Hyvä sääasema aloittelijalle?

Aloittaja Jasu, lauantai, 13.11.2010, 15:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Yleinen vaaranmerkki - sunnuntai, 14.11.2010, 09:59
Saako sääasemoihin salama-antureita vai pitääkö tehdä itse?

Tervetuloa mukaan foorumiin, Yleinen vaaranmerkki!

Sääasemista vain 1-Wire-verkosta rakennetut sääasemat tarjoavat mahdollisuuden hankkia salama-anturi samaan nippuun. Vastaavanlaista järjestelmää ei, ikävä kyllä, ole tarjolla muille sääsemamerkeille, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää joko sellaisen erikseen hankkiminen (Boltek), tai oman paikantimen rakentaminen.

Valmis paketti ohjelmineen pyörii yli 500 Euron tuntumassa, itserakennettuna hintaa tulee huomattavasti vähemmän, joskin paikantimen antennin koko on itserakennettuna moninkertainen valmispakettiin verrattuna.

1-Wire-verkon sääaseman salama-anturin ikävänä puolena on se, että anturi on vain pelkkä laskuri, joka laskee salamoiden määrän, muttei osaa kertoa, missä suunnassa tai millä etäisyydellä anturista salama löi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaSaako sääasemoihin salama-antureita vai pitääkö tehdä itse?

Ukkostutka on ihan erillinen laite + ohjelma.
Niitä on kuluttajapuolella oikeastaan 2 eri sorttia, itse tehty ja valmis.

Itse tehtyyn löytyy netistä ohjeet ja hintahaarukka on jotain pari sataa euroa.

Ostettu (jota mm. Halikolla, Teutarilla, Nivalalla, Limingalla ym. on), hintaluokka yli 600 euroa yhteensä. Tässä voi säästää jos ostaa sen suoraan Jenkeistä, vaikka maksaa siten tullit. Katsoin juuri mitä laite + softa maksaa esim. UK:n weathershopissa ja yhteishinta oli £580 eli n. 680 euroa.

Ostettu on paljon tarkempi ja sillä paketilla pystyy esim. laittamaan pystyyn sellaiset sivut jota mm. em. tutkilla on.

Snowi

Juu kyllä näen ainoana järkevänä vaihtoehtona Boltekin stormtrackerin tai Boltek LD-250 ukkostutkan hankkimisen. Omankin tutkan voi rakentaa, mutta tarkkuudesta en osaa sanoa, enkä tiedä pystyvätkö ne mittaamaan mm. etäisyyttä ollenkaan.

Itse ostin omani täältä http://www.skyview.co.uk/dept1/acatalog/Stormtracker.html
Tuolta saa aika hyvään hintaan ja kaupenteko onnistui erinomaisesti. Ilmoittivat maililla, että ei ole varastossa, mutta saavat niitä viikon kuluessa. Toimitusta hidasti Islannin tulivuorenpurkaus  :)
Kyselin myös UK Weather Shopilta ja he sanoivat, että eivät voi myydä siihen hintaan mitä heillä silloin verkkokauppa näytti. Syynä oli dollarin voimistuminen. Nyt heillä on noita myynnissä uusilla hinnoilla ja ovatkin selvästi kalliimmat mitä esim. Skyviewin hinnat. Myös Saksasta saattaa saada hyvään hintaan.

weatherc

LainaaKyselin myös UK Weather Shopilta ja he sanoivat, että eivät voi myydä siihen hintaan mitä heillä silloin verkkokauppa näytti. Syynä oli dollarin voimistuminen. Nyt heillä on noita myynnissä uusilla hinnoilla ja ovatkin selvästi kalliimmat mitä esim. Skyviewin hinnat. Myös Saksasta saattaa saada hyvään hintaan.

Noin yleensäkkin on nuo Jenkeistä tuotujen vermeitten hinnat olleet jostain syystä nuosujohteisia, vaikka noin maalaisjärjellä pitäis olla päinvastoin kun dollari heikkenee, mutta ehkäpä myös siellä Jenkkipäässäkin ollaan nostettu hintoja Eurooppaan päin.

Varoituksen sana tähän väliin: Jos lähtee tilaamaan langatonta sääasemaa Jenkeistä, jossa esim. Daviksen asemat ovat huomattavasti halvemmat, niin se on mitä todennäköisemmin laiton Euroopassa koska US-versiot käyttävät eri taajuusaluetta mitä EU-versiot.
Langalliset asemat ovat sen sijaan ihan ok myös Jenkeistä tilattuna, kuten myös jos tilaa langattoman aseman mistä päin Eurooppaa tahansa.

Itse tilasin aikoinas Boltekin tutkan suoraan Jenkeistä, tuli pari sataa euroa halvemmaksi kun että olis tilannut Euroopasta, myös sen jälkeen kun maksoi tullit. Boltekin tutkahan on "langallinen", siinä kulkee data normaalia verkkokaapelia pitkin.

