alku aina hankalaa

Aloittaja miihkali, lauantai, 02.04.2011, 11:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

 ??? Hei kaikille!

Olen näissä säätieteilyasioissa aivan lähtömetreillä, vaikka jo vuosia olen ollut kiinnostunut säästä ja sen vaihteluista. Minkään näköisiä kunnon sääasemia en vielä omista, joten kysynkin: onko mitään järkeä alkaa kasaamaan asema eri palikoista? Eli vaikkapa hyväksi havaittu kosteusmittari ympättynä johonkin muuhun (merkki) kokonaisuuteen? Tietokoneen käyttöä sääaseman yhteydessä en ole edes vielä harkinnut, vaikka siitä en usko tulevan mitään ongelmaa. Lähinnä niin sanotun kaluston kokoaminen alkuun kiinnostaa enemmän tällä hetkellä. Monta kertaa on ollut tilanne jonkun teknisen paketin ohessa, ettei kaikki pelaa yhteen. Luulisin tällaisen koskevan myös sääasemia.

Lähin ilmatieteenlaitoksen asema sijaitsee noin 15 kilometrin päässä. Tarkoitus ei ole masentua hyvinkin erilaisiin lukemiin, sillä kokemuksen mukaan vain yhden kerran kyseinen asema ennätti netin kautta varoittaa riittävästi. Viime kesän ukkosmyrsky tuli nähtävästi niin lujaa, ettei oma geigeri edes ennättänyt mukaan. Toisaalta ajattelen koko säätieteilyä omalta osaltani mielenkiintoisena harrastuksena, en minkäänlaisena viisauden mittana.

Niin, että sijoitanko sen 300 € kerralla johonkin kokonaispakettiin vai alanko homman hitaasti hiipimällä pala kerrallaan?

Snowi

Hyvä että otit neuvostani vaarin ja liityit foorumille, tervetuloa!  :)

Halvempia asemia ainakin minun tietääkseni on vähän hankala saada pala palalta ja siten koota asema pikku hiljaa haluamistaan osista. Yksittäisiä osia saa lähinnä huomattavasti kalliimpiin sääasemiin, tai oikeestaan nämä eivät usein välttämättä ole edes sääasemia vaan vain yksittäisiä instrumentteja, joita ei voi oikein liittää uusiin osiin. Esimerkiksi huipputuuli- ja sademittareita myydään erillisinä niin, että niitä ei sinällään yhdistetä toisiinsa. Toisaalta eihän kaikkia mittareita ole näissä valmiissa sääasemapaketeissakaan yhdistetty toisiinsa, vaan osat saa tarvittaessa irti toisistaan ja siten anturit saa asennettua helpommin optimaaliseen paikkaan. Ongelmana noissa erillisantureissa saattaa olla se, miten saat ne toimimaan yhdessä ja varsinkin niin, että datan lähettäminen nettiin sujuisi ongelmitta.
Tiedän yhden puolitutun, joka osti Jyväskylän yliopistolle monta ammattisääasemaa, mutta olivat sen verran vaikeakäyttöisiä, että hän ei kuulemma saanut niitä ikinä toimimaan niin miten oli alkuun ajatellut. Yksittäisillä palikoilla saattaa olla sama ongelma, joten jos helpolla haluaa päästä, kannattaa ostaa valmis sääasemapaketti.

300€ budjetilla suosittelen ehdottomasti kokonaisen sääaseman ostamista, sillä yksittäiset anturit tulisivat erittäin kalliiksi, enkä ainakaan itse tiedä onko halpoja erillisantureita oikein olemassakaan, kalliimmat kun saattavat liikkua siellä 1000 euron tuntumassa per anturi. Budjettisi on kuitenkin sen kokoinen, että itse siirtyisin melkein Davisin VP2 langalliseen asemaan tai sitten Peet Brosin asemaan. Noin 400 eurolla saisi jomman kumman aseman varmasti, varsinkin edullisemmista kaupoista. Davisin halvimmat hinnat tosin saattavat liikkua siellä 500 euron tuntumassa, joten se menisi kyllä aika reilusti yli budjetin, mutta kyllä sitä jostain saattaa saada todella hyvään hintaan Daviksen halvimpia asemiakin. Sitten on tietenkin Daviksen Vantage Vue sääasema, joka on VP2:sta edullisempi.

