Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Virtuaaliserverit

Aloittaja djmake, keskiviikko, 19.08.2009, 13:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

djmake

Kestääkö kysyä, että mistä noita palveluita ostatte? Ja millaista palvelua? Ja onko kyseessä normaali webbisivutila vai virtuaali?

Onko tuohon hommaan muuten tullut mitään perusteluja mistään vai tekevätkö vaan omin päin tuollaisia muutoksia? Kuulostaa jotenkin varsin erikoiselta toiminnalta palveluntarjoajan suunnalta ja hyvältä syyltä vaihtaa palvelut toiseen paikkaan.

Oikeastaan vaikuttaa ihan sellaiselta, että pitäisi harkita dedikoitua rautaa, jakaa kulut porukan kesken ja ylläpitää itse. Ei tulisi tuollaisia osin hyvinkin keinotekoisia rajoituksia vastaan. Mutta toisaalta tuollaisessa on se ongelma, että kaikki ylläpito on omalla vastuulla.

Edittiä senverran, että laitoin yhteen paikkaan kysymystä asian tiimoilta.

djmake

Viitaten edellämainittuun kyselyyn...

Ihan Suomesta olisi tarjolla virtuaalipalvelinta 20e/kk ja hyvin keskustelemalla ehkä muutaman euron altakin.

Ja sitten toisena vaihtoehtona ehdotettiin tehokkaampaa virtuaalia 40e/kk 512 muistilla ja 20 gigalla levyä. Vaikka neljä kaveria kimpassa, niin ei tule mahdotonta kuukausikulua.

Keskustelemalla pitäisi onnistua muitakin vaihtoehtoja. Ja sekin tuli varmistettua, ettei ole mikään ongelma tuo clientrawin päivitys ja luku. Ja kaistan osalta niin, että järjen käyttö on sallittua, muttei mitään kiinteitä rajoja.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: djmake - keskiviikko, 19.08.2009, 14:15
Viitaten edellämainittuun kyselyyn...

Ihan Suomesta olisi tarjolla virtuaalipalvelinta 20e/kk ja hyvin keskustelemalla ehkä muutaman euron altakin.

Ja sitten toisena vaihtoehtona ehdotettiin tehokkaampaa virtuaalia 40e/kk 512 muistilla ja 20 gigalla levyä. Vaikka neljä kaveria kimpassa, niin ei tule mahdotonta kuukausikulua.

Keskustelemalla pitäisi onnistua muitakin vaihtoehtoja. Ja sekin tuli varmistettua, ettei ole mikään ongelma tuo clientrawin päivitys ja luku. Ja kaistan osalta niin, että järjen käyttö on sallittua, muttei mitään kiinteitä rajoja.

On jo pystyssä :)
Halikko & Liminka ovat samalla virtuaalilla, sijaitsee fyysistesti Saksassa, hinta puolet tuosta mainitsemastasi ja hyvin porskuttaa, 512 muistia, 30 gigaa levyä sekä 1500 gigaa liikennettä ;D

Mitä tuohon itse ongelmaan tulee niin näyttää olevan aika yleistä touhua, itse muutin tais olla kolme kertaa tuon takia ennen virtuaalin hankkimisen, ja ne webhotellit olivat kaikki eri Euroopan maista joten se ei ole vain kyseisen suomalaisen webhotellin keksintö.
Näyttää olevan että heti kun sivusto tulee pikkasenkin suosituimmaksi niin ottavat nokkiinsa.

Käytäntö näyttää olevan se että ne ensin "tuhoaa" sivusi ja sitten vasta ilmoittavat asiasta, jos ilmoittavat..

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 19.08.2009, 14:59
On jo pystyssä :)
Halikko & Liminka ovat samalla virtuaalilla, sijaitsee fyysistesti Saksassa, hinta puolet tuosta mainitsemastasi ja hyvin porskuttaa, 512 muistia, 30 gigaa levyä sekä 1500 gigaa liikennettä ;D

Juuh... Olen hyvinkin tietoinen Saksan hintatasosta, mutta myös siitä, että osa asioi huomattavasti mielummin kotimaisen firman kanssa kotimaisella kielellä. Testattuakin on tullut muutamassa yhteydessä useammankin maan juttuja. Osa toimii varsin nätisti, osa ei mitenkään ja osa toimii osan vuorokautta tms. Ja monessa muistia ja levyä on loputtoman paljon, mutta liikenneraja on turhankin niukka. Tosin sääaseman kanssa tuskin saa umpeen.

Mutta en tosiaan pistänyt firmankaan nimeä näkyviin, kunnen ollut varma, että millainen politiikka täällä on moisten suhteen. Tulin kuitenkin tarkistaneeksi tuon AJAXin ja muun osalta asian, niin ajattelin mainita, että Suomestakin löytyy ihan siedettävän hintaista palvelua ja vielä mahdollisuudella neuvotella hinnoista / palveluista.

Lainaa
Mitä tuohon itse ongelmaan tulee niin näyttää olevan aika yleistä touhua, itse muutin tais olla kolme kertaa tuon takia ennen virtuaalin hankkimisen, ja ne webhotellit olivat kaikki eri Euroopan maista joten se ei ole vain kyseisen suomalaisen webhotellin keksintö.
Näyttää olevan että heti kun sivusto tulee pikkasenkin suosituimmaksi niin ottavat nokkiinsa.

Siksipä en oikein mitään hotellipaketteja suosittele kenellekkään, jos tarvitsee vähänkin enemmän toimivuutta. Joko hinta on Nebulan tyyliin kallis ja kaikki mahdollinen on lisähinnasta tai sitten hinta on olevinaan halpa ja kaikki mahdollinen mukana, mutta vähänkin enemmän liikennettä ja homma on aina syystä tai toisesta jumissa. Eikä sitä aspaakaan saa koskaan silloin kiinni millään keinolla.
Itse olen parhaillaan tai pahimmillaan laittanut la-su välisenä yönä irkissä viestiä "nyt on jotakin vikaa virtussa kunnei vastaa, viititkö kattoa" ja muutaman minsan päästä "ressutettu, pitäs toimia" Sitä uskaltaa jo sanoa palveluksi.

Lainaa
Käytäntö näyttää olevan se että ne ensin "tuhoaa" sivusi ja sitten vasta ilmoittavat asiasta, jos ilmoittavat..

Surullista, mutta totta. Tuota esiintyy ihan liian paljon ja monessa paikassa. Ja vastaavasti etukäteen ei juuri kukaan viitsi ilmoittaa. Osinhan tuossa on välinpitämättömyyttä ja osin sitä, ettei halvalla hinnalla pystytäkkään tarjoamaan järkevää asiakaspalvelua tai ylläpitämään riittävää määrää rautaa. Mielummin pyritään valitsemaan asiakkaiksi ne, joilla on mahdollisimman vähäliikenteiset ja staattiset sivut.

Lainaus käyttäjältä: teutari - keskiviikko, 19.08.2009, 18:20
Sivut ovat tuolla Suncomet.com:in webhotellissa Teho-palvelimella mikä on siellä suurin webhotelli että siitä menään seuraavaksi dedikoituun.

Ei ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta, kun kuulen samasta firmasta tuonkaltaisia puheita. Eikä ole edes ainoa firma, mistä tuollasia. Alkaa olla senverran kilpailtu ala, että hintojen pitää olla mahdollisimman edullisia ja palveluiden laajoja. Ja mitä halvemmat hinnat, niin sitä suurempi volyymin tarve myynnissä. Eikä se rautakaan ole ilmaista, joten on helpompi häätää vähänkään enemmän resursseja kuluttavat asiakkaat muualle.
Itse maksan Suomeen virtuaalista yhteen tarpeeseen muutaman kympin tuon hotellin hintaa enemmän. Ei kyllä sikäli kaduta, että homma toimii ja jollei toimi, niin voi suuressa osassa tapauksia katsoa peiliin. Toki virtuaalejakin voidaan samaan koneeseen laittaa turhan monta. Levytila ei ole nykyään ongelma, eikä muistin määräkään, mutta IOPSien osalta tuleekin raja jossakinkohtaa vastaan. Ja sitä onkin käyttäjän vaikeampi tietää. Kaikki näyttää olevan ok ja silti toiminta tökkii välillä.

Lainaa
Sepä tässä hauskinta onkin kun ne ominpäin tekevät kaikenlaisia muutoksia tuonne conf-kansioon eikä ilmoita siitä mitään tai edes neuvottelisi asiakkaan kanssa asiasta mutta tuntuu että Suncometillakin alkaa olemaan nykyään sama periaate kuin muillakin webhotelleilla jos on hiukakin tiheään päivittyvät sivustot niin niistä tehdään tahmeat ja vedotaan vaan sivuston virheisiin tai yhteyteen.

