WS3600 ja yhteysongelmat

Aloittaja Juxta, keskiviikko, 25.08.2010, 17:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juxta

Tervehdys!
Olen uusi nimi tällä foorumilla ja ajattelin hakea täältä apua ongelmaani.

Ostin tuossa vajaa viitisen vuotta sitten WS3600 sääaseman ja silloin alussa toimi moitteettomasti ja kun asustelimme entisessä asunnossa. Noh, muutettuamme uuteen taloon ulkoyksiköt jäivät paikoilleen ja nyt kävin ne sieltä hakemassa (nykyisen omistajan hieman ihmetellessä :)) Ulkoanturit olen putsannut kertyneestä liasta ja nyt olen kokeillut niiden toimivuutta niin ongelmia on tullut vastaan. Tuntuu että mikään muu ei toimi kuin sadeanturi. Sisäyksikölle (joka muuten toimii moitteetta) ei tule kuin sadetietoja kun heiluttelee sadeanturia. Tuulitietoja ja ulkolämpö- ja kosteustietoja ei näy lainkaan. Missä vika?

Pattereita olen kokeillut laittaa monta kertaa uusiksi ja oikeassa järjestyksessä (ensin ulko ja sitten sisäyksikkö) mutta ei tunnu auttavan. Ainoastaan sadetiedot siis tulevat sisäyksikölle. Lisäksi yhteys ei toimi kaapelillakaan sadetietoja lukuunottamatta.

Taitaa olla tunnit täynnä noissa kun tuulimittarin ropellikaan (turbiinimalli) ei pyöri kuin melko kovaa puhaltaessa suunta-anturista puhumattakaan. Joudunko ostamaan uuden ulkolämpö/kosteusyksikön sekä tuulimittarin (yht. 85e, paratronic) vai kannattaisiko harkita kokonaan uuden aseman (Davis/Oregon) ostamista, kun mittaustarkkuuttakin saisi olla hieman enemmän.

meteorologi

Onko sinulla käytössä jatkokaapelia? Minulla oli tismalleen samanlainen tilanne toissa kesänä: syynä oli jatkokaapeli, jonka liitin juuri ja juuri antoi kosketuksen (mutta huonon sellaisen).


Juxta

Siis kaapeleina on nuo alkuperäiset kaapelit ja liittimet eli ei ole jatkettu mitenkään. Liittimetkin olen puhdistanut sekä kaapeleiden päästä että kosteus/lämpöyksiköltä. En oikein uskoisi kaapeliongelmiin, koska langattomanakaan ei tule mitään tietoa ulkolämpötilasta ja kosteudesta. Ainoastaan nuo sadetiedot.

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: Juxta - keskiviikko, 25.08.2010, 17:29
Siis kaapeleina on nuo alkuperäiset kaapelit ja liittimet eli ei ole jatkettu mitenkään. Liittimetkin olen puhdistanut sekä kaapeleiden päästä että kosteus/lämpöyksiköltä. En oikein uskoisi kaapeliongelmiin, koska langattomanakaan ei tule mitään tietoa ulkolämpötilasta ja kosteudesta. Ainoastaan nuo sadetiedot.

Sitten on luultavasti särkynyt. En keksi muutakaan selitystä.
Jos aiot ostaa uudet mittarit nykyiseen asemaasi, ei tarkkuus jää paljonkaan Davisista saati sitten Oregonista.
Tuulimittari ainakin on kuppimallinen ja siten äärimmäisen herkkä. Muistaakseeni asemassasi on 2300-sarjalaisia tarkempi kosteusmittarikin.


Juxta

Joop, sinne lähti tilaus uusista antureista. Saa nähdä korjaantuuko vika sillä. Tavoitteena olisi saada kasaan kunnon luotettava laitteisto ja upata dataa nettiin.

yka

Oletko jo saanut uudet laitteet? Vähän ongelmiahan noissa La Crossen vehkeissä on välillä ollut. Itse asiassa minulla on kolmas konsoli, kun kaksi edellistä olivat sököjä. Nyt on toiminut hyvin. Paratronic on joka vaiheessa suhtautunut tosi hienosti.
Jos tuulianturi ei pyöri, on vika varmasti akselissa. En ole purkanut laitetta, mutta aluksi minulla oli propellimallinen anturi. Sen tuulensuuntanuolen laakeri alkoi rahista jo noin vuoden kuluttua. Vaihdoin sitten nykyiseen kuppimalliin. Otin vehkeet alas keväällä jonkin työ vuoksi. En huomannut mitään ongelmaa laakereissa. Olisivatko tehneet parempia? Vertailulaitteena minulla on Davisin Vantage Vue. Sen konsolihan on avuton tekele. Mainostavat, että konsoli sopii muihinkin Davisin laitteisiin. Minusta se ei sovi mihinkään. >:( ;)
yka


Lainaus käyttäjältä: Juxta - torstai, 26.08.2010, 21:04
Joop, sinne lähti tilaus uusista antureista. Saa nähdä korjaantuuko vika sillä. Tavoitteena olisi saada kasaan kunnon luotettava laitteisto ja upata dataa nettiin.

