Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Kesän kalibroinnit

Aloittaja Zalama, torstai, 15.07.2010, 17:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zalama

Tervehdys Nexstrom tutkailijat, mitenkäs tämän kesän kalibroinnit ? Itse otin tänä vuonna ihan uuden lähestymistavan kalibroimiseen ja mielestäni onnistunut  aika hyvin:

Aikaisempina vuosina plot scale kerroin oli aina 1 ja sitten general strike säädöllä lähelle kohdalleen ja loppu hienosäätö ranging adjustmentilla.

Tänä kesänä teinkin raakasäädön plot scale kertoimella, joka on nyt 0,4 - 05, general strike on 0, ja hienosäätö suuntakohtaisesti ranging adjustmentilla; tämä on vielä kesken, mutta pari suuntaa (etelä ja länsipuoli) on nyt parhaiten kalibroitu mitä koskaan.

Lisäksi CG ranging ja -CG on aktivoitu.

Mitäs asetuksia muilla on ? Lähialue ja pohjoinen / itäsuunta on säätämättä, johtuen aktiviteetin puuttesta.

Itse olen kuitenkin varma lähes kymmenen vuoden tuskaisen säätämisen jälkeen, että olen oikealla tiellä....


weatherc

Tervehdys!

Tuon plotin käyttö, jos olen Relkoa oikeen ymmärtnyt, ei itse asiassa kalibroi tutkaa mitenkään vaan se on pelkästään säätöruuvi siihen että miten ne piirretään kartalle.

Täällä mennään general ranginilla + section ranginilla.
CG Ranging on päällä mutta -CG ei ja noise assist on off-asennossa.

En ole itse asiassa pahemmin tänä kesänä koskenut klalibrointiin laisinkaan, aika pitkälle samalla mennään mihin se viime syksynä jäi.

Mulla oli ajatuksessa myös tehdä uusinta säätö ja ajoinkin replyna piruttain nolla-asetuksilla mutta meni niin puuhun että palasin hetkessä takaisin hyväksi todettuun sekametelisoppaan  ;D

Zalama

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 16.07.2010, 00:21

Tuon plotin käyttö, jos olen Relkoa oikeen ymmärtnyt, ei itse asiassa kalibroi tutkaa mitenkään vaan se on pelkästään säätöruuvi siihen että miten ne piirretään kartalle.


Juu tiedossa on, jostain syystä vaan nyt rastit osuu välillä yllättävän hyvin kohdalleen. En tiedä miten nuo asetukset vaikuttavat esim WASP.ssa ja muissa kolmiomittausdatassa. Niille ilmeisesti menee raakadataa, korjattuna general- ranging- ja kulma asetuksilla.

J.Jäntti

Täällä puolestaan mennään näillä perusasetuksilla:

  • Plot Scale Adjustment: 1,00
  • General Strike Ranging: +0,00
  • CG Ranging ainoana päällä
  • Noise Ranging Assist: Full

Etäisyyskalibrointi on tehty yksistään Segmented Ranging Kernelillä, koska tutkan asennuspaikasta johtuen havainnointikyky vaihtelee tutkalla segmenteittäin hyvin paljon.
Tämä on ensimmäinen kesä, jolloin kalibrointityö on saatu sellaiseksi, että tutka alkaa osoittelemaan ukkosien paikkoja täydellä kuuloalueellaan suhteellisen hyvin paikoilleen.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Ajattelin piruttain kokeilla tuota zalaman lähestymistapaa eli plotin avulla ensin ja sitten segmeteillä hienosäädöt, ja ensivaikutelma: WOW! Mikä ero!

