Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Ennätysten korjaus

Aloittaja weatherc, lauantai, 09.10.2010, 07:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Otin tuossa pienen tappelukierroksen WD:n kanssa ja löysin ww-foorumilta ohjeet miten korjata WD:n ennätyksiä helposti ja ajattelin että otetaanpa talteen  :)

Eli:
1. Korjaa virheelliset rivit xxxxxlg.txt-tiedosto(i)ssa. Helpoiten onnistuu poistamalla virheellisen rivin. Muista ettei saa jäädä tyhjiä riviä sekä että järjestys pitää pysyä ilman virheitä.
2. Mene action -> reset selected all time records ja ilmestyy ruutu jossa kasa nappuloita, klikkaa niitä jotka ovat virheelliset tai vaihtoehtoisesti alareunassa olevia "All"-nappeja
3. Mene action -> convert logfiles to data files, valitse täppi kohtaan "convert all found logfiles to data files" ja anna raksuttaa. Tämä käy läpi kaikki xxxxxlg.txt:it ja konvertoi uudet datafiles:it sekä tarkistaa ennätykset
Valmista.  :)

Snowi

Tämä ei suoraan liity tähän, mutta osittain, koska minullahan tuli viime keväänä noita hurjia sadelukuja liittimien hapettumisen takia. En ole saanut putsattua logeja noista vääristä sadetiedoista ja jos nyt ajan tuon convert logfiles to data file noiden kuukausien osalta, joilla virhelukuja esiintyi, niin ennätyksiinkin pamahtaa aikamoisia sadelukuja  :)

Olen yrittänyt saada noita logeja siivottua tämän kautta: Action -> View and modify log file/rain totals, tuolta sitten valitsee sen kuukauden, jolla vääriä tilastoja esiintyy. Mutta jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin ensin korjataan virheellinen sadeluku tietyn päivän kohdalta, jolloin "Days to correct" kohtaan tulee automaattisesti tämä päivä. Sen jälkeen ilmeisesti painetaan "Use the corrected amount" ja sitten "Save the changes". Ongelmana vain on että mitään ei lopulta tallennu ja tapahdu noiden jälkeen. Kun lopulta on painanut OK ja tulee takaisin sivulle ja lataa tämän vääriä sadetietoja sisältäneen kuukauden uudestaan, niin siellähän ne väärät luvut jälleen ovat  >:(

Mikä tuossa voisi olla vikana ja oletteko kokeilleet, että toimiiko teillä tuo? Koska luulen että tuo modify rain totals pitäisi toimia juuri tuolla lailla, eihän tuossa muuten ole mitään järkeä.
En tiedä onko tässäkin joku semmonen, että ei olisi oikeuksia muuttaa noita tiedostoja. Tosin logit on nyt D-asemalla, joten sen puolesta pitäisi toimia. Tosin en aja WD:tä adminoikeuksilla, koska adminoikeuksilla jostain syystä asetukset ja koko ulkonäkö on aivan eri mitä olen asettanut, joten olen ajanut sitten ilman noita oikeuksia, kuitenkin näyttää toimivan muuten hyvin.

weatherc

Itse korjasin omia koukeroita siten että manuaalisesti avasin xxxxxlg.txt-tiedoston notepadilla ja poistin väärät rivit. Koska mulla oli kyse yhden minuutin piikeistä (tuuli ja ilmanpaine) se oli helppoa.

kyllä se sateen korjaus pitäisi toimia juuri noin, tosin joskus olen simppelisti Control Panel -> Offsets,Limits ja sieltä Raintotals välilehti. siitä saa ainakin vuoden/kuukauden/tämän päivän/eilisen sateen korjattua.

Sen mitä huomasin että korjaukset eivät välttämättä näy ihan heti esim. customtageissa vaan kesti hetken ennenkun korjaatui esim. sivuilla.

Snowi

Juu samalla lailla minäkin olen näitä korjaillut. Yksittäiset virheet on helppo korjata manuaalisesti logiin, mutta mulla on nyt joitain tuhansia rivejä, jotka pitäis manuaalisesti korjata copy/paste-systeemillä. Voin sanoa että aikaa ja hermoja vievää puuhaa, eikä tätä tälleen tee oikeestaan kukaan täysijärkinen, mutta taitaa olla enää ainoa vaihtoehto.
Nyt ei mun tilanteessa auta edes toi Control Panel -> Offsets,Limits -> Raintotals, koska aikaa on kulunut jo niin paljon. Muuten olen tuota kyllä käyttänyt.

Nyt olen kokeillut sellaista kikkaa, että laitan login excel-taulukkoon ja jakanut numerot aina välilyönnin jälkeen omiin sarakkeisiin. Tuolla tavalla pystyn muuttamaan väärät tiedot oikeisiin sarakkaisiin hetkessä, mutta sitten kun kopioin luvut excelistä ja pasteen tekstitiedostoon, niin nuo välit on todella isot, enkä tiedä miten saisin ne "normaaliksi".

Aina noi voi käsin korjata, mutta mulla ehti sillon huhtikuussa tulla kolmelle eri päivälle vääriä sadetietoja ja joka minuutille pitäisi siis korjaukset tehdä. Jos vuorokaudessa on 1440 minuuttia, niin siitä voi laskea paljonko noita korjattavia rivejä oikein on  :o

weatherc

txt->excel->txt ei varmaan ole hyvä idea, WD kun on tarkka tuon login muodon suhteen, välit pitää olla oikeat ennenkuin toimii.