Viitaten edelliseen tuon lopun osalta.
Ja mitä tuohon muuttamiseen tulee, niin lienee siellä sopparin pienelläpainetussa kohta tyyliin "palveluntarjoaja pidättää itsellään oikeuden plaaplaaplaaplaa palvelujen toimintaa haittaavan sivuston plaaplaaplaa..." Eli jotakin senverran ympäripyöreää, että voivat muuttaa ja vedota siihen, jos valitat. Yllättäen tietenkään siellä sopparissa ei ole kohtaa, joka velvottaisi ilmoittamaan tuollaisista muutoksista. Ja palveleehan se ilmoittamatta jättäminen myös siitä "hankalasta" asiakkaasta eroon pääsyäkin. Tilalle saadaan kuitenkin joku, joka maksaa käytämättä niin paljoa resursseja.

Itse ei ole tullut noita hotelleja juuri testattua. Nebulalla on joskus ollut sivut ja sieltä tuli kyllä hyvin mahdollisista ongelmista infoa. Mutta kallishan se ja mennyt hieman kyllä takapakkiakin. Monesta muusta on sensijaan tullut juteltua suuntaan ja toiseen. Eikä se kuva ihan kaikkein valoisin ole, mitä on asioista jäänyt.

Lainaa
Tiedustelin heiltä tuota 500 virhettä sekä sivustojen tahmeutta......

Tuohon on jo paha sanoa mitään...

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 19.08.2009, 19:00
Sanois edes rehellisesti että vika on clientraw:ssa tai enemmänkin sen käytössä. Suncometin Tehoa mullekkin ehdotettiin silloin kerran kun oli häätö tulossa muualta, näin jälkikäteen vois sanoa että onneksi en ottanut (tosin niitä samanlaisia ongelmia ollut senkin jälkeen..hrmm.. :)

Ei sitä rehellistä vastausta kannata antaa. Asiakas voi vaikka tehdä asian hyväksi jotakin. Jokatapauksessa taustalla on lähes varmasti aina se raudan totaalinen alimitoittaminen. Järkevissä systeemeissä ei todellakaan pitäisi tulla tässäkin mainittuja ongelmia niillä liikennemäärillä, mitä normaalisti esiintyy. Ukkostutkan tms osalta jo ymmärtäisi, että ongelmia voikin tulla. Muutama sata kävijää vuorokaudessa on monelle yksityisen sivulle varsin kova lukema ja se jakaantuneena päivän (ja osin yönkin) ajalle ei ole vielä montaa kerralla.

Lainaa
Mun ja Limingan yhteisestä virtuaalista sen verran että mitä "whos-online"-scriptiä seurannut niin sillä ollaan käyty reipaasti yli 200 kävijän yläpuolella eikä mitään osiviittaakaan että alkais loadit nousemaan (mulla load-skripti käytössä jossa näen ne livenä), maksimissaan ollaan käyty jossain 15% hujakoilla. Molemmilla AJAX:it käytössä sekä säätiedoissa että ukkostutkissa. Ja Limingallahan on sama Kenin template kun Teutarilla.

Eihän tuonkaan määrän vielä pitäisi ongelmia aiheuttaa, ellei samassa raudassa olevilla muillakin virtuaaleilla ole samalla hetkellä suurempaa kuormaa. Jos on, niin tosiaan tuo em IOPS-puoli voi tulla vastaan, eikä sitä suoraan muusta kuormituksesta näe. Tosin palveluntarjoajanhan soisi seuraavan tuollasia asioita ja tarpeen vaatiessa siirtävän jonkun käyttäjän virtuaalin omaan rautaansa. Mutta prosessoritehon puolesta onkin vaikeampi saada ongelmia aikaan, jollei aja jotakin erityisen raskasta.

Lainaus käyttäjältä: jamo - keskiviikko, 19.08.2009, 19:43
---clip---
Muutoksemme jälkeen ei ole ollut ongelmia tilinne puolesta, joten sivut saavat olla noin toiminnassa ja periaatteessa kovin suurta muutostahan ei ole tehty. Vain tuo oikean yläkulman toiminnallisuus on tietääksemme estetty.
---clip---

Periaatteessa kovin suurta... Kuitenkin aika suoraan sanovat, että "yritäppä ottaa uudelleen käyttöön tuo disabloimamme ominaisuus, niin irtisanomme palvelusi"

Edelleenkään en itse pidä missään tapauksessa asiallisena, että palveluntarjoaja tekee tuollaisiin muutoksia. Kyseessä ei ole mikään niin välittömiä toimenpiteitä vaativa asia, etteikö siitä ehtisi vähintäänkin informoida etukäteen ja vielä mielummin niin, että asiakas itse tekee muutokset. Kuitenkin sivuilla voi olla hyvinkin paljon koodia ja jokin pieneltä tuntuva muutoksen teko voi rikkoa paljon asioita. Ja jos ilmoitusta ei tule lainkaan, niin vikaa voi etsiä pitkäänkin tai vaihtoehtoisesti voi palauttaa kaiken varmistuksista tai upata muokatun version palvelimelle kiinnittämättä mitään huomiota jonkun osan toimimattomuuteen ennen sitä. Seuraavaksi sitten onkin varmaan mailissa ilmoitus palvelun irtisanomisesta.

Ehkä joskus vielä nähdään sekin ihme, että tarjolle tulee enemmän järkeviä palveluita. Jotakin sellaista, missä ei ole miljardia turhaa ominaisuutta, mutta joka ei hyydy sen täysin järjettömän liikenteen alla, joka syntyy muutaman kilotavun tekstifilun lukemisesta ja kirjoittamisesta.

Lainaus käyttäjältä: jamo - keskiviikko, 19.08.2009, 20:34
---clip---
Haluaisin verkkotunnukseni siirtoavaimen ja lukituksen pois päältä, jotta voin siirtää XXXXXXXXXXXXX.XXXX -domainin toiselle palveluntarjoajalle.
Ja jos sähköpostiosoitetta tarvitsee muuttaa, voitte muuttaa sen: XXXXX:XXXXXXXXXXX@XXXXX.XXX
---clip---

Email:ia ei tarvinnut muuttaa (minun tapauksessa) laitoin varmuudeksi mukaan.
Etsit sopivan "pankin" jossa säilytät domainisi nimen. (voit myös säilyttää itse, weatherc voinee tässä neuvoa enemmän?)
Itse valitsin www.joker.com :in , luotettavuus pitäisi mielestäni olla hyvä, toki muitakin on. Pikku googletus auttaa tässä.
Siirtoavaimen annat uudelle palveluntarjoajalle joka tekee "loppu"homman puolestasi.
Tarkempia speksejä jos tarvitset sivuiltani löytyy email osoite.

Tottahan sen domainin voi antaa palveluntarjoajan hoitoon. Mutta jos vähänkin jaksaa itse nähdä vaivaa, niin EHDOTTOMASTI omiin nimiin. Säästyy todella monelta hankaluudelta, kun pääsee itse hallitsemaan domainiaan. Silloin siirtokaan ei tuota mitään ongelmia.
Mitään domainparkkiakaan ei erikseen tarvita. Suomalaisilla domaineilla pitää olla kaksi toimivaa nimipalvelinta olemassa tai asiasta tulee ajan x kuluttua huomautus ja jollei tilannetta korjaa, niin domain lakkaa olemasta. Mutta muuten vaikkapa em jokerin kanssa ongelmia ei tuollaisessa ole. Tuollainenkin hoituu ja ainahan sen domainin voi vaikka hotellin / virtuaalin puutteen ajan ohjata kotikoneelleen.
Jokerillahan on omat nimipalvelutkin, joita voi halutessaan käyttää. Ominaisuuksia siellä ei ole mahdottomasti, mutta moneen tarpeeseen riittävästi. Ja varsinkin oman virtuaalin omistajien kannattaa käyttää niitä, jos palveluntarjoaja ei anna mahdollisuutta nimipalveluhallinnan käyttöön tai laskuttaa erikseen alidomaineista.

Jokeria olen itsekkin käyttänyt monen domainin kanssa useamman vuoden ja kyllä se pelannut on, joskin vähän joskus muutama pikkuasia nyppinyt. Toinen harkittava on godaddy. Ensinmainitusta voi osata jotakin neuvoakkin, jos sellainen tarve tulee.

