Lisälaitteiden johdot

Aloittaja Snowi, maanantai, 19.10.2009, 00:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Terve kaikille!

Olen lukenut tätä foorumia tässä nyt muutaman viikon ajan, mutta pistetääs nyt itsekin viestiä.
Ostin tuossa muutama päivä sitten weatherc:lta Davis VP2 Plussan FARS:lla höystettynä (tosin en omista vielä laitetta vaan se tulee varmaankin viikon parin sisällä). Päädyin sitten tuohon tuuletinmalliin kun katsoin että teillä oli ollut pieniä alkuvaikeuksia noissa itse tehdyissä malleissa, vaikka kylläkin saitte ne lopulta toimimaan niin ajattelin päätyä valmiiseen malliin niin saa heti valmiin paketin. Tykkään kyllä askartelusta mutta eiköhän tässä vielä kerkeä näiden laitteiden kanssa sitäkin harrastaa  :D
Vanha sääasema on LaCrossen WS2355A jonka ostin vuosi sitten, mutta ajattelin nyt siirtyä vähän eteenpäin näissä laitteissa. Tässäkin kävi taas niin että tarkoitus oli alunperin ostaa noin 500€ hintaluokassa oleva laite ja mitä enemmän noita laitteita tutki niin sitä enemmän halusi ominaisuuksia ja lopulta päädyin tuohon mainitsemaani laitteeseen  :)
Seuraavaksi sitten varmaankin Boltekin ukkostutka mutta se menee varmaan keväälle kun talvella on vähän hiljasempaa salamoiden osalta.

Mutta mennään sitten tohon asiaa, eli jos teillä on esimerkiksi lämpötila-anturin tuuletin tai vesikipon lämmittäjä niin mistä otatte yleensä niihin virran? Ilmeisesti joutuu aikalailla johdoilla vetämään ja liittämään ne sitten pistorasioihin. Itse kun tykkään että olisi mahdollisimman vähän johtoja niin mietin noita langattomia vaihtoehtoja. Tuossa tilaamassani VP2:ssa toimisi tuo lämpöanturin tuuletin aurinkovoimalla, mutta jos joskus tekee vaikka vesikipon lämmittimen niin onko tuommoiseen järkeä pistää mitään langatonta systeemiä, joku akku tai vastaava  :) Vai onko se vain parasta liittää pistorasiaan?
Itse haluaisin että kaikki toimisi langattomasti, mutta esim. tuossa Boltekin kohdalla ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollisuutta kuin vetää verkkopiuha tietokoneesta ulos pihalle, sisältä tuskin ottaa kauhean hyvin.
Risteileekö teillä piuhoja sisään ja ulos vähän sieltä sun täältä?

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 19.10.2009, 00:35
Tuossa tilaamassani VP2:ssa toimisi tuo lämpöanturin tuuletin aurinkovoimalla, mutta jos joskus tekee vaikka vesikipon lämmittimen niin onko tuommoiseen järkeä pistää mitään langatonta systeemiä, joku akku tai vastaava  :) Vai onko se vain parasta liittää pistorasiaan?

Tervetuloa mukaan Snowi! :)

Yleensä sademittarin lämmityksessä on tyypillisesti jonkinasteinen termostaattisäätöinen lämpömatto tai vastaava käytössä. Akku olisi tietenkin mahdollinen virransyöttäjänä, mutta jos sitä ei aio mitenkään ladata edes ylläpitomielessä, on akku (koosta ja elektrolyyttinestetyypistä riippuen) varsin äkkiä kokonaan purkautunut ja vielä varmemmin, jos akku on altistettuna kylmälle kelille. Jos taas vetää akulle kaapelit ja akusta kaapelit laturiin on siinä vaiheessa haettu kompakti/langaton ratkaisu aika pitkälti mennyttä, koska lämmitin on silloin käytännössä pistorasiakytketty, eikä akulla olisi periaatteessa silloin enää muuta käyttöä, kuin toimia avustavana virransyöttönä esim. sähkökatkoksen sattuessa.

Näin ollen näkisin pistorasiasyötteisen lämmityksen olevan monella tavalla parempi ratkaisu.
Muitakin kommentteja, myös minun näkemykseni vastaisia, otetaan vastaan. En kutsu itseäni millään tavalla asiassa vihkiytyneeksi, kun missään sääasemassani ei lämmitettyä sadekippoa ole ollut, enkä sellaista ole itse rakentanut, mutta havainnointikykyä sähkön suhteen on suhteellisen paljon. ;)

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 19.10.2009, 00:35
Itse haluaisin että kaikki toimisi langattomasti, mutta esim. tuossa Boltekin kohdalla ei ilmeisesti ole mitään muuta mahdollisuutta kuin vetää verkkopiuha tietokoneesta ulos pihalle, sisältä tuskin ottaa kauhean hyvin.
Risteileekö teillä piuhoja sisään ja ulos vähän sieltä sun täältä?

