ADSL/3G-modeemit ja UPS

Aloittaja weatherc, lauantai, 02.07.2011, 17:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Argonex

tuo mun upsi on hommattu suoraan lontoosta, power inspired nimisestä puljusta.
http://www.powerinspired.com/product_info.php?products_id=1684  tuossapa se kyseinen kapistus. tuon atom lankun kanssa se näkyy pysyvän pystyssä ~2h  (kulutus n30w) mutta tosiaan ihmettelen tuota kun laittaa upsin eteen virtamittarin niin se näyttää tasaisesti semmoista 55w kulutusta koneen kanssa, allekirjottaneen mielestä aika hitokseen on häviötä ko. kapistuksella.

Itsessään tuo kauppa kyl vaikuttaa ihan ok:lta mut noh, kai se olis pitäny suosiolla se apc:n upsi ostaa ja siihen ite modata isompi akku :P
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 03.07.2011, 16:14
Vakkari tieokoneromukaupassani Multitronicissa näyttä olevan ainakin hintaseurannan mukaan aika suopuisat hinnat, esim: 700VA http://www.multitronic.fi/index.php?prod=BE700G-GR&ad=hintaseuranta&ad_src=hintaseuranta.fi&ad_content=APC+Back-UPS+ES+700VA&ad_prodid=41156

Oletkos tsekannut paljonko APC Trade-UPS hyvittäis sun vanhasta upsista jos vaihaisit sen APC:hen? ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 03.07.2011, 16:14
Tein tuossa yöllä koeajon tuosta omasta pikku Mustekista ja peräti 6min kesti että hyytys kun wx-purkki,näyttö ja reititin kytkettynä, WinPower-ohjelma suostus sillä hetkellä toimimaan ja näytti 25% tehoa noilla vehkeillä...Tosin, ei se saanut purkkia ajettua alas vaikka kuin piti...
Taitaa mennä UPS-ostokseksi :)

Minullakin oli yhdessä vaiheessa Mustekin PowerMUST, 500VA, käytössä Kannelmäki Weather Centerin aikoihin, mutta se sai komeat lähtöpassit sen jälkeen, kun siihen tuli joku vika, joka alkoi tuhoamaan virtalähteitä. Minulla meni yksi virtalähde ilman poksahdusta pimeäksi mutta toinen löi kipinää ja liipaisi mennessään vikavirtasuojan nollaan. Mittasin, että sen syöttöön meni 230V, mutta ulos tulikin yleismittarin mukaan 252V, eikä laitteen ulos tulevaa jännitettä pystynyt säätämään mitään kautta, koska laitteessa ei ollut DIP-kytkimiä tai muita menetelmiä.

Nykyään täällä rullaa APC:n SmartUPS, joka syöttää sähköä koko tilapäisen tekniikkahuoneen kaikille laitteille serveristä, tietoliikennelaitteiden kautta aina pöytälamppuun ja huoneen ikkunalla olevaan tuulettimeen saakka. Toistaiseksi ei onneksi ole ollut yhtään sähkökatkosta, mutta UPS:sta on kuullut kyllä sen, kun jännitteessä on alkanut tapahtumaan jotain poikkeuksellista, kun se alkaa humisemaan äänekkäämmin.

Jännityksellä tässä olen jo odotellut koska ensimmäinen katkos tapahtuu, jotta näen, kuinka järjestelmä toimii kokonaisuutena.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 03.07.2011, 16:14
Sitten kyssäri, ideoita mistä hankkia UPS:ia?
Vakkari tieokoneromukaupassani Multitronicissa näyttä olevan ainakin hintaseurannan mukaan aika suopuisat hinnat, esim: 700VA http://www.multitronic.fi/index.php?prod=BE700G-GR&ad=hintaseuranta&ad_src=hintaseuranta.fi&ad_content=APC+Back-UPS+ES+700VA&ad_prodid=41156

Enpä tiedä. Itse ainakin pysyisin melko kaukana Mustek- ja Belkin-merkkisistä tuotteista, sillä niiden halpa hinta on yleensä sellainen, että ne pidemmällä tähtäimellä menevät ns. oppirahoiksi.
Itse suosin silmääkään räpäyttämättä Powerware- ja APC-merkkejä, koska niiden hintaan tulee paljon sellaisia toimivuuksia, jota ei tule ajatelleeksi, kuten akun lepotilat, sähköhäiriöfiltterit ja sen sellaiset.

