Eka sääasema

Aloittaja OH6MQM, sunnuntai, 28.03.2010, 22:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OH6MQM

Hei

Olen aloittelemassa harrastusta ja pitäisi ostaa ekat laitteet
Olisiko myynnissä.

Yhteydenotot : esko.petaja@kolumbus.fi


yka

Lainaus käyttäjältä: OH6MQM - sunnuntai, 28.03.2010, 22:39
Hei

Olen aloittelemassa harrastusta ja pitäisi ostaa ekat laitteet
Olisiko myynnissä.

Yhteydenotot : esko.petaja@kolumbus.fi



Jos haluat säätietojesi näkyvän netissä ja mahdollisesti aiot toimittaa niitä kansainvälisiin sääpalveluihin, tarvitset sekä laitteet että ohjelman. Valitettavasti mikä laite hyvänsä ei toimi minkä ohjelman kanssa vain. Lisäksi tulisi selvittää, millaisilla ohjelmilla pystyt toimittamaan tietoja kansainvälisiin palveluihin, jos sitä haluat.
Käytettävissä olevia säälaitteita on useita. Halvempia, mutta kyllä yleensä toimivia ovat La Crossen toimittamat, kalliimpia ja yleensä hyvin toimivia Davisin laitteet. Muutamilla näiden sivustojen käyttäjillä on Peet Brosin laitteet, joita ei ole moitittu,  ja muitakin vielä on.
Ainakin La Crossen ja Davisin laitteita saa Suomesta. Muutamat ovat niitä kyllä ostaneet ulkomailta. On vain huomattava, että Amerikasta ostetut eivät aina ole käypiä Euroopassa tietojen siirrossa käytetyn radiotaajuuden vuoksi.
Itselläni on La Crossen asema, kaikkein innokkaimmat hankkivat Davisin laitteita, vaikka ne ovatkin aika tavalla kalliimpia kuin La Crosse.

Useimmat edellä mainittujen toimittajien laitteet, jotka on tarkoitettu säätietojen nettiin toimittamiseen, toimivat ongelmitta sellaisten sääohjelmien kuin Weather Display (Uusi Seelanti), Virtual Weather Station (USA) ja Cumulus (Skotlanti) kanssa. Muitakin ohjelmia on.
Maksuttomat eivät yleensä toimi sillä tavoin, että niitä kannattaisi asentaa, lukuunottamatta Cumulusta, jos on sen kanssa keskusteleva asemalaitteisto. Ohjelmien hinnat ovat noin 100-150 euron paikkeilla. Laitteiden hinnat ovat paljon laajemmassa skaalassa, noin 300-1000 euroa summittain sanottuna.

Joskus täälläkin näkyy myytävän jotakin käytettyä laitetta. Niiden kunnosta ei tietenkään etukäteen voi olla varma, kun mitään takuuta ei käytetylle laitteelle yleensä saa. Käytetyn ohjelmankin saattaa joku myydä, vaikka en nyt muista, että niitä juurikaan olisi ollut tarjona.
Olen sitä mieltä, että vähemmillä harmailla hapsilla pääsee, kun ostaa uudet laitteet. La Crossea ovat myyneet Paratronic Oy Pohjanmaalla ja Davisia Ilkka Lilja Jyväskylästä. Näillä sivuilla esiintynyt Nordic Weathershop taitaa olla tällä hetkellä alhaalla. Paratronicista on minulla pelkkää hyvää sanottavaa, Ilkka Liljaa on vähän moitittu lähinnä kovista hinnoista. Ohjelmat olen itse tilannut netistä.

Ja, kysyä saa. Siihen tämä foorumi on hyvin varustautunut.
yka

Snowi

Minkälaista hintaluokkaa olet ajatellut?
Minulla nimittäin on Paratronicista ostettu La Crossen sääasema minkä voisin periaatteessa myydä, koska tällä hetkellä on Davisin asema pääasiallisessa käytössä. Uutena tuo maksoi muistaakseni 200€, mutta tietenkin nyt käytettynä lähtisi paljon halvemmalla. Asema on ostettu syksyllä 2008 eli noin 1.5 vuotta vanha ja toimii täydellisesti. En ole käynyt katsomassa katolla noiden antureiden kuntoa, mutta tuskinpa ovat miksikään menneet kun näyttävät toimivankin normaalisti.

OH6MQM

Kiitos infosta

Olisin kiinnostunut myös lähettämään dataa APRS verkkoon.
(Radioamatööri kun on).

Joissain softissa on Liityntä tähän.
Itsellä on byonics APRS modeemi ja TNC.

Mikä olisi tähän paras vaihtoehto.

Onko Kenelläkään tästä kokemusta ?

T. Esko


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: OH6MQM - maanantai, 29.03.2010, 09:28
Kiitos infosta

Olisin kiinnostunut myös lähettämään dataa APRS verkkoon.
(Radioamatööri kun on).

Joissain softissa on Liityntä tähän.
Itsellä on byonics APRS modeemi ja TNC.

Mikä olisi tähän paras vaihtoehto.

Pääosa kolmannen osapuolen sääasemaohjelmista osaa lähettää dataa APRS-verkkoon suoraan palvelinten kautta, joten periaatteessa se tekee APRS-modeemin tarpeettomaksi. Data on tosin vain CWOP:iin putoavaa säädataa. Jos datan sisältö on esim. paikannusdataa tai sanomaliikennettä, silloin tilanne on erilainen ja ainakin ohjelmatarjonta muuttuu perin rajalliseksi.

Fyysisten liitäntöjen osalta ainakin Peet Bros Ultimeter-sarjan asemat voidaan kytkeä suoraan Kenwood TM-D710A-radioon aseman sarjaporttiliitännästä. Muiden radioiden toimivuudesta tuolla kaapelilla en osaa sanoa, saatika sitä, millä tavalla tuo toimii laitetasolla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------