En huomannut minäkään hidastumista vaan sivut latautui kyllä ihan ok. Tässä varmaan auttaa sekin että sivu on voinut tulla Nginxin cachesta jolloin Apachea ei häiritä laisinkaan sen filun osalta.
Syy miksi olen noita nyt seurannut on että nyt ollut hyvä tilaisuus saada mutu että missä mennään kun "jonkin verran enemmän liikennettä" kun sesongin ulkopuolella muttei kuitenkaan sen kuuluisan elokuun 8. tapaista ruuhkaa.
Koitin tuossa yhdessä vaiheessa laskea sivuilta että missä suunilleen mentiin users onlinessä yhteensä js silloin oltiin jossain reilussa 500:ssa, viime vuonnahan mulla ja jamolla oli yhteensä yli 2000 parhaimmillaan....
Se missä olen asiaa huomannut, sen lisäksi että itse load-lukema ollut tänäänäkin koko päivän yli 1 ja suuren osaa päivää yli 2, on että apachen httpd-prosessien CPU-usage-prosentit oli parin kolmen prosessin osalta lähes jatkuvasti yli 50% välillä käyden 100%:ssa.
Voisin jossain vaiheessa katsoa läpi nuo meitin tutkasivut Firebugin filulataus-listalla ja katsoa että onko niissä jotain "ylimääräistä" apachekutsua tai muuta sellaista, se kun kertoo todella näppärästi että mitä kaikkea se sivu latailee

Apachen server-status-sivua kun seurailin niin NSjson.php oli se filu mikä siellä eniten näkyi koska siinä on se uniikki numerosarja joten siinä Nginxin cache ei hyödynnä pätkääkään ja jokaikinen kutsu siihen parsittiin erikseen. Paras tässä olisi jos noiden käppyrien päivitykset saisi tehtyä selaimeen päin täysin staattisesti eli Nginx hoitaisi senkin ilman Apachen häiritsemistä. Tämä olisi täysin mahdollista kyllä tehdä esim. siten että ajais muokatun NSJsonin ajastuksella taustalla kerran minuutissa joka tallentaa json-filun servulle ja tämä sitten annettais selaimelle.
Muokkaus olisi itse asiassa helppo kyllä tehdä.
Se mikä voisi ajatella että on raskas, ja varmaan olisikin ilman Nginx-cacheta eli nslmap.php niin vilahti listassa vain, aivan kuten pitääkin, abouttirallaa kerran minuutissa.
Laskurien puolustukseksi täytyy sanoa että niitähän ei ladata kun itse sivulatauksen yhteydessä, eli tutkasivun osalta kerran per n 10 min/kävijä, joten siinä mielessä niillä olisi "puhtaat paperit".