Pisin koskaan omistamani Powerware 5115, 750VA, työskentelee parhaillaan suojaamassa FinWX Karjalohja-12:sta sähkökatkoilta ja sähköhäiriöiltä. Ainoa, mitä on joutunut tekemään, on luonnollisesti vaihtamaan akusto siihen määrävälein (yleensä kolmen vuoden välein, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun UPS ilmoittaa akkujen olevan elikaarensa päätepisteessä).

Verkkokauppa.com olisi yksi paikka, josta kannattaa tarkistella, minkälaisia tavaroita siellä on myynnissä, mutta ostamista sieltä harkitsisin pariin kertaan, sillä ilmeisesti huolto ei kuulemma oikein siellä toimi.
Jimm's PC-Store on toinen ja ainakin itse olen mieltynyt siihen, miten hyvin homma siellä on toiminut. UPSia en ole hommannut sieltä koskaan, mutta jos hommaisin, pitäisi Turkuun saakka mennä käymään, sillä ihan posti/bussirahdilla en sitä akkujen painon vuoksi viitsisi suorittaa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#13
LainaaOletkos tsekannut paljonko APC Trade-UPS hyvittäis sun vanhasta upsista jos vaihaisit sen APC:hen?
20€  ;D
Tosin heitin lähtöhinta on yli kympin kalliimpi mitä Multitronicin joten alennusta olisi 9€ sen mukaan  :)

EDIT: Se heitin hinta oli ALV0 joten siihen mätkätetään 19% Hollannin ALVia päälle, lopputluoksena 95€ ja rapiat joka on 6€ enemmän mitä Multitronicilla, tuo siis alennuksen jälkeenkin. Tosin heillä olisi ilmainen toimitus.

Tässä miten se menisi:

APC Trade UPS lähtöhinta, sis 19% ALV 118.90€
Alennus - 23.70€
Toimitus 0€
Hinta: 95.20€

Multitronic, sis 23% ALV 88.65€
Toimitus 6.50€
Hinta: 95.15€

teutari

Laihon kanssa samaa mieltä ettei kannata haksahtaa mihinkään hulapala vehkeisiin koska tuon UPSin hankinnassa pitää kuitenkin ajatella pitkälle tulevaisuuteen ettei sitä tarvitse olla alvariinsa päivittämässä.
Jos minä olisin upsia hommaamassa niin tuossa alla olisi kaksi laitetta joita alkaisin keinuttelemaan vaakakupissa kumman valitsisin. :-\

APC Power-Saving Back-UPS Pro 900 VA  € 177,80       http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=BR900GI&shop=itronic&b=1

EATON POWERWARE 5110 UPS 1000 VA   € 178,90            http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=103004263-5591&shop=itronic&b=1

djmake

Lainaus käyttäjältä: Argonex - lauantai, 02.07.2011, 20:29
Ja jos ei halua käydä tinailemaan niin tämmönen vaihtoehtoa olen itse hiukan miettinyt:
http://www.ebay.co.uk/itm/IEC-MALE-C14-PLUG-SCHUKO-EURO-SOCKET-IEC60320-C14-/130415009603?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item1e5d571f43

En kyllä laittaisi tuollaista. Tuosta kun vielä jatkaa normaalilla johdolla, niin tulee pituutta aika paljon ja se lisää upsin liittimeen kohdistuvaa vääntöä. Ei hyvä, voipi seurata korjaushommia.
Ja mitä tinaamiseen tulee, niin EI tinata mitään näissä jutuissa. Holkkeja on ihan suotavaa käyttää, jos sellainen mahdollisuus on. Muuten pelkkä paljas johdonpää sinne ruuvin alle.