Tuossa edellä mainitsin noista nimipalveluista. Jos hallinta on itsellä ja on harrastusmieltä, niin on mukava toteuttaa erilaisia juttuja tarpeen vaatiessa. domain.xxx:n ollessa pääosoite voi itse luoda weather.domain.xxx:n kaltaisia alidomaineja (vaatii melkein sen virtuaaliservun). Ja kun tähän vielä yhdistää dy.fi:n käytön, niin kotiservu voi päivittää ip:n dy.fi:hin ja nimipalveluissa voidaan ohjata vaikka home.domain.xxx himakoneelle jne. Ja tuohon vielä dy.fi:n mahdollisuus ohjata osoite muualle, jos kone on kiinni, niin sen home.domain.xxx:n saa menemään vaikka minne, missä vastaa sivu "kotikone on offline, turha painella sitä äffviiitosta"

weatherc

#4
Ehdottomasti domaini omaan nimiin esimerkiksi joker.comiin, mulla ollut nordicweather.net erillään itse sivun sijannista alusta alkaen. Silloin päätät itse milloin ja minne se ohjaantuu, esimerkiksi jos muutat servua/hotellia niin voi rauhassa rakentaa sen uudelle servulle ensin ja sitten vasta siirtää ohjauksen sinne. Oma nordicweather.net:in saan siirrettyä ohjaantumaan vaikka indokiinaan niin että se on myös päivittynyt noin tunnissa. Domainin voit sirtää jokeiin vaikka et itse sivua siirtäisikään jos haluat.

Mitä Halikon/Limingan virtuaaliin tulee niin mulla Pleskin mittarit käytössä jossa näkee joitakin arvoja, sitä en sitten tiedä kun paikkansa pitävät ne ovat mutta antavat jotain osviittaa, ja tietty SSH:n kautta pystyy hakemaan aika paljon infoa tarvittaessa + omat php-skriptit jossa näen infoa.
Tuo saksalainen firma missä virtuaali on (Host Europe) ei ole mikään pikkufirma, muistaakseni olin lukevinaan että heillä noin 130000+ tiliä pystyssä. Kyseisen puulaakin löysin joltain webmasterfoorumilta jossa selaisin porukan mielipiteitä eri firmoista. Mitä Host Europen liikennerajaan tulee niin...nojaa...sitä on aika vaikea kolkuttaa sääsivulla jolla parhaimmillaankin lähtee dataa 4 gigaa päivässä (oman sivun ennätys) enkä mä HE:ta sen takia ottanutkaan, kriteerit olivat kyllä ihan muualla ;D

Mitä aspaan tulee niin se että vastaavat klo 01 la-aamuna alta vartin ei kerro koko totuutta, valitettavasti. Viimeisessä kahdessa hotellissa jossa nordicweather majaili oli hyvä aspa, toisessa jopa 24/7 livechat, mutta pihalle joutas sivusto silti. Host Europe:lla ei ole livenä aspaa (ainakaan chattimuodossa), puhelimitse saksaksi taitaa olla, mutta kun kyselin ennen virtuaalin ottoa heiltä että toimiiko supportti myös englanniksi (jostain syystä pikkasen epäilin aluksi saksalaisia kun ovat) niin oli vastus myönteinen. Ne kerrat kun olen ollut heihin yhteyessä niin ovat vastanneet seuraavana aamupäivänä viimeistään ja englanniksi mikä riittää mulle.

Mulla edelliset pari "sivusto syö liikaa tehoa"-imlot tuli siten että pistivät koko sivun alas ja lähetti mailin asiasta. Kun siihen vastasi niin sain molemmilla kerroilla kyllä aika suoraan tiedot että AJAX:it olivat syypäät asiaan. Ne eivät kumpikaan lähteneet muokaamaan sivuja ilman lupaa. Se että sulkevat tilapäisesti koko sivuston vielä ymmärrän, mutta luvaton muokkaus heidän puolesta on minun mielestä rikos sanoo soppari mitä tahansa.

Hintatasoon...
Omasta mielestä suomalaiset ovat valitettavasti hinnoitelleet omat palvelunsa liian korkeaksi, niitä mitä olen katsellut niin niiden hinnat ovat ihan eri planeetalta kun muualla Euroopassa, tosin löytyy Euroopasta kalliitakin. Aloitin aikanaan suomalaisella hotellilla jolla servut suomessa mutta muutin ulkomaille aika äkkiä. Tällä en tarkoita että pitäisi myydä alihintaan mitään mutta kerran kun tarkistelin mitä dedikoidutkin maksvat ja kun vertaa kun paljon hotellit yleensä yhteen servuun normi hotellissa änkee niin tuottavaa pisnestä se kyllä on, siitä ei pääse ohi.
Yksikin suomalainen hotelli ilmoitti ihan avoimesti että yhteen servuun laittavat noin 250-300 sivustoa, morjens...vaihdoin äkkiä sivua siinä vaiheessa... ;D

Sen päivän vielä kun näkisi että joku tarjoaisi kunnollista, toimivaa pakettia kohtuuhintaan niin jopa olisi jotain mutta taitaa jäädä haaveeksi...Eikä se tarvi olla mikään miljoonia gigoja siltävä paketti vaan sellaiset sopivat rajat missä ei kuitenkaan rajat heti kolkuttele ovelle vaikka olisi pikkasen enemmäkin trafiikkia tai olisi pikkasen enemmänkin kuvia tms.


djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 19.08.2009, 21:48
Ehdottomasti domaini omaan nimiin esimerkiksi joker.comiin, mulla ollut nordicweather.net erillään itse sivun sijannista alusta alkaen. Silloin päätät itse milloin ja minne se ohjaantuu, esimerkiksi jos muutat servua/hotellia niin voi rauhassa rakentaa sen uudelle servulle ensin ja sitten vasta siirtää ohjauksen sinne. Oma nordicweather.net:in saan siirrettyä ohjaantumaan vaikka indokiinaan niin että se on myös päivittynyt noin tunnissa. Domainin voit sirtää jokeiin vaikka et itse sivua siirtäisikään jos haluat.

Tuotahan tuossa itsekkin tosiaan sanoin. Eli hyvin samoilla jäljillä ollaan.
Itse en todellakaan halua mitään domainia niin, ettei siihen ole itsellä hallintaa. Sillä ei saa itselleen yleensä mitään muuta, kuin kalliimmat hinnat verrattuna itse hoitamiseen. Ja palkinnoksi kalliista hinnasta saa vielä ogelmia.
Ja tosiaan ei vaikuta itse sivustoon, vaikka omissa nimissä olisikin. Jokerissa sensijaan saattaa olla valmiiksi. Kohtuullinen osa palveluntarjoajistakin käyttää sitä. Silloin vähintään hallintaoikeuksien anto domainin oikealle omistajalle on äärimmäisen helppo tehtävä. Olettaen sieltä palveluntarjoajalta löytyvän halua siihen.

Ohjata voi tosiaan hyvin vapaasti, kuten tuolla edellä esimerkkinä kerroinkin. Mutta siirron nopeus riippuu siitä, että millainen TTL on käytössä. Ja myös siitä, että miten nopeasti nimipalvelut missäkin päivittyvät. Eli jos itse noita muuttaa, niin varautua kannattaa vuorokaudenkin viiveisiin. Kokemuksen perusteella osalla kääntyy uuteen paikkaan muutamassa minuutissa ja osalla menee jopa tuo vuorokausikin.

Lainaa
Mitä Halikon/Limingan virtuaaliin tulee niin mulla Pleskin mittarit käytössä jossa näkee joitakin arvoja, sitä en sitten tiedä kun paikkansa pitävät ne ovat mutta antavat jotain osviittaa, ja tietty SSH:n kautta pystyy hakemaan aika paljon infoa tarvittaessa + omat php-skriptit jossa näen infoa.

Kyllähän ne yleensä paikkansa pitävät ja sen oman virtuaalin tilasta saat varsin hyvän käsityksen. Mutta ongelmaksi tulee se, jos samassa raudassa on liian monta virtuaalia. Koko raudan osalta ei yleensä ole mitään mahdollisuuksia tietoa saada. Tästä taas seuraa niitä tilanteita, että joku asia voi tökkiä, muttei sille ole mitään selvää syytä. IOPSit ovat yksi asia.
Tosin vastuuntuntoinen palveluntarjoaja mitoittaa raudan niin, ettei siitä lopu teho kesken. Valitettavasti tämä ei vaan läheskään jokaisessa paikassa toteudu.

Lainaa
Tuo saksalainen firma missä virtuaali on (Host Europe) ei ole mikään pikkufirma, muistaakseni olin lukevinaan että heillä noin 130000+ tiliä pystyssä. Kyseisen puulaakin löysin joltain webmasterfoorumilta jossa selaisin porukan mielipiteitä eri firmoista. Mitä Host Europen liikennerajaan tulee niin...nojaa...sitä on aika vaikea kolkuttaa sääsivulla jolla parhaimmillaankin lähtee dataa 4 gigaa päivässä (oman sivun ennätys) enkä mä HE:ta sen takia ottanutkaan, kriteerit olivat kyllä ihan muualla ;D

Eihän se pieni ole tosiaan. Ja mitä suurempi asiakaskunta, niin sitä enemmän myynti on volyymimyyntiä. Yleensä silloin on mahdollista pudottaa hintojakin.
Ja kuten tuolla aikaisemmin totesin, niin vaikea on sääsivulla saada ihan mahdotonta liikennettä. Eli niissä tuo raja ei vastaan tule. Toisaalta taas moneen käyttöön ovat toivottoman pieniä ja lisäliikenne tulee kohtuullisen kalliiksi. Osa ei laskuta lisäliikenteestä, mutta kuristaa rajusti kaistaa rajan tullessa täyteen. Sekin on varsin hankala tilanne monesti.