Snowi

En itsekään suosittele langattoman sääaseman tilaamista jenkeistä. Asia on juuri noin miten weatherc sanoi, joten ongelmia saattaa ilmetä. Jenkeistä saattaa saada myös EU-versioita, mutta asia kannattaa varmistaa.
Jenkeistä tilaamisen ongelma on yleensä se, että eivät välttämättä toimita ollenkaan Eurooppaan. Esim. itse olisin tilannut ukkostutkani täältä http://www.ambientweather.com/bostlidepcic.html. Valitettavasti eivät vain toimittaneet muualle kuin jenkkeihin. Hinta olisi ollut aivan mainio, varsinkin kun heillä oli vielä jonkinlainen alennussysteemi siihen aikaan.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 14.11.2010, 14:04
Tervetuloa mukaan foorumiin, Yleinen vaaranmerkki!
Kiitos!

Jostain joskus löysin googlettamalla ohjeita oman ukkostutka-antennin rakentamisohjeita mutta en enää löydä niitä.
Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D


Sääasema: Ventus W827

Naruskan Ukka Matinpoika

Naruskan Ukka ei kirjoita tätä myynninedistämismielessä, vaan kerronpa pari vuotta sitten aloittamani sääasemaharrastuksen alkuvaiheista ja laitteistosta, joka minulla on ollut käytössä alusta alkaen. Varsinaisia pettymyksiä PeetBros 2100 -laitteen hankkimisesta ei toistaiseksi ole vastaan tullut. Toisaalta en tiedä, olisinko onellisempi, jos minulla olisi alun alkaen ollut joku muu laitteisto. Noita merkkejä ja mallejahan on pilvin pimein. Kuten myös hintatasoa.

Ukan aseman sijainti täällä Suomen kylmimmässä kylässä Naruskalla oli laitteistohankinnassa päällimmäinen vaatimustason asettaja. Halusin laitteiston, jolla pystytään mittaamaan ainakin lähelle -50 asteen lämpötiloja, koska alimmillaan mittarit ovat täällä heiluneet lukemassa -54,4. PeetBros yltää valmistajan mukaan -48 asteeseen, joka toistaiseksi on täällä riittänyt. Eikä sekään ole elämän ja kuoleman kysymys Ukalle, jos pakkanen joskus kalahtaa alle -48 asteen, koska viiden kilometrin päässä hyrrää Ilmatieteen laitoksen virallinen sääasema, joka ei laitteistoineen varmaankaan tukehdu, vaikka pakkanen heiluisi missä lukemissa.

Toinen vaatimus laitteistolle oli langallinen yhteys mittauspisteistä tietokoneelle, koska Ukalla oli tietty etiäinen paristokäyttöisten laitteiden toimivuudesta ja huollon tarpeesta oloissa, jotka täällä kylmyyden puolesta vallitsevat. PeetBros täytti ja on täyttänyt tämänkin vaatimuksen toistaiseksi täydellisesti. Miinuspuolella on tietenkin johtoviidakko, mutta se on pieni paha siihen verrattuna, että pakkasella yhteydet katkeilisivat johonkin pariston toimimattomuuteen niiden virran loppumisen vuoksi. Toistaiseksi myös johdot ovat jossain järjestyksessä, vaikka välillä joutuukin piuhaa seurailemaan tietokoneen päässä ainakin silloin, kun on siivous meneillään.

Kolmas vaatimus oli pelkästään säätietojen keräämiseen ja lähettämiseen pyhitetty tietokone. Se on kertaalleen uusittu, kun alkuperäinen käytetty IBM T30 sai hieman loimeensa eräällä ukkosmyrskyllä, jolloin sen joku portti sai tällin, joka rikkoi langattoman kortin, vai mikä hilavitkutin se nyt nimeltään on. Nyt koneena on IBM T60, joka sekin on hankittu käytettynä. Pidän IBM konetta lujana pelinä, joka läppäriksi ilmeisen hyvin kestää pyöriä säätietojen kerääjänä ja lähettäjänä 24/7 kalenterilla.

PeetBrosin lämpötila/ilmankosteusanturin sain ostettua Päälliköltämme alkuperäisen pelkän lämpömittarin tilalle. Anturin sijoittaminen itse rakentamaani tötteröön on toiminut sataprosenttisesti kesää talvea. Sen rakenne selviää FinWx:n tekniset tiedot sivuilta asemani kohdalta. Sieltä selviää myös sadekipon sijoittaminen niin, että se mittaa sateet ympäri vuoden, tulipa taivaalta vettä missä olomuodossa tahansa. Tuulimittari rallattaa viidentoista metrin korkeudessa vanhan televisioantennin päässä. Tuulimittarin kevyet kenttäongelmat määrätyillä sääoloilla jäätymisen vuoksi ovat ratkeamassa, kun KärSään Heikki on luvannut toimittaa minulle samanlaisen edullisen ja toimivat tsydeemin kuin itselläänkin omassa tuulittarissaan on. Sen kun saan, niin enää ei tarvitse voimistella katolle kiipeämisen kanssa kopistelemassa tuulittaria silloin, kun se pyrkii jäätämään niin, että pyöriminen jumittuu.