Juxta

Joo ostin uudet anturit Paratronicilta ja nyt pelittää mainiosti. Olen asentanut laitteet katolle ja hämmästyttävän hyvin seurailevat ja pysyvät synkassa Ilmatieteen laitoksen mittaustulosten kanssa. Tosin tuulilukemat ovat paljon alhaisempia johtuen häiritsevistä puista anturin lähellä. Toisaalta kuppimallinen tuulimittari näyttää pyörivän jo varsin pienestä tuulenhenkäyksestä, eli on siis oleellisesti herkempi kuin aikaisempi "turbiinimalli".

Voisin tosiaan mielenkiinnon vuoksi purkaa ne vanhat anturit ja katsoa mitä ovat syöneet eli onko laakerit sököjä tms.

yka

Hienoa jos toimii. Näissä viesteissä yksi ja toinen aina välillä moittii La Crossen laitteita. Kyllähän niissä usein moitteen sijaa onkin, mutta on ongelmia muissakin, milloin mekanismissa, milloin elektroniikassa. Ongelmattomia laitteita ei näissä tavallisen pulliaisen hintaluokissa juurikaan taida löytyä. Ja ovathan nuo ammattilaisvehkeetkin välillä rikki vaikka maksavat kymmeniä kertoja enemmän kuin harrastuslaitteet.
Sääharrastuksen voi ottaa vakavasti tai kevyemmin, miten kiinnostus ja rahkeet riittävät. Tärkeämpänä kuin sitä, että laitteet aina toimivat, pidän sitä, että niiden antamat tiedot - silloin kuin ne toimivat - ovat riittävän luotettavia. En ole huomannut, että La Crossen vehkeet antaisivat puuta heinää kuin ehkä joskus. Silloinkin virhe on yleensä niin suuri, että sen heti huomaa. Tilastot voivat vääristyä, mutta ei maailma siihen kaadu. Käsipelillä voi pahoja virheitä tilastoihin korjata, jos intoa riittää. Tuhannen millimetrin sade yhtenä päivänä on mahdotonta, mutta käytännöllisesti katsoen merkityksetöntä on se, jos yksi mittari sanoo päivän aikana sataneet 4 mm ja toinen 6 mm. Pitkän aikavälin sademäärissä noilla ei paljon merkitystä ole.
Ilmatieteen laitoksen tuulimittarit ovat täysin avoimessa ympäristössä eikä niiden arvoja voi aina verrata omiin lukemiimme. Lähellä maanpintaa tuulen suuntakin on vähän mitä sattuu, tuuliviiri pyörii välillä hyvinkin kummallisesti. Korkealla pilvet kulkevat ehkä aivan eri suuntaan kuin mitä oma mittarimme näyttää tuulen suunnaksi. Säätilan kehitystä ja muutosta kannattaa seurata pilvien kulkusuunnasta, ei oman mittarimme satunnaisista pyörähdyksistä.
yka


Lainaus käyttäjältä: Juxta - tiistai, 21.09.2010, 23:56
Joo ostin uudet anturit Paratronicilta ja nyt pelittää mainiosti. Olen asentanut laitteet katolle ja hämmästyttävän hyvin seurailevat ja pysyvät synkassa Ilmatieteen laitoksen mittaustulosten kanssa. Tosin tuulilukemat ovat paljon alhaisempia johtuen häiritsevistä puista anturin lähellä. Toisaalta kuppimallinen tuulimittari näyttää pyörivän jo varsin pienestä tuulenhenkäyksestä, eli on siis oleellisesti herkempi kuin aikaisempi "turbiinimalli".

Voisin tosiaan mielenkiinnon vuoksi purkaa ne vanhat anturit ja katsoa mitä ovat syöneet eli onko laakerit sököjä tms.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 23.09.2010, 13:58
Lähellä maanpintaa tuulen suuntakin on vähän mitä sattuu, tuuliviiri pyörii välillä hyvinkin kummallisesti. Korkealla pilvet kulkevat ehkä aivan eri suuntaan kuin mitä oma mittarimme näyttää tuulen suunnaksi. Säätilan kehitystä ja muutosta kannattaa seurata pilvien kulkusuunnasta, ei oman mittarimme satunnaisista pyörähdyksistä.