Lainaus käyttäjältä: Argonex - lauantai, 02.07.2011, 23:25
Tää karkaa nyt pahasti aiheesta, mut mut jämäkän olonen upsi :) oletkos koskaan testannut et paljon tuo upsi haukkaa virtaa? Mä ite  erehdyin ostamaa jonkun hiton kiinatuotanto upsin ja  noh sillon kun kone on käynnissä näyttäis se upsi
ite haukkaavan semmoset 30w ja kun koneen sammuttaa perästä pois niin sit se vie 40w. Ei vaikuta ihan terveeltä :D

Olis taas pitäny kait uskoa ja ostaa kerralla semmonen pien apc:n upsi ja siihen sit olis modannu vähän isomman akun kiinni ;P

Jos pienempään aikoo isomman akun laittaa, niin kannattaa ottaa laadukas laite. Halvin mahdollinen saattaa kyykähtää saman tien, kun pitäisi katkon jälkeen alkaa isompaa akkua latailemaan. Mutta mahdollistahan tuo toki on. Huolellisuutta syytä kuitenkin olla matkassa ja käyttää oikeasti riittävän paksuja johtoja.

Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin vaikuttaa ihan terveeltä. Mitä ilmeisemmin on-line-laite kyseessä. Sellainen vie tyhjäkäynnillä jonkin verran ja kuorman myötä hieman paranee. Tai siis kaikki vievät, mutta vähän yleistäen off-line vähiten, line-interactive seuraava ja on-line tosiaan eniten.
1400 wattinen Powerwaren laite vei tuollaisen 60-70 wattia tyhjäkäynnillä, tosin kohtuullisen kulutuksen olisi voinut päätellä jo laitteen lämpenemisestä. Ja juuri tuosta syystä kannoin pari moista varastoon. Ei mitään järkeä, jos pelkkä upsi aiheuttaa liki satasen sähkölaskua vuodessa.
Itse akuston puolesta nuo 9-tonnissarjalaiset olivat ihan järkeviä. Menee neljä 7,2Ah akkua ja tarpeen vaatiessa lisäakusto. Ovat kuitenkin melkoisesti halvempi verrattuna esimerkiksi APC:n vastaavan kokoisessa laitteessa olevaan. Eli kannattaa tosiaan sitä upsia ostaessa kiinnittää huomiota myös akkuihin. On vähän eri asia, ostaako parin-kolmen vuoden välein 50 euron akut vai tuleeko summaan nolla perään. Samasta syystä kovin rajun ylimitoittamisenkin tarve kannattaa harkita.

Mitä tuohon kulutukseen vielä tulee, niin sitä mitatessa kannattaa huomioida, että on todella kaukana resistiivisestä kuormasta. Tehokerroin voi olla lähes mitä tahansa ja jollei mittari osaa sitä mitenkään ottaa huomioon, on mittaustulos kaikkea muuta, kuin todellinen.

Lainaus käyttäjältä: Argonex - sunnuntai, 03.07.2011, 12:33
Mitenhä nuo upsit reagoi jos hommais semmosen huoltovapaan, vaikkapa 20-30ah akun ja liittäis sen tonne nykyisten akkujen kaveriksi..

Jos suoraan rinnan kytkee ilman sen suurempaa miettimistä, on kahden samanlaisen akun käyttäminen aika varma valinta. Jokatapauksessa on ihan ongelmitta toiminut vuosia tuollainen ratkaisu Powerwaren laitteen kanssa. Ja varsinkin isommissahan on suoraan tuo lisäakustomahdollisuus.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 03.07.2011, 16:14
En mitään teutarin voimalaa aatellut mutta sais se nyt edes vajaan tunnin pysyä pystyssä ilman Fortumin virtaa. Näin lupailee ainakin nuo APC:n "jatkjohto-mötiskät" reilulle 50w käytölle (joka pitää aika hyvin paikkansa ilman näyttöä).
Meinaan jollei reilussa puolessa tunnissa tule takasin niin aika todennäköistä että menee pidempäänkin se katko...

