Sääennusteohjelma WXSIM

Aloittaja jamo, perjantai, 17.12.2010, 15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Argonex

Tuota oppimis kohtaa mä mietiskelin kanssa pitkään. Elikkä nyttenhän mulla ei ole talviaikaan näkyvissä mitenkään nuo sateet, en mittaa lunta eikä tuosta la crossen sadekiposta oikein lämmitettävää versiota pysty rakentelemaan, sehän pitäisi jotenkin eristää ja vastaavasti  aurinkokenno pitäisi saada näkemään valoa tarpeeksi ettei se kippo "vaivu talviunille"
Eli mitenhän tuo ennusteen korjaus suhtautuu siihen jos ennusteessa on lumisadetta eikä sitä koskaan tule?

Tarviikos tuo ohjelmisto vielä miten paljon painimista sen jälkeen kun Tom on siihen sen customoinnin tehnyt?
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

LainaaEli mitenhän tuo ennusteen korjaus suhtautuu siihen jos ennusteessa on lumisadetta eikä sitä koskaan tule?
Ei haittaa mitenkään, esim. Snowillakaan ei ole tietääkseni lämmitettyä sadeämpäriä. Sadetiedot tulevat melkein suoraan GFS-datasta siten että wxsim koittaa tasoittaa niitä suurimpia ylilyöntejä mitä siinä on.
Talvella siihen kannattaa naputella lumen syvyys (löytyy wxsimin ruudulta) jotta se ottaa sen huomioon lämpötilassa oikein, sillä kun on yllättävänkin suuri merkitys.
Lainaa
Tarviikos tuo ohjelmisto vielä miten paljon painimista sen jälkeen kun Tom on siihen sen customoinnin tehnyt?
Ei ole mikään "WD2:nen" että saa sen toimimaan :)
Kopioi Tomin customoidut filut wxsim-kansioon, laittaa ajastukset, parit polut,yksikkö-asetuskset ja kertoo wxsimate:lle että mitä sääasemasoftaa käyttää (jos käyttää) niin pääsee alkuun :)
Sen jälkeen voi rauhassa ihmetellä muita asetuksia :)

Argonex

Hitto että harrastukset on kalliita, mutta kai sitä vois huonomminki rahansa käyttää. WXSIM/WXSIMATE, professional mode, basic customization tuommonen lähti äsken tilaukseen. Saas nähä monta päivää menee kun allekirjoittanut on hyppimässä tasajalkaa lippahatun päällä noituen kun ei osaa :)
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Ovat juu, mutta niin moni muukin harrastus  ;D
Lainaa
WXSIM/WXSIMATE, professional mode, basic customization tuommonen lähti äsken tilaukseen
Voi mennä jokunen päivä ennenkun Tom kerkeää paneutumaan siihen joten ei stressiä sen suhteen :)

LainaaSaas nähä monta päivää menee kun allekirjoittanut on hyppimässä tasajalkaa lippahatun päällä noituen kun ei osaa
Täältä kyllä heruu apua ja vinkkejä joten ei hätiä :)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 07.02.2012, 19:36
- Prossa Tom customoi sen tarkemmin, eli tutkii syvällisemmin datoja mitä nyt sitten tutkiikaan, kuten lähiseudun (Synop/Metar/ym)-asemien tietoja.

Sen verran pitää korjata, että ilmeisesti Pro versiossa on kustomointi samanlainen kuin tavallisessakin versiossa. Tuo enhanced customization on sitten se tarkemmin tehty kustomointi, mutta tietääkseni tuo voidaan tehdä vasta sitten kun dataa on vähintään puoli vuotta, ehkä pienempikin määrä käy, mutta mitä enemmän sitä parempi :). Itse olen ostanut Tomilta Klaukkalaan tarkemmin kustomoinnin, jossa Tom kävi läpi tasan vuoden datat ja ennusteet. Tämän pohjalta Tom teki säätöjä niihin kohtiin, joissa ennuste on heittänyt enemmän. Muistaakseni esimerkiksi kevään ylempiin tai alimpiin lämpötiloihin Tom teki joitain muutoksia.

Hyvä puoli siinä, että saadaan lisää WXSIM:in käyttäjiä Suomeen on se, että Tom oppii ymmärtämään Suomen säätä ja siten asetukset tulevat paranemaan jo heti alkuunsa, eli perusasetukset ovat paremmat Tomin kokemusten takia. Itse olen ollut viime aikoina aktiivisesti yhteydessä Tomiin pohjoisen sääennusteiden osalta, jotka olivat liian lämpimiä. Löysin itse yhden kikan milla sain ennusteet osumaan kohdalleen paljon paremmin ja myöhemmin Tom ehdotti juuri tätä samaa kikkaa, mutta koska siinä manipuloidaan ennustetta normaalia enemmän, ei Tom halua tämän kikan tulevan yleiseen tietouteen, muuten Tom saa kohta ennusteita, jotka ovat aivan päin mäntyjä  ;D

Tuo WXSIM:in tai oikeestaan WRET:in oppimisominaisuus on itseasiassa erittäin kätevä, mutta haluaisin siitä vielä automaagista manuaalisen sijasta. Tom sanoi tekevänsä siihen muutoksia nyt näiden pohjoisten pakkasten takia, sillä koska erot todellisen ja ennusteen välillä olivat niin suuret, niin WRET teki aivan liian isoja muutoksia ennusteeseen ja se teki sen, että WXSIM ei suostunut tekemään ennustetta alkuunkaan. Kun lopulta sain manipuloitua ennustetta niin, että WXSIM teki kyllä ennusteen, mutta alkuun siinä ennustettiin tuollaisia rapsakoita -60 asteen pakkasia pohjoiseen  ;D. Mutta lopulta sain säädöt kohdalleen.
Normaalisti kuitenkin tuo WRET:in oppimissysteemi on erittäin hyvä, mutta sekin vaatii vähän opettelua ja tutkiskelua, eikä aina voi suoraan käyttää sen antamia lukemia, mutta tämä yleensä vain näissä ääritapauksissa.

