Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

ISS:n paristo

Aloittaja weatherc, lauantai, 26.12.2009, 20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Löysin tuolta ww-foorumilta joten pistetään äkkiä tänne talteen kunnes joku tarvii ;D

Eli Daviksen ISS:n pariston malli: CR123 tai CR123A (tuo oli vissiin Duracellit)

;D

Leksa

Kyllä CR123 lithium paristot ja toimivat myös "tulipalo" pakkasilla, se on tänäänkin tullut todetuksi (-30,6) :D

peltiman

Tervehdys,
Miten teillä toimii langanttomat asemat(vantage pro2) näillä keleillä? Itse pistin aseman pystyyn huhtikuun lopussa ja tuohon joulukuun puoliväliin asti toiminut pariston puolesta ihan ok. Silloin ilmoitti ensimmäistä kertaa tyhjästä patterista. Vaihdoin pariston ja alkoi pelaamaan. Tosin batteru low ilmoitus hävisi vasta parin päivän päästä. Nyt valittelee taas paristoa. Onko nyt vaan niin ettei aurinkokenno tuota yhtään virtaa ja näin kylmällä paristo on kohmeessa. Vai onko mulla vääränlaiset patterit suomen olosuhteisiin. Muistaaksen normi Durasell. Vai onko asemassa jotain häikkää? Kommentoikaa miten teillä muilla asemat pelaa pakkasella. Ja onko mulla jokin asetus/muu juttu pielessä mitä pitäis huomioida.  :-\ Hyvää Uutta Vuotta kaikille!!!

J.Jäntti

Niihin ulkoantureihin, jotka Suomen olosuhteisiin istutetaan, on paras valinta ehdottomasti litiumparisto, sillä se pystyy tuottamaan tasaisesti jännitettä ja virtaa kovallakin pakkasella (yli -20°C) ja on laitteen toimintatavasta riippuen hyvin pitkäikäinenkin.

Duracell-paristo on toimintavarmuudestaan huolimatta kuitenkin vain alkaliparisto ja sitä koskee kaikki samat lainalaisuudet, kuten muitakin alkaliparistoja: kovemmilla pakkasilla alkaa olemaa hankaluuksia ja sen seurauksena jännite paristossa alkaa putoamaan mitä kylmempiin lukemiin mennään. Siinä tilanteessa uudetkin paristot voivat liipaista melko nopeastikin "patteri heikko/tyhjä"-varoitukset sääasemalla. Kun ilmat taas lämpenevät, samalla myös paristo palautuu ja ilmoitus katoaa. Sisätilassa olevia laitteita voi pyörittää Duracelleilla pitkän aikaa, kun lämpötila siihen riittää.

Itselläni on litium-paristot kelloradion ulkolämpötila-anturissa. Se on ollut siinä jo reilusti yli vuoden ja on jo kohdannut kahdesti yli -20°C lukemat hyytymättä tai varoittelematta mistään kertaakaan.
Ikävä piirre on vain se, että litium-paristoilla on alkaliparistoihin verrattuna isompi hinta: Tyypillinen AA-paristopaketti, jossa on neljä paristoa, voi maksaa 10€ tai ylikin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

SääSami

#4
Itse olen käyttänyt Bilteman Enduro lithiumparistoja. Toimii :)
4 x AA 3,99- ja 4 x AAA samaan hintaan. CR123 lithium 4,99-
Laittaisin linkinkin mutta just nyt Bilteman sivuilla on serveriongelmia.

Leka

Mulla on ISS:n alkuperäinen Duracellin lithiumparisto ollut paikallaan kohta vuoden, Davishan lupaa pariston kestoksi 8kk ilman auringonpaistetta. Battery low hälytys resetoidaan setup moden kautta. Lithiumparistot ulkokäyttöön ehdottomasti.

Lataako aurinkokenno ISS:n konkkaa? Pitäisi ladata 2.6VDC auringonpaisteella jos aurinkokenno on kunnossa, noita aurikokennoja on mennyt epäkuntoon maailmalla, samoin kuin konkkia jotka vuotavat ja myös viallisista ISS:n piirilevyistä muistan lukeneeni, näissä tapauksissa paristo latasi ISS:n konkkaa, eikä aurinkokenno.

ISS:n dippikytkin #4 on myös joillakin unohtunut päälle, eli testimoodiin ja tämä on myös syönyt pariston kuiviin lyhyemmässä ajassa...

