sääasema WH-1080 asennus

Aloittaja sampo, maanantai, 12.04.2010, 18:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sampo

Moi. Uusi foorumilla ja ostin tommosen classOhlsen sää aseman mallia WH-1080pc, Eli vissiinkin tunnettu myös Velleman WS-1080? en tiedä noista. Mutta mukana tulleen ohjelman heitin mäkeen ja latasin cumuluksen, niinkun täälä on "neuvottu" :) mutta kysymykseeni, eli tarkoituksena asentaa anturit talon katolle. Ajatuksena olis noi tuulianturit sinne katolle tikun päähän ja räystään alle talon seinään toi ilman lämpö/kosteus/paine anturi (ettei olis suorassa auringon paisteessa) mutta sitten toi sade anturi.. mihinkäs se kannattais laittaa? onko altis mittaus virheille jos asennan suoraan katolle sen? kun jostain luin että kannattais johonki muualle laittaa.

tito

#1
Tervehdys ja tervetuloa mukaan!
Tuon sademittarin asennuspaikassa kannattaa ottaa huomioon, että pääsee kohtuuhyvin tarvittaessa sitä puhdistamaan roskista yms. Muuten sen olisi hyvä olla aukealla paikalla johon sade pääsee esteettömästi eikä puuut, pensaat ja tuuli kovin vääristä mittaustuloksia.
Jos haluaa talviaikaan mitata sademäärää on sadeanturiin laitettava lämmitys ja tuulianturiin kokemuksesta neuvoisin myös laittamaan talven varalta sulatuksen. Tuota WH:n tuulianturia en tunne, mutta ilmeisesti siihenkin tuon sulatusvastuksen pystyy laittamaan.
Tuulianturista juttua täällä http://www.finwx.net/forum/index.php/topic,1219.0.html  ja täällä http://www.finwx.net/forum/index.php/topic,1387.msg8247.html#msg8247

sampo

sitä juurikin meinasin että ei varmasti katolle kannata sitä laittaa koska tuuli pääse puhaltamaan esteettömästi vääristäen mittaus tuloksia. Tuuliantureista en tiedä uskallanko niitä purkaa, mutta tämän näköinen kapistus. ja tähän joutuisi vissiinkin laittamaan molempiin ton sulatuksen kun on erillisinä noi suunta ja nopeus anturit. onhan tässä kesä aikaa miettiä mitä patenttia noihin keksisi. :)

angle

Jos tähän haluaisi vaihtaa pidemmät kaapelit lämpötilaosan ja muiden anturien väliin, niin millähän liittimillä ne päät pitäisi olla? Jotain RJ liittimiä ne kai on ???

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: angle - maanantai, 18.07.2011, 19:52
Jos tähän haluaisi vaihtaa pidemmät kaapelit lämpötilaosan ja muiden anturien väliin, niin millähän liittimillä ne päät pitäisi olla? Jotain RJ liittimiä ne kai on ???

Jos laite seuraa La Crossen ja muiden vastaavien sääasemien jalanjälkiä, niin anturit liitetään lähetinyksikköön puhelinkaapelipäisillä (RJ11)-liittimillä. Mikäli näin on, laitteen anturien etäisyyttä voitaneen lisätä hommaamalla "jatkopaloja", joiden päihin piuhat liitetään. Ne kun todennäköisesti jäävät ulkoilman armoille, on silloin hyvinkin tärkeää huolehtia niiden vesitiiviydestä ja käyttää itsevulkanoituvaa teippiä tai vastaavaa teippiä liitospisteen suojaamiseen ja asennuksessa varmistua, ettei kaapelia pitkin pääse vesi valumaan liitospisteeseen.

Sitten se etäisyys... koska on todennäköistä, että sääasemassa käytetään puhelinpiuhoista tutuksi tullutta lattamallista kaapelia, sen häiriösuojaus saattaa olla La Crossen tapaan hieman haasteellinen, joten järkeenkäypien lukujen saamiseksi laitteelta ulos, uskallan väittää, että jatkokaapelin maksimimitta pyörinee jossain 10m paikkeilla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Rambe

Tervehdys.  Tässä olen jonkin aikaa seurannut tätä foorumia ja teidän "konkareiden " sääsivuja. Joten rekisteröidyin, että pääsee keskusteluun mukaan.

Niin asiaan. Minulla on ollut tuo "Klasun" asema n. 3v. ja toiminut on, paitsi..... Tuo tuulimittari osa on tehnyt jonkinverran kiusaa jäätymisen suhteen, mutta olen antanut välillä pienen silikoni käsittelyn. Muutama suihkaus spraysilikonia pitää sulaneen veden jättämät tipat pois. Ongelma oli siinä kuin kaunis tyyni päivä ja aurinko paistoi ja sulatti lumen joka oli kertynyt mittalaitteen päälle jossakin vaiheessa ko. vesi jäätyi ja "liimasi" mittalaitteen runkoon kiinni. Tuulisella säällä ei ongelmaa ollut.

