Websivuille pakolliset evästeinformaatiot

Aloittaja weatherc, perjantai, 08.04.2011, 14:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tuli aiheeksi Silkeborgin kanssa, Tanskassa kun aihe on kuuma peruna tällä hetkellä:

EU määrää että kaikilla websivuilla pitäisi olla informaatiot siitä että sivu käyttää evästeitä. Näin tekee lähes *kaikki* sivut. Eli pitäisi laittaa tiedot siitä sivuille....

Löysin online "Privacy Policy"-generaattorin täältä: http://www.serprank.com/privacy-policy-generator/index.php
Se puskee copy/paste-valmiin html-pätkän, englanniksi.

Käytännössä hoimma hoitunee sillä että tekee Privacy Policy-sivun ja esim. footteriin laittaa linkin siihen.

Miten voi tarkistaa että käyttääkö sivu evästeitä?
Esim Firefoxin Webdeveloper-addon näyttää ne.

Ja kyllä, meitin sääsivut tallentavat evästeitä, joten tämä olisi pakollinen myös meille...
Tässä pari esimerkkiä:
- oma nordicweather: 14 kpl
- klaukkala: 13 kpl
- tämä foorumi: 3 kpl

Snowi

Itse en ole tälläisestä kuullutkaan  ;D

Riittääkö pelkästään se, että kopioi tuollaisen englanninkielisen tekstin ja laittaa vaikka sivun alaosaan linkin, eli ei tarvi alkaa kääntämään suomeksi?

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 08.04.2011, 14:51
Itse en ole tälläisestä kuullutkaan  ;D

Riittääkö pelkästään se, että kopioi tuollaisen englanninkielisen tekstin ja laittaa vaikka sivun alaosaan linkin, eli ei tarvi alkaa kääntämään suomeksi?

Itse olen jostain ollut lukevinas mokomasta joten ihan uutta se ei ollut minulle, uutta oli se että esim. Tanskassa suunitellaan että sivuja jota ei täytä tuota pykälää voitais sakottaa.

Se että riittäiskö enklannin kielinen copy/paste en tiedä. Pitäisi kai ihan hienoudesta kääntää...hrmm...Perkula siinä on tekstiä käännettäväksi. Ainahan voi puskea ulos hoonoa soomea taapertavan Google Translate-version siitä jos on laiska ;D

Ainakin oma näkemys on että esim. linkki footteriin kyseiselle policy-sivulle on ok kunhan linkki on näkyvillä jokaisella sivulla.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 08.04.2011, 15:02
Ainahan voi puskea ulos hoonoa soomea taapertavan Google Translate-version siitä jos on laiska ;D

Tää olisi kyllä aika loistoveto  ;D. Välillä tuo translatori vetää sellaista settiä että huh huh, mutta ajoittain se onnistuu jopa niin hyvin, että käännöksen voi hyväksyä sellaisenaan  :)

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 08.04.2011, 15:06
Tää olisi kyllä aika loistoveto  ;D. Välillä tuo translatori vetää sellaista settiä että huh huh, mutta ajoittain se onnistuu jopa niin hyvin, että käännöksen voi hyväksyä sellaisenaan  :)

Totta, tuosta generoimastani privacy-pätkästä tuli kyllä sellaista puuroa että oksat pois kun kokeilin. Laittaa vaan lisän siihen että "Käännetty Google translaattorilla ;);D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 08.04.2011, 15:02
Itse olen jostain ollut lukevinas mokomasta joten ihan uutta se ei ollut minulle, uutta oli se että esim. Tanskassa suunitellaan että sivuja jota ei täytä tuota pykälää voitais sakottaa.

Tämäpäs erikoista. Jos tuo on EU:n ajama vaatimus/direktiivi/pykälä, niin se on tähänastisista ehkäpä hiljaisin ja äkillisimmin lanseerattu sellainen, sillä itse kuulen tuosta vasta nyt.

Tämä on puhtaasti minun oma mielipiteeni, mutta tuo pykälän täyttämättömien sivustojen omistajan sakottaminen kuulostaa aika isolta työltä, on järjellisyydessään kyseenalainen ja vähän epätoivoiseltakin tempulta kuulostava tapa kerätä rahaa valtiolle.

Se ei haittaa vielä meitä, jos tuollainen sakotuspykälä menee läpi Tanskassa, mutta ääni alkaa olemaan kellossa varsin toisenlainen, jos vastaava pykälä ilmestyy Ruotsissa ja menee siellä läpi.

Pitänee vissiin ottaa "päänsisäinen kääntäjä" käyttöön ja yrittää tehdä tuosta englanninkielisestä hölynpölystä joku järjellinen suomennos ja tökätä se tuonne FinWX:n sivuston footeriin ja FinWX:n foorumille.  :P
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Sieltä nyt sitten löytyy. ;D

Tuota sisältöä saa käyttää vapaasti ja muokata se omalle sivustolleen sopivan näköiseksi.
Kritiikki ja kommentit tervetulleita. :D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Löytyy myös omalta sivulta, toistaiseksi vain englanniksi, footterissa löytyy linkki josta avautuu popuppi hölynpölyyn  ;D

Ollaanpa sitten ajantasalla tässäkin hommassa  ;D

weatherc

Tuli muuten mieleen kun luin tuota omaa versiota ettei edes tarvi tallentaa keksejä että on tämän piirissä koska jokaisen sivun serverihän tekee myös kävijästatistiikat (WebAliser, AwStats) tai jos ajaa GoogleAnalyticsiä, HiStatsia tms., ne kaikkihan on myös tuon piirissä...

meteorologi

Huhhuh. Löytyykö tätä aivopieru-direktiiviä jostain eu:n omilta sivuilta?
Jos tämä on totta, kuten Tanskassa on annettu ymmärtää, onpahan taas rimanalitus tuolta Eurostoliitolta.


Itsekin katsoin, mitä evästeitä sivuni sisältää. Useampiahan niitä löytyi, eikä minulla ole hajuakaan, mistä ne on sinne tuulleet.
Joku viisaampi voisi vilkaista, mitäköhän ne ovat.

Enkä tule taatusti laittamaan mitään ilmoitusta evästeistä niin kauan, kuin suurilla suomalaisilla sivustoillakin on evästeilmoitus poissa.
Siinäpähän eu:n pamppu yrittää sakottaa amerikkalaista sivutilan tarjoajaa.  >:(