Tuota en kyllä allekirjoita. Ainakin itse oma tuulimittari on näyttänyt aina sinne minne Ilmatieteen laitoksenkin mittarit. Välillä saattaa joku yksittäinen puuska tehdä yhden suuntamittauksen vaikka 90 astetta eri suuntaan, mutta pääasiassa mittari näyttää tuulen suunnan täysin oikein. Eihän näin pienissä korkeuseroissa Ilmatieteen laitoksen ja meidän mittareiden välillä oikeestaan voikaan olla juurikaan eroa, siis olettaen että oma mittari on suunnattu oikein, koska tuuli puhaltaa kyllä näillä korkeuslukemilla pääasiassa samaan suuntaan eikä eroja vielä ole. Silloin eroja tuulen suunnassa saattaa olla, jos korkeusero on vaikka satoja metrejä tai kilometrin luokkaa.

yka

Niinhän tarkoitinkin (ja sanoinkin), että lähellä maanpintaa olevat tuulianturit, ovatpa sitten Ilmatieteen laitoksen tai omia, osoittavat tuulen suunnaksi vähän mitä sattuu. Syyt ovat monia, suurimmalta osaltaan maastoesteiden aiheuttamia. Vähäiset ja laakeat kummut aiheuttavat tuulen nousevan vain paikallisesti välillä ylemmäksi ilman, että virtauksen suunta varsinaisesti muuttuu. Muutaman sadan metrin matkalle kummusta muodostuu pyörre, joka kuljettaa ilmaa päinvastaiseen suuntaan kuin tuuli tosiasiassa käy. Tällaisessa paikassa sijaitseva yksityinen sääasema kertoo helposti tuulen suunnan päinvastaiseksi kuin se todellisuudessa on. Jo muutaman metrin korkuinen kumpu voi aiheuttaa tällaisen harhan, jos tuuli on kovanpuoleinen.
Jyrkemmät muodot, esim. kalliojyrkänteet aiheuttavat virtauksen muuttumisen myös sivusuunnassa niin, että vielä 3-5 kilometrin päässä pyörteet sekoittavat toisiaan ja antavat omituisia tuulensuuntatietoja. Se ero tässä on, että Ilmatieteen laitoksen laitteet on yleensä sijoitettu paikkaan, missä näitä pyörreilmiöitä ei juurikaan esiinny. Me harrastelijat joudumme laittamaan mittauslaitteemme sinne, mihin meillä on ne mahdollista sijoittaa omistussuhteen, luvan tai muun rajallisen oikeuden perusteella. Useimpien mittaustietoihin vaikuttavat lähistön puut. Niin minullakin. Sen vuoksi määrätyistä suunnista puhaltavan tuulen aiheuttamiin mittausnäyttämiin on suhtauduttava hyvinkin varoen. Myös puiden korkeus, laatu ja se, onko kyseessä kesä vai talvi, siis lehti puussa vai paljaat rungot, voivat olennaisesti vaikuttaa yksityisen aseman näyttöihin.
yka

Lainaus käyttäjältä: Snowi - torstai, 23.09.2010, 14:26
Lainaus käyttäjältä: yka - torstai, 23.09.2010, 13:58
Lähellä maanpintaa tuulen suuntakin on vähän mitä sattuu, tuuliviiri pyörii välillä hyvinkin kummallisesti. Korkealla pilvet kulkevat ehkä aivan eri suuntaan kuin mitä oma mittarimme näyttää tuulen suunnaksi. Säätilan kehitystä ja muutosta kannattaa seurata pilvien kulkusuunnasta, ei oman mittarimme satunnaisista pyörähdyksistä.

Tuota en kyllä allekirjoita. Ainakin itse oma tuulimittari on näyttänyt aina sinne minne Ilmatieteen laitoksenkin mittarit. Välillä saattaa joku yksittäinen puuska tehdä yhden suuntamittauksen vaikka 90 astetta eri suuntaan, mutta pääasiassa mittari näyttää tuulen suunnan täysin oikein. Eihän näin pienissä korkeuseroissa Ilmatieteen laitoksen ja meidän mittareiden välillä oikeestaan voikaan olla juurikaan eroa, siis olettaen että oma mittari on suunnattu oikein, koska tuuli puhaltaa kyllä näillä korkeuslukemilla pääasiassa samaan suuntaan eikä eroja vielä ole. Silloin eroja tuulen suunnassa saattaa olla, jos korkeusero on vaikka satoja metrejä tai kilometrin luokkaa.