Tunti on vielä jotenkin realistinen, mutta vaatii tosiaan kulutuksen pitämisen pienenä. Tuolla mainitsemallasi siihen pääsee kuitenkin siedettävän hintaisella ja kokoisella laitteella. Toisaalta kun itse mietin viimeisen vuoden katkoksia, niin niitä on ollut todella vähän ja minuutin ajallakin selviäisi todella pitkälle. Pidemmälle ei järkevästi mitenkään, reilu 5 tuntia oli toinen ja toinen muistaakseni 3+ tuntia.
Eli kyllähän ne sähköt tosiaan tulevat pika- tai aikajälleenkytkentänä takaisin joko heti tai noin minuutin viiveellä. Jos tästä mennään yli, niin vaatii monesti jo toimenpiteitä ja katkos venyy.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Minullakin oli yhdessä vaiheessa Mustekin PowerMUST, 500VA, käytössä Kannelmäki Weather Centerin aikoihin, mutta se sai komeat lähtöpassit sen jälkeen, kun siihen tuli joku vika, joka alkoi tuhoamaan virtalähteitä. Minulla meni yksi virtalähde ilman poksahdusta pimeäksi mutta toinen löi kipinää ja liipaisi mennessään vikavirtasuojan nollaan. Mittasin, että sen syöttöön meni 230V, mutta ulos tulikin yleismittarin mukaan 252V, eikä laitteen ulos tulevaa jännitettä pystynyt säätämään mitään kautta, koska laitteessa ei ollut DIP-kytkimiä tai muita menetelmiä.

Merkistä ja tehosta päätellen voisi olla off-line-laite. Sellaisessa ei ole mitään mahdollisuutta säätää jännitettä ollessaan kytkettynä verkkoon. Tai oikeastaan on, mutta se edellyttää siirtymistä akkukäytölle. Ja akkukäytön jännite on toinen asia, mutta harvoin noissa halvoissa siihenkään voi mitenkään puuttua. Line-interactivessa ja on-linessa säätö on yleensä mahdollinen ja silloin siihen toki on annettu jokin säätötapa.
Millaisella mittarilla muuten mittasit? Kanttia sieltä melkein ulos tulee, joten ihan milla tahansa mittarilla ei oikeaa tulosta saa.

Kyllähän nämäkin laitteet tosiaan rikki voivat mennä monellakin tapaa. Laadukkaampaan vaan luottaa jotenkin enemmän. Järkevä ulostulevan valvonta osaa napata upsin kiinni ennenkuin perässä nousee savu jostain tms.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Nykyään täällä rullaa APC:n SmartUPS

Tuollanen on ollut pitkään varmistamassa erästä automaatiojuttua. Asenna ja unohda hyvin pitkälti, eli sikäli ok laite tuntunut olevan.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Jännityksellä tässä olen jo odotellut koska ensimmäinen katkos tapahtuu, jotta näen, kuinka järjestelmä toimii kokonaisuutena.

Eikös nämä tämäntyyppiset ratkaisut testata hallitusti silloin, kun ollaan itse paikalla ja on myös mahdollisuus korjata havaitut epäkohdat ennen todellista tilannetta? Ja vielä ihan oikeasti akut tyhjäksi asti. Näkee myös sen toipumisen tilanteesta, jossa koneet oikeasti sammuvat.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Enpä tiedä. Itse ainakin pysyisin melko kaukana Mustek- ja Belkin-merkkisistä tuotteista, sillä niiden halpa hinta on yleensä sellainen, että ne pidemmällä tähtäimellä menevät ns. oppirahoiksi.
Itse suosin silmääkään räpäyttämättä Powerware- ja APC-merkkejä, koska niiden hintaan tulee paljon sellaisia toimivuuksia, jota ei tule ajatelleeksi, kuten akun lepotilat, sähköhäiriöfiltterit ja sen sellaiset.

Pisin koskaan omistamani Powerware 5115, 750VA, työskentelee parhaillaan suojaamassa FinWX Karjalohja-12:sta sähkökatkoilta ja sähköhäiriöiltä. Ainoa, mitä on joutunut tekemään, on luonnollisesti vaihtamaan akusto siihen määrävälein (yleensä kolmen vuoden välein, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun UPS ilmoittaa akkujen olevan elikaarensa päätepisteessä).