Jos haluaa aloittaa halvemmasta päästä, siihen pystyn ainakin itse suositella La Crossen asemia, sillä myös oma ensimmäinen sääasemani oli LC:n asema ja on toiminut oikein näppärästi muutamat vuodet. Myös LC:lla on noin 400 euron sääasema, jota itsekin jopa mietin silloin kun Daviksen aseman hankin  :). Onneksi ei tullut sitä ostettua, vaikka varmasti hyvä asema onkin, mutta kyllä Daviksen kanssa siirryttiin suoraan siihen sarjaan, että ei tarvitse sääasemaa vaihtaa pitkään aikaan, ehkä sitten joskus kun tulee Davis VP3  ;D

miihkali

Joo, kiitoksia vain tervetulotoivotuksista! Tässä on viime aikoina todellakin istuttu netissä tutkailemassa erilaisia vaihtoehtoja. Näpertelyintoa kyllä riittäisi, jos vain saisi jossakin vaiheessa päätettyä, millainen sääasema paikalle löytyy. Kyllähän se löytyy vielä. Monet ovat tainneet tilata suoraan ulkomailta hintasyistä. Ainakin itse olen huomannut melkoisia eroja hinnoissa suomalaisten myyntiliikkeiden osalta. Tietyt merkit ovat näköjään jo erottuneet massasta, joten luulen melko varmasti suosivani niitä, joista on monilla kokemusta. Näistä nykyisistä "ilmapuntareista", König, Oregon sekä yksi nimetön, on ollut hupia sekä jonkunlaista hyötyäkin. Oregonista olin jo luopumassa sen ilmoitellessa huonekosteuden 15 % suuremmaksi kuin muut ja lykkäsin sen ulos roska-autoon meneväksi. Seuraavana aamuna muistin unohtaneeni patterit sisään ja lähdin niitä hakemaan. Mieleen tuli, että kokeilenpa nyt mitä vimpain tykkäsi parinkymmenen asteen pakkasyöstä ulkona. Siitä se geigeri lopulta virkosi verkkovirtaa saatuaan ja kehno vie, alkoi näyttämään ihan asiallisia lukemia halpavehkeeksi. Shokkihoito taisi tehdä vain hyvää.Taidan kuitenkin pitää sen muiden ohella muistotavarana ja naapurin kissan ilona. Kissa tykkää ehdottomasti liikkuvista palkeista ynnä muista, mutta on myös parempi sään ennustaja kuin nykyiset halpageigerit. Sadekeliä tai pakkasta ei tarvitse pitkään odotella, jos katti päättääkin jäädä sisätiloihin kylämieheksi.

Ilmoittelenpa sitten, kun aika on kypsä eli olen hankkinut koneen ja vieläpä saanut sen kasattua toimivaksi. Säitä kaikille!

miihkali

 ::) Jenkinsbird Weather Pro on tilattu. TP1080WC sekä pari muutakin merkkiä taitavat olla yksi ja sama asema. Aloin jo väsyä etsintään, koska tarjontaa on pilvin pimein Suomessa ja ulkomailla. Voi olla, että aloittelijana polkaisin kunnolla hiukan sivuun, mutta rahallisena sijoituksena hommeli oli paikallaan. Kokemus lisää varmaankin intoa parempaan, kunhan aikaa kuluu. Luulen porukalla olevan klooneja kyseisestä asemasta ja toivoisinkin hiukan osanottoa, etten vaivu aivan heti synkkyyteen!

angle

Kaiketi sääasemat, joiden nimi sisältää numerot 1080, on pitkälti samoja asemia. Minulla on Velleman WS1080, joka on näitä samoja Fine Offset Electronics tuotteita. Elokuussa otettu käyttöön ja on toiminut ilman mitään ongelmia siitä saakka. Jotain moitteita jos pitää mainita niin sen konsolin näyttö on vähän suttuisen näköinen, mutta enpä ole sitä katsonut moneen kuukauteen. Ulkoisista ongelmista, kuten tuulianturien jäätyminen ja ohjemisto häiriöt (PyWWS), en oikein voi syyttää itse asemaa. Ihan tyytyväinen olen ollut tähän asti.