Tom on kuulemma tällä hetkellä hyvin kiireinen, joten ei kannata ihmetellä jos aikaa menee jonkin aikaa ennen kuin kustomoidut filut ovat valmiit. Kannattaa muuten melkein lähettää muutamia kuvia Tomille, sillä se kuulemma myöskin helpottaa perusasetuksien tekoa. Ainakin minulta Tom pyysi niitä alkuun.

Sadetietojen puuttuminen ei tosiaan haittaa mitään, sillä kuten weatherc sanoi, tulee sateet lähes pääasiassa GFS:sta, mutta WXSIM:issa on kyllä muutamia ominaisuuksia, joilla sateita voi säätää paremmaksi. GFS:lla on nimittäin tapana ennustaa välillä aikamoisia kaatosateita, jotka sitten pienenevät kun tullaan lähemmäksi ennustepäivää.


weatherc

LainaaTuo WXSIM:in tai oikeestaan WRET:in oppimisominaisuus on itseasiassa erittäin kätevä, mutta haluaisin siitä vielä automaagista manuaalisen sijasta. Tom sanoi tekevänsä siihen muutoksia nyt näiden pohjoisten pakkasten takia, sillä koska erot todellisen ja ennusteen välillä olivat niin suuret, niin WRET teki aivan liian isoja muutoksia ennusteeseen ja se teki sen, että WXSIM ei suostunut tekemään ennustetta alkuunkaan. Kun lopulta sain manipuloitua ennustetta niin, että WXSIM teki kyllä ennusteen, mutta alkuun siinä ennustettiin tuollaisia rapsakoita -60 asteen pakkasia pohjoiseen
Se on totta, sitä pitäisi ajaa paljon useammin mitä tulee tehtyä :)
Mulla ei ole ollut ongelmia liian kylmien ennusteiden kanssa kun ensin hiffasin ottaa yhden täpän pois jota kyllä tarvittiin viime talvena kun oli liian taas lämpimiä ennusteita. Kun sen otin pois niin alko nuo selkeät yöt olemaan paljon paremmissa lukemissa :)

Yks ehdottomasti mielenkiintoisimmista jutuista wxsim suhteen on se että miten loppujen lopuksi pienellä ohjelmalla saadaan aikaseksi niinkin hyviä ennusteita mitä saadaan, ilman multimiljoonia maksavia supertietokoneita mitä FMI & co käyttää. Ja tämä vaikkei meillä ole käytössä sitä sikakallista Eurooppalaista mallinnusta laisinkaan vaan wxsim nojaa täysin ilmaiseen dataan jota ketä tahansa voi hakea netistä jos niin haluaa.

Argonex

Nonniin.. aika nopea tyyppi tuo Tom. 5 aikoihin aamulla oli tullut sähköpostia, että pitäisi alkaa asemasta kertomaan.

"I'll need information to do your customization. I can do this either for an official reporting site of your choice or (more commonly) your exact site, especially if you have a home weather station."

Elikkäs omaa asemaahan mun mitä ilmeisemmin tuossa kohti kannattaa käyttää?

Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Juu.
Oma asema se paras tuossa on koska sen dataahan se myös tulee käyttämään. Jollei sulla paljoa dataa ole vielä niin vihjase myös lähin synop/metari (lentoasema tms) hänelle jotta voi sitäkin käyttää, muista myös kertoa suurinpiirteinen etäisyys siihen. Mitä enemmän ja paikallisempaa dataa hän saa sen paremmaksi hän myös saa customoinnin.

Jos menee lontoon vääntäminen liian vaikeaksi niin laita yv:nä tiedot mulle suomeksi niin laitan ne lontooksi menemään Tomille ;)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.02.2012, 11:27
Mulla ei ole ollut ongelmia liian kylmien ennusteiden kanssa kun ensin hiffasin ottaa yhden täpän pois jota kyllä tarvittiin viime talvena kun oli liian taas lämpimiä ennusteita. Kun sen otin pois niin alko nuo selkeät yöt olemaan paljon paremmissa lukemissa :)

Itseasiassa mulla oli nuo ennusteet aivan liian lämpimiä ja eikä auttaneet myöskään mitkään WXSIM:in perussäädöt, joten piti sitten alkaa manipuloimaan noita filuja, jota Tom ei siis normaalisti suosittele :). Tämän takia ennuste puski testeissä alkuun aivan käsittämättömiä -60 asteen lukemia ja muuta vastaavaa  ;D. Mutta lopulta tosiaan sain säädöt kohdalleen.


Argonex

Noniin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Tässä aamun 2 tuntia olen lueskellut tuota wxsim ohjetta wxsim ohjelman kansiosta ja ollut enemmän pihalla kuin lumiukko. Noh nyt äsken sitten tuli mieleen katsoa sieltä nettisivuilta ja löytyihän sieltä tuommoinen quickstart ohje, ehkäpä tosta jotakin jopa ymmärrän. Elikkästä iltapuoleen alkaa sitten rassaaminen kun koitan saaha tuon ohjelman tuonne palvelimelle kekkaloimaan :p
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää