Jenkinsbird Weather Pro

Aloittaja wweg, keskiviikko, 29.09.2010, 09:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wweg

Teknik Magasinet myy alennettuun hintaan 99.90 e Jenkinsbird Weather Pro -sääasemaa. Olisiko tällaisesta aloittelijan asemaksi? Mitä huonoa/hyvää siitä löytyy? Mitä olennaista puuttuu?

http://teknikmagasinet.fi/db.pl?tf=product_link.html&artnr=340662

Laite on Fine Offsetin valmistama ja sitä myydään monella nimellä. Se on yhteensopiva ainakin Cumuluksen kanssa.


angle

#1
Taitaa olla sama laite kuin Clas Ohlson:n myymä ja sama kuin muutkin mallinumero 1080 sääasemat. Itse päädyin tähän ensi hankintana. Edullinen hinta ja yhteensopivuus eri sääohjelmien kanssa  plussaa. Paneelissa haalea kuva, anturit melko heppoisen oloisia ja anturit on liittetty toisiinsa johdoilla joka rajoittaa asennusta on lievää miinusta. Toistaiseksi (vajaa 2 kk.) on toiminut ja olen tyytyväinen hankintaani.

Edit.
Niin siis minulla on Velleman WS1080 asema, joka on sama laite.

J.Jäntti

Jenkinsbird-sääasema on saman mallinen sääasema, kuin Welleman-sääasemakin.
Kyseessä on samantyyppinen valmistusmalli, kuin esimerkiksi La Crosse- ja TFA-sääasemilla, jossa yhdeltä valmistajalta lähtee laitteistoaihiot eri kustomoijille, jotka myyvät laitteen omalla merkillään ja omalla takuullaan.

Loppupeleissä kyseessä on teknisesti sama sääasema, mutta ulkonäkö voi olla erilainen. Tekninen samanlaisuus tarkoittaa sitä, että todennäköisimmin sääaseman mukana toimitetaan sama sääasemaohjelma, joka tässä tapauksessa taitaa olla EasyWeather. Samanlaisuus tekniikassa tarkoittaa tyypillisesti myös sitä, että toimivuus ja mahdolliset tyyppiongelmat, jos niitä on, esiintyvät samalla tavalla.

Cumuluksen pitäisi toimia Jenkinsbird-aseman kanssa varsin ongelmattomasti.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

miihkali

 >:(

Teknik Magasinet ei ollut kovinkaan innokas Jenkinsbird Weather Pro:n myyjä. Vuorokauden odotusaika sähköpostin tilausvarmennukseen meni ohi eikä lähettämääni kyselyyn otettu kantaa millään tavalla. Peruutin tilaukseni ja niin olen ilman. WS1600 astui kuvioon, tietysti ilman PC-mahdollisuutta, mutta katsellaan nyt koska näin kivasti alkoi. Tämäkin geigeri taitaa olla monen muunkin kuin käsittääkseni TFA:n kasaama. Onneksi säitä riittää!

miihkali

http://www.timetec.freeserve.co.uk/DCF/dcf.htm

Hieman on ollut Viking 1080:ssa kellon DCF-ajastusongelmia. Juuri tullutta uutta anturia en ala purkamaan, mutta ohessa oleva linkki kertoo karua kieltä kyseisen laitteen ulkoanturista.

angle

Minulla on kai toiminut moitteetta, luulen ainakin. Ei ole tullut paneelia katsottua. Kai siellä joku merkki oli tuosta signaalin vastaanotosta. Tuota en tiennytkään, että se vastaanotin onkin ulkoyksikössä.

miihkali

#6
Kyllä siellä on signaalin merkki, joka ikävä kyllä katoaa "näytöstä" mikäli seuraava ajantarkistus epäonnistuu. Paristoasennuksella (asensin väärin päin) rikkomani anturin avasin ja ihmettelin ferriittisauvan pienuutta eli pituutta (noin 3 cm), joka ei taida olla aivan kohdallaan ajatellen asuinpaikkaani. Signaalin ulottuvuus tänne asti on niin ja näin, koska kartan ja Googlen laskurin mukaan olen säteen takarajasta ulkona vielä noin 30 kilometriä lisää. Talviaikaan sekä auringon laskettua on ajoittain paremmat mahdollisuudet kellon tarkistukseen. Toisaalta onhan tuota aikaa säätää kello manuaalisesti, jos tarvitsee.

Tämä Viking on laite, jossa on kaikkea pientä. Ehkä minulla on maanantaina kiireessä tehty kappale. Pystyn vertaamaan laitetta ja toimintaa TFA:n Wega 1600:een, joka on mielestäni hintaluokassaan tarkka ja hyvin tehty laite. Paljon hienouksia puuttuu, mutta toimintaa voi vain kiitellä. Aloittelijalle, kuten minä, nämä riittävät. Toistaiseksi, sillä kummaa kutinaa tulee lukiessani esittelyjä ynnä muita noista arvokkaammista sääasemista.

finilves

Minulla on WH 1080 ja ei mitään ongelmia. Kellon ottaa siinä vaiheessa kun laitteen käynnistää ja päivittää kerran vuorokaudessa.
Laite päivittää kellon vielä napapiirin pohjoispuolella. Ulkoyksikon pariston olen laittanut joulukuun alussa ja vielä samalla pelittää.
Toimi vielä yli 40 asteen pakkasessa viimeisin havainto oli 39.9 ja sen jälkeen viivaa siihen asti kun lämpesi takaisin 39.9.
Sisäyksikkö ei syö pattereita, ainakin minun kape toimii USB kaapelin syötöllä, ei sammu vaikka paristot ottaa pois

weatherc

LainaaToimi vielä yli 40 asteen pakkasessa viimeisin havainto oli 39.9 ja sen jälkeen viivaa siihen asti kun lämpesi takaisin 39.9.

Tuosta tuli mieleen että meidän tarvis laatia lista jossa nuo alimmat lämpötila-rajat ovat, siis käytännössä, eikä ohjeiden/mainosten mukaiset sellaiset, sekä mitä ne tekee siinä vaiheessa kun raja riikkoontuu ;D

angle

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 07.05.2011, 13:25
LainaaToimi vielä yli 40 asteen pakkasessa viimeisin havainto oli 39.9 ja sen jälkeen viivaa siihen asti kun lämpesi takaisin 39.9.

Tuosta tuli mieleen että meidän tarvis laatia lista jossa nuo alimmat lämpötila-rajat ovat, siis käytännössä, eikä ohjeiden/mainosten mukaiset sellaiset, sekä mitä ne tekee siinä vaiheessa kun raja riikkoontuu ;D

Tjaa, ajatus on kyllä hyvä, mutta miten tämän testaisi todellisuudessa. Ei tainnut monellakaan sääasemalla lämpötila käydä mittausalueen ulkopuolella. No onhan niitä kylmäsuihkeita, mutta ei ehkä kuitenkaan hyvä ajatus näin pikaisesti mietittynä. Ei silti, oma aihe voisi koota noita kokemksia sitä mukaa kun niitä tulee. Niin ja onhan niitä muitakin mitattuja sääsuureita.

Vielä kun asiaa pyörittelee mielessään samalla tässä kirjuutellessa niin onhan tuolla jo osio sääasemille olemassa, mihin voisi asema kohtaisia kokemuksia kirjuutella ilmankin, että joku niitä kyselee. Oikeastaan kai tärkeintä olisi että jostain tuota kokemus peräistä tietoa voisi jostain löytää.

Edit.
No saman tien huomasin tässä osiossa stickerinä aiheen "Sääasemien kylmyysraja".