Tuulimittarin osoitin sekä tuo vispilä (joku varmaan tietää oikeatkin nimet) lähtee helposti irti, kun varovasti pienen pientä väkivaltaa käyttää. Runkoa ja näitä mittalaitteita yhdistää pieni laakeri. Eli muistaakseni rungossa on pieni tappi ja vastapuolella on isompi reikä johon laakerin ulkokehä sopii.
Eli runko kiinni johonkin (viilapenkki) ja varovasti nostaa suoraan ylöspäin. Olettaen, että tämä vispilä/viiri on ylöspäin. Se pieni tappi, joka menee laakerin sisään katkeaa helposti.

Itse en ole rakennellut lämmittimiä enkä muita hienouksia. Olen vain kerännyt dataa.

angle

LainaaTervehdys.  Tässä olen jonkin aikaa seurannut tätä foorumia ja teidän "konkareiden " sääsivuja. Joten rekisteröidyin, että pääsee keskusteluun mukaan.

Fiksusti tehty, tervetuloa mukaan. Lisää uusia mielipiteitä ja kokemuksia on pelkkää plussaa mihin tahansa asiaan.

Lainaakaunis tyyni päivä ja aurinko paistoi ja sulatti lumen joka oli kertynyt mittalaitteen päälle jossakin vaiheessa ko. vesi jäätyi ja "liimasi" mittalaitteen runkoon kiinni. Tuulisella säällä ei ongelmaa ollut.

Samat havainnot minullakin yhden talven kokemuksella. Viisi tai kuusi kertaa kävin herkistelemässä viime talvena, joista puolet vaati vaimon fööniä avuksi.

LainaaItse en ole rakennellut lämmittimiä enkä muita hienouksia

En ole minäkään mitään tuohon veistellyt. Nuo anturit on melko pienet ja kaksi erillistä tai oikeastaan kolme jos laskee sadekipon mukaan. Varmaan noihin jotain pystyisi laittamaan. Vähän niin olen miettinyt että jos jotain laitan niin saisi olla tehokkaat vastukset, jotka sitten kytkisin päälle vaan tarvittaessa. Näin siis tuulianturien kanssa.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Rambe - tiistai, 26.07.2011, 17:08
Minulla on ollut tuo "Klasun" asema n. 3v. ja toiminut on, paitsi..... Tuo tuulimittari osa on tehnyt jonkinverran kiusaa jäätymisen suhteen, mutta olen antanut välillä pienen silikoni käsittelyn. Muutama suihkaus spraysilikonia pitää sulaneen veden jättämät tipat pois. Ongelma oli siinä kuin kaunis tyyni päivä ja aurinko paistoi ja sulatti lumen joka oli kertynyt mittalaitteen päälle jossakin vaiheessa ko. vesi jäätyi ja "liimasi" mittalaitteen runkoon kiinni. Tuulisella säällä ei ongelmaa ollut.

Tervehdys, Rambe ja tervetuloa mukaan foorumille! :)
Tuo mainitsemasi tuulimittarin tuulennopeusanturikuppien jäätyminen on perin tavanomainen häiriötyyppi, joka vaikuttaa olevan riippumaton merkistä tai mallista.

Itse omistin aikoinaan La Crosse WS-3600 -sääaseman, jonka turbiinimallinen tuulimittari jäätyi tuon tuostakin, kun vähänkään kosteamman ilmanalan jälkeen lämpötila laskee pakkaselle. Huomasin myös tuon silikonin toimivaksi ratkaisuksi ja taisimpa joskus äityä käyttämään lukkosulaakin silloin, kun turbiinin lavat olivat oikein kunnolla hirttäneet kiinni.

Lainaus käyttäjältä: Rambe - tiistai, 26.07.2011, 17:08
Itse en ole rakennellut lämmittimiä enkä muita hienouksia. Olen vain kerännyt dataa.

Se onkin varsin pätevä tapa harrastaakin. Yleensä lisärakentelu lähtee jostain tarpeesta parantaa sääaseman mittausten luotettavuutta tai jos ei ole sääaseman tarjoamaan mittausarsenaaliin tyytyväinen.
Minullakin se alkoi tapaasi mukaillen vain datan keruusta omaan käyttöön, mutta sen jälkeen harrastus alkoi leventymään enemmän ja lopulta mittaukset alkoivat kulkemaan myös nettiin päin. Mittauskaluston kiinnityspaikka on muuttunut kolmimetrisestä, valkoiseksi maalatusta pyörökepistä nykyiseen tulevaan alumiini- ja lasikuitumastokompleksiin kaikenmaailman haruksineen. Pitäähän niitä antureita olla. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------