Mutta kuten sanoit, niin kriteerit ovat jokaisella varmasti hieman omanlaiset. Tarpeeseen moisia palveluita hankitaan ja niissä on todella paljon eroja.

Lainaa
Mitä aspaan tulee niin se että vastaavat klo 01 la-aamuna alta vartin ei kerro koko totuutta, valitettavasti. Viimeisessä kahdessa hotellissa jossa nordicweather majaili oli hyvä aspa, toisessa jopa 24/7 livechat, mutta pihalle joutas sivusto silti. Host Europe:lla ei ole livenä aspaa (ainakaan chattimuodossa), puhelimitse saksaksi taitaa olla, mutta kun kyselin ennen virtuaalin ottoa heiltä että toimiiko supportti myös englanniksi (jostain syystä pikkasen epäilin aluksi saksalaisia kun ovat) niin oli vastus myönteinen. Ne kerrat kun olen ollut heihin yhteyessä niin ovat vastanneet seuraavana aamupäivänä viimeistään ja englanniksi mikä riittää mulle.

On niin monta aspaa tullut vuosien saatossa molelta alalta testattua, että on varsin hyvä kokemus, mikä kertoo ja mitäkin. Onhan niitä odotuksiakin erilaisia ja vielä sekin, että noissa tapahtuu monesti varsin nopeasti muutoksia suuntaan tai toiseen. Lisäksi raha pyrkii monesti ratkaisemaan. Jos tilaat 20e/vuosi sivutilan, niin jotenkin se palveluhalukkuus on monessa paikassa hieman erilaista, mitä satakertaisesti maksavalle yritysasiakkaalle. Tosin yrityksillä on monesti sitten tietysti SLAt.

Mitä itse olen Saksan suuntaan asioinut, niin yllättävän hyvin englannilla pärjää. Tosin kaikkien kielitaito ei ole kovin hyvä ja jos itselläkään ei ole kaikkein vahvin tuo enkku, niin vähänkin monimutkaisempien asioitten selvittely on vaikeampaa. Tuohon vielä lisäksi pelkästään saksaksi olevia sivuja, niin kyllä se valitettavasti on monelle hankala asia.

Lainaa
Mulla edelliset pari "sivusto syö liikaa tehoa"-imlot tuli siten että pistivät koko sivun alas ja lähetti mailin asiasta. Kun siihen vastasi niin sain molemmilla kerroilla kyllä aika suoraan tiedot että AJAX:it olivat syypäät asiaan. Ne eivät kumpikaan lähteneet muokaamaan sivuja ilman lupaa. Se että sulkevat tilapäisesti koko sivuston vielä ymmärrän, mutta luvaton muokkaus heidän puolesta on minun mielestä rikos sanoo soppari mitä tahansa.

Rikokseksi sitä ei oikein saa, jos olet sopimusehdoissa moisen mahdollisuuden hyväksynyt. Mutta kuten jo aikaisemmin taisi käydä selville, niin itse en hyväksy tuollaista ja firma vaihtuisi todella nopeasti. Ja kannattaa ne ehdot toki lukea etukäteen. Varsinkin kaikkein halvimpia hintoja tarjoavien osalta ehdoissa on monesti juuri tuonkaltaisia. Ja vaikka ilmainen onkin eri asia, niin se ilmaisen webbitilan metsästystä käsittelevä ketju on varsin hyvä, joskin aika pelottava esimerkki siitä, mitä niissä ehdoissa voi olla.

Sitäkään en kyllä hyvällä katsoisi, että pistetään sivut alas. Ehdoton minimi olisi ohjata sivuille pyrkivät infosivulle, joka kertoisi sivun olevan tilapäisesti tavoittamattomissa tms. Ja mistä tulee se yhtäkkinen tarve sulkea sivut? Omasta mielestäni se on merkki ainoastaan siitä, että resurssit ovat totaalisen alimitoitetut ja jokainen väkänkin kuormaa aiheuttava palvelu on pakko sulkea välittömästä, että muut pysyvät jotenkuten pystyssä. Jos resursseissa olisi varaa, niin ensimmäisen kuormahuipun jälkeen asiakasta infottaisiin ja annettaisiin aikaa korjata tilanne. Mikäli resursseja ei kuitenkaan olekkaan, niin silloinhan asiakkaalle on myyty "ilmaa" ja periaatteessa pitäisi olla oikeus vaatia hyvitystä hinnasta.

Tätähän tuo kuitenkin on. Jo varsin hiljaisen sääsivun tms kanssa on ongelmia puhumattakaan sivuista, joissa on oikeasti paljon kävijöitä ja liikennettä vuorokaudessa. Kukahan kertoisi, että mihin moisia virtuaaleja ja muuta sitten on tarkoitus käyttää. Ilmeisesti staattiseen sivuun, jossa käy max 10 kävijää vuorokaudessa ja siirtoja on mega/kävijä.

Lainaa
Hintatasoon...
Omasta mielestä suomalaiset ovat valitettavasti hinnoitelleet omat palvelunsa liian korkeaksi, niitä mitä olen katsellut niin niiden hinnat ovat ihan eri planeetalta kun muualla Euroopassa, tosin löytyy Euroopasta kalliitakin. Aloitin aikanaan suomalaisella hotellilla jolla servut suomessa mutta muutin ulkomaille aika äkkiä. Tällä en tarkoita että pitäisi myydä alihintaan mitään mutta kerran kun tarkistelin mitä dedikoidutkin maksvat ja kun vertaa kun paljon hotellit yleensä yhteen servuun normi hotellissa änkee niin tuottavaa pisnestä se kyllä on, siitä ei pääse ohi.

Voisi melkein kysyä, että mikä Suomessa on halpaa?
Tosiasiahan se on, että täällä ovat tuollaisetkin kalliita. Osasyynä on se, että kaista on keskieurooppaan verrattuna hinnakasta ja jos yleensä haluaa enemmän kaistaa, niin paikkoja palvelimille on kovin vähän. Eli Helsinki on monelle ainoa vaihtoehto ja se taas nostaa hintoja.

Niissä vertailuissa pitäisi kuitenkin pitää mielessä se, että osalla tosiaan koneet ovat oikeasti Suomessa ja osa suomalaisista hostaa kaiken maailmalta. Hollanti ja Saksa löytyy monen taustalta ja Ranskakin mahtuu mukaan. Ja jos näistä palveluista maksat sitä Suomen hintatasoa, niin silloin hinta on ehdottomasti kallis.

Siinäkin olet oikeassa, että osa ahtaa samaan rautaan loputtoman määrän tavaraa ja juuri siitä seuraa noita sivujen sulkemisia ja muuta asiakkaan kannalta ikävää. Mutta toisaalta tätä tapahtuu kyllä maailmallakin. eli ei se muualta ostettu palvelukaan aina ole niin hyvä. Eikä se kokokaan aina takaa kaikkea. Kaistaa voi olla luvattu giga, mutta Suomeen asti ei mitenkään välttämättä toteudu. Ja latenssiakin voi olla välillä reilustikin.

Ja kun vielä tosiaan lisää soppaan sen, että osa haluaisi nimenomaan rahastaa. Eihän se ole nykypäivänä mikään ongelma tarjota vaikka 256 muistia virtuaaliin ja kyytipojaksi vaikka 20 gigaa levyä halvalla hinnalla. Rahastusta tuosta saakin, kun tuollaisia paketteja laitetaan alkuun vaikka 50 samaan koneeseen ja kone mieluusti toki kymppiseen bittiin kiinni. Kulut pienet, rahaa tulee ja jos asiakkaan sivut kuormittavat vähänkin liikaa, niin kiinni. Valitettavasti näitä yrittäjiä on aina.

