Kirjoittaja Aihe: Barometri ja korkeus merenpinnasta  (Luettu 45604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa djmake

  • Kiinteä osa Foorumia
  • *****
  • Viestejä: 358
Vs: Barometri ja korkeus merenpinnasta
« Vastaus #10 : Lauantai, 13.03.2010, 02:45 »
Lainaus
Eikös Davis ilmoita tarkkuudeksi +-1,7 hPa?
Daviksen ilmoittama tarkkuus on -+ 1.0 hPa.

Piti oikein tarkistaa ja kyllä tuo mainitsemasi Davisin ilmoittama on. Tosin kyllähän sekin selvisi, että mistä tuo muistelemani arvo on tullut. Tuollahan se:
http://www.finwx.net/forum/index.php/topic,1345.0.html

Lainaus
Silloin kun enismmäistä asemaa olin asentamassa tänne Salon seudulle tein simppelisti niin että otin lähiseudun asemien (FMI & PWS) arvot suunnilleen ympyrästä Turku/Hki/Tampere ja otin siitä k-arvon ja hyvin toimisi. Silloin tosin muistaakseni oli säätyyppi aika vakaa eli eroa ei ollut paljoa niitten välillä, mutta jotain tyyliin 0.2 hPa Turun ja Hki välillä, joten laitoin sen 0.1 hPa:lla korjatun arvon asemaan. :)

Tuollaista samankaltaista aikanaan tein. Tosin silloin FMI:n arvot eivät päivittyneet liian reaaliaikaisena, mutta kellonajan kerahan ne sai. Sitten tarkistaen, että mitä oma asema on silloin näyttänyt. Samaa muutaman kerran muutaman ekan viikon ajan, niin sai vähän ääripäitäkin. Ja sitten koko roskasta se parhaan tuntuinen keskiarvosäätö.

Lainaus
Davikseenhan kerrotaan se korkeus asetuksissa ja omassa tein niin että laitoin sen korkeuden mitä karttapaikan kartasta sain ja hvyin on toiminut. Ainakin täälläpäin karttapaikan kartasta saa ihan riittävän hyvin sen korkeuden selville (menee korkeusviiva suunnilleen talon kohdalta).

Eikä ole ainoa laite, johon menee metreissä. Oma lukunsa on sitten se, että millainen porrastus missäkin on.

Lainaus
Eli oma ohje olisi että seuraa pikkasen lähiasemien arvoja, ja hienosäätää tarpeen vaatiessa.

Samaa mieltä. Plus toki nuo em metrit. Sillä pääsee siihen tarkkuuteen, mitä asema pystyy näyttämään.

Jos taas haluaa viilata pilkkua noissa säädöissä, niin sitten pitäisi muun lisäksi mitata paine-ero sisä vs ulko. Painovoimainen ilmanvaihto ei isoa eroa tee, mutta koneellisella voi jo eroa syntyä.
Itseasiassa pitäisi joskus testata. Jossakin pitäisi olla riittävän tarkka paine-eromittari.

Poissa Snowi

  • Foorumin Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2072
    • Sääasema Klaukkala
Vs: Barometri ja korkeus merenpinnasta
« Vastaus #11 : Lauantai, 13.03.2010, 14:52 »
Ai niin. Eiköhän se oikea arvo ole 1 hPa /  8 m eli 1,25 kymmenelle metrille.

Kyllä tuo Daviksen konsoli vain ilmoittaa, että yhdellä metrillä muuttuu 0,2hPa, enkä usko että ovat sitä hatusta heittäneet. Eli tuohan tekee kymmenellä metrillä 2hPa. Toisaalta en sitten tiedä pyöristääkö tuo konsoli noita arvoja vähäsen, mutta siltikään tuohon mainitsemaasi 1,25 metriin kymmenellä metrillä ei kyllä mitenkään päästä.

Poissa djmake

  • Kiinteä osa Foorumia
  • *****
  • Viestejä: 358
Vs: Barometri ja korkeus merenpinnasta
« Vastaus #12 : Lauantai, 13.03.2010, 15:38 »
Ai niin. Eiköhän se oikea arvo ole 1 hPa /  8 m eli 1,25 kymmenelle metrille.

