Esimerkiksi djmake taitaa mielipiteiden jakamisen suoraan ja surutta - mies kirjoittaa kuten asian ajattelee. Mielipiteet ovat joskus olleet hätkähdyttäviä ja ensi silmäyksellä käyneet sillä "harmaalla alueella" - rajalla, joka on provokaation ja asiallisen kirjoittamisen välissä.
djmake kyllä uskaltaa sanoa asiat suoraan sen kummemmi asiaa kaunistelematta. Monesti itsekin olen miettinyt, että onko tarkoitus jopa tahallisesti provosoida muita kirjoittajia, sen verran usein tuntuu, että mies on aina eri mieltä asioista

.
Vuosien saatossa on oikeassa maailmassa oltu monelaisten ihmisten kanssa tekemisissä jo työnkin puolesta. Silloin asennoidutaan tottakai sen mukaisesti. Mutta jos on puheissa jonkun ennestään tutun kanssa muissa yhteyksissä tai varsinkin netissä, niin mieluusti sanoo niinkuin asian ajattelen. Siis jos se on siedettävällä järkevyydellä mahdollista. Aikansa jos kaunistelee, niin välillä itse asiakin muuttuu. Siitä taas voidaan toki olla montaa mieltä, että mikä on se paras tapa.
Se pitänee paikkansa, että olen monesta asiasta eri mieltä. Toisaalta osittain varmaan siksikin sellaiselta tuntuu, kun sen monesti sanon ääneen, enkä ole hiljaa ja mieti itsekseni "olikohan tuokaan nyt ihan noin". Ei sekään keskustelua ainakaan edistä. Provosointia välttääkseni koitan mahduttaa ihan perustelujakin mukaan, ettei jäädä sille yhden lauseen "oot väärässä"-tasolle. Eri asia, että lukeeko joku niitä välillä puoleksi romaaniksi venyviä kirjoituksia. Puhumattakaan, jos olen Laihon kanssa eri mieltä. Lopputuloksena syntyy monen romaanin mittainen keskustelu, jonka lukemiseen tarvitaan melkoista omistautumista.
Ja kuten Laiho totesi, niin ensisilmäyksellä jne. Välillä kannattaa tietysti lukea uudelleen, jos ihan suoraan provolta näyttää. Niin teen täälläkin itse ja välillä hetken sulattelenkin asiaa ennenkuin olen mitään mieltä.
Ja esitettyyn kysymykseen vastatakseni... Mailia ei ole ylläpidolta tullut. Sen huomaa sitten, jos tulee tai on kengänkuva takalistossa. Ja myös sen, jos itse katsoo aiheelliseksi korjata ennen/ilman mailia luunsa muualle.
Tuon takia moni voi pahoittaa mielensä, jos asiat sanotaan suoraan päin pläsiä sen kummemmin hienostelematta. Mutta ei siinä mitään, meitä ihmisiä on erilaisia ja jokaisella on oikeus tuoda näkemyksensä ilmi, kunhan muistaa pysyä sallittujen rajojen sisäpuolella loukkaamatta muita ihmisiä.
Ajattelen tuon niin, että asiat saattavat tapella, eivät niinkään ihmiset. Mikään ei oikein edisty niin, jos kaikki vaan nyökyttelevät, eikä kukaan oikeasti sano mitään mihinkään asiaan.
Se taas on totta, että monta asiaa voi ymmärtää monella tavalla. Kyllä täältäkin löytyy sellaisia kirjoituksia, joista ei itse ole varma, että miten ne pitäisi ajatella tai ymmärtää. Kuten vaikka tässä keskustelussa. Ykan kirjoittama oli lähestulkoon kuin itseni kirjoittama. Eli ymmärsimme asian samoin (ja myös kerroimme sen), mutta ilmeisesti eri tavalla, mitä muut tai mitä se oli tarkoitus ymmärtää. Sitä en sitten tiedä, että miten keskusteluun osallistumattomat ajattelivat tai oliko vika kirjoittajassa vai lukijassa vai sekä-että.
Et ole ainakaan minun täällä oloni aikana ketään loukannut, mutta välillä itse ilmaisisin asioita hitusen hienovaraisemmalla tavalla

No ehkä joskus. Tosin jos normaalista poiketen alkaa puhumaan täysin ympäripyöreitä, niin siitähän lähtee uskottavuus.
Kuten jo monesti sanottu tämän foorumin yksi pilareista on leppoisuus.
Kun aikanani tänne ensimmäisen kerran eksyin, niin jäi kyllä ajatuksiin myös "eikö harrastuksen pitäisi olla mukavaa ajanvietettä, eikä jotain tosikkomaista pilkunviilaamista" Ja myöhemmin melko pian rekisteröitymisen jälkeen otin erääseen keskusteluun kantaa, kun vaikutelmaksi jäi todellakin ihan muuta, kuin leppoisuus. Kenkää ei silloin sentään tullut, vaikka vähän olin siihenkin varautunut. Ja varmasti osalla kävi jo silloin mielessä, että "mikä toikin tyyppi luulee olevansa"
Asioita kun voi katsoa niin monelta kantilta. djmake on tuonnut monesti "valtavirrasta" eriävät mielipiteet esille mikä on hienoa, näkökantoja on yhtä monta kun katselijaakin, ja esimerkkinä jossain asennusjutussa niin voihan joku asia jäänyt huomaamatta mikä tulee esille kun katselee asiaa "eri suunnasta".
Monessa asiassa voi joko mennä virran mukana tai sitä vastaan. Ehkäpä se menee niin, että menen sitä vastaan osin ihan periaatteesta. On niin monta kertaa tullut vastaan tilanteita, joissa joku on esittänyt asian, kukaan ei ole sitä kyseenalaistanut mitenkään ja sitten onkin muuttunut totuudeksi. Enkä sano, että olisin aina oikeassa ollessani jotain mieltä, mutta mitä enemmän mielipiteitä, sitä varmemmin tulevat eri näkemykset esille ja yleensä sitä paremmin perusteltuinakin.
Tuo asennus tms puoli on yksi sellainen, jossa mieluusti ottaa itsekin rakentavia vinkkejä vastaan. Välillä on kovin vaikea huomata jotain itsestäänselvää virhetta tai tule ajatelleeksi muunlaista ratkaisua.
Noihin eri näkökantoihin viitaten päästään "lempiaiheeseen". On nimittäin tullut turhan monta kertaa vastaan harrastuksen loppuminen jo ennen alkua väärien välineiden ja/tai neuvojen takia. Sääpuolen osalta se tarkoittaa jotakuinkin seuraavaa: "no kun siellä sanottiin, ettei mitään halpaa asemaa kannata ostaa" ja ihan samalla tavalla myös se, että harrastusta pidetään äärimmäisen hankalana asiana kaikkine miljardin ominaisuuden nettisivuineen jne. Vaikutelma on sellainen, että kyseessä on joku salatiede, jossa jokaisen pitää vielä keksiä pyöräkin uudelleen.
Mitä enemmän asioita on kyseenalaistettu, niin sitä enemmän niistä on keskustelua. Ja sitä enemmän on tuotu esille eri laitteita ja sitä, että voiko halvallakin pärjätä ja jos voi, niin mitä mahdollisesti menettää. Samaten myös sitä, ettei välttämättä tarvitse olla mikään koodaajaguru, vaan tiedot voivat olla jopa La Crossen tekeleen tuottamaan tapaan yksi kuva ja siinä halutut asiat. Mahdollisesti esitetty jotain muitakin ratkaisuja jopa esimerkkien ja koodinpätkien kera.