Tuollainen saman tehoinen vitossarjalainen on itselläkin edelleen käytössä yhdessä paikassa. Sisäisen akun lisäksi on ollut vielä toinenkin kiinni ilman mitään ongelmia. Asiallinen laite kyllä. Samaten vanhempiakin samaisen ja edeltävänkin merkin "leimoilla" varustettuja laitteita on muutamaa tullut käytettyä. Ei niissäkään mitään ongelmia ole ja sellaisia voi hyvinkin kerätä muutaman romulavalta talteen. Akkujen vaihdolla soivia pelejä.
Filtterit ja muut nyt periaatteessa ovat jokaisessa vähänkään asiallisemmassa laitteessa, kaikkein halvimmista en menisi itsekään takuuseen. Mustekin tekelettä en ottaisi edes ilmaiseksi käyttöön jos vaan joku muu vaihtoehto on. Belkinistä ei ole oikein mitään kokemusta, mutta saa luvan olla olemattakin. Eli samat suositukset voisi kyllä itsekin antaa, mitä tuossa mainitsit. Muitakin vaihtoehtoja tottakai on, mutta noilla kahdella ei voi kovin hukkaan mennä.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Verkkokauppa.com olisi yksi paikka, josta kannattaa tarkistella, minkälaisia tavaroita siellä on myynnissä, mutta ostamista sieltä harkitsisin pariin kertaan, sillä ilmeisesti huolto ei kuulemma oikein siellä toimi.
Jimm's PC-Store on toinen ja ainakin itse olen mieltynyt siihen, miten hyvin homma siellä on toiminut.

Ilmeisen makuasioita. Verkkokaupan kanssa ei oikeastaan ole ongelmia ollut, paitsi Helsingin myymälän passiivinen henkilökunta. Tampereella asioi sujuvammin ja postin kautta homma on tuntunut toimivan. Toisaalta mahdollisuuksien mukaan koitan tilata vaikka maailmalta, jollei muu auta. En enää välittäisi tukea liikettä, joka syö kaikki pienemmät Suomesta. Se ei ole hyvä suuntaus.
Jimmsin osalta mukaan kannattaa varata herätyskello henkilökunnan herättämiseen. Pari kertaa asioinut, ensimmäinen kerta tökki jo pahasti, asiakaspalvelun alkeetkin täysin kateissa. Takuuvaihto onnistui kohtuukivottomast postin kautta, mutta samat asiat joutui pariinkin otteeseen naputtelemaan. Tilaamalla tulleista puuttui pari kaapelia ja risakin oli mukana. Parhaalla tahdollakaan en voinut palauttaa heille puuttuvia saadakseni uudet, joten motivaatio loppui siihen. Puhumattakaan, että risan kaapelin olisi voinut vaikka napata poikki ja lähettää heille kuvan. Olisi pitänyt kiikuttaa postiin niiden puuttuvien kanssa. Annoin olla ja hain tarpeelliset lähimmästä sopivasta paikasta ja vastaisuudessa asioin liikkeissä, joissa homma toimii.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 04.07.2011, 13:47
Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin vaikuttaa ihan terveeltä. Mitä ilmeisemmin on-line-laite kyseessä. Sellainen vie tyhjäkäynnillä jonkin verran ja kuorman myötä hieman paranee. Tai siis kaikki vievät, mutta vähän yleistäen off-line vähiten, line-interactive seuraava ja on-line tosiaan eniten.

Tuo Online-UPS:n mahdollisuus on kyllä täysin olemassa oleva mahdollisuus, mutta itse olen vähän skeptinen sen suhteen, lieneekö tuollainen pingpong-UPS oikeasti Online, sillä tyypillisesti Online-UPSit ovat kolmivaihe-UPSeja ja tämä oli oletettavasti yksivaiheinen.

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 04.07.2011, 13:47
1400 wattinen Powerwaren laite vei tuollaisen 60-70 wattia tyhjäkäynnillä, tosin kohtuullisen kulutuksen olisi voinut päätellä jo laitteen lämpenemisestä. Ja juuri tuosta syystä kannoin pari moista varastoon. Ei mitään järkeä, jos pelkkä upsi aiheuttaa liki satasen sähkölaskua vuodessa.
Itse akuston puolesta nuo 9-tonnissarjalaiset olivat ihan järkeviä. Menee neljä 7,2Ah akkua ja tarpeen vaatiessa lisäakusto. Ovat kuitenkin melkoisesti halvempi verrattuna esimerkiksi APC:n vastaavan kokoisessa laitteessa olevaan. Eli kannattaa tosiaan sitä upsia ostaessa kiinnittää huomiota myös akkuihin. On vähän eri asia, ostaako parin-kolmen vuoden välein 50 euron akut vai tuleeko summaan nolla perään. Samasta syystä kovin rajun ylimitoittamisenkin tarve kannattaa harkita.

Tuossa on erittäin hyvä pointti. Mitoittamisen tarve on UPSin hankinnassa hyvin tärkeässä asemassa.
Ikävä totuus on kuitenkin se, että mitä suurempi on UPS:n VA-arvo, sen pidempään siinä olevat laitteet käyvät sähkökatkoksessa. Tyypillisesti hankintalistalla on UPS, jonka hinta on tavallisen kuluttajan tasolla. Itse en ole vielä tutustunut kaikkeen kuviteltavissa olevaan UPS-tarjontaan, mutta ainakin itselläni on sellainen kuva muodostunut, että UPS, johon saa lisäakuston kiinni tuppaa olemaan melko kallis hankinta.

Ainakin oma ymmärtämykseni on, että Powerwaren 9xxx-sarjalaiset ovat kaikki Online-UPSeja ja 5xxx-sarjalaiset Line Interactive-UPSeja. Tuo ensimmäinen numerohan kertoo sen, kuinka monelta erilaiselta sähköhäiriöiltä UPS osaa laitteita suojata. Tavalliseen käyttöön riittää tyypillisesti 5xxx-sarjalainenkin. Offline-UPSitkin ovat hyviä (3xxx-sarjalaiset). Lähinnä kotikäyttäjänä ainakin itse suosin ajattelemaan sitä, mitä UPSiltaan vaatii ja lähtee sitten mitoittamaan sitä sen mukaan, kuinka itse kokee sähkökatkosten määrän ja pituuden. Monesti olen huomannut, että katkokset ja häiriöt tuppaavat iskemään juuri silloin, kun et ole itse paikalla. Silloin on toivottavaa, että UPS pystyy hoitamaan hommansa siten, että laitteet pysyvät päällä.

Itselläni on varastossa vielä odottamassa Powerware 5115, kokoluokissa 500VA ja 1,4kVA. Niillä ei ole tässä vaiheessa ollut käyttöä, mutta odotettavissa on, että keksin niille jotain käyttöä vielä, kun tekniikkahuone siirtyy omalle paikalleen uudessa osoitteessa. :)

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 04.07.2011, 13:47
Merkistä ja tehosta päätellen voisi olla off-line-laite. Sellaisessa ei ole mitään mahdollisuutta säätää jännitettä ollessaan kytkettynä verkkoon. Tai oikeastaan on, mutta se edellyttää siirtymistä akkukäytölle. Ja akkukäytön jännite on toinen asia, mutta harvoin noissa halvoissa siihenkään voi mitenkään puuttua. Line-interactivessa ja on-linessa säätö on yleensä mahdollinen ja silloin siihen toki on annettu jokin säätötapa.
Millaisella mittarilla muuten mittasit? Kanttia sieltä melkein ulos tulee, joten ihan milla tahansa mittarilla ei oikeaa tulosta saa.

Se kammotus oli ainakin oman, pohjassa olleen arvotarran mukaan Line-Interactive UPS. Kyseessä oli ulkonäöltään niin askeettinen ja ruma laite, kun olla ja taitaa: Musta suorakulmiolaatikko, jonka etupaneelia koristi tasan yksi harmaa nappi ja vihreä, keltainen ja punainen LED-valo sen alapuolella. Takana oli inputit ja outputit. Siinä kaikki.

Modifioitua siniaaltoa se romu puski pihalle vain silloin, kun laite oli akkukäytöllä, muutoin mentiin ihan perus-siniaallolla, jota töpselistä puskee. Laite oli silloin normaalissa tilassa, ei akkukäytöllä, kun sen mittasin. Minulla on ammattilaistason mittari, joka osaa käsitellä modifioitua siniaaltoakin.

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 04.07.2011, 13:47
Järkevä ulostulevan valvonta osaa napata upsin kiinni ennenkuin perässä nousee savu jostain tms.