Oletko kokeillut Notepad(2)ssa replacea?
Ainakin Notepad2:sen replace on aikas tehokas myös suurille määrille.
Toimii hyvin niin kauan kun ei data muutu jatkuvasti mutta vaikka muuttuisikin niin ei tarvis yksitellen käydä rivejä läpi.

Snowi

Wuhuu! Sain ton toimimaan sittenkin tyyliin txt-->excel-->txt  ;D
Koska vaikka nuo välit ovat aivan valtavat verrattuna login omiin väleihin, niin silti tuo väli on tavallaan kuitenkin yksi välilyönti. Eli vaikka väli on kooltaan huomattavasti isompi, ei sillä ole väliä, jos välilyöntien lukumäärä on kuitenkin sama  :)

Olen kokeillut tuota replacea tässäkin ja se on kyllä todella kätevä, jos data ei ole muuttunut, mutta mulla näissä virheellisissä tiedoissa ei juurikaan ole samoja rivejä, koska sitä "sadetta" tuli joka minuutin välein lisää. Mutta ne kohdat, joissa "sade" loppui ja siten data oli samaa, olen käyttänyt tuota replacea. Mutta suurimmaksi osaksi nämä väärät datat on ihan "uniikkejä" joka rivi  ;D

Tässä vielä ohjeet miten tein tuon rivityksen excelissä:
1. Kopioi ja liitä tarvittavat datat exceliin.
2. Rivin alas tulee pieni ikoni, jossa lukee "Paste options", paina sitä
3. Valitse "Use text import wizard"
4. Tulee ruutu ja paina vain "Next"
5. Seuraavassa ruudussa varmista, että "Delimeters" valikon alla on valittu "Space" ja paina "Next"
6. Tässä ikkunassa mustaa, eli valitse Data previewin alla olevat sarakkeet ja Column data formatista valitse "Text" ja lopuksi paina "Finish"

Nyt voit kertaheitolla muuttaa valittuja arvoja, esim. korjata kuukauden väärän sadeluvun tai muuta vastaavaa. Voit nyt kopioida koko taulukon excelistä ja liittää sen login txt-tiedostoon. Kuten ylhäällä mainitsin, vaikka välit ovat suuremmat, sillä ei ole mitään väliä, vaan WD pystyy lukemaan logia normaalisti, tämä on testauksella varmistettu  ;D
Liitteenä vielä kuva excelin tekemistä uusista riveistä ja login normaaleista rivistä. Excelin omat ovat siis nämä "vähän" isompiväliset rivit  ;D

Snowi

No niin nyt on korjattu kaikista logeista kaikki virheet mitä niissä oli  ;D. Mulla oli nimittäin niitä vääriä tuulilukemia, jotka tuli sillon talvella siitä, että konsolin yhteys ISS:aan oli liian heikko ja välillä yhteys menetettiin, jolloin tuli myös ne 114m/s tuuletkin  :). Nyt kun mulla on tuo lisälähetin välissä ja säädin sen paikkaa uudestaan kesällä ja suuntasin konsolin antennin vielä paremmin, niin tällä hetkellä yhteydenlaatu on jo erittäin hyvä, yli tuplasti parempi kuin sillon alkuun oli ilman lisälähetintä.
Jostain kumman syystä oli myös ihmeellisiä vääriä ilmanpainelukuja. Olivat aina 800-900hPa välissä ja niitä oli aina yksi, eli sen puolesta helppo korjata. Ja sitten korjasin kaikki nuo väärät sadeluvut tuolla excelillä.

Kun converttasin logeja, niin siinä sittein sattui tallentumaan ennätyksiin noita hurjia vielä siivoomattomia tuulilukuja ja muita vääriä lukuja. Nollasin sitten nämä ennätykset ja converttasin kaikki logit uudelleen mitä mulla oli. Kun logeissa ei ollut enää virheitä, myös ennätykset tulivat oikein. Tosin ihmettelin kun muutamat ennätykset olivat vähän pielessä mitä ne oikeasti olivat. Esim. päivän keskilämpötilan(6.00-18.00) ennätys oli muka noin 32 astetta ja se ei voinut mitenkään pitää paikkansa. Mulla oli kuva vanhoista ennätyksistä, joten korjasin tuon takaisin tuohon oikeeseen 28.8 asteeseen. Sitten puolestaan tuulen hyytävyys oli muka -31.9 astetta, vaikka oikea luku oli -32.8. Tarkistin tuon vielä WL:n tilastoista.

Pääosin ennätykset menivät oikein, mutta pientä heittoa oli muutamissa arvoissa. Eli kannattaa ottaa vaikka kuva vanhoista ennätyksistä, niin voi vertailla ennätyksiä convertauksen jälkeen ja ennen.

Argonex

Olipas loistava ohjeistus, mulla aina välillä hajoaa noi noaa-raportit. (syystä jota en tiedä) sain palautettua koko kesäkuun, mistä puolet hävis jo aikasemmin ja loput nyt eilen illalla. samoin toukokuun loppupuolen sain takasin. elikkästä kiitokset aiheen tekijöille.
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

alarik

Ongelmana on miten saisi korjattua LOCAL CLIMATOLOGICAL DATA näkymän väärät arvot?
Monenlaista olen kokeillut ja aina vaan korkein päivälämpö on haamutulos.
Kohta olen valmis epätoivoisiin tekoihin, esim. aletaan säätää lekalla... :P

Terveisin Alarik