Lainaa
Yksikin suomalainen hotelli ilmoitti ihan avoimesti että yhteen servuun laittavat noin 250-300 sivustoa, morjens...vaihdoin äkkiä sivua siinä vaiheessa... ;D

Ilmeisesti puhutaan jostakin pikkuruisesta ja lähes ilmaisesta webbihotellista tyyliin giga tai pari levytilaa, ei juuri mitään lisäominaisuuksia ja olematon kaista. Ja tuokin on kovin paljon riippuvainen siitä, että millaisesta raudasta on kyse. Kuitenkin yksi tehokas ja järkevästi konffattu palvelin pystyy tuuppaamaan verkkoon useamman sata megaa sekunnissa, jos vaan verkossa riittää kapasiteettia.
Eli onhan tuo paljon, mutta ei välttämättä mitenkään toimimaton yhdistelmä. Riippuu niin monesta asiasta. Ja onhan se positiivista, jos tuollainen kerrotaan suoraan. Silloin asia ei tule yllätyksenä jälkeenpäin.

Se onkin sitten oma lukunsa, jos tuollaisia palveluita myydään "teho" tms paketteina.

Lainaa
Sen päivän vielä kun näkisi että joku tarjoaisi kunnollista, toimivaa pakettia kohtuuhintaan niin jopa olisi jotain mutta taitaa jäädä haaveeksi...Eikä se tarvi olla mikään miljoonia gigoja siltävä paketti vaan sellaiset sopivat rajat missä ei kuitenkaan rajat heti kolkuttele ovelle vaikka olisi pikkasen enemmäkin trafiikkia tai olisi pikkasen enemmänkin kuvia tms.

Ongelma pyrkii olemaan se, että noita markkinoidaan niin monessa paikassa juuri järjettömällä levytilalla tms. Ja kun suuri on kaunista, niin sehän vetää asiakkaita. Asioita enemmän seuraavat toki ottaisivat paljon mielummin sen vapaammin kustomoitavan paketin, jossa on vähemmän isoja lukuja, ehkä jopa vähän enemmän hintaa ja vastapainona enemmän toimivuutta.

Itsellä ei ole mitään palveluita tarjoavaa firmaa, joten ihan mielenkiinnosta... Millaisia palveluita porukka kaipaa ja mitä niistä on valmis maksamaan?

weatherc

#6
LainaaItsellä ei ole mitään palveluita tarjoavaa firmaa, joten ihan mielenkiinnosta... Millaisia palveluita porukka kaipaa ja mitä niistä on valmis maksamaan?

Hmm...tässä vois olla aika passeli paketti:

Liikenne: 100 gigaa/kk (huippu täälä hetkellä 30 gigaa muttei ole kunnon ukkoskuukautta vielä osunut kohdillekkaan ;))
MYSql: jeps ja enemmän kun yks tietokanta
Cronjobit: jeps, ilman määrärajoitusta
Tilaa: Giga (ei saa loppua kesken)
Toimiva hallintapaneeli
Backup-toiminto offsite-servulle (nykyisessä virtuaalissa on se)

Versiot: php5 sekä mysql5 (ei toki tarvi olla uusinta versiota vaan toimiva/vakaa versio)
Php:n lisäpalikkoina GD, gzip ja boosterit (cachepalikat) olemassa

Tehoa riittävästi ja latenssi siedettävä/hyvä (reilusti alle 100ms suomesta)
Ei saa ottaa nokkiinsa ruuhkapäivistä jolloin liikenne nousee jopa 10x normaalista eikä siitä että jotain filua paljon enemmän kun muita (clientraw)
Sijannilla mulla ei niin väliä mutta tuo latenssihan rajoittaa "pikkasen" ;)

Siinä se suurin piirtein olikin, eli ei mitään erikoista loppujen lopuksi

Hinnaksi ehdoton maksimi 20 egee/kuussa mutta silloin täytyy toisiaan olla toimiva paketti jotta sen maksaisin jos "normaalissa hotelissa" ;D

LainaaOngelma pyrkii olemaan se, että noita markkinoidaan niin monessa paikassa juuri järjettömällä levytilalla tms. Ja kun suuri on kaunista, niin sehän vetää asiakkaita. Asioita enemmän seuraavat toki ottaisivat paljon mielummin sen vapaammin kustomoitavan paketin, jossa on vähemmän isoja lukuja, ehkä jopa vähän enemmän hintaa ja vastapainona enemmän toimivuutta.

Valitettavan totta, myös Suomessa (kokemusta on). Ihannehan olisi että kun tilaat hostingia niin täplä ruutuun mitä tarvitset myös ihan perus-jutuissa kuten liikenne/tila. Jossain sellaiseen olen törmännytkin mutta hinta oli jotain ihan utopiaa (sikakallis).

LainaaIlmeisesti puhutaan jostakin pikkuruisesta ja lähes ilmaisesta webbihotellista tyyliin giga tai pari levytilaa, ei juuri mitään lisäominaisuuksia ja olematon kaista. Ja tuokin on kovin paljon riippuvainen siitä, että millaisesta raudasta on kyse. Kuitenkin yksi tehokas ja järkevästi konffattu palvelin pystyy tuuppaamaan verkkoon useamman sata megaa sekunnissa, jos vaan verkossa riittää kapasiteettia.
Eli onhan tuo paljon, mutta ei välttämättä mitenkään toimimaton yhdistelmä. Riippuu niin monesta asiasta. Ja onhan se positiivista, jos tuollainen kerrotaan suoraan. Silloin asia ei tule yllätyksenä jälkeenpäin.

En enää tarkkaan muista mutta muistaakseni paketti jota myivät olisi muuten ollut aika sopiva ja sopivaan hintaan, ei siis ollut mikään "ilmainen" ja tilaa/liikennettäkin olisi ollut aika mukavasti.

EDITTIÄ:
Mitä virtuaali-servuun tulee niin ajatus että esim. 4-6 suomalaista sääasemaa ottais kunnon virtuaalin jakaen kustannukset on minun mielestä sinänsä aivan mainio jos sen vaan saisi sopivaan hintaan. Asetukset ja turvallisuus kohdilleen ja eikun menoksi.
Tällöin päästäis lopullisesti eroon tällaisista ongelmista jota ollaan viime aikoina nähty.
Vaikka ukkoskausi on kohta tältä erää ohi ei saada elää siinä harhassa että "jaahas, ongelmat korjaantui itsestään", ne tulevat entistä rajumpana takaisin ensi keväänä jollei ne ole ratkaistu ennen sitä.

Offtopiccina, Sonera edelleen "tutkii" miksi ei heidän yhteyksillä pääse omalle virtuaalilleni... EDIT2: Ainakin Spark Tele:n kautta toimii taas :)

weatherc

#7
LainaaOnhan noissa heidän käyttöehdoissaan tuo viimeinen lause todella hieno mitä tuskin tulevat koskaan tekemään vaan raakapeli joko sivut lukkoon tai ne tehdään muuten toimimattomiksi.
Näköjään niitäkin on käyty jamon tapauksen jälkeen fiilailemassa.

Siinä oli se pikku kohta "tapauskohtaisesti" eli ei tarvi jollei haluavat (=lue tietävät että asiakas voi ryhtyä hankalaksi)  ;D

Googlasin pikkasen ihan huvikseni että mitä virtuaaleja se löytää Suometsa..hui mitä hintoja jotta pääsee samaan 512 muistiin jota mun virtuaalissa on, lähes poikkeuksetta 4-6 kertaa kalliimmat kun meikäläisen saksalainen Host Europelta 20 egee kuussa oleva VPS :)
Huomasin myös että suomalaisilla on aika avuttomat liikennemäärät, ei niihin mitään 4-6 sääsivua ukkostutkalla laiteta...Yhdessäkin oisi pitänyt ottaa joku tehopaketti että saisin edes oman liikenteen katettua..

Se on nyt ollut vajaat 2kk pystyssä ja täytyy sanoa että hyvin on toiminut, ei ongelmia laisinkaan (paitsi alussa kun piti asentaa ohjelmia mutta se oli täysin omaa SSH-harjoittelua ;D)
Tämä nyt meni (taas) pikkasen offtopicksi, toivottavasti ei teutaria haittaa ;)




djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 20.08.2009, 16:33
Hmm...tässä vois olla aika passeli paketti:

Jos menisi kohta kohdalta läpi... Aikansa pyörittelee noita, niin meillä on täydellisen sääservun speksit ja niiden kanssa onkin sitten halutessaan kysellä, että josko joku sellaisen tarjoaisi sopivalla hinnalla.

Lainaa
Liikenne: 100 gigaa/kk (huippu täälä hetkellä 30 gigaa muttei ole kunnon ukkoskuukautta vielä osunut kohdillekkaan ;))

Tuo ei ole paha vaatimus ollenkaan. Mutta nuo jälkimmäiset vaativat helposti järeämpää "pakettia" ja sitten liikennettäkin on enemmän.

Lainaa
MYSql: jeps ja enemmän kun yks tietokanta

Kantoja on nyttemmin tullut moneen hotellipakettiin, mutta ovat joko todella minimaallisen kokoisia tai mahdollisesti jossakin tupaten täyteen ahdetulla servulla.
Tuon kannan koon puolesta on kaikkea nollasta lähes tähtitieteellisen kokoisiin asti. Mutta millaisella määrällä ja koolla tulee toimeen?