Tämä laite ei sellaisesta ollut kuullutkaan. Onneksi vikavirtasuoja löi sähköt poikki. Se UPSi ei enää sen poksautuksensa jälkeen (tai seurauksena) siirtynyt akkutilaan, vaan sammui saman tien.

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 04.07.2011, 13:47
Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Jännityksellä tässä olen jo odotellut koska ensimmäinen katkos tapahtuu, jotta näen, kuinka järjestelmä toimii kokonaisuutena.

Eikös nämä tämäntyyppiset ratkaisut testata hallitusti silloin, kun ollaan itse paikalla ja on myös mahdollisuus korjata havaitut epäkohdat ennen todellista tilannetta? Ja vielä ihan oikeasti akut tyhjäksi asti. Näkee myös sen toipumisen tilanteesta, jossa koneet oikeasti sammuvat.

Toki. Kirjoitin vähän huonosti tuon vain. :)
Laitten ohjausohjelmassa (Powerchute) on testitoiminto, jolla se ajaa akut niin loppuun, kuin mahdollista ja siten kalibroi käyntiajat ohjelmaan, jotta ne olisivat totuudenmukaiset. Tarkoituksena kun ei ole keskeyttää FinWX:n sivuston toimintaa pistämällä yhteydet ja koneet turvalleen.

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 04.07.2011, 13:47
Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 03.07.2011, 21:00
Verkkokauppa.com olisi yksi paikka, josta kannattaa tarkistella, minkälaisia tavaroita siellä on myynnissä, mutta ostamista sieltä harkitsisin pariin kertaan, sillä ilmeisesti huolto ei kuulemma oikein siellä toimi.
Jimm's PC-Store on toinen ja ainakin itse olen mieltynyt siihen, miten hyvin homma siellä on toiminut.

Ilmeisen makuasioita.

Täysin. Se, mistä laitteen hankkii on toki täysin oma asia. Lähinnä heitin nuo siten, miten ne ensimmäisinä mieleen tuli ja ihan vain perus-referenssiksi, jotta voi katsoa, missä hinnoissa mikäkin laite pyörii.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Täällä ainakin näin puolen vuoden kokemuksella näyttää se suurin ongelma olevan nuo sähkön vilkkumiset jotka riittävän pitkät että kone mitä todennäköisemmin sammuisi. Mitä pikkasen hassua että vaikka muutto ei ollut kilometreissä kun viitisentoista kilometriä vilkkumiset lisääntyivät moninkertaisiksi. Halikossa niitä oli aika harvakseltaan, tällä niitä tulee jatkuvasti heti kun pikkasenkin murahtaa lähiseudulla tai tuulee (?) sopivasti, niitä kun tuli jo ennen ukkoskauttakin.
Sen tuo Mustekin tekele on kauheen piipityksen kera hoitanut sentään ihan ok.

Mutta ollakseen ennaltaehkäsevä niin sais kyllä se pitää sähköt kauemmin kun tuo 6 min mitä tuo teki kun kokeilin, olen nimittäin vain odottanut että milloin se pätkäsee poikki pidemmäksi aikaa kun pelkästään vilkkumisen verran.

Toinen mielenkiintoinen on tietty se että mitä tuo Elisan tolppa tekee dataliikenteelle kun siitä menee verkkovirta, alkaako se rajoittamaan dataliikennettä säästääkseen virtaa puheliikenteelle vai mitä tekee, saatikka kuin kauan siinä pysyy virta ylipäätänäsä, keskellä metsää oleva tolppa kun tuskin on siitä korkeammasta luokasta mitä tulee varavoiman määrään tahikka niitä ensimmäisiä johon roudataan diiseligeneraattoria jos laajempi/pidempi katko...
ADSL:ssähän sama on taas lähimmän keskuksen kanssa, onkohan niissä varavirtaa ylipäätänäsä?

