Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Tiedonsiirto ftp tilalla scp

Aloittaja jpaasov, sunnuntai, 09.05.2010, 18:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jpaasov

Moi kaikille.

Tuli eilen käytyä ClasOhlsonilla ja lähti sääasema mukaan. Olen himoinnut jonkinlaista asemaa jo pitkään, mutta ajattelin aloittaa edullisesta päästä.
Laite on ilmeisesti WH-1080PC, ainakin kuvat täsmää. Laatikon mukana tulevaa cd:seen en ole koskenutkaan, vaan asensin Cumulus:en suoraan.
Asetukset kohilleen tyypiksi FineOffset/W... jne. ja väyläksi USB. Avot... ei mitään ongelmia, käyrät, laite ja ohjelma toimii. :)
Ainoastaan ihmettelen että minne Cumulus datan tallentaa. En ainakaan Ms Vistasta sopivaa tiedostoa löytänyt. Tiedysti olen määritellyt keskiyön,
mutta kone ei ole ollut ko. ajankohtana auki ja muutaman kerran olen bootannut ja siltin graaffit ovat kohdallaan.

Nyt suunnittelen webin pystytystä. Sivut ym. on valmiina, mutta itse ja palvelun tarjoaja ei suosi/käytä ftp:tä ollenkaan.
Olen etsinyt neuvoa tai ohjetta, kuinka homma hoituu esim. scp:llä. Tietysti data-tiedoston voi siirtää toisella ohjelmalla, mikä kans on helppo homma.
Mutta mistä ohjelma joka siirtää esim. laitteen tiedot tiedostoon tunnin välein?

Eli onko teillä kokemusta miten homma voisi hoitaa ilman ftp:tä?
___________________________
FinWX Tampere-27

teutari

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - sunnuntai, 09.05.2010, 18:16
Ainoastaan ihmettelen että minne Cumulus datan tallentaa. En ainakaan Ms Vistasta sopivaa tiedostoa löytänyt.

Moro ja tervetuloa foorumille!

Vista vie tuon datan vähän kiven ja kannon taakse mutta data pitäisi löytyä tuolta:
(C:) AppData - Local - VirtualStore - Program Files - Cumulus

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - sunnuntai, 09.05.2010, 18:16
Nyt suunnittelen webin pystytystä. Sivut ym. on valmiina, mutta itse ja palvelun tarjoaja ei suosi/käytä ftp:tä ollenkaan.
Olen etsinyt neuvoa tai ohjetta, kuinka homma hoituu esim. scp:llä. Tietysti data-tiedoston voi siirtää toisella ohjelmalla, mikä kans on helppo homma.
Mutta mistä ohjelma joka siirtää esim. laitteen tiedot tiedostoon tunnin välein?

Eli onko teillä kokemusta miten homma voisi hoitaa ilman ftp:tä?

Tervetuloa ylläpidonkin puolesta Foorumille! :)

Tämä onkin hyvin kinkkinen kysymys...  ???
En ole itse henkilökohtaisesti kuullut yhdestäkään palveluntarjoajasta, joka ei käytä FTP:tä edes jossain muodossa kotisivujen sisällön hallintaan...
Toki on tietenkin mahdollisuus myös, että palveluntarjoaja ei suosi sen käyttöä, koska kaikki data kulkee verkossa suojaamattomana, mutta säätietojen kyseessä ollen mitään tietoturvariskiä siinä ei kylläkään ole.

Mikä on tiedossa, on se, että ainakin yksi palveluntarjoaja, Sonera, on rajoittanut FTP-tiedonsiirtoa asiakkailtansa siten, että FTP-siirtoja voi suorittaa vain yhden kerran vuorokaudessa pp.inet.fi-päätteisiin sivustoihin. pp.inet.fi-sivutilan käyttö ei siis sovellu Cumulukselle millään muotoa.