J.Jäntti

La Crosse, TFA ja Fine Offset Electronics toimivat molemmat samanlaisella periaatteella:
Otetaan jokin nimeämätön (lue: tuntematon) aasialainen elektroniikkafirma, joka valmistaa konsolin elektroniikkaosat sekä mahdollisesti myös anturin elektroniikkaosat. Nämä aihiot myydään sitten eteenpäin valmistajille, jotka muovaavat aihioon sopivat kuoret ja oman tuotemerkkinsä ja siitä ne sitten lähtevät jälleenmyyjille.

Loppupeleissä tilanne on se, että esimerkiksi La Crosse- ja TFA-sääasemien osat keskustelevat keskenään täysin ongelmitta, vaikka omaisivatkin erilaisen ulkonäön, sillä sisukset ovat yhteneväiset. Myös ohjelmat, jotka näiden sääasemien kanssa tulevat, ovat tyypillisesti täysin identtiset. Näin ollen WS- ja WH-108x -laitteet ovat todennäköisimmin täysin samoja laitteita, mutta eri tuotemerkillä. Tuotemerkki itsessään ei yleensä ole tae siitä, että tuote olisi oikeasti yhtään sen parempi, kuin toinen vastaava, koska tuotteen pohja on kaikilla sama. Senpä vuoksi kaikki jotain tunnetumpaa sääasemamerkkiä, kuten La Crossea, vaivanneet toiminnalliset puutteet ja ongelmat toistuvat esim. TFA:n vastaavissa malleissa. Sen vuoksi angle:n toteama konsolin suttuisen näköinen näyttö todennäköisesti on juuri yksi näistä ominaisuuksista, joka toistuu kaikkien valmistajien samassa mallissa.

Tuulimittareissa on samasta toimintaperiaatteesta huolimatta eroja; Esim. La Crosse on tehnyt tuotepuolella sikäli hyvän siirron, että ovat tehneet tuulimittaristaan kuppiversion, vanhan iänikuisen vanhan turbiiniversion rinnalle (mahdollistaa herkemmät tuulimittaukset) ja ilmeisesti nykyään kokonaan jopa korvaajaksi, mutta ulkomuodon vaihdon lisäksi muuta hienoa siinä ei sitten olekaan. angle:n mainitsema jäätyminen on meidän varsin talvisissa olosuhteissa varsin tavanomaista.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

miihkali

#6
 ??? No, joo. Toissailtana tuli TFA ws1600 ja antoi tänä iltana ensimmäisiä elonmerkkejään. Ilmanpaineet on seudulla seisoneet parisen vuorokautta melkein samoissa lukemissa, ehkä ensi yönä saattaa jotain alkaa jo kirjautumaan koneeseen. Tänään oli kuitenkin melkoinen yllätys lukiessani jo eilen tullutta tekstiviestiä, koska joskus saattaa koko kännykkä unohtua. Tekstiviestissä kerrottiin minulle paikalliseen Siwaan tulleesta paketista. Kele! Ei muuta kuin katsomaan mikä paketti ja mistä. Tekniken Magasinet oli sittenkin peruutuksista huolimatta lähettänyt Jenkinsbird Weather Pro ws1080:n. Oli siinä hieman miettimistä, mutta karaisin luontoni ja otin vimpaimen vastaan. Nyt on siis kaksi vekotinta, joista toisen voi kytkeä läppäriin, jos tarvis. Tuli tässä mieleen, että nyt pitää alkaa tosissaan harrastamaan mikäli vain muutto toteutuu aikataulussaan. TFA:sta mainitsen sen verran, että siitä tuntuu huokuvan saksalaisuus. Jos toiminta vielä on mitä luvataan, niin saatanpa aivan onnellisena pudota tikkailta tai sotkeutua Jenkinsbirdin piuhapaljouteen. En ainakaan tässä vaiheessa (vielä) ole yhtään kateellinen Davis-porukalle tai Peet Brosin omistajille. Toivottavasti säitä riittää. Ps. nyt joku varmaan kertoo minun olevan hiukan piip, olisinhan saanut samalla rahalla jotain muutakin. Kaikki aikanaan, sanoo aloittelija. Ps.Ps vasta myöhemmin illalla huomasin, että ws1080 on merkiltään Viking. Siis ruotsalaisten ikioma versio. Näissä ei oikein pysy mukana...