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 05.07.2011, 10:57
Täällä ainakin näin puolen vuoden kokemuksella näyttää se suurin ongelma olevan nuo sähkön vilkkumiset jotka riittävän pitkät että kone mitä todennäköisemmin sammuisi. Mitä pikkasen hassua että vaikka muutto ei ollut kilometreissä kun viitisentoista kilometriä vilkkumiset lisääntyivät moninkertaisiksi. Halikossa niitä oli aika harvakseltaan, tällä niitä tulee jatkuvasti heti kun pikkasenkin murahtaa lähiseudulla tai tuulee (?) sopivasti, niitä kun tuli jo ennen ukkoskauttakin.

Helsingissä asuessani noita katkoksia oli olemattoman vähän, taisivat katkokset olla 10 vuoden aikana laskettavissa yhden käden sormilla kaikkiaan. Tilanne saattaa olla nyt toisenlainen täällä Lohjalla, kun kaapeli tulee ilmateitse tolpasta taloon ja sukeltaa maakaapeliksi parin sadan metrin päässä, tien päässä ja siitä jatkaa maakaapelina muuntamolle, joka ei kaukana sekään, ehkä alle sata metriä sekin. En osaa sanoa näin kuukauden uudessa paikassa asuneena, mikä on sähkönsyötön taso nyt, mutta ainakin toistaiseksi sähkönsaanti on ollut 100%. ;)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 05.07.2011, 10:57
Sen tuo Mustekin tekele on kauheen piipityksen kera hoitanut sentään ihan ok.

Mutta ollakseen ennaltaehkäsevä niin sais kyllä se pitää sähköt kauemmin kun tuo 6 min mitä tuo teki kun kokeilin, olen nimittäin vain odottanut että milloin se pätkäsee poikki pidemmäksi aikaa kun pelkästään vilkkumisen verran.

Kuusi minuuttia ei paljoa ole, ellei Fortumilla tapahdu nopeita uudelleenkytkentöjä. Kannattaisi harkita toisenlaisen UPSin hommaamista (Mustek-vastaisuus nostaa taas rumaa päätänsä... :P)
Veikkaan, että jo ennen kuin siellä räpsähtää, siellä luultavasti jännitteetkin heiluvat vähän miten sattuu. Sen suhteen ainakin sellainen UPSi, joka tajuaa noiden heilahtelujen päälle jotain.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 05.07.2011, 10:57
Toinen mielenkiintoinen on tietty se että mitä tuo Elisan tolppa tekee dataliikenteelle kun siitä menee verkkovirta, alkaako se rajoittamaan dataliikennettä säästääkseen virtaa puheliikenteelle vai mitä tekee, saatikka kuin kauan siinä pysyy virta ylipäätänäsä, keskellä metsää oleva tolppa kun tuskin on siitä korkeammasta luokasta mitä tulee varavoiman määrään tahikka niitä ensimmäisiä johon roudataan diiseligeneraattoria jos laajempi/pidempi katko...
ADSL:ssähän sama on taas lähimmän keskuksen kanssa, onkohan niissä varavirtaa ylipäätänäsä?

Oletan, että nuo mastot pudottavat lähetystehojaan tilanteessa, jossa sähköt lähtevät ja jäädään akkujen varaan, mutta tuosta dataliikenteen rajoittamisesta tai datanopeuden pudottamisesta en osaa sanoa.
Mitä tulee ADSL-liikenteeseen, niin pahoin pelkään, ettei keskuksessa ole varavoimaa. Siinä suhteessa voisi sanoa näin, että on eräänlainen säkä, jos puhelinpiuhat ovat pidemmät, sillä keskus ei silloin välttämättä ole saman keskijänniteverkon tai muuntamon alueella, jolloin yhteys pysyy ylhäällä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

finilves

Kyllä se Elisan tolppa pysyy hengissä useamia tunteja, riippuen laitteiden määrästä jopa vuorokauteen. Adsl liikennettä se ei rajoita,
matkapuhelin puolelta se voi rajoittaa kanavien määrää.

Minulla oli Powerware 5115 UPS ja laitoin uuden akun, ensimmäiseen pitempään katkokseen imaisi akun tyhjäksi ja henki loppui.
Laitoin tilalle vanhan IMV ja siihen 2 kpl 105Ah lyijyakkua henki ei ole sen jälkeen loppunut. IMV nätää olevan mielenkiintoinen kampe
sen saa henkiin ilman verkkovirtaa.