Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Outo hyppy ilmanpainelukemissa

Aloittaja tito, lauantai, 23.01.2010, 21:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tito

Olen ihmetellyt CWOP:n ilmanpainekäyrässä 21.1. olevaa äkillistä n. 9 hPa:n hyppäystä ylöspäin. Outoa asiassa on, ettei vastaavaa näy WU:n eikä Cumuluksen omassa käyrässä. Tuohon päivään saakka näyttää CWOP ilmanpainearvot olleen tuon 9 hpa verran alempia kuin muiden vastaavat. Epäilin jo itse vahingossa muuttaneeni sääaseman ilmanpainelukema-asetusta, mutta kun vertaa muiden lähistöllä olevia ilmanpainelukemia ei tuokaan tunnu mahdolliselta ja jos näin olisi näkyisi muutos muissakin käyrissä.
Osaako kukaan antaa tuohon järkevää selitystä?  ::)

meteorologi

Vaikuttaisi siltä, että CWOP on aluksi tallentanut absoluuttisia ilmanpainelukemia tietoja, mutta siirtynyt sitten käyttämään suhteellisia lukemia (eli niitä vertailukelpoisia).
Epäilyksen varjon kohdistaisin Cumulukseen. Siihen on tullut ehkä häiriö CWOP-lähetyksessä.

J.Jäntti

SPLIT/MOVE: Threadi saksittu omakseen ja siirretty pois WUHU:a käsittelevältä palstalta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: tito - lauantai, 23.01.2010, 21:55
Olen ihmetellyt CWOP:n ilmanpainekäyrässä 21.1. olevaa äkillistä n. 9 hPa:n hyppäystä ylöspäin. Outoa asiassa on, ettei vastaavaa näy WU:n eikä Cumuluksen omassa käyrässä. Tuohon päivään saakka näyttää CWOP ilmanpainearvot olleen tuon 9 hpa verran alempia kuin muiden vastaavat. Epäilin jo itse vahingossa muuttaneeni sääaseman ilmanpainelukema-asetusta, mutta kun vertaa muiden lähistöllä olevia ilmanpainelukemia ei tuokaan tunnu mahdolliselta ja jos näin olisi näkyisi muutos muissakin käyrissä.
Osaako kukaan antaa tuohon järkevää selitystä?  ::)

Tarkistin kaikki kolme hallinnassani olevaa FinWX-asemaa (Helsinki-42, Karjalohja-12 ja Lohja-70A) CWOP-käyrien osalta tuolta päivältä, mutta niissä ei vastaavaa hyppyä näkynyt ollenkaan. Jos CWOP olisi tehnyt tuon tasoisen muutoksen, siitä oltaisiin ilmoitettu laajasti.

Koska kaikki kolme tarkistettua asemaa ovat WUHU-asemia, alan itsekin olemaan tuon perusteella samalla linjalla Meteorologin kanssa, että Cumulus olisi nyt jotenkin onnistunut sotkemaan lukeman ja lähetti omiaan CWOP:n suuntaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------