Livekamera poistettiin käytöstä

Aloittaja teutari, keskiviikko, 02.02.2011, 19:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teutari

Olen weatchercin ja Laihon kanssa samaa mieltä ettei tuommoinen toiminta ole edes fmiltä suotavaa.
Ärräpäitä ja kuumaa noottia pitäisi sinne pistää niinkuin weatcherc tuossa ehdotti mutta kun on sen verran lepsu niin niellään vaan tämäkin kurkusta alas.
Ei tuo sivulla määritelty aikaraja mitenkään huvikseen siinä ole ollut.... kyllä sillä aivan perimäinen tarkoitus on ollut rajoittaa tuota kaistan käyttöä kun täällä mettässä mennään maximi putkella mitä tänne on saatavilla joka on huikeat 1M, joten kyllä tuommoisen datan rohmuamisen huomaa tuossa yhteydessä.

Mitä tulee tuohon hyötytarkoitukseen niin huit hait sanon minä prkele. >:(
Samanlaiseen hyötytarkoitukseen weatcherc on sieltä anellut meille edes teelusikallista dataa mutta ei ja ei, sitten nämä suorastaan hakkeroivat sivun rakenteen ja kauhovat soppakauhalla dataa.
Meteorologit saavat minun puolestani luurailla pilvien liikkeitä Kupulan ikkunoista ja jos sieltä ei niitä näe niin menköön pihamaalle toljottamaan mutta ei kyllä seuraile teutarin kameran linssistä ennenkuin alkaa olemaan jonkinlaista porkkanaa tarjolla. ;)

Joku kumma niitä nyt kiinnostaa?  ::)  ;D

Snowi

No kieltämättä ovat vieneet kaistaa nyt kun katsoin omia tilastojakin ja niissä tuo sama ip mikä Teutarillakin ja tuo ip on vienyt viime kuussa aika tarkalleen puolet kaistasta. Tässä kuussa peräti 70% kaistasta  :o.
Vielä mitään haittaa tuosta ei ole ollut, mutta eihän tuollainen kyllä suotavaa ole jos yksi käyttäjä vie puolet kaikesta kaistasta.

jamo

No ei helvata, noottia vaan kehiin.
Noihan vie meitin dedin kaistan kokonaan.  ;)

;D

jamo

teutari

Joopa joo.... en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä menee aivan kissa ja hiiri leikiksi.
Eipä tässä paljon muuta kerkeä kun seurailla alvariinsa tuota statistiikaa, no meneehän se aika siinäkin ärräpäitä päästellen. ???
Pistinpä tuon ip:n tuonne kameran sisuksiin estettyihin kun näyttää tuon statistiikan mukaan että jotain kummallista kaistan käytössä vielä tapahtuu.

Mulla tuomoinen normaali kaistan käyttö on noin tuo 3:n päivän lukema johon pääsin kun heitin livekameran bittitaivaaseen mutta tänään on taas jotain hulvattoman hauskaa keksitty kun on taas  kaista tuossa 2:n päivän lukemissa.
Kävijä seuranassa ei näy mutta kuitenkin saman ip:n kaistan käyttö senkun nousee.
Mistäs pkele... meinaako ne ajaa meidät maan rakoon vai mitä ne oikein touhuaa?

Päivä   Vierailjat   Sivuja   Osumia   Kaista
01.02.2011   xxx   104862   109134   915.28 Mt
02.02.2011   xxx   78754    83162   391.15 Mt
03.02.2011   xxx   70355    75271   119.22 Mt
04.02.2011   xxx   42008    45276   390.37 Mt

djmake

Lainaus käyttäjältä: teutari - perjantai, 04.02.2011, 18:24
Olen weatchercin ja Laihon kanssa samaa mieltä ettei tuommoinen toiminta ole edes fmiltä suotavaa.
Ärräpäitä ja kuumaa noottia pitäisi sinne pistää niinkuin weatcherc tuossa ehdotti mutta kun on sen verran lepsu niin niellään vaan tämäkin kurkusta alas.

Mitä tulee tuohon hyötytarkoitukseen niin huit hait sanon minä prkele. >:(
Samanlaiseen hyötytarkoitukseen weatcherc on sieltä anellut meille edes teelusikallista dataa mutta ei ja ei, sitten nämä suorastaan hakkeroivat sivun rakenteen ja kauhovat soppakauhalla dataa.

Eihän tuota oikein asiallisena tietenkään voi pitää, se on totta. Toisaalta taas on vaikea sanoa, miten paljon sielläpäässä on asiaa ajateltu. Joku tekaissut näppärän scriptinpätkän sen enempää ajattelematta asiaa ja kuvia mahdollisesti katselevat eivät mitenkään välttämättä tiedä yhtään sen paremmin asiaa. Eli kukaan ei missään kohtaa ajatellut kameroiden olevan jonkun kotiyhteyden takana.

