC-Store on toinen ja ainakin itse olen mieltynyt siihen, miten hyvin homma siellä on toiminut.
Ilmeisen makuasioita. Verkkokaupan kanssa ei oikeastaan ole ongelmia ollut, paitsi Helsingin myymälän passiivinen henkilökunta. Tampereella asioi sujuvammin ja postin kautta homma on tuntunut toimivan. Toisaalta mahdollisuuksien mukaan koitan tilata vaikka maailmalta, jollei muu auta. En enää välittäisi tukea liikettä, joka syö kaikki pienemmät Suomesta. Se ei ole hyvä suuntaus.
Jimmsin osalta mukaan kannattaa varata herätyskello henkilökunnan herättämiseen. Pari kertaa asioinut, ensimmäinen kerta tökki jo pahasti, asiakaspalvelun alkeetkin täysin kateissa. Takuuvaihto onnistui kohtuukivottomast postin kautta, mutta samat asiat joutui pariinkin otteeseen naputtelemaan. Tilaamalla tulleista puuttui pari kaapelia ja risakin oli mukana. Parhaalla tahdollakaan en voinut palauttaa heille puuttuvia saadakseni uudet, joten motivaatio loppui siihen. Puhumattakaan, että risan kaapelin olisi voinut vaikka napata poikki ja lähettää heille kuvan. Olisi pitänyt kiikuttaa postiin niiden puuttuvien kanssa. Annoin olla ja hain tarpeelliset lähimmästä sopivasta paikasta ja vastaisuudessa asioin liikkeissä, joissa homma toimii.