Ukkostutkan kalibroiminen

Aloittaja Snowi, torstai, 26.05.2011, 15:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

LainaaRovaniemen ukkostutka tarvitsisi uuden ukkossolun, jotta voisi suuntausta ja muita säätöjä tehdä taas lisää.

Ei täälläkään olis pahitteeksi pari solua sopivalla etäisyydellä, ja mielellään eri suunnissa ;D

LainaaJostain linkistä löysin Venäjän tutkja, minun mielestä Kuolanniemimaalla on yksi, mutta hukkasin linkin.
Onko pohjoisruotsissa tai Norjassa tutkia, olisi varmaan apua

Pohjois-Ruotsissa ei taida olla ainuttakaan ilmaista, pohjoisin on Luulajassa mutta se on maksullinen. Norjan pohjoisin taas on Slenesetissä noin 800 km Naruskalta länteen..

weatherc

Laitetaanpa tähän samaan jos vaikka mahdollisesti löytyvä ratkaisu tulee tarpeen jollekkin muullekkin...  ;D

Olen seurannut omaa tutkaa ja NS puskee tasaisen epäsäännöllisesti länsi-lounas-suunnalla häiriösalamat tuohon vajaan 100km päähän. Niitä esiintyy varsinkin öisin mutta joskus myös päivisin. Niitä tulee 5-30 kerralla, ennätys on 600 :o.
Olen kokeillut tuota "Noise sensitivity"-säätöä mutta se ei saa niitä pois vaikka laittais very high:lle.
NSLog:han osais nykyään kyllä rajata sen ulos mutta...se on yksi tärkemmistä sektoreista (suunta 220-275, etäisyys 0-100km), ei sitä vaan voi rajata ulos...

Sillä suunalla löytyy muutaman kymmenen metrin päässä Fortumin 10KV muuntaja (vai kui monen KV se sitten onkaan, sen johdot näkyy webkamerassa)...Mutta mitä se puuhailee öisin? ::) Kun päivisin se on suurilta osin hiljaa..

Argonex

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 29.05.2011, 19:50
Sillä suunalla löytyy muutaman kymmenen metrin päässä Fortumin 10KV muuntaja (vai kui monen KV se sitten onkaan, sen johdot näkyy webkamerassa)...Mutta mitä se puuhailee öisin? ::) Kun päivisin se on suurilta osin hiljaa..

Villi veikkaus, jostain syystä yöaikaan on suurempi kulutus ja se muuntaja alkaa tekemään häiriötä, voiskohan tuon muuntajan kautta toimia esimerkiksi katuvaloja  jne?
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 29.05.2011, 19:50
Olen seurannut omaa tutkaa ja NS puskee tasaisen epäsäännöllisesti länsi-lounas-suunnalla häiriösalamat tuohon vajaan 100km päähän. Niitä esiintyy varsinkin öisin mutta joskus myös päivisin. Niitä tulee 5-30 kerralla, ennätys on 600 :o.

Olen noita piikkejä sulla itsekin katsonut ja miettinyt mistä moiset mahtaisi oikein tulla, on nimittäin yllättävän rajujakin piikkejä välillä, kuten tuo max. 600 kertoo. Tollaset on kyllä hyvin ikäviä, varsinkin kun piikki on noin iso ja varsinkaan jos se ei johdu mistään omista pihapiirin laitteista.

LainaaOlen kokeillut tuota "Noise sensitivity"-säätöä mutta se ei saa niitä pois vaikka laittais very high:lle.

Itsellä nuo huipparin muutamat häiriösalamat päivässä lähtee pois jos laittaa vaikka normaalin ton asetuksen, joten jos sulla ei auta edes very high tohon, niin silloin taitaa tosiaan olla jostain vähän voimakkaammasta häiriöstä kyse.
Tästä tulikin mieleen, että Nexstormissa voisi olla sellainenkin asetus, että vain jonkun suunnan noise sensitivityn voisi laittaa very high:lle  :)

LainaaNSLog:han osais nykyään kyllä rajata sen ulos mutta...se on yksi tärkemmistä sektoreista (suunta 220-275, etäisyys 0-100km), ei sitä vaan voi rajata ulos...