Itseäni tuo ei koske, mutta lähtisin kyllä liikenteeseen asiallisella sävyllä, mutta toki sellaiselle henkilölle, jolla oikeasti on asioihin sananvaltaa. Kertoisin tilanteen, sen aiheuttamat ongelmat ja ehdottaisin jotain molemmille osapuolille sopivaa kompromissia. Jos ärräpäillä lähdetään liikenteeseen ja vielä pomoportaalle, niin on pitkään aikaan kovin turha esittää, miten asiallista porukkaa harrastajat ovat. Ei sillä, että nyt olisi dataa tai muuta saatavilla, mutta parantaako niillä ärräpäillä tilannetta?

weatherc

Ei jumalauta sanon minä, 70% kaistasta???  :o :o

Nyt pistetään postia menemään asiasta FMI:lle, se on varmaa. Tämä peli ei vetele pätkäkään.
Tässä nyt viikonloppu sopivasti joten kaivelen esiin sopivan postin jonne sen lähettää ja teen, kuten djmake sanoi, asiallisen mutta tiukkasävyisen viestin heille, jossa kerron tilanteen että kamerat ovat kotiyhteyksien varassa ja jossa tarjoan porkana kompromissia, meille ennusteet tahikka/ja tutkakuvaa tms./teille kamerat. Koskien kaikkia PWS-asemia yhdellä sopparilla. Joka tapauksessa sellaisen porkkanan joka suoraan ostettuna maksaisi (huomattavasti) enemmän mitä 1M ADSL vuosimaksu on.
Se ei ole siitä kiinni ettei FMI:llä olisi siihen varaa.

Jos FMI:n päässä porkkanaa ei hyväksytä tahikka yhteityöhalua ei löydy niin menee FMI:n ip:t dedilaajuisesti banniin jossa ohjaan ne sivulle jossa asiasta kerrotaan. Meidän täytyy sen verran suojella omia intressejä.

Snowi

Olen Djmaken kanssa kyllä samaa mieltä siinä, että jos noottia lähetetään niin yritetään pysyä mahdollisimman tyynenä. Vaikka kuinka sappi kiehuisi, olisi silti hyvä pysy asialinjalla. Itsellä on asiasta kokemusta, kun olen joskus aikoinaan lähettänyt yritykselle tai vastaavalle muulle taholle todella tiukkasanaista palautetta. Yleensä vastaus on ollut silti ystävällinen, mutta olen huomannut että jos alkuperäinen viesti on tyyliltään asiallinen, myös vastaus tulee olemaan parempaa tasoa. Uskon FMI:n varmasti ymmärtävän asian ja ovat siitä varmasti pahoillaan.

Itse epäilin aluksi ja epäilen kyllä edelleenkin täysin samaa kuin Djmake, eli joku on tehnyt skriptinpätkän tuon eston poistamiseksi, eikä ole sen pahemmin ajatellut seuraamuksia kaistan suhteen. Sitten päivystävä meteorologi vaan pistää kuvat näkyviin jollekin näytölle, eikä hän tule todennäköisesti ollenkaan ajatelleeksi paljonko kaistaa menee. Näin ainakin itse uskon, en vain voi uskoa siihen, että valtion ylläpitämä laitos mitenkään tahalteen yrittäisi kyykyttää sivujamme ja serveriämme.

Se on tietenkin selvä että nykyinen meno ei voi tälläisenään jatkua, vaan pitää neuvotella FMI:n kanssa mitä asian kanssa tehtäisiin ja oltaisiinko sieltä valmiita tarjoamaan jotain vastapalvelukseksi. Itselle kävisi pelkkä FMI:n virallinen lupa testbed sadetutkan käyttöön, sillekään kun ei varsinaista suoraa lupaa ole  :). FMI ainakin jollakin tasolla tietää asiasta, eikä heidän puoleltaan ole mitään palautetta tullut.
Nyt kun asia on myös toisinpäin, eli FMI ei ole pyytänyt lupaa kamerakuvan käyttöön, olen antanut asian olla ja ajatellut että nyt ollaan vähän kuin tasoissa  :)

jamo

Tuntuu hassulta kun ajattelee että niiltä löytyy "pensselit ja vehkeet", mihin pohjimmiltaan taivaskuvaa he tarvitsevat?
Tämmöinen pieni pää ei nyt ymmärrä ollenkaan.
Tätä sivustoa eivät taida seurata, kun vielä jatkavat tuota. Tämän voi tietenkin "Suuri Päällikkömme" (© Naruskan Ukka) tarkistaa.

jamo

weatherc

LainaaItse epäilin aluksi ja epäilen kyllä edelleenkin täysin samaa kuin Djmake, eli joku on tehnyt skriptinpätkän tuon eston poistamiseksi, eikä ole sen pahemmin ajatellut seuraamuksia kaistan suhteen. Sitten päivystävä meteorologi vaan pistää kuvat näkyviin jollekin näytölle, eikä hän tule todennäköisesti ollenkaan ajatelleeksi paljonko kaistaa menee. Näin ainakin itse uskon, en vain voi uskoa siihen, että valtion ylläpitämä laitos mitenkään tahalteen yrittäisi kyykyttää sivujamme ja serveriämme.

