Nyt suunnittelen webin pystytystä. Sivut ym. on valmiina, mutta itse ja palvelun tarjoaja ei suosi/käytä ftp:tä ollenkaan.
Olen etsinyt neuvoa tai ohjetta, kuinka homma hoituu esim. scp:llä. Tietysti data-tiedoston voi siirtää toisella ohjelmalla, mikä kans on helppo homma.
Mutta mistä ohjelma joka siirtää esim. laitteen tiedot tiedostoon tunnin välein?
Eli onko teillä kokemusta miten homma voisi hoitaa ilman ftp:tä?
Tervetuloa ylläpidonkin puolesta Foorumille!

Tämä onkin hyvin kinkkinen kysymys...

En ole itse henkilökohtaisesti kuullut yhdestäkään palveluntarjoajasta, joka ei käytä FTP:tä edes jossain muodossa kotisivujen sisällön hallintaan...
Toki on tietenkin mahdollisuus myös, että palveluntarjoaja ei suosi sen käyttöä, koska kaikki data kulkee verkossa suojaamattomana, mutta säätietojen kyseessä ollen mitään tietoturvariskiä siinä ei kylläkään ole.
Mikä on tiedossa, on se, että ainakin yksi palveluntarjoaja, Sonera, on rajoittanut FTP-tiedonsiirtoa asiakkailtansa siten, että FTP-siirtoja voi suorittaa vain yhden kerran vuorokaudessa pp.inet.fi-päätteisiin sivustoihin. pp.inet.fi-sivutilan käyttö ei siis sovellu Cumulukselle millään muotoa.
Tilanne onkin ihan sitten vielä hankalampi, jos FTP-tiedonsiirtoa ei ole tuettu palveluntarjoajalta ollenkaan. Cumulus itsessään hallinnoi sivujen tietojen täyttöä ja lähetystä ja kaikki hoidetaan vain ja ainoastaan FTP:llä. SCP:tä ei ole tuettu ohjelmassa suoraan, eikä tiedossani ole, että Cumulus osaisi esim. käynnistää siirtovaiheessa mitään kolmannen osapuolen ohjelmaa (jotain SCP:hen kykenevää siirtosoftaa) tietojen lähettämiseen (Jos tietoni on väärää, korjatkaa ihmeessä).
Tilanteeseen on yhtenä ratkaisuna toisen palveluntarjoajan käyttöönotto, Esim. saunalahden Iso G. FinWX-sivusto ajaa sinne FinWX Helsinki-42:n salamatutkakuvaa ja muutakin säähän viittaavaa dataa, joka ruuhkatilanteen tullen on hyvä olla jossain muualla, kuin 1Mbit/s ulospäin kulkevan ADSL-yhteyden takana. Myös edullisia webhotelliratkaisujakin on tarjolla ja niihin kannattaa myös tutustua, jos oman palveluntarjoajan toiminta rajoittaa sivuston rakentamista.