Pitikin kysäistä sulta tosta NSLogin filtteristä, että sehän varmaan tietenkin jättää kaikki siltä tietyltä suunnalta tulevat salamat näyttämättä? Nimittäin itsekin mietin, että jos olis noiden muutamien huipparista tulevien häiriösalamoiden poistoon käyttänyt tota, mutta ajattelinkin sen toimivan juuri noin, että vetää "pimeeksi" koko sen asetetun suunnan.
Toi filtteri olisi vielä parempi, jos siihen voisi asettaa pituussuuntaiset säädöt, eikä vain suuntasäätöjä. Tällöin voisi esim. rajata vaikka pelkästän Vaasan kohdalle aina osuvan häiriösalaman  :). Tosin tästä ominaisuudesta ei tässä sun tilanteessa olisi kauheesti hyötyä.

weatherc

LainaaItsellä nuo huipparin muutamat häiriösalamat päivässä lähtee pois jos laittaa vaikka normaalin ton asetuksen, joten jos sulla ei auta edes very high tohon, niin silloin taitaa tosiaan olla jostain vähän voimakkaammasta häiriöstä kyse.

Mulla on vahva epäivlys tuohon Fortumin muuntajaan mutta niitähän on ympäri maita ja mantuja joten lulis että joku olis aikasemmin törmäänyt vastaavaanlaiseen ongelmaan...
Toinen syypää voi tietty olla joku lähistön maajussi ja joku sen vempaimista...
Kummassakin on se ongelma ettei sille voi mitään...

Mulla nyt NexStorm totuttelemassa säätöä Very High ja Squelch 12 (eli siitä pitäis tulla täysin kuuro ;D) jotta voin ajaa eilistä replaynä.

LainaaToi filtteri olisi vielä parempi, jos siihen voisi asettaa pituussuuntaiset säädöt, eikä vain suuntasäätöjä. Tällöin voisi esim. rajata vaikka pelkästän Vaasan kohdalle aina osuvan häiriösalaman  Hymyilee. Tosin tästä ominaisuudesta ei tässä sun tilanteessa olisi kauheesti hyötyä.
NSlogin filtterissä on myös distance-säädöt  ;D
Eli voi valita sektorin x°-y° ja etäisyyden xx km - yy km.

finilves

Olisiko tähän kellään lääkettä, Eilen keskisuomessa ja kainuussa olleesta ukkosesta näytti niiden olevan minun tutkassa Käsivarressa ja pohjois norjassa.
Tässä on semmoinen ilmiö Ukan kamerassa oleva tunturi on juuri siinä suunnassa ja salamat heijastuu siitä.
Siinä minun tutkimisen perusteella on vielä sellainen ominaisuus että kääntää ne salamat pilvestä -pilveen.
Onko sellaista suodinta millä sais siitä segmentistä kaikki pilvestä -pilveen salamat pois

weatherc

LainaaMulla nyt NexStorm totuttelemassa säätöä Very High ja Squelch 12
Eipäs näyttänyt olevan mitään tehoa arkiston ajamisessa tuossa, samat täplät ruutuun tuli edelleenkin, tosin live hiljeni tyystin...
Tässä vois olla idea, filtteröis ne pois NSLogilla jolloin NS:ssä vois rauhassa jaa Squelch 0 ja Very Low:lla ja kun on tulossa lähiukkosia niin ottaa filtterin pois käytöstä siksi aikaa..

LainaaOlisiko tähän kellään lääkettä, Eilen keskisuomessa ja kainuussa olleesta ukkosesta näytti niiden olevan minun tutkassa Käsivarressa ja pohjois norjassa.
Tässä on semmoinen ilmiö Ukan kamerassa oleva tunturi on juuri siinä suunnassa ja salamat heijastuu siitä.
Siinä minun tutkimisen perusteella on vielä sellainen ominaisuus että kääntää ne salamat pilvestä -pilveen.
Onko sellaista suodinta millä sais siitä segmentistä kaikki pilvestä -pilveen salamat pois

Hmm..Oletko kokeillut Reflecton Inverter-namiskaa (Hardware-tabu)?
Mitään sellaista ei kyllä ole joka jostain segmentistä poistais esim. kaikki CC-iskut...

finilves

Ei ole säätänyt tuota. Nostan vielä antennia ylemmäs ja seuraan tilannetta. Lähialueella ei vilä ole ukkosia ollut, jotta voiko tuota herkkyyttä
puottaa. Oliko tuossa tämäpäivä salamassa mitää järke ilmoitti 1400km, jonnekki balttiaan suuntaan kartta loppui.

jamo

#18
Itse käytän Ruotsin tutkaa apuna: http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/blixtar#
Sekä kannattaa liittyä rakentaja.fi palveluun niin saa kanssa tutkakuvaa avuksi.

jamo

finilves


Hmm..Oletko kokeillut Reflecton Inverter-namiskaa (Hardware-tabu)?

Tuolla näyttää olevan vaikutusta heijastuneisiin salamoihin