sääasemien reagointi sään muutoksiin

Aloittaja miihkali, torstai, 21.04.2011, 19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

 ???

Kertokaas nyt hyvät ihmiset omien laitteidenne toimintaan liittyen, kuinka nopsasti ne tekevät päätöksiään ja yleensäkin pysyvät niissä. Tässä on ollut aika herkullinen tilaisuus seurata parin vimpaimen miettimistä. On ollut nousevaa, laskevaa ja paikallaan pysyvää ilmanpainetta. Vettä on satanut ilmanpaineen ollessa korkeahko ja niin edespäin. Eli sellaista hyvin vaihtelevaa keväistä säätä. Itse en isommin välitä koko sääikonien olemassa olosta, vaan seuraan mieluummin paineen vaihteluita lukemista suoraan. Wega ws1600 on Viking 1080:n kanssa samanlainen pohtija ikonin vaihtamisen kanssa. Tai ainakin tuntuu siltä paljon mainostamani sähköisen ilmapuntarin, Oregonin, tehtyä muutokset aikoja sitten. Oregon tuntuu olevan melko herkälle vedetty, koska parhaimmillaan en ole huomannut esimerkiksi 1080:n lukemissa mitään muutosta, vaikka paineet tulee esille osaksi desimaaleina. Molempia sääasemaksi kutsuttavia pidän pienimmällä mahdollisella ilmanpaineen muutoksen suhteen eli 2 hPa on kai sitten se raja missä koneen pitäisi havahtua. Kyllä ne sitten havahtuvatkin noin puolen tunnin sisällä toisiinsa verraten. Niin, ja Oregoniin verraten parhaimmillaan kolmen tunnin päästä. Plussaa kuitenkin saivat siitä, että älysivät tarjota oikean ikonin.

Sitä vain suuresti ihmettelen, että halvahko geigeri kepittää pari hiukan kalliimpaa noin vain kättelyssä. Olisi todella mukavaa, jos Oregonissa olisi painelukemat ynnä muuta asiaan kuuluvaa. Luullakseni suosikkiasema olisi valittu heti eikä melkein. Kosteuden Wega osaa ilmoittaa kerrotun rajoissa. 1080 odottaa vielä sitä lähetintä ja toimii vain paineen, sisälämpötilan sekä -kosteuden  ilmoittajana. Huonekosteuden se ilmoittaa noin 50 % heitolla alaspäin, joka on mielestäni aivan liikaa. Kalibroitu hiusmittari ilmoittaa kosteudeksi 40% ja 1080 vain 20%. En ole oikein vielä edes sinuiksi päässyt näiden kanssa, mutta alan jo unelmoida hiukan paremmasta. Olisi mukavaa, jos pystyisi edes jollain tavalla kalibroimaan laitetta. En kylläkään mitään ihmevehkeitä odottanut näihin hintoihin, joten ei tässä osaa oikein pettyä. Kyllähän homma toimii, koska itse tietää virherajat, mutta en kylläkään yleiseen käyttöön havaintoja lykkää ennen kuin ne ovat kohdallaan.

Kaipa näissä halvemmissa räpsyissä on aina joku heikompi lenkki.

J.Jäntti

La Crossen sääasemien ikonitarjonta oli pitkälti kiinni siihen käsin asetettavasta hehtopascalimäärästä. Tyypillisesti ikoni vaihtui kolmen hehtopascalin muutoksesta suuntaansa ja tarjosi kolmea erilaista säätyyppiä: Aurinkoista, puolipilvistä tai sadetta. Myrskyn se ilmoitti näyttämällä odotetusti sadetta ja vilkuttamalla nuolta alaspäin ja tämäkin lukema oli asemakonsolista säädettävissä varsin vapaasti ja oli muistaakseni sellainen, että 5hPa:n pudotuksesta liipaistiin hälytys.

Laitteen reagointinopeudesta en osaa sinällään sanoa suoraan, sillä en ole juurikaan seurannut, miten nopeasti ikoni vaihtuu ennusteessa, mutta elän itse siinä käsityksessä, että sääasemien reagointinopeus on kiinni myös siitä, missä aikavälissä ilmanpaineen on muututtava liipaisuarvon yli, että se liipaisee ikonin vaihtamisen konsolissa, joten näkemäsi erot reagointinopeudessa Oregonin BAR-sarjalaisen hyväksi saattavat olla kiinni siitä, että sen laitteen "reagointi-ikkuna" (<-- nopeasti keksitty termi paremman puutteessa) on pienempi, kuin Wegalla ja Viking:llä. Sitä en osaa sanoa pystyykö tuossa kaksikossa tekemään muutosta siihen, kuinka nopeasti ikoni vaihtuu. La Crosse WS-2300 -sarjalaisen sääaseman ohjeissa ei oteta edes kantaa siihen, mikä on ikonin "reagointi-ikkuna", mutta ohjeistetaan, että ikonin muutosta ohjaavaa tulisi muuttaa sen perusteella, miten sää käyttäytyy (esim. paikoissa, jossa ilmanpaineen vaihtelu ei aiheuta merkittävää sään muutosta, tulisi laittaa korkeampi kynnyslukema).

Omassa Peet Bros Ultimeter-sääasemani konsoli on sen verran askeettiseksi vedetty, että siinä ei edes ennusteikoneja ole. Ainoa, joka yrittää jotain ennustaa, on sen tietoja keräävä WUHU-ohjelma, mutta sen antaman ennusteen mukaan luvassa olisi pilvistä ja suunta säällä olisi paranemaan päin. Tämä ennustesysteemi lienee ohjelmassa jonkinasteinen oma lisä, joka ottaa vallan silloin, kun sääasema itse ei ennustetta lähetä.

Peet Brosissa voi asettaa offset-arvoja kaikille sääaseman arvoille suoraan. Tämä sama menetelmä lienee mahdollista myös Davis:n asemissa, mutta sen voivat todentaa ne operaattorit, joilla kyseisen valmistajan laitteita on. :)

Rautatasolla mitään harrastajatason sääasemaa ei voi itse juurikaan kalibroida, 1-wire-laitteita lukuunottamatta, mutta jos itse sääasemalla ei ole offset-arvojen säätömahdollisuutta, sellaisen saattaa tarjota säämittausohjelma itse. Silloin tosin konsolin antamat lukemat eivät ole enää samaa mieltä mittausohjelma puskeman datan kanssa, sillä säädöt eivät replikoidu konsoliin päin mitenkään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------