Kyllä tuo Daviksen konsoli vain ilmoittaa, että yhdellä metrillä muuttuu 0,2hPa, enkä usko että ovat sitä hatusta heittäneet. Eli tuohan tekee kymmenellä metrillä 2hPa. Toisaalta en sitten tiedä pyöristääkö tuo konsoli noita arvoja vähäsen, mutta siltikään tuohon mainitsemaasi 1,25 metriin kymmenellä metrillä ei kyllä mitenkään päästä.

Kaivoin oman mielipiteeni tueksi pari linkkiä:
http://www.fmi.fi/kysymyksia/index_13.html#6
http://yle.fi/saa/saasanasto/matala-_ja_korkeapaine_102664.html

Eli ei mene yhteen ainakaan FMI:n ja Davisin ajatus asiasta.

Poissa Snowi

  • Foorumin Yleismoderaattori
  • *****
  • Viestejä: 2072
    • Sääasema Klaukkala
Vs: Barometri ja korkeus merenpinnasta
« Vastaus #13 : Lauantai, 13.03.2010, 18:29 »
Ai niin. Eiköhän se oikea arvo ole 1 hPa /  8 m eli 1,25 kymmenelle metrille.

Kyllä tuo Daviksen konsoli vain ilmoittaa, että yhdellä metrillä muuttuu 0,2hPa, enkä usko että ovat sitä hatusta heittäneet. Eli tuohan tekee kymmenellä metrillä 2hPa. Toisaalta en sitten tiedä pyöristääkö tuo konsoli noita arvoja vähäsen, mutta siltikään tuohon mainitsemaasi 1,25 metriin kymmenellä metrillä ei kyllä mitenkään päästä.

Kaivoin oman mielipiteeni tueksi pari linkkiä:
http://www.fmi.fi/kysymyksia/index_13.html#6
http://yle.fi/saa/saasanasto/matala-_ja_korkeapaine_102664.html

Eli ei mene yhteen ainakaan FMI:n ja Davisin ajatus asiasta.

Ylen tiedot ovat varmaankin FMI:ltä peräisin, mutta ei noita ole kyllä mitään syytä epäiläkään. Harvinaisen iso virhe olisi Davisilla, mutta tuo varmaankin on jonkinlainen pyöristysvirhe.

Poissa weatherc

  • Ylläpito
  • *****
  • Viestejä: 9104
Vs: Barometri ja korkeus merenpinnasta
« Vastaus #14 : Lauantai, 13.03.2010, 20:03 »
Kannattaa muistaa että Daviksen arvot ovat varmaan kaikki aina US-systeemistä peräsin, eli ilmanpaineessa feet/inHg, tosin se ei tuota heittoa kyllä selitä...

Poissa weatherc

  • Ylläpito
  • *****
  • Viestejä: 9104
Vs: Barometri ja korkeus merenpinnasta
« Vastaus #15 : Lauantai, 13.03.2010, 20:27 »
Tuossa MADIS:sen formula laskentaa varten:  ;D

            k1 := 0.190284; // discrepency with calculated k1 probably because Smithsonian used less precise gas constant and gravity values
            k2 := 8.4184960528E-5; // (standardLapseRate / standardTempK) * (Power(standardSLP, k1)
            Result := Power(Power(pressureHPa - 0.3, k1) + (k2 * elevationM), 1/k1);

Lähde: ww-forum/SoftWx/MADIS API by NOAA Forecast Systems Lab

Tuossa muutama lisää: http://www.weather-watch.com/smf/index.php/topic,36772.msg300598.html#msg300598  ;D


EDIT:
Pikaisesti konvertoitu php:lle antoi tulokseksi että 1000 hPa ja 10m = 1000.8887313132, oikeellisuudesta ei mitään takeita

EDIT2: Löysin toisenkin, Jenkkiläisen NWS:än formula:   Pa = [AS0.1903 - (1.313 x 10-5) x H]5.255 , jossa AS on paine(mb) ja H korkeus(m)
« Viimeksi muokattu: Lauantai, 13.03.2010, 20:48 kirjoittanut weatherc »