Kun ajoin replayna vanhoilla säädöillä niin tuo osaa helsinkiä kiusanneen solu (kunhan ensin sain menemään Helsinkiin) lähti alvariinsa hiihtämään kohti Lohjanjärveä heti kun pääsi mantereelle mitä se ei todellisuudessa tehdnyt.
Heti kun vaihdoin lähetymistapaa niin johan pysyi paikallaan ja myös se kadonnut Salon solu löytyi myös :)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 16.07.2010, 22:04
Ajattelin piruttain kokeilla tuota zalaman lähestymistapaa eli plotin avulla ensin ja sitten segmeteillä hienosäädöt, ja ensivaikutelma: WOW! Mikä ero!

Kun ajoin replayna vanhoilla säädöillä niin tuo osaa helsinkiä kiusanneen solu (kunhan ensin sain menemään Helsinkiin) lähti alvariinsa hiihtämään kohti Lohjanjärveä heti kun pääsi mantereelle mitä se ei todellisuudessa tehdnyt.
Heti kun vaihdoin lähetymistapaa niin johan pysyi paikallaan ja myös se kadonnut Salon solu löytyi myös :)

Hmm... Olisikohan tuossa ratkaisu... Minulla yksi solu sai totaalihalvauksen ja juoksi suoraan sääaseman päälle ja kupeksi siinä kunnes poistui.
Osa soluista taas puolestaan pakkojumiutuvat tietylle alueelle, vaikka niiden piti liikkua kohti pohjoista. Täytyy ajaa ristikkäisreferenssiä kolmiomitatun datan kanssa, kun ehdin.
Asialla ei ole kuolettava kiire, koska kalibrointi toimii tällä hetkellä varsin pätevästi.

Mihin asti jouduit säätämään Plot Scale Adjustmentia?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaMihin asti jouduit säätämään Plot Scale Adjustmentia?

0.55:seen, segementit kaikki nollilla.
CG ja -CG Only molemmat valittuna.

Mulla oli ihan sama ongelma kun sinulla, solu jäi jumittamaan johonkin paikkaan, mulla ne jäi Suomenlahdelle livessä. Replayssä sain sen kyllä nousemaan Helsinkiin mutta sen jälkeen se otti sukset alleen kohti Saloa jääden Lohjanjärvelle kalaan :)

Plot scalen siirron jälkeen ajoin läpi pari kertaa ja lopputuloksena segmentteihin tuli aika pitkälle maa/meri-jaon mukaan säädöt, merelle pikkasen plussaa ja mitä enemmän maata segmentissä on sen enemmän miinusta, näin ainakin 0-180°-sektoreissa mistä dataa oli.

180-360° ei pahemmin dataa ole josta myös "virallista tietoa" muuta kuin se pieni ukkosentynkä huhti/toukokuun vaihteesta mutta sekin meni aikas hyvin jo pelkällä 0-asetuksella


Snowi

Itse olen taas lähtenyt aivan toisenlaisella tavalla tekemään noita säätöjä.
Aluksi minullakin oli säädetty vähän sitä sun tätä, mutta lopulta tein niin, että laitoin asetukset defaultiin ja säädien kaikki säädöt pelkillä segmenteillä. Aikaahan siinä meni, mutta olen ollut aika tyytyväinen noihin säätöihin. Nyt pitäisi itseasiassa vielä hienosäätää muutamia ilmansuuntia ja vielä tarkastaa noita muitakin, mutta mitä olen rakentaja.fi tutkaa seuraillut, niin aika mukavasti on osunut kohdilleen.

Myxi

Itselläni on tällä hetkellä säädöissä vain General strike ranging -23.00 (viime syksynä näytii aika hyvältä pelkästään näin), ja nyt kesällä lisäsin Segmented ranging 000-099 +5km, koska alkoi vetämään kaikki kotiin (syynä softa päivitys?).

Myxi

Onkos kukaan muu huomannut Nexstormin ominaisuutta, kun kesken salamoinnin sammuttaa ohjelman ja käynnistää uudelleen, niin etäisyydet on sen jälkeen ihan jotain muuta?

Äsken menin taas kokeilemaan, niin nakkasi alle 50km etäisyydellä olleen salamoinnin n. 150km etäisyydelle.