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

peltiman

Korjaus tuohon aikaisempaan kyllä minullakin on ollut käytössä lithium durasell. Kävin just äsken asemalla ja vaihdoin uuden. Tarkistin että tuo #4 "pinni on off asennossa. Tuo aurinko paneelin johto on kyllä todella löysästi kiinni. Miten saa tuon mittauksen suoritettua? Vai näkeekö arvon jostain suoraan? yleismittarilla? T. Aloittelija ps. Kiitos tiedoista.

Leka

Lainaus käyttäjältä: peltiman - tiistai, 01.01.2013, 12:28
Korjaus tuohon aikaisempaan kyllä minullakin on ollut käytössä lithium durasell. Kävin just äsken asemalla ja vaihdoin uuden. Tarkistin että tuo #4 "pinni on off asennossa. Tuo aurinko paneelin johto on kyllä todella löysästi kiinni. Miten saa tuon mittauksen suoritettua? Vai näkeekö arvon jostain suoraan? yleismittarilla? T. Aloittelija ps. Kiitos tiedoista.
Yleismittarilla joo jännitteen mittaus DCV, mutta tarvitsee luonnollisesti auringonpaisteen ;) Tuossa juttua mm. viallisesta aurinkopaneelista. Lisää tarinaa eri sääfoorumeilta haulla " vp2 iss battery life"

Vaihdoin omaan ISS:ään pariston kun tuo helleaalto iski, täytyy mitata mikä on vanhan pariston jännite reilun vuoden käytön jälkeen.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

Leka

Lainaus käyttäjältä: Leka - tiistai, 01.01.2013, 12:42
Vaihdoin omaan ISS:ään pariston kun tuo helleaalto iski, täytyy mitata mikä on vanhan pariston jännite reilun vuoden käytön jälkeen.
Noniin, 1V ja 2vko paikallaan olleena ISS:n Duracell CR123A antoi vielä 3,01V jänniteen. Uuden Energizer CR123A:n jännite on yhdestä paristosta mitattuna 3,25V.

Duracell vs. Energizer paristojen kapasiteetissa on pieni ero Duracellin hyväksi: 1550 mAh vs. 1500 mAh, mutta eiköhän tuo Energizer vuoden kestä ;D

Yleinen käyttölämpötila näille lithiumparistoille on -40 ... +60 °C

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

Snowi

Lainaus käyttäjältä: peltiman - sunnuntai, 30.12.2012, 10:27
Miten teillä toimii langanttomat asemat(vantage pro2) näillä keleillä? Itse pistin aseman pystyyn huhtikuun lopussa ja tuohon joulukuun puoliväliin asti toiminut pariston puolesta ihan ok. Silloin ilmoitti ensimmäistä kertaa tyhjästä patterista. Vaihdoin pariston ja alkoi pelaamaan. Tosin batteru low ilmoitus hävisi vasta parin päivän päästä. Nyt valittelee taas paristoa. Onko nyt vaan niin ettei aurinkokenno tuota yhtään virtaa ja näin kylmällä paristo on kohmeessa. Vai onko mulla vääränlaiset patterit suomen olosuhteisiin. Muistaaksen normi Durasell. Vai onko asemassa jotain häikkää? Kommentoikaa miten teillä muilla asemat pelaa pakkasella. Ja onko mulla jokin asetus/muu juttu pielessä mitä pitäis huomioida.  :-\ Hyvää Uutta Vuotta kaikille!!!

Kyllä Etelä-Suomessa pitäisi hyvä litium-paristo kestää Davisissa parisen vuotta, joten jos sinulta loppui paristo jo näin nopeasti, silloin on jotakin häikkää kyllä. Lähinnä tulee mieleen tuo mainittu testikytkin, joka syö paristoa, sitten myöskin aseman sijoitus, eli saako se kunnolla aurinkoa? Itsellä kesti tosiaan reilu pari vuotta ja vielä niin, että paristo oli asemassa kaksi täyttä talvea eli asennettiin syksyllä ja paristo vaihdettiin reilun kahden vuoden jälkeen alkutalvesta. Vielä olisi ollut hitusen potkua jäljellä paristossa, mutta päätin vaihtaa kun yhteys alkoi vähän reistailemaan.

Myös kaikilla muilla asemillani olen varautunut siihen, että paristo kestää pari vuotta. Itseasiassa tuo tasan kaksi vuotta on se raja, jolloin vaihdan paristot asemissa. Vuokatissakin paristo on kestänyt nyt lähes 1.5 vuotta ja odotan senkin kestävän myös kaksi vuotta. Eli kyllä Davisin ISS:n pariston pitäisi kestää missä päin tahansa Suomea vähintäänkin sen 1.5 vuotta.