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: miihkali - keskiviikko, 13.04.2011, 20:01
??? No, joo. Toissailtana tuli TFA ws1600 ja antoi tänä iltana ensimmäisiä elonmerkkejään. Ilmanpaineet on seudulla seisoneet parisen vuorokautta melkein samoissa lukemissa, ehkä ensi yönä saattaa jotain alkaa jo kirjautumaan koneeseen. Tänään oli kuitenkin melkoinen yllätys lukiessani jo eilen tullutta tekstiviestiä, koska joskus saattaa koko kännykkä unohtua. Tekstiviestissä kerrottiin minulle paikalliseen Siwaan tulleesta paketista. Kele! Ei muuta kuin katsomaan mikä paketti ja mistä. Tekniken Magasinet oli sittenkin peruutuksista huolimatta lähettänyt Jenkinsbird Weather Pro ws1080:n.

Sikäli, kun olen itse yhtään ymmärtänyt Teknik Magasinetin toimintaa, niin en omakohtaisesti muista yhtään sellaista kertaa, jossa toimitus olisi ollut sellainen, että olisin tuntenut oloni sellaiseksi, että minua olisi riittävästi informoitu asioiden eteenpäinviennistä. Koska TekMag:n toiminta on sellaista, että heidän keskusvarastostaan Ruotsista lähtee tämä paketti, se peruutus luultavasti vain siellä päässä heitettiin roskiin kun se oli lähtenyt heiltä jo. Ilmeisesti heidän ajatuksenaan on, että jos ostos ei miellyttänytkään, niin asiakas varmaankin palauttaa laitteen takaisin.

Lainaus käyttäjältä: miihkali - keskiviikko, 13.04.2011, 20:01
Oli siinä hieman miettimistä, mutta karaisin luontoni ja otin vimpaimen vastaan. Nyt on siis kaksi vekotinta, joista toisen voi kytkeä läppäriin, jos tarvis. Tuli tässä mieleen, että nyt pitää alkaa tosissaan harrastamaan mikäli vain muutto toteutuu aikataulussaan. TFA:sta mainitsen sen verran, että siitä tuntuu huokuvan saksalaisuus. Jos toiminta vielä on mitä luvataan, niin saatanpa aivan onnellisena pudota tikkailta tai sotkeutua Jenkinsbirdin piuhapaljouteen. En ainakaan tässä vaiheessa (vielä) ole yhtään kateellinen Davis-porukalle tai Peet Brosin omistajille. Toivottavasti säitä riittää. Ps. nyt joku varmaan kertoo minun olevan hiukan piip, olisinhan saanut samalla rahalla jotain muutakin. Kaikki aikanaan, sanoo aloittelija.

Valinta oli viisas, että otit sen vastaan, sillä Jenkinsbird WS-1080 -sääasemalla pitäisi olla varmempi tuki ainakin säämittausohjelmien puolella. Ainakin Cumulus ilmaisten ohjelmien etunenässä tajuaa tuon laitteen päälle. TFA WS-1600:sta en osaa suoraan sanoa, minkälainen tuki sille on tarjolla muun, kuin laitteen mukana tulleen ohjelman osalta.

Varmuudella voin kuitenkin sanoa sen, että näiden laitteiden alkuperäisen suunnitelijan aivoituksena ei ole koskaan ollut yhteensopivuus. Se saatiin kokea WS-2300- ja WS-3600 sarjan sääasemilla, joissa sinällään identtisen näköiset osat jopa PC:n sarjaporttikaapelia myöten eivät tarjonneetkaan yhteensopivuutta muun, kuin tuuli- ja sademittarin suhteen. Kaikki muu oli suunniteltu niin erilaiseksi, että jopa tapa, jolla sääasemat kommunikoivat PC:n kanssa olivat laitteistotasollakin erilaiset; Siinä missä WS-2300 keskusteli vielä ihan tavallisen sarjaliikenteen tavoin PC:n kanssa, WS-3600 käytti sarjaportin datakättelylinjoja datan siirtämiseen, mikä aiheutti joissakin koneissa huomattavia ongelmia, kun niiden sarjaporttipiirit tai sarjaportti-lisäkortit eivät tukeneet rautapohjaista datakättelyä ja kaatuivat BSOD:iin tai vain hirttivät koko koneen kiinni niin, että reset-nappi tai virtanappi olivat ainoat asiat, jolla jumitilanteesta päästiin. Nämä ongelmat esiintyivät kaikista eniten WS-3650-sarjalaisilla laitteilla, jossa mukana tuli COM-USB-muunnin.

Kaikista inhottavinta tilanne on niille, jotka tekevät säämittausohjelmia. Tyypillisesti tällaiselle ohjelmantekijälle säämittauskaluston lisätieto, kuten keskustelutapa tai -protokolla, tullaan kysyneeksi laitteen toimittajalta. Lähes aina vastaus on se, että he eivät tiedä, tai eivät saa antaa protokollatietoja eteenpäin tai eivät tällaiseen pyyntöön vastaa lainkaan. Syytä tällaiseen toimintatapaan on hankala hakea muusta kuin siitä, että jälleenmyyjälläkään ei välttämättä ole valmistajan yhteystietoja tai sitten heille sanotaan sieltä, että kyseisiä tietoja ei jaeta heiltä ulos, liikesalaisuuteen vedoten.

Tällöin protokolla selviää vain selvittämällä, miten tieto liikkuu ja minkälaista dataa sieltä tulee ulos ja ohjelman tekijä saattaa joutua turvautumaan kolmansiin osapuoliin sitä selvittäessään (vrt. Open2300- ja Open3600-projektit, jotka purkivat tuon sarjaporttiliikenteen sellaiseksi, että sitä pystyi käyttämään muutkin). Valitettavasti heti, kun tämä sääasemakaksikko saatiin sääasemien tukilistalle, niiden valmistus alkoi hiipumaan ja saatavuus heikentymään, kun markkinoille tulivat uudemmat, ylväämmät mallit - jossa datasiirto ja sen sisältö oli jälleen kerran vetäisty uusiksi.

Halvempien sääasemien suhteen on siis olemassa eräs sääntö ja se tuntuu oleva se, että mitä vanhemmasta sääasemasta on kyse, sen todennäköisemmin sille on olemassa tuki myös muunkin, kuin laitteen oman ohjelman kannalta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

miihkali

 :-[ Hankala alku on muuttumassa painajaiseksi. Töppäsin näet tänään aamulla lahjakkaasti 1080:n kanssa. Ai kuinka töppäsin? No, siihen ei tarvita kuin kiireesti ulkolähettimeen väärin päin laitetut paristot. Ennättivät lämmittää ehkä minuutin ajan itseään sekä lähetintä, joka kypsyi siinä ajassa eli ei enää lähetä. Netistä olen etsinyt varaosaa, mutta huonolla menestyksellä. Jos jollakulla lukijalla on käyttökelpoinen lähetin, niin ostaisin sen pois lojumasta. Tieto varaosaliikkeistä olisi sekin paikallaan. 868Mhz toimintataajuus näköjään rajoittaa löytämistä. Nyt ei voi edes syyttää tätä JenkinsBird-kopiota, koska itsehän lähettimen rikoin. Vanhuus ei tule yksin, vaan sääasemien kanssa!

jpaasov

Jos Clas Ohlson liike on lähellä, niin...
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161196162
...ja alhaalta varaosat.

Varmuutta yhteensopivuudesta ei ole.
___________________________
FinWX Tampere-27