Boltekin kohdalla ei langatonta mahdollisuutta ole lainkaan ja pakostikin joutuu ainakin yhden verkkokaapelin ikkunanraosta pujottelemaan ulos. Kyllä Boltekin tutka toimii sisälläkin, mutta silloin vaatimuksena on, että talo on puutalo ja metalliosia ei esiinny tutkan läheisyydessä mieluiten yhtään.

Itselläni ikkunasta pujottelee sisään yhteensä neljä kaapelia - kolme niistä on verkkokaapeleita ja yksi virtakaapeli (tai johto se enemmänkin on :) ). IP-kameralle menee virtajohto ja verkkokaapeli. Toinen verkkokaapeli on salamatutkan kaapeli ja yksi sääasemani kaapelikeskittimestä tuleva "keruukaapeli", jota pitkin kulkee sähköt Peet Bros Ultimeter-asemani ulkoantureille ja anturien datalinjat. Ilman keskitintä ikkunasta tulisi sisään yhteensä seitsemän kaapelia. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaTuossa tilaamassani VP2:ssa toimisi tuo lämpöanturin tuuletin aurinkovoimalla, mutta jos joskus tekee vaikka vesikipon lämmittimen niin onko tuommoiseen järkeä pistää mitään langatonta systeemiä, joku akku tai vastaava  Hymyilee Vai onko se vain parasta liittää pistorasiaan?

Mullahan on tuollainen VP2 sillä erotuksella se on langallinen sekä että olen itse rakentanut tuon tuulettimen siihen 12V prossu-tuulettimesta. Sähkön siihen järjestin vanhalla kännylaturilla (jotain 4V) sisältä käsin piuhaa pitkin.

Sadekipon lämmityksen rakensin 2 X 12 V autonlampusta sekä foliosta sadekipon ulkoseinän sisäpuolelle jottei läpö karkaa sivuille ja hyvin toimisi ainakin viime talvena. Virtapelinä toimii vanha ulkovalosarjan muuntaja, sisällä jotta saan sen helposti päälle/pois eli se on päällä vain tarvittasessa.

Koska ISS:lle liukertelee jo alunperin ISS:in datajohto (+ 1wire verkkokaapeli) oli helppo lisätä yksi puiha sähköä varten. Juju tässä piilee siinä että piuhoja menee vain yksi sekä sadekipolle että tuulettimelle koska niitähän tarvitaan eri aikaan vuodesta joten teen vaan vaihdon ISS:llä että sisällä kun talvi/kevät tulee.

Piuhoja tulee tuuletusikkunan raosta kaikkiaan 6 kpl (Boltek, ISS, 1wire, sähkö + 2 puihaa kameralle)  ;D

Toiveena olisi vielä että saisin tuulettimen + sadekipon lämmityksen + kameran toimimaan samalla jännitteellä jotta voisi käyttää samaa muuntajaa kaikkiin ja siten ettei tarvis kun yhden piuhan vetää ulos sähköä varten.

Snowi

Joo kyllä täydellinen langattomuus näyttäisi olevan mahdottomuus jos vähänkin haluaa lisähärpäkettä sun muuta  :)
Kai sitä pitää itsekin jotenkin siististi sitten pujottaa johdot ikkunasta ulos, ongelmana vain on että tietokone ei ole ihan ikkunan lähellä joten joutuisi vetämään vähän seiniä pitkin.
Jos tommosen sadekipon lämmittimen väsää jossain vaiheessa niin sen varmaan voisi liittää ihan ulkopistorasiaan.

weatherc

LainaaJoo kyllä täydellinen langattomuus näyttäisi olevan mahdottomuus jos vähänkin haluaa lisähärpäkettä sun muuta  Hymyilee
Kai sitä pitää itsekin jotenkin siististi sitten pujottaa johdot ikkunasta ulos, ongelmana vain on että tietokone ei ole ihan ikkunan lähellä joten joutuisi vetämään vähän seiniä pitkin.

Totta, niitä pakkaa tulemaan väkisinkin. Yksi ideahan on se että laittaa dedikoidun sääkoneen ja piilottaa sen sen ikkunan virereen missä vähiten näkyy/häiritsee ;)
Mulla ei niitä johtoja näy kun sellaiset 10 senttiä kun hyökkäävät ikkunasta ulos (paisti jos kurkistaa päydän alle ;)), itse kone on pöydän alla piilossa.

LainaaJos tommosen sadekipon lämmittimen väsää jossain vaiheessa niin sen varmaan voisi liittää ihan ulkopistorasiaan.
Voi, kunhan tekee liittmet sen mukaan ja muuntaja sopii ulkotarkoitukseen. Syy miksi otin sen sisään oli ainoastaan se että voin hallita sitä sisältä menemättä ulos ;)