Tuo on selvästi djmaken maintisema skriptinpätkä joka niitä miedän aikarajoja kiertää se on selvää kun dataa liikkun noin paljon.
Se kuinka tahallista se on olen eri mieltä, koska, jos kerran sellainen skriptinpätkä tehdään se on toidistettavasti tahallista, siitä ei ole kahta kysymystäkään. Teeppä itse sellaisen joka tekee sman FMI:n sivulle/kuvalle niin löydät itsesi käräjiltä vielä
Mutta, se etteivät todennäköisesti ole ajatelleet sitä että kuvat tulee koti-ADSL:stä on varmaan totta, mutta toisaalta se on myös ammatiadotonta siltä skriptin tekijältä tai pikemminkin siltä joka on käskenyt sellaisen tekemään. Varsinkin kun homma tehty ilman kameraomistajan lupaa. Vähintäänkin olisivat pitäneet kysästä se lupa käyttää sitä jatkuvalla syötöllä.

Esim pelkästään teutarilta nyysitty kaista on muuten 15 Gigaa kuukaudessa, ja, jos kamera olisi 3 Gigan datakatolla olevan mobiilikaistan päässä tulisi pelkästään kamerasta mojova 47 €uron lisälasku kuussa kuukausihinnan päälle (tämä Sauniksen hinnastolla).

Suunnitteilla oleva posti heille tulee pysymään 100%:sesti asialinjalla, se on varmaa, koska kuten kuten Snowikin sanoi, silloin on suurempi mahdollisuus että voisivat jopa jotain tarjota vastapalvelukseksi. Ja siinä tulee olemaan maininta että jos ei tule hyväksyttävää vastapalvelusta ja niin menee heidän ip:t koko dedin kattavaisesti banniin koska emme voi tarjota Gigatolkulla heille kaistaa ilmaiseksi.

LainaaNyt kun asia on myös toisinpäin, eli FMI ei ole pyytänyt lupaa kamerakuvan käyttöön, olen antanut asian olla ja ajatellut että nyt ollaan vähän kuin tasoissa

Kehtaisivatkin nytten tulla jotain urputtamaan asiasta

weatherc

Noniin, nyt lähti posti FMI:lle, viestintäpälikkö Nina Kukkuraiselle:

LainaaTervehdys!

Olen yhteydessä teihin usean yksityisen sääaseman asialla, lähinnä seuraavien; Sääasema Teutari, Lohja (www.teutari.net), Sääasema Liminka (www.linkaweather.info), Sääasema Nivala (nivalaweather.info), Sääasema Pertteli, Salo (nordicweather.net), Sääasema Klaukkala (klaukkala-saa.fi).

Olemme huomanneet viimeaikoina että FMI:n ip-numerosta (193.166.223.5) haetaan kamerakuviamme todella paljon, ja kierretään laittamaame aikarajoitukset kuvien automaattisen lataukseen mitä ilmeisemmin jollain automatiikalla. Koska kamerakuvat haetaan monesti suoraan kotikoneiltamme aiheuttaa tämä todella paljon liikennettä, pahimmillaan noin 70% koko sääasema-koneen liikenteestä. Pahimmillaan liikenne on ollut noin 0.5 Gt päivässä. Tämä on todella paljon muistaen että koneilta lähtee myös kaikki sääasemasoftan ja monesti myös ukkostutkan tavarat ulos.
Koska koneet ovat kiinni normaalissa kuluttaja internetyhteyksissä, jossa mahdollisesti datakatto, ja talouden muukin nettiyhetys toimii sen varassa, emme voida hyväksyä tätä. Emme ole asettaneet aikarajoitukset huviksemme vaan taatamme että yhteys pelaa ja ettei kukaan jää "roikkumaan" kamerassa kiinni.

Tosin, tottakai haluamme olla avuksi myös FMI:lle, mutta emme voida tehdä sitä ilmaiseksi.
Yllämainittujen asemamme websivut sijatsee omalla dedikoidulla palvelimella ja ovat tulleet todella suosituksi, varsinkin kesäsin ukkostutkamme ansiosta. Tasaiseen tahtiin saammekin palautetta että sadetutka olisi kiva lisä. Joten, vastapalveluksena webkamroiden jatkuvalle käytölle FMI:n puolesta ehdotankin että olisko mahdollista saada "korvauksena" FMI:n sadetutkan tai johonkin muuhun FMI:n webpalveluun oikeudet?
Jollei, joudumme valitettavasti laittamaan FMI:n ip-numerot palvelimen sulkulistalle jolloin siitä ei pääse sivuilemme laisinkaan.

Mikäli tuli väärälle henkilölle voitko toimittaa viesti eteenpäin sopivammalle henkilölle? Kiitos.