Lainaa
Cronjobit: jeps, ilman määrärajoitusta

Hieman hankalampi ja tulee monesti vasta virtuaalissa vastaan. Mutta ei mitenkään mahdoton vaatimus. Monesti vaan on ilmeisesti ajateltu niin, että kuluttavat turhaan resursseja -> estetään.

Lainaa
Tilaa: Giga (ei saa loppua kesken)

Eli varsin pienellä tulisi toimeen, jos giga riittää ja siinä on varaakin.

Lainaa
Toimiva hallintapaneeli

Oletan, että taustalla on se Pleskin käyttäminen ja se ominaisuudet. Ja voi olla tyhmä kysymys, mutta onko sellainen välttämätön ja jos on, niin mitä kaikkea sen kautta pitäisi vähintään saada tehtyä?

Jos virtuaalia käyttää, niin sinnehän voi asentaa itse vaikka webminin. Ei ole mikään maailman ihmeellisin, mutta ajaa osassa asioista hommansa ja on ilmainen. Nuo Pleskin kaltaisit maksavat mansikoita ja hieman päällekkin. Eli ainakaan pienemmillä palveluntarjoajilla ei ole mahdollisuutta sellaista tarjota tai sitten näkyy turhankin paljon hinnoissa.

Lainaa
Backup-toiminto offsite-servulle (nykyisessä virtuaalissa on se)

Nostaa yleensä hintaa, mutta suuri osa lupaa tuollaisen. Ainoa vaan, että monella se bu otetaan niin harvoin, ettei siitä ole liikaa iloa. Sekin pitää ottaa huomioon, että onko palautus ilmainen vai miten hinnoiteltu. Ja onnistuuko koko virtuaalin palautus vai vain datojen.
Ajaisiko saman asian ehkä Kapsin tyylinen ratkaisu levytilasta jollakin muulla koneella niin, että saat itse vaikka cronissa ajaa varmistukset sinne?

Lainaa
Versiot: php5 sekä mysql5 (ei toki tarvi olla uusinta versiota vaan toimiva/vakaa versio)
Php:n lisäpalikkoina GD, gzip ja boosterit (cachepalikat) olemassa

Versioiden osalta on niin monta toiveiden esittäjää, että kaikkia ei varmasti voi miellyttää. Mutta kunhan ei päivitetä ilmoittamatta, niin ollaan jo aika pitkällä. Mitä noihin lisäpalikoihin tulee, niin ei mahdottomia, tosin cachepuoli ei ole se kaikkein useimmin kaivattu, eikä siten ainakaan automaattisesti löydy jokapaikasta.
Virtuaalin osaltahan näissäkään ei ole ongelmaa, mutta jokaisen ratkaisu oma virtuaali ei kuitenkaan ole.

Lainaa
Tehoa riittävästi ja latenssi siedettävä/hyvä (reilusti alle 100ms suomesta)
Ei saa ottaa nokkiinsa ruuhkapäivistä jolloin liikenne nousee jopa 10x normaalista eikä siitä että jotain filua paljon enemmän kun muita (clientraw)
Sijannilla mulla ei niin väliä mutta tuo latenssihan rajoittaa "pikkasen" ;)

Tuo tehopuoli on toki vaikeampi määritellä, mutta riittävästi ei pitäisi todellisuudessa kovin paljoa olla. Kuitenkin aika pieniä liikennemääriä jne.
Latenssi rajoittaa tottakai, mutta jos tuo 10 kertainenkin menee jossakin ruuhkahuipussa, niin ei tunnu mitenkään mahdottomalta vaatimukselta. Siinä huipussakin jää todella monella sääsivulla latausten määrä melko pieneksi.

Lainaa
Siinä se suurin piirtein olikin, eli ei mitään erikoista loppujen lopuksi

Ei varsinaisesti, joskin aika pitkälti sen oloista, mitä ajattelinkin. Eli osittain aika kevyen webbihotellin ominaisuuksia ja osittain taas sellasia, mitä ei hotellipaketeissa mitenkään välttämättä ole saatavilla.

Statistiikka tuosta varmaan vielä kuitenkin uupuu. Moni kaipaa sellaista ja monessa paikassa sellainen onkin tarjolla.

Lainaa
Hinnaksi ehdoton maksimi 20 egee/kuussa mutta silloin täytyy toisiaan olla toimiva paketti jotta sen maksaisin jos "normaalissa hotelissa" ;D

Kyllä nuo ominaisuudet pitäisi tuolla rahalla pystyä täyttämään, jos hotellista puhutaan. Meneehän tuohon hintaan tuolla aikaisemmin mainitsemani virtuaalikin ilman hinnasta keskusteluakin. Toisaalta se on kyllä valitettavan totta, ettei noita ehtoja täyttävää hotellia ole liian hyvin tarjolla ja moni kuitenkin ottaisi mielellään sellaisen. Ei sen oman virtuaalin säätäminen aina niin herkkua ole, eikä kaikilla ole mielenkiintoa tai osaamistakaan sellaiseen.

Lainaa
LainaaOngelma pyrkii olemaan se, että noita markkinoidaan niin monessa paikassa juuri järjettömällä levytilalla tms. Ja kun suuri on kaunista, niin sehän vetää asiakkaita. Asioita enemmän seuraavat toki ottaisivat paljon mielummin sen vapaammin kustomoitavan paketin, jossa on vähemmän isoja lukuja, ehkä jopa vähän enemmän hintaa ja vastapainona enemmän toimivuutta.

Valitettavan totta, myös Suomessa (kokemusta on). Ihannehan olisi että kun tilaat hostingia niin täplä ruutuun mitä tarvitset myös ihan perus-jutuissa kuten liikenne/tila. Jossain sellaiseen olen törmännytkin mutta hinta oli jotain ihan utopiaa (sikakallis).

Tuohon on vaikea mitään enää lisätä... Ilmeisen samanlaisia kokemuksia on tullut kerättyä puolin ja toisin.
Mutta ehkä se ihanne joskus vielä toteutuu.

Lainaa
EDITTIÄ:
Mitä virtuaali-servuun tulee niin ajatus että esim. 4-6 suomalaista sääasemaa ottais kunnon virtuaalin jakaen kustannukset on minun mielestä sinänsä aivan mainio jos sen vaan saisi sopivaan hintaan. Asetukset ja turvallisuus kohdilleen ja eikun menoksi.
Tällöin päästäis lopullisesti eroon tällaisista ongelmista jota ollaan viime aikoina nähty.
Vaikka ukkoskausi on kohta tältä erää ohi ei saada elää siinä harhassa että "jaahas, ongelmat korjaantui itsestään", ne tulevat entistä rajumpana takaisin ensi keväänä jollei ne ole ratkaistu ennen sitä.

Samanlaisia tuostakin mietein ja sillähän sitä aikaisemmin mainitsinkin. Toki kuluja tulee kuitekin, mutta tuolla määrällä päästään hyvinkin tuonne Teutarin käyttämän hotellin hintatasoon. Eli ei ilmaista lounasta tässäkään, mutta paljon paremmat mahdollisuudet vaikuttaa itse siihen, että mitä ja miten toteutetaan.
Rakennusvaiheen jälkeen tarvitaan toki edelleen ylläpitoa, muttei loputtoman paljoa. Eli ei mitenkään mahdoton asia.

Mutta mikä ukkoskausi on ohi? Se, mikä ei ole edes alkanut? Ja eikös se kuitenkin ole niin, että talvi on hyvää aikaa toteuttaa tuollaisia.

Lainaa
Offtopiccina, Sonera edelleen "tutkii" miksi ei heidän yhteyksillä pääse omalle virtuaalilleni... EDIT2: Ainakin Spark Tele:n kautta toimii taas :)

Nimenomaan "tutkii"... Ei kannata pitää mitään kiirettä, jos joku yksittäinen valitus tulee. Korjataan sitten, jos on jotakin isompaa. Mutta hyvähän se, jos viikonlopuksi kuitenkin ovat saaneet kuntoon. Silloin ei mitään ainakaan tapahdu.

Lainaus käyttäjältä: teutari - torstai, 20.08.2009, 21:32
Kyllä olen weatchercin kanssa samaa mieltä että tuommoinen sivujen luvaton puoskarointi on rikollista toimintaa!

Onhan noissa heidän käyttöehdoissaan tuo viimeinen lause todella hieno mitä tuskin tulevat koskaan tekemään vaan raakapeli joko sivut lukkoon tai ne tehdään muuten toimimattomiksi.
Näköjään niitäkin on käyty jamon tapauksen jälkeen fiilailemassa.

On kyllä kieltämättä niin mukavia ehtoja... Ja tuollainen "tavanomaisesta poikkeava" on niin ympäripyöreä määrittely, ettei mitään määrää. Normaalihan ilmeisesti on se 10 kävijää vuorokaudessa per sivusto tai muuta vastaavaa.

Ja mitä noihin palveluntarjoajan tekemiin muutoksiin tulee, niin lähinnähän ne koskevat hotellipalveluita. Eli melko edullisen hintatason palveluita, joista ei ihan helpolla lähdetä valittamaan minnekkään pidemmälle. Kallimmista olisi varmasti saatu jo joku ennakkotapaus.
Valitettavasti kuitenkin tosiasia on se, että jos sopimusehdot on hyväksynyt, eivätkä ne suoraan lakia riko, niin vaikea on valittaa. Samahan se on niin monen muun asian kanssa ja jo kännyliittymän sopparin lukemiseen tarvitsisi lakimiehen ja päivän aikaa.
Mutta kuiten tuolla jo aikaisemmin totesin, niin missään tapauksessa en pidä hyväksyttävänä muuttaa ilmoittamatta mitään asiakkaan sivuilta. Jälkikäteen ilmoittamisen ymmärtää ainoastaan siinä tilanteessa, että tilanne oikeasti vaatii välitöntä korjaamista. Hetkellinen kuormahuippu ei ole sellainen, mutta ikuiseen looppiin jäänyt palvelinta pahasti kuormittavan scriptin sammuttaminen onkin jo hieman eri asia.

Noita ehtoja on siis muutettu nimenomaan sääsivujen vuoksi? Onhan tuolla ehdoissa toki varattu oikeus muuttaa ehtoja, mutta sopimus on kuitenkin tehty vanhoilla ehdoilla. Jos oleellisia muutoksia tulee, niin niistä pitää ilmoittaa asiakkaalle etukäteen ja ne ovat myös peruste määräaikaiset sopparin irtisanomiselle ja hyvitykselle hinnasta.

Lainaa
Domainin saannista heiltä ei pitäisi ehtojen mukaan olla mitään ongelmia mutta sen parkkeeraus johonkin on sitten eri asia kun ei ole tullut sen kanssa touhuttua.

Valitettavan paljon kuitenkin kuuluu olevan ongelmia. Tai jollei ole, niin ainakin tuollaisia hoidetaan joskus ja jouluna.
Mitä siihen parkkiin tulee, niin ei se ole ongelma. Vaikkapa Jokerissa se tapahtuu ihan rasti ruutuun-mallilla. Ja kuiten tuolla aikasemmin sanoinkin, niin tarpeen vaatiessa voi sen osoitteen ohjata vaikka kotiin sillävälin, että saa sivutilan muualle. Jokerin kautta saa myös mailit tietyin rajoituksin ohjattua minne haluaa, joten sekään ei ole ongelma. Voi kääntää vaikka gmailiin tms.

Lainaa
Jokeri.com:issa ei taida olla tuota yksityisyyden suojausta mutta tuolta http://www.dynadot.com/ saisi parilla lisä kolikolla senkin mukaan niin saisi olla piilossa noilta roskapostaajilta ja muilta tietojen urkkijoilta.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta dynadot.com:sta?

ps. suncomet rekisteröi sieltä verkkotunnukset.

Ei ole kyllä minkäänlaista omakohtaista kokemusta tuosta dynasta.

Se on totta, ettei Jokerissa ole tuota privaattipuolta. Aikanaan tuli sanomista siitä, ettei heillä seurattu nimien ja osotteiden oikeellisuutta mitenkään ja sittemmin laittoivat domaineja jäihin tietojen puutteellisuuden vuoksi. Ja "nykyaikaisena" ratkaisuna faksilla tietojen päivitys+rahaa ainoana lääkkeenä korjata tilanne. Tuohan on ICANNin vaatimus, että tiedot tarvitaan.
Godaddyssä sensijaan on privaattipuoli, mutta hieman kalliimpana. Ja kuitenkin omat tietosi ovat heillä, joten ei niitä kokonaan voi täysin varmasti piillottaa.
Mistään pienemmästä ja tuntemattomammasta ei missään nimessä kannata domaineja hommata varsinkaan millään privaattipalvelulla tehostettuna. Ei olisi ensimmäinen tai viimeinen kerta, että vähänkin rahanarvoisemmaksi muuttunut domain muuttaakin "rehellisesti" omistajaa rahaa vastaan. Se privaattipalvelua tarjoava firma kun laittaa omat tietonsa sinne domainiin ja silloin he myös käytännössä omistavat domainin.

Mailiosoite ei noissa tiedoissa pitäisi olla mikään ongelma. Sillä ei ole oikein muuta oikeaa merkitystä, kuin sen olemassaolo. Ei sinne käytännössä ole asiaa juuri missään tilanteessa. Eli laittaa jonkun toissijaisen osoitteen tai avaa vaikka gmailiin uuden sitä varten. Muutenkin gmailin spammifiltteri toimii ihan kelvollisesti, joten pieni roskan määrä ei merkitse siinäkohtaa mitään.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 21.08.2009, 01:40
LainaaOnhan noissa heidän käyttöehdoissaan tuo viimeinen lause todella hieno mitä tuskin tulevat koskaan tekemään vaan raakapeli joko sivut lukkoon tai ne tehdään muuten toimimattomiksi.
Näköjään niitäkin on käyty jamon tapauksen jälkeen fiilailemassa.

Siinä oli se pikku kohta "tapauskohtaisesti" eli ei tarvi jollei haluavat (=lue tietävät että asiakas voi ryhtyä hankalaksi)  ;D

Varsin hyvin muuten suomennettu. Noinhan siinä lukee.

Lainaa
Googlasin pikkasen ihan huvikseni että mitä virtuaaleja se löytää Suometsa..hui mitä hintoja jotta pääsee samaan 512 muistiin jota mun virtuaalissa on, lähes poikkeuksetta 4-6 kertaa kalliimmat kun meikäläisen saksalainen Host Europelta 20 egee kuussa oleva VPS :)

Monenlaista hintaa on tosiaan... Mutta jos tuollaista hintatasoa vastaan tulee, niin silloin se mainitsemani 40e on Suomen mittapuulla lähestulkoon halpa.

Lainaa
Huomasin myös että suomalaisilla on aika avuttomat liikennemäärät, ei niihin mitään 4-6 sääsivua ukkostutkalla laiteta...Yhdessäkin oisi pitänyt ottaa joku tehopaketti että saisin edes oman liikenteen katettua..

Osalla on annettu suosituksena, eikä kiinteänä rajana noita. Mutta syy löytyy monella olemattomasta kaistasta. Palveluita pidetään yhden satasen bitin perässä ja se jaetaan tyyliin 10 megasena best effottina fyysisille raudoille. Ei siinä isoja liikennemääriä silloin sallita.
Ja osalla nuo ovat täysin alimitoitettuja. Nopeuttakin pahimmillaan tarjotaan kokonaista mega. Mutta oli nopeus mitä tahansa, niin eihän sitä käytännössä koskaan taata kaikkiin tilanteisiin. Jos sellaiselle on tarvetta, niin hintaa kertyy todella paljon. Ja maksaahan se taattu nopeus maailmallakin maltaita.

Mutta kyllä sen puoli tusinaa saa yhteen, kun ottaa sopivan. Esimerkiksi tuossa aikaisemmin mainitsemassani 40e hinnassa on virtuaali, jossa ei ole tuollaisia alimitoitettuja siirtorajoja.

Lainaa
Tämä nyt meni (taas) pikkasen offtopicksi, toivottavasti ei teutaria haittaa ;)

Harvoinpa on sellasia asioita, joita ei offtopicin puolelle saisi... Mutta kyllä tässä jo mielessä kävi, että tämän ketjun voisi mainiosti jakaa kahtia.

weatherc

#9
LainaaKantoja on nyttemmin tullut moneen hotellipakettiin, mutta ovat joko todella minimaallisen kokoisia tai mahdollisesti jossakin tupaten täyteen ahdetulla servulla.
Tuon kannan koon puolesta on kaikkea nollasta lähes tähtitieteellisen kokoisiin asti. Mutta millaisella määrällä ja koolla tulee toimeen?

Oma tietokanta ei ole kun alle 10 megaa kooltaan, taulukkoja löytyy muutama kourallinen tällä hetkellä, mutta esim jos alan tekee NWN:ään arkistoa niin koko rupee kasvamaan heti :) Olen ollut tyytyväinen siihen mitä edelliset hotellit ovat sisältäneet eli tietokannan mahdollinen koko = vapaa tila hotellissa. Silloin voit itse häärätä sen valisemasi tilan kanssa vapaasti ;)

LainaaHieman hankalampi ja tulee monesti vasta virtuaalissa vastaan. Mutta ei mitenkään mahdoton vaatimus. Monesti vaan on ilmeisesti ajateltu niin, että kuluttavat turhaan resursseja -> estetään.
Juuri näin. Moni sääsivujen toiminnoista (jos asentaa niitä) tarttee cron-jobin, puhumattakaan NWN:stä.

Lainaa
Eli varsin pienellä tulisi toimeen, jos giga riittää ja siinä on varaakin.
Totta, mulla taitaa olla filuja parin sadan megan edestä. Tosin ei ole mitään kuvagalleriaa tai tms.

LainaaOletan, että taustalla on se Pleskin käyttäminen ja se ominaisuudet. Ja voi olla tyhmä kysymys, mutta onko sellainen välttämätön ja jos on, niin mitä kaikkea sen kautta pitäisi vähintään saada tehtyä?

Jos virtuaalia käyttää, niin sinnehän voi asentaa itse vaikka webminin. Ei ole mikään maailman ihmeellisin, mutta ajaa osassa asioista hommansa ja on ilmainen. Nuo Pleskin kaltaisit maksavat mansikoita ja hieman päällekkin. Eli ainakaan pienemmillä palveluntarjoajilla ei ole mahdollisuutta sellaista tarjota tai sitten näkyy turhankin paljon hinnoissa.

Totta, tällä hetkellä on Plesk taustalla, itse kaipaan siitä sql, sähköpostien sekä cronjobien hallinnointia sekä nopea reitti tilastoihin. Nuo ovat ne eniten käytetyt. Omassa VPS:ssä on Plesk ilmainen :)

Lainaa
Nostaa yleensä hintaa, mutta suuri osa lupaa tuollaisen. Ainoa vaan, että monella se bu otetaan niin harvoin, ettei siitä ole liikaa iloa. Sekin pitää ottaa huomioon, että onko palautus ilmainen vai miten hinnoiteltu. Ja onnistuuko koko virtuaalin palautus vai vain datojen.
Ajaisiko saman asian ehkä Kapsin tyylinen ratkaisu levytilasta jollakin muulla koneella niin, että saat itse vaikka cronissa ajaa varmistukset sinne?

Tärkeintä on se että toimii täysin automaattisesti, ei sitä muuten tule tehtyä,ei se miten se toimii ja millä, mutta se on ehdoton että on olemassa ja että se on offsitenä, mielellään siten että offsite ei ole oma kone (kantapään kautta opittu juttu). Omassa VPS:ssä se on ilmainen ja saan haluttaessani koko VPS:än kattavan bu:n josta voi rakentaa VPS:än uudestaan nappia painamalla ja se palautuu bu:n tilaan.

LainaaVersioiden osalta on niin monta toiveiden esittäjää, että kaikkia ei varmasti voi miellyttää. Mutta kunhan ei päivitetä ilmoittamatta, niin ollaan jo aika pitkällä. Mitä noihin lisäpalikoihin tulee, niin ei mahdottomia, tosin cachepuoli ei ole se kaikkein useimmin kaivattu, eikä siten ainakaan automaattisesti löydy jokapaikasta.
Totta, mutta tuota cacheta ym. optimizereita kaivataan varsinkin silloin kun on ruuhkaa..Mitä itse versioihin tulee niin omasta mielestä sen on että vakaa/toimiva versio eli ei tarvi olla se ihka uusin (Omassa VPS:ssa php 5.2.9)

LainaaTuo tehopuoli on toki vaikeampi määritellä, mutta riittävästi ei pitäisi todellisuudessa kovin paljoa olla. Kuitenkin aika pieniä liikennemääriä jne.
Latenssi rajoittaa tottakai, mutta jos tuo 10 kertainenkin menee jossakin ruuhkahuipussa, niin ei tunnu mitenkään mahdottomalta vaatimukselta. Siinä huipussakin jää todella monella sääsivulla latausten määrä melko pieneksi.

Voisko sanoa valitettavasti on uikkostutkasivun liikenteet määriteltävä sen ruuhkan mukaan, huiput eivät ole ihan hetkellisiä vaan voivat kestää tunteja/puoli päivää ja siitä ei saa ottaa nokkiinsa. Mitä itse määriin tulee niin nordicweatherin ennätys on 4+ gigaa dataa yhdessä päivässä, sekin olisi mennyt rikki käyvijäennätyspäivänä (301 visitors online) jollei sivua olisi suljettu. Silloin kun viimeisen kerran nordicweather suljettiin (silloin kun päätin että nyt kissa/hiiri leikki loppus) oli Nordicweather kaatamassa koko heidän servun LOL
Täytyy ehdottomasti kestää sen että sivulla on yli 400 kävijää kerralla (ja se kertaa VPS:än ukkostuktasivut). Tuo on yksi niitä tärkeimmistä kriteereistä.

LainaaEi varsinaisesti, joskin aika pitkälti sen oloista, mitä ajattelinkin. Eli osittain aika kevyen webbihotellin ominaisuuksia ja osittain taas sellasia, mitä ei hotellipaketeissa mitenkään välttämättä ole saatavilla.

Se siinä just se jujukin, tosin nuo kaikki mainitsemani (paitsi sitten offsite-bu) on löytynyt ihan vakiona edellisistä webhotelleistani enkä olisi edellisestä Limepath:stä lähtenyt jollei olisivat ruvenneet sammuttelemaan sivua.
Toisaalata, nyttemmin niin onneksi lähdin, mulla pari muuta projektia siellä ja ovat viime aikoina "tiukentaneet turvallisuutta", jujuu, sammuttivat kasan hyviä php-funtioita muun muassa...

LainaaSamanlaisia tuostakin mietein ja sillähän sitä aikaisemmin mainitsinkin. Toki kuluja tulee kuitekin, mutta tuolla määrällä päästään hyvinkin tuonne Teutarin käyttämän hotellin hintatasoon. Eli ei ilmaista lounasta tässäkään, mutta paljon paremmat mahdollisuudet vaikuttaa itse siihen, että mitä ja miten toteutetaan.
Rakennusvaiheen jälkeen tarvitaan toki edelleen ylläpitoa, muttei loputtoman paljoa. Eli ei mitenkään mahdoton asia.

Mutta mikä ukkoskausi on ohi? Se, mikä ei ole edes alkanut? Ja eikös se kuitenkin ole niin, että talvi on hyvää aikaa toteuttaa tuollaisia.

Juuri se ukkoskausi joka ei edes vielä ole alkanutkaan ;)
Edelleenkin omassa VPS:ssä on tilaa jolloin jos tasan jakaa esim. kuuden kesken tulisi hinnaksi 3.5 egee kuussa/40 egee vuosi ;D

EDITTINÄ:
En oikeen ymmärrä nyt yhtä asiaa, miksi lähteä rakentamaan uutta virtuaalia kun täällä on jo yksi pystyssä jonka otin kun meni lopullisesti hermot noihin normi hotelleihin ja josta olen toisaalla tässä foorumissa tarjonuut tilaa sitä tarvitseville sääsivuille?
Se että valikoiduksi tuli Host Europe oli pitkän selailun jälkeen erinäisillä webmasterfoorumeilla ja lukemalla siellä olleita kommentteja eri tarjoajista, ei siis mikään hatusta vedetty valinta.
Se että se sijaitsee Saksassa ei ole merkitystä, vasteajat ovat 50ms luokkaa ja toimii erittäin hyvin, ainakin täältä ja kuten jo sanottu jo aikasemminkin, ei se "Suomalinen webhotelli" takaa sitä että servu on Suomessa eikä mun mielestä sitä edes tarvi olla.
Se että aspa toimii englanniksi ei liene ongelma tänä päivänä, eihän sinnepäin pidä yhteyttä kun virtuaalin ylläpitäjä. Tarkistin muuten asian, se toimii 24/7 maililla.

Jos löytyy Suomesta virtuaali joka lyö tämän speksit + alle sen hinnan mitä siitä maksan on tietty toinen asia. Tässä pikkasen speksejä, lisää saa kysymällä :)

Levy 30 Gigaa
Musti: 512 taattu / 1024 dynaamista
Liikenne 1500 GB
Plesk + Virtuozzo + Power Panel ilmainen, kaikkineen mitä sillä sitten pystyykin tekemmän kuten rebootit ym.
Koko VPS:än backup sisältyy, sen saa ajettua sisään itse, nappia painamalla ja odottamalla vartin verran :)
Palomuuri
SpamAssassin
MySql
Php,Perl,Ruby yms.
Cronjobit

Hinta: 20e/kuussa

Offisite-backup, hinta 75 senttiä/kuussa

Käyttää 100%:sesti Norjalaista vesivoimaa sähkönä

Kättökokemuksena: yli 200 visitors online, kaikki strateegiset mittarit alle 15%

;D