Kamerana toimii toistaiseksi Logitechin 9000 mallin alle satasen maksava webkamera, joka on lähettänyt hinta-laatusuhteeseensa nähden kuvaa maailmalle kuin aikapojat. Kamera-asiassa nälkä kasvaa kait syödessä, koska hankittuna on jo Vivotekin hiukka kalliimpi kamera, joka jo lähettää kuvaa nettisivuilleni, mutta lähetys säätietojen kanssa odottaa vielä vuoroaan.

Noista edellä kerrotuista laitteista kertyy kokonaissummaa rahalla mitaten aika lailla, mutta hinta-laatusuhteeltaan en osaa pitää laitteistoa saavuttamattoman kalliina kenellekään. Tietenkin olisin voinut aloittaa halvemmallakin, ja niin saada aivan toimivan laitteiston. Sitä en epäile.

Salamatutkaa en edelleenkään ole laitteistooni investoinut. Jotenkin ukkonen ja salamat eivät minua "sytytä", mutta vannomatta kaikessa paras. Tietenkin, jos Päällikkömme ja Mister Weatherc saisivat päättää, niin Naruskalle olisi jo pystytetty ukkosia mittaava laitteisto. Toistaiseksi Ukka on niiltä vermeiltä välttynyt samoin kuin eräältä toiselta "kärpäseltä", joka ei liity säähommiin lainkaan. Sen toisenkin voin paljastaa, sillä se on kullankaivuu lapiopelillä. Siihen olisi salamamittausten kanssa yhtäläiset mahdollisuudet, mutta toistaiseksi hurahtaminen on pysynyt loitolla Ukasta. Myötävaikuttavana tekijänä tähän on pieni vilkaisu kädet ristissä taivaalle joka ilta nukkumaan mennessä...

En osaa sanoa, onko kertomasta mitään apuja sääasemaharrastuksen aloittamisessa. Itsenikin tunnen aivan aloittelijaksi edelleen, vaikka aloittamisesta tulee ensi vuoden helmikuussa jo kaksi vuotta. Sekä sääasemalaitteiston hankkimisessa että sen käyttöönotossa olen saanut ruhtinaallisesti ja pyyteettömästi apua sekä Päälliköltämme että Mister Weatherc:ltä unohtamatta tietenkään tämän Foorumin jo kokeneita säähemmoja, joista etunenässä Teutari, KärSään Heikki ja moni muu, joiden nimen mainitsemattomuus tässä kohdin ei vähennä kiitollisuuttani siitä avusta, jota kulloinkin olen ongelmissa tässä harrastuksessani saanut. Sitä olen pitänyt yhtenä parhaista seikoista näissä hommissa, että vapaasti olen saanut osoittaa olevani varsinkin tietokoneasioissa kaukana "nörtistä", joita näissä harrastajissa nähdäkseni ja onnekseni on lukuisia. Ilman heidän apuaan ja ilman tätä Foorumia olisin tuhat kertaa ollut huutavassa hukassa.

Tämän lyhyemmin en asiaani osaa ilmaista. Tai ehkä osaisin, mutta en pidä tarpeellisena, koska tästä kynästä ei toistaiseksi ole lyijy katkennut, eikä muste loppunut.

Onnea hankkeellesi kaikin puolin ja viisaita päätöksiä varten paljon viisaita neuvoja, toivoopi Naruskan Ukka.

www.naruska.com

weatherc

Tee-se-itse-miehen ukkostutkasta löytyy infoa täältä: http://members.home.nl/fkooiman/lightning/index.htm

Suurin ero Boltekin pakettiin siinä on (hinnan lisäksi) se että Boltek+Nexstorm-yhdistelmä osaa kertoa minkälainen salama on kyseessä sekä että Nexstorm-softa myös määrittää "ukkosalueita" kun määrätyt spexit täyttyvät, eli ne pienet "laatikot" mitä on näkynyt esim. omalla tutka-kartalla. Myös tarkkuus on parempi Boltekin vemepeleellä.

Tuohon Naruskan viestiin voin lisätä että yksi tämän foorumin/harrastuksen hienoukisista on se että täällä ei joudu minkinkään "lohkoon" oli sulla minkälainen asema tahansa vaan sen sijaan jos joku kokeilee joatin uutta mallia/merkkiä niin ollaan sen sijaan korvat höröllä että saadaan kuulla minkälainen vehje on kyseessä ja varsinkin siitä onko siitä mihinkään ;)

Jasu

Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D


Sääasema: Ventus W827