Tutkan häiriöt ja sähköjunat?

Aloittaja Jippe, torstai, 17.03.2011, 16:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jippe

Salamatutka olisi kiva saada mutta HÄIRIÖT?
Kokeilin huvikseni 1-wiren salamalaskuria viime kesänä -> tästä menee junanrata (tre-jkl) lähellä ja salamalaskuri luuli junaa aina 50-1000 salamaksi  ::)

Onko toivoton paikka salamatutkalle, onko ne herkkiä häiriöille?  :o

Snowi

Saattaa kyllä olla ongelma jos junarata sijaitsee tarpeeksi lähellä. Jos 1-wire ilmoitti tuollaista salamapiikkiä aina junan ohittaessa, niin silloin kyllä varmasti ilmoittaa Boltekin tutkatkin. Hyvä asia Boltekin tutkissa on se, että voit itse säätää herkkyyttä ja oikeilla säädöillä häiriöistä voidaan päästä täysin eroon, mutta oikeiden salamoiden kuuluvuuden laita saattaa silloin olla vähän heikonlainen.

Jokainen asennuspaikka on omanlaisensa ja täyttä varmuutta ei pysty saamaan ennen kuin on ukkostutkan hankkinut ja sillä testejä tehnyt.

weatherc

Itselläkin oli 1-wire "tutka" jossain vaiheessa ja voisin sanoa että sitä ja Boltekkia ei voi verrata keskenään suoralta kädeltä.
Boltekissa ja sen kaverina NexStorm-softassa on iso nippu eri säätöjä jolla saa häiriöt siivottua pois sekä jo oletuksena iskut menee seulan läpi ennenkuin ne edes luokitellaan iskuksi kun taas 1-wiressä käytännössä kaikki tulee läpi.
Sanosin että junarata ei välttämättä paras mahdollinen naapuri ole tutkalle muttei mahdotonkaan, onhan Laiholla junarata ymmärtääkeni ihan vieressä myös.
Mullakin tällä hetkellä jossa keskijännitejohto menee lähes talon vierestä on isku/noise-suhde 6 iskua/103 noisea eikä ole edes läheskään kovimmalla nuo säädöt ;D

Sitten pikkasen inside-juttua NSLogista ja sen oheisksripteistä kuten NSD2:
- siihen on tulossa funktio jossa voi määrätä alueen jonka iskuja ei näytetä kartalla. Sopii juuri tällaiseen tapaukseen jossa nuo junaradan mahdolliset virheiskut 99% todennäköisyydellä ilmestyisi kartalle aina samaan paikkaan/samalle pienelle alueelle. ;)



J.Jäntti

FinWX Helsinki-42 (Kannelmäki) omaa salamatutkan ja sen asennuspaikka on hyvin vähäiset 70 metriä vieressä kulkevasta Vantaankosken radasta, jossa junaa kulkee aikataulussaan tiheimmillään 10min välein suuntaansa. Kokonaisuutena rataa komistavat kaksi 25kV:n ajolankaa. Tämän lisäksi tutkan riesana on 110kV:n siirtolinjat, jotka ovat tutkasta noin 150 metrin päässä.

Toistaiseksi Boltekin tutkani ei ole koskaan ottanut todistettavasti häiriötä ohi kulkevista junista, riippumatta siitä onko kyseessä vanhempi 1970-luvun kalusto vai kiiltävän uusi F.L.I.R.T-juna; ei, vaikka tutkan asetukset ovat olleet tehdasasetuksillaan ja junan katolla oleva virroitin on lyönyt junan kulkiessa voimakkaasti rätisevää sinistä "hitsausliekkiä" ajolankaan kerääntyneestä ja jäätyneestä kosteudesta, jota esiintyy yleensä kosteahkon päivän jälkeen ilman nopeasti kylmetessä. Myöskään siirtolinjat eivät ole todistettavasti häiriköineet tutkaa.

Enemmän häiriöitä tulee ns. urbaanista kohinasaasteesta, jota kerrostalo, jonne tutka on asennettu, generoi asukkaittensa avulla. Tutka suuttuu silmittömästi joskus siitäkin, kun joko minä tai joku muu täräyttää asunnon keittiön loisteputken päälle. Vaikka loisteputken sytytystä ohjaa elektroninen, ns. "Tube Saver"-sytytin, se generoi aivan kamalat määrät noiseja kerralla kun putkea aletaan sytyttää, mutta iskuja se ei enää niistä rekisteröi, kiitos NexStormin hienosti toimivan Discard Artificial Noises-filtterin avulla, sekä siksi, koska olen joutunut asettamaan tutkan filtterit aika koville lukemille tuon kohinasaasteen takia.

Se, miten 1-wire -salamalaskuri eroaa salamatutkasta taitaa olla tapa, jolla se käsittelee antennista tulevaa tietoa. 1-wire -laskuri laskee vain saapuvat signaalit sen kummemmin miettimättä onko se kipinöivästä valokytkimestä lähtenyt napsahdus vai salama, kun Boltekin tutka puolestaan vastaanottaa signaalin ja tekee analyysin siitä, onko vastaanotettu signaali salaman vai sähköhäiriön aiheuttama ja käsittelee sen siitä eteenpäin tutkaohjelmalle, joka tekee lisäanalyysejä. Lisäksi Boltekin tutka-antenni on ymmärtääkseni viritetty jollekin tietylle taajudelle kuuntelemaan signaaleja, mitä ei ole tehty 1-wire-salamalaskurilla, joten ilmeisesti sähköjunat eivät edes "hitsausliekki"-tilassa osu tuolle alueelle.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Jippe

Jos Laiholla toimii ongelmitta noin lähellä vielä vilkkaanpaa rataa niin miks ei täälläkin sitten! Meiltä on matkaa junanradalle on 150-200 metriä.
Jääkaappi, pakastin, loistevalot, lämmityksen kontaktori jne... 1-wire laskuri laskee kaiken kipinöinnin  ;D