Sääasemien datamäärät

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 02.12.2009, 18:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tuossa kun tiirailin "sää-VPS:än" viime kuun datamääriä (yht. 27 GB) niin piti oikeen tutkailla kuin paljoa tuo oma asema puskee dataa ylös/alas.
Mulla ollut Networx-niminen ohjelma käytössä nyt puolitoista kuukautta wx-koneella joka mittaa datamääriä, ihan mielenkiinnosta.

Meikäläisen setupilla dataa liikkuu ihan mukavasti, ylös puksetaan noin 300 MB päivässä ja alas otetaan noin 2 GB  ;D
Pienen tutkiskelun jälkeen niin ei se niin ihme ole:

- GFS-kartat, tuo mun setti päivittyy 4 krt/päivässä jolloin dataa haetaan noin 500 MB ja valmista karttaa syntyy noin 30 MB verran per kerta (200+ karttaa) eli 2 GB alas ja 120 MB ylös per päivä.
- Webkamera, yllättävän vähän, ylös  noin 1.5 MB päivässä
- Nexstorm, NSLog, WASP2, ylös noin 110 MB päivässä, aika tarkkaan kolmannes per ohjelma. NSLogissa kokoa kasvattaa NsGraph.txt-filu.
- WeatherLinkin pienet käppyrät, niistäkin tulee viitisen kymmentä MB ylöspäin, päivittyvät vaihetelavsti riippuen käppyrästä teiheydellä 15min - 6 tuntia.
- WD:n clientrawt + testags.php, muutama MB per päivä.

;D

djmake

Sikäli on paha sanoa, kunnei tuollaista yleisessä "jaossa" olevaa sääsivua tällähetkellä ole.

Omaan käyttöön on jotain pientä viritystä ja sivua, mutta ne ajetaan osin winkkarikoneelta tuolle himassa olevalle debbarikoneelle ja osan se tekee itse. Eli liikenne ulospäin on lähinnä omaa käyttöä. Sisäänpäin tulee säännöllisesti SYNOPit, METARit ja jotain muuta pientä. Ja kun koneilla tehdään muutakin, niin tarkkaa liikennettä noiden osalta on vaikea sanoa. Alle 100 megaa kuitenkin tällähetkellä ja siitä ehkä kolmasosa ulos.
DA:n kanssa en ole hetkeen jaksanut askarrella, mutta se tuota sisääntulevaa kasvattaa ihan kohtuullisesti jos ajossa on. GFS-karttojen väkertäminen houkuttelisi (onhan niitä netissä, mutta kun ite tahtoisi itelleen omat tehä), kunhan saisi jotain valmista aikaiseksi. Lisäisi väkisin sisääntulevaa liikennettä melkoisesti.

Noita datamääriä on kyllä tullut mietittyä muissakin yhteyksissä. Nämä "laaja"kaistat kun ovat, mitä ovat ja varsinkin ulospäin nopeudet ovat surullisia. Olisi edes synkronista matelukaistaa tarjolla, mutta eipä ole liikaa ainakaan järkevällä hinnalla.