Aseman sijanti

Aloittaja weatherc, tiistai, 23.02.2010, 00:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Mulla se tosiasia että näin talvella aurinko/uv-anturat jotka Daviksessä on ISS:ssä kiinni on talon varjossa kun aurinko ei nouse riittävän korkealle ja jotain tarvis tehdä asialle. Myös se että sadekippo on pikkasen turhan lähellä puita häiritsee jollei muuta niin mieltä, itse sademäärissä en ole nähnyt mitään merkittävää heittoa, koska lähimmät puut ovat suunnassa josta todella harvoin tuulee (pohjoinen).
Siirtotilaa tuossa takapihalla okisi sellaiset 3-4 metriä suuntaan jos toiseenkin.
masto jossa tuuliviiri on noin 2 metrin päästä ISS:stä.

ISS:in osathan (lämpö/kosteus/sade/aurinko/uv) ovat teoriassa otettavissa erilleen, nehän ovat kytketty kaikki noin 20-30cm normaalilla puhelinpiuhalla + RJ11-liittimellä (modeemiliitin) ja siten ovat jatkettavissa suht helposti. Sadekiippoa varten davis myy jopa irtonaista alustaa joten kehitellä vois aika lailla vaikka mitä.

Yksi idea joka mileen tuli on että siirtäis koko systeemin mastoineen päivineen taloon kiinni niin että tolppa (2x2) olisi maassa sekä kattotuolissa kiinni ja siihen jonkunlainen jatke tolpalle jossa tuuliviiri. Sopivalla pituudella ja tolpan paksuudella olisi tukeva eikä heiluisi. Jatke pitäisi olla puusta tai muoviputkesta jotta siihen saisi myös tutkan.
Sitten ottais sadekipon irti ISS:stä ja asentais ISS:in siten että olisi räsytään yläpuolella jonkun verran ja sadekioplle tekisi pienen varren jonka laittais hiveven alemmas jotta helpompi puhdistaa. Tällöin pääisi yhdellä pihan jatkamisella sekä koko hela hoito olisi mahdollisimman kaukana puista. Miten muuten teutarilla on tuo räystäs-asennus toiminut?

Yksi todella hyvä puoli tuossa olisi se että sen saisi suoraan tähän ikkunan ulkopuolelle eikä siten tarvis vedellä piuhoja ympäri takapihaa kuten nyt on laita. 


Snowi

Itsellä on aurinko/uv-antureiden osalta aika hyvä sijainti, kesällä ei ehkä aivan aamuauringon kaikki säteet pääse antureihin asti, mutta muuten pitäisi olla ihan hyvä.
Tuo oli myös suurin syy, että asensin koko ISS:n tollaselle alakatolle joka on vähän korkeammalla, mutta ei kuitenkaan mitenkään kovinkaan korkeella. ISS on noin 4m maanpintaa korkeammalla, eli ei ei mitenkään kovin korkeella vaikka asema sijaitseekin katolla.

Itse olen miettinyt, että juuri tuo sadekippo voisi olla erillisenä tuosta ISS:sta, koska tällä hetkellä tuulet varmasti aiheuttavat vähän virheitä sadelukemiin, ellei sitten väsää jotain tuuli suojaa tonne katolle. Myös tuuliviiriä tuun nostamaan jollain kolmella metrillä, niin paranee tuulilukematkin vielä hitusen.

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 23.02.2010, 00:09
Miten muuten teutarilla on tuo räystäs-asennus toiminut?

Ensin alkuunhan tuo ISS oli aivan kiinni siinä reunalaudassa mutta kun tuo reunalauta+reunalista ovat molemmat mustia niin mielestäni niistä säteilevä lämpö vääristi hieman tuota lämpötilan mittaamista jonka vuoksi sitten tein putkesta kulmavirityksen joka on kahdella pakoputkiklemmarilla kiinnitetty räystään aluslautoihin/kattotuoleihin ja nyt ISS on irti tuosta reunasta n.40cm.
Hankalassa paikassahan se minulla hiukan sijaitsee kun joutuu nuo huoltotoimet tekemään aina tikapuilla (n.3m korkeudella) mutta oman mielenrauhan/ISS:n toiminnan kannalta se on aika hyvässä paikassa koska tuonne eivät nuo jälkikasvujen villit vekarat pääse sitä tutkimaan/sabotoimaan kun on tuota kokemusta muutaman vuoden takaa WS:n sademittarista jonka ne ravistelivat toimintakyvyttömäksi kun loksahteli niin kivasti. ;D
Kyllä se on toiminut ihan OK ja aika samoissa lämpötiloissa menee tuo WS:n anturikin joka näkyy liitekuvan vasemmassa reunassa siellä räystään alla.

Ei muuten ole enää tuota kuvassa näkyvää lumikuormaa katolla kun kävin sen viime viikonloppuna pudottassa pois mutta olihan sitä komiasti paikoitellen kertynytkin tuulen avustuksella n.60-70cm. :o

Alimmaisessa kuvassa on tuo röökiboxi kooorrrkialla risujen seassa, emolta kaula katkaistuna ja tuossahan on pikkusena erikoisuutena tuo automaattinen korkeudensäätö kun se joka vuosi nousee hivenen ylöspäin. ;)  ;D

Snowi

Se kannattaa muuten muistaa, että käy säännöllisin väliajoin puhdistamassa nuo aurinkoanturit lumesta. Se syö luonnollisesti mittaustehoa aika lailla.
Itse kävin tänään vasta puhdistamassa lumet tiistaisen lumipyryn jäljiltä ja heti kun olin puhdistanut lumet niin aurinkoanturi heräsi vaikka oli jo tältä päivältä mennyt "pilveen". Ilmen noita lumia olisi lukemat tältä ja eiliseltä päivältä olleet noin 4 kertaa isommat. Normaalisti yritän aina lumentulon jälkeen käydä puhdistamassa nuo anturit lumesta, mutta nyt oli tikapuut "pöllitty" rakennustyömaalle, joten en päässyt puhdistamaan lumia niin nopeasti kuin olisin halunnut.

weatherc

LainaaSe kannattaa muuten muistaa, että käy säännöllisin väliajoin puhdistamassa nuo aurinkoanturit lumesta. Se syö luonnollisesti mittaustehoa aika lailla.
Itse kävin tänään vasta puhdistamassa lumet tiistaisen lumipyryn jäljiltä ja heti kun olin puhdistanut lumet niin aurinkoanturi heräsi vaikka oli jo tältä päivältä mennyt "pilveen". Ilmen noita lumia olisi lukemat tältä ja eiliseltä päivältä olleet noin 4 kertaa isommat. Normaalisti yritän aina lumentulon jälkeen käydä puhdistamassa nuo anturit lumesta, mutta nyt oli tikapuut "pöllitty" rakennustyömaalle, joten en päässyt puhdistamaan lumia niin nopeasti kuin olisin halunnut.

Totta, tein vertailun tuossa ja varjossa oleva anturi niin lumen alla tuli 6-8 wattia kun ilman lunta tuli yli 60 wattia ;)
UV-lukemia saan todennäköisesti odotella kunnes aurinko nousee niin korkealle että osuu asemaan...Nytten se on vielä talon takia varjossa...