Suomalaisesta kateudesta? Ei kai nyt sentään.
Jotta suomalaiset salamatutkat olisivat mukana, pitäisi niiden lähettää salamointitietoja Blitzortung.org:n palvelimelle, jotta LightningViewer toimisi. Suurin osa tutkista ei luovuta näitä tietoja ainakaan vielä, koska tutkaverkko on harvassa Suomessa ja tämä tekee kolmiomittaamisen vaikeaksi. Syitä siihen on montakin, mutta tässä ovat yleisimmät, johon olen törmännyt:
- Tarkkuus:
Tutkaverkko on Suomessa harvassa. Kolmiomittaus on hajanaisen verkon takia hankalaa, sillä tarkkuus alkaa heittämään merkittävästi, jos lähettävät asemat ovat toisistaan pitkän matkan päässä. Tällöin saatu mittaustieto voi heittää niin pahasti, ettei kolmiomittaukseen tarvittavaa "risteämistä" esiinny, jolloin ne hylätään, eivätkä ne myöskään silloin LightningViewerissa näy.
- Tietoliikenne:
Osa operaattoreista joutuu maksamaan palvelinliikenteestä. Jos kuukauden tiedonsiirtorajat rikkoutuvat, niistä koituu lisäkustannuksia. Tätä välttääkseen jotkut tutkaoperaattorit ovat rajoittaneet liikenteen määrää. Blitzortung käyttää NexStorm-paikannusohjelman luomaa tiedostoa, joka saattaa olla yllättävän suurikokoinenkin. Blitzortung:n palvelin hakee tämän tiedoston moneen otteeseen ja tästä liikenteestä saattaa koitua merkittäviä kustannuksia, jos siirtorajat alkavat paukkumaan. Tämän liikenteen lisäksi myös jokin tuntematon taho saattaa hakea kyseistä tiedostoa ilman lupaa ja sekin kasvattaa tiedonsiirtomäärää.
- Tietämättömyys ja ajanpuute:
Osalla salamatutkaoperaattoreista ei ole hajuakaan Blitzortung:n olemassaolosta. Saattaa myös olla mahdollista, että heidän tutkansa ei läpäise Blitzortung:n vaatimuksia tai operaattorilla ei ole aikaa laittaa tutkaansa sinne tietoja lähettämään, operaattorin omista menoista johtuen.
Esimerkkinä otettakoon minun tutkani. Se on edelleen totaalisen raakile, kuulee hirvittävät määrät kohinasignaaleja ja muutamia olemattomia salamoita, on suuntaukseltansa kymmenen-kaksikymmentä astetta päin mäntyä ja kaikkea muuta kuin luotettava tällä hetkellä.
Tulee menemään ainakin Juhannukseen, ennenkuin olen löytänyt oikean asetuksen tutkasta.
Aikomuksena on johonkin väliin saada tämä tutka kyseisen kolmiomittauksen piiriin.