Tilanne onkin ihan sitten vielä hankalampi, jos FTP-tiedonsiirtoa ei ole tuettu palveluntarjoajalta ollenkaan. Cumulus itsessään hallinnoi sivujen tietojen täyttöä ja lähetystä ja kaikki hoidetaan vain ja ainoastaan FTP:llä. SCP:tä ei ole tuettu ohjelmassa suoraan, eikä tiedossani ole, että Cumulus osaisi esim. käynnistää siirtovaiheessa mitään kolmannen osapuolen ohjelmaa (jotain SCP:hen kykenevää siirtosoftaa) tietojen lähettämiseen (Jos tietoni on väärää, korjatkaa ihmeessä).

Tilanteeseen on yhtenä ratkaisuna toisen palveluntarjoajan käyttöönotto, Esim. saunalahden Iso G. FinWX-sivusto ajaa sinne FinWX Helsinki-42:n salamatutkakuvaa ja muutakin säähän viittaavaa dataa, joka ruuhkatilanteen tullen on hyvä olla jossain muualla, kuin 1Mbit/s ulospäin kulkevan ADSL-yhteyden takana. Myös edullisia webhotelliratkaisujakin on tarjolla ja niihin kannattaa myös tutustua, jos oman palveluntarjoajan toiminta rajoittaa sivuston rakentamista.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

jpaasov

Hei,

Kiitos polusta. :-) Siellähän data on ihan teksti-tiedostona - vähän pelkäsin binääriä paholaista.
Nyt tarvittavat palikat on koossa.

Kotisivuni ei ole ihan normaalissa paikassa. Kyseessä on pcuf.fi palvelin, jonne ei ftp:llä pääse ja itsekkin vierastan vähän kyseistä protokollaa. Mutta tuo polku auttoi huomattavasti.

Tarkoituksena on siirtää data tiedosto - vaikka 10 min välein - palvelimelle käyttäen pscp:tä.
Ajastuksen komennan at-komennolla (tai vastaavalla, mutta vistan puolella).
Itse en tykännyt cumulusen sivu-tyylistä. Ajattelin rakentaa itse.... Voi olla että tyydyn cumulus-tyyliin vähän myöhemmin.... kun huomaan että itse en saa parempaa aikaiseksi. :)
___________________________
FinWX Tampere-27

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - sunnuntai, 09.05.2010, 22:03
Kotisivuni ei ole ihan normaalissa paikassa. Kyseessä on pcuf.fi palvelin, jonne ei ftp:llä pääse ja itsekkin vierastan vähän kyseistä protokollaa. Mutta tuo polku auttoi huomattavasti.

Ahaa, tuo sitten selittäneekin tilanteen melko hyvin. Et vain maininnut palveluntarjoajaasi aikaisemmassa postauksessasi, niin jäin vain arvuuttelemaan.
FTP:llä on tietenkin omat riskinsä, kuten käyttäjätunnuksen ja salasanan liikkuminen selkokielisenä verkossa ja itse protokollahan on suunnilleen yhtä vanha, kuin Internet itse, joten sinällään se on tietyissä konfiguraatioissa turvaton.

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - sunnuntai, 09.05.2010, 22:03
Tarkoituksena on siirtää data tiedosto - vaikka 10 min välein - palvelimelle käyttäen pscp:tä.
Ajastuksen komennan at-komennolla (tai vastaavalla, mutta vistan puolella).
Itse en tykännyt cumulusen sivu-tyylistä. Ajattelin rakentaa itse.... Voi olla että tyydyn cumulus-tyyliin vähän myöhemmin.... kun huomaan että itse en saa parempaa aikaiseksi. :)

pscp:n käyttö on varmastikin OK, mutta se voi vaatia hieman kikkailuja kohdallasi, jotta saat kaikki Cumuluksen julkaisemat tiedot käyttöösi, sillä Cumulus, luodessaan sivuja, käyttää tägejä, joiden tilalle se laittaa arvon. Mikäli oikein muistan, Cumuluksen voi laittaa prosessoimaan itsetehtyä sivua, johon näitä tägejä on upotettu, jolloin kaikki senhetkiset mitatut arvot ovat siellä valmiina, kun pscp heittää datan sivuillesi. Toinen ja samalla teknisempi vaihtoehto onkin sitten se, että pscp heittää Cumuluksen luoman realtime.txt-tiedoston sivustollesi ja PHP:llä (tai vastaavalla) suoritetaan tiedoston luku, datan erottelu ja julkaisu palvelimella (jos se skriptausta tukee).

Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat suoraan FinWX:n ja NWN:n jäsenasemaksi liittymisen, kunhan Cumuluksen luoma realtime.txt-tiedosto on sivuiltasi luettavissa. Molemmat palvelut osaavat lukea tuota realtime.txt-tiedostoa ja julkaista tiedot suoraan sen avulla. Se kannattaa siis liittää mukaan lähetettävien tiedostojen listalle ja pistää Web-lomakkeet liikkeelle molemmille palveluille. ;)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

jpaasov

#5
Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - maanantai, 10.05.2010, 08:42
Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat suoraan FinWX:n ja NWN:n jäsenasemaksi liittymisen, kunhan Cumuluksen luoma realtime.txt-tiedosto on sivuiltasi luettavissa. Molemmat palvelut osaavat lukea tuota realtime.txt-tiedostoa ja julkaista tiedot suoraan sen avulla. Se kannattaa siis liittää mukaan lähetettävien tiedostojen listalle ja pistää Web-lomakkeet liikkeelle molemmille palveluille. ;)

Ei ongelmia - muistelen että realtime.txt löytyi ja tiedoston saa varmaakin siirtymään, mikäli saan kaiken muun toimimaan. Voi mennä ensiviikonloppuun kun pääsen rakentamaan systeemiä kuntoon. Mutta pikkuhiljaa eteenpäin :)

110510 1032
Väliaikatietoja projektista. realtime.txt ei löyty, mutta wxnow.txt löytyy.
Vistan schedulen kanssa on vielä opiskelua. Ei lähde suorittamaan bat:ia oikein.
Muuten näyttää valoisammalta.

wxnow.txt syntaksi näyttää mielenkiintoiselta :). Sen muokkaaminen si-järjestelmään voi ollla haastavaa.
**********
May 10 2010 21:32
090/000g001t044r001p...P003h100b10113
**********


___________________________
FinWX Tampere-27

jpaasov

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - maanantai, 10.05.2010, 10:07
110510 1032
Väliaikatietoja projektista. realtime.txt ei löyty, mutta wxnow.txt löytyy.
Vistan schedulen kanssa on vielä opiskelua. Ei lähde suorittamaan bat:ia oikein.
Muuten näyttää valoisammalta.

wxnow.txt syntaksi näyttää mielenkiintoiselta :). Sen muokkaaminen si-järjestelmään voi ollla haastavaa.
**********
May 10 2010 21:32
090/000g001t044r001p...P003h100b10113
**********

Noniin, nyt wxnow.txt päivittyy palveluun.
http://www.pcuf.fi/~jpaasov/weather/Wxnow.txt
Onko tuo muoto sellainen että se kelpaa FinWX ja NWN palveluihin?

Vielä on testattavaa, että prosessi pysyy päällä, joten vielä en liity mukaan.
___________________________
FinWX Tampere-27

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: jpaasov - keskiviikko, 12.05.2010, 09:07
Noniin, nyt wxnow.txt päivittyy palveluun.
http://www.pcuf.fi/~jpaasov/weather/Wxnow.txt
Onko tuo muoto sellainen että se kelpaa FinWX ja NWN palveluihin?

Vielä on testattavaa, että prosessi pysyy päällä, joten vielä en liity mukaan.

Wxnow.txt:n muoto on sama, kuin APRS-järjestelmän lähetteellä ja samalla sellainen, että FinWX:n parseri kykenee sen lukemaan ja kääntämään järjelliseen muotoon. Jos en väärin muista, myös NWN tukee samaa formaattia. Wxnow:n ja Realtime:n erona on se, ettei Wxnown datassa ole kaikkia niitä ominaisuuksia, joita Cumulus-ohjelmalla on yleensä tarjota, mutta se ei ole negatiivinen asia. Saattaa olla, ettei Cumulus luo tuota tiedostoa Fine Offset-sääasemilla.

Tee testejä aivan kaikessa rauhassa ja kun koet, että kaikki on valmista, heittele web-lomakkeilln, niin lisätään sääasema mukaan palveluihin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------