Ilmanpaineen muutos?

Aloittaja meteorologi, tiistai, 07.07.2009, 11:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meteorologi

Olen jo sääaseman käyttöönotosta asti ihmetellyt, mitä tuo sään tendenssi oikein näyttää.
Asemaan voi asettaa sääikonin muutoskuvaksi joko 2, 3 tai 4 hpa. Kun ilmnpaine laskee/nousee asetetun arvon verran, ikoni vaihtuu. Silloin näytetään nuolella muutossuunta. Muistaakseni nykyistä ilmanpainetta verrataan 6 tuntia sitten olleeseen.

Mutta entä jos ilmanpaine ei ole vaihtunut asetettua arvoa kuusituntisesta? Silti näytetään tämä nuoli joko ylös tai alaspäin!

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - tiistai, 07.07.2009, 11:28
Olen jo sääaseman käyttöönotosta asti ihmetellyt, mitä tuo sään tendenssi oikein näyttää.
Asemaan voi asettaa sääikonin muutoskuvaksi joko 2, 3 tai 4 hpa. Kun ilmnpaine laskee/nousee asetetun arvon verran, ikoni vaihtuu. Silloin näytetään nuolella muutossuunta. Muistaakseni nykyistä ilmanpainetta verrataan 6 tuntia sitten olleeseen.

Mutta entä jos ilmanpaine ei ole vaihtunut asetettua arvoa kuusituntisesta? Silti näytetään tämä nuoli joko ylös tai alaspäin!

Tuota samaa olen minäkin ihmetellyt. Tosin saatan hyvinkin nyt muistaa väärin, mutta eikös se ollut kolmen tunnin vertailuajalla, kuuden sijaan?
Ilmeisesti sääasema ei osaa näyttää että ilmanpaine on tasainen, vaan sellaisen kohdatessaan se vain jättää päälle sen nuolen, mikä oli viimeisin suunta ilmanpaineella.
Kyseessä on tasanvarma suunnitteluvirhe, mitä nimetön aasialaisvalmistaja ei ole joko osannut tai viitsinyt korjata.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - tiistai, 07.07.2009, 12:34

Tuota samaa olen minäkin ihmetellyt. Tosin saatan hyvinkin nyt muistaa väärin, mutta eikös se ollut kolmen tunnin vertailuajalla, kuuden sijaan?
Ilmeisesti sääasema ei osaa näyttää että ilmanpaine on tasainen, vaan sellaisen kohdatessaan se vain jättää päälle sen nuolen, mikä oli viimeisin suunta ilmanpaineella.
Kyseessä on tasanvarma suunnitteluvirhe, mitä nimetön aasialaisvalmistaja ei ole joko osannut tai viitsinyt korjata.

Niin, en muista sen tarkemmin, mikä on tarkkailuväli, 3 vai 6 tuntia.

Onneksi on kaikkinero WUHU apuna, niin sääsivuille näkyy oikeat muutossuunnat.

djmake

Ihan samaa asiaa on tullut itsekkin mietittyä. Näyttää mitä sattuu ja välillä tuntuisi jäävän "jumiin". Ennuste muuttuu sateesta aurinkoon ja edelleen nuoli on alas. Tai toisinpäin.
Turha nuoli